Touringcars

Vakbonden hekelen lange uitblijven cao voor touringcarsector

Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Vakbonden CNV en FNV Toer maken zich ernstig zorgen dat er nog steeds geen nieuwe cao Besloten Busvervoer is voor touringcarchauffeurs. De werkgevers spelen volgens hen met vuur door een eindbod neer te leggen dat in de ogen van de bonden absoluut niet realistisch is. Ze vrezen voor nog meer personeelstekorten in sector en dreigen de huidige cao op te zeggen als de werkgevers hun houding niet herzien.

“Het is hoogseizoen, met volop school- en vakantiereizen. Willen ze het risico nemen dat ze straks ritten moeten annuleren omdat de chauffeurs het bijltje erbij neergooien? Ik hoop dat ze wijzer zijn”, zegt CNV-onderhandelaar Fadua Toufik.

Te lange looptijd

Ze is niet te spreken over het cao-eindbod dat de werkgevers in de touringcarbranche ruim een maand geleden gedaan hebben. De looptijd van vier jaar is veel te lang, vindt Toufik. “In die hele periode zouden de mensen er dan in totaal 9 procent bij gaan krijgen. Maar als je ziet hoe de hoog de inflatie nu al is, dan is dat een totaal onrealistisch bod. Het zou over die vier jaar een enorme verslechtering van de koopkracht zijn. Dat risico willen wij niet nemen.”

De cao-onderhandelingen gingen in september 2021 van start. CNV zegt vooral ingezet te hebben op kwalitatieve verbeteringen. Dat de markt zich aan het herstellen is na de laatste coronagolf en er nog steeds geen akoord is, is zuur, vindt Toufik. “Dat wringt, de mensen worden daar intussen flink chagrijnig van. Er hoeft maar weinig te gebeuren of de chauffeurs komen in actie en de bussen gaan aan de kant.” Mocht het tot acties komen, dan is de zomer daar wel een uitstekende periode voor, vindt Toufik. Dan is de zichtbaarheid immers het grootste.

De bond vindt dat werkgevers in de touringcarbranche de hogere loonkosten gewoon moeten doorberekenen aan de klanten, net als de hogere brandstofprijzen. CNV wil dat het eindbod van tafel gaat, zodat er ruimte is om verder te onderhandelen tussen de bonden en de werkgevers.

‘De mensen lopen bij bosjes weg’

FNV Toer zit op dezelfde lijn als collega-bond CNV, vertelt bestuurder Lutz Kressin. Ook hij vindt dat de cao veel te lang uitblijft door het onacceptabele voorstel van de werkgever met een te lange looptijd en een te laag loon. “Er is een impasse ontstaan.” Dat is slecht voor de sector, waarschuwt hij. “De mensen lopen bij bosjes weg.” Dat leidt ertoe dat het personeelstekort in de sector alleen maar groter wordt.

Volgens Kressin vertrekken chauffeurs vooral naar het openbaar vervoer, dat evenals de touringcarbranche zit te springen om rijdend personeel. Hoewel FNV in de OV-sector al een paar weken een estaffettestaking houdt, die zich steeds verplaatst naar andere delen van het land, om een betere cao af te dwingen, is het OV voor vertrekkende touringcarchauffeurs blijkbaar toch aantrekkelijker, denkt Kressin.

‘Liever geen cao, dan een slechte cao’

FNV en CNV hebben eerder deze maand gezamenlijk een brief gestuurd naar de werkgevers waarin ze hen vragen hun eindbod te heroverwegen. “Concurreren op arbeidsvoorwaarden is gezien het oplopende personeelstekort niet meer van deze tijd en het zijn met name de kleinere bedrijven die hieronder te lijden hebben. Ook de werknemer accepteert dit niet meer”, schrijven ze aan de werkgevers. De bonden willen liever geen cao dan een slechte cao, laten ze in hun brief weten.

Als ze dat voor het einde van deze maand niet doen, gaan de bonden het eindbod met een zwaar negatief advies voorleggen aan hun leden. Ook kondigen ze aan om de cao, evenals de cao FSO (Fonds Scholing en Ordening, dan per 1 januari 2023 op te zeggen, waardoor de concurrentie tussen de vervoerssectoren nog heviger zal worden.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vakbonden hekelen lange uitblijven cao voor touringcarsector | TaxiPro
Touringcars

Vakbonden hekelen lange uitblijven cao voor touringcarsector

Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Vakbonden CNV en FNV Toer maken zich ernstig zorgen dat er nog steeds geen nieuwe cao Besloten Busvervoer is voor touringcarchauffeurs. De werkgevers spelen volgens hen met vuur door een eindbod neer te leggen dat in de ogen van de bonden absoluut niet realistisch is. Ze vrezen voor nog meer personeelstekorten in sector en dreigen de huidige cao op te zeggen als de werkgevers hun houding niet herzien.

“Het is hoogseizoen, met volop school- en vakantiereizen. Willen ze het risico nemen dat ze straks ritten moeten annuleren omdat de chauffeurs het bijltje erbij neergooien? Ik hoop dat ze wijzer zijn”, zegt CNV-onderhandelaar Fadua Toufik.

Te lange looptijd

Ze is niet te spreken over het cao-eindbod dat de werkgevers in de touringcarbranche ruim een maand geleden gedaan hebben. De looptijd van vier jaar is veel te lang, vindt Toufik. “In die hele periode zouden de mensen er dan in totaal 9 procent bij gaan krijgen. Maar als je ziet hoe de hoog de inflatie nu al is, dan is dat een totaal onrealistisch bod. Het zou over die vier jaar een enorme verslechtering van de koopkracht zijn. Dat risico willen wij niet nemen.”

De cao-onderhandelingen gingen in september 2021 van start. CNV zegt vooral ingezet te hebben op kwalitatieve verbeteringen. Dat de markt zich aan het herstellen is na de laatste coronagolf en er nog steeds geen akoord is, is zuur, vindt Toufik. “Dat wringt, de mensen worden daar intussen flink chagrijnig van. Er hoeft maar weinig te gebeuren of de chauffeurs komen in actie en de bussen gaan aan de kant.” Mocht het tot acties komen, dan is de zomer daar wel een uitstekende periode voor, vindt Toufik. Dan is de zichtbaarheid immers het grootste.

De bond vindt dat werkgevers in de touringcarbranche de hogere loonkosten gewoon moeten doorberekenen aan de klanten, net als de hogere brandstofprijzen. CNV wil dat het eindbod van tafel gaat, zodat er ruimte is om verder te onderhandelen tussen de bonden en de werkgevers.

‘De mensen lopen bij bosjes weg’

FNV Toer zit op dezelfde lijn als collega-bond CNV, vertelt bestuurder Lutz Kressin. Ook hij vindt dat de cao veel te lang uitblijft door het onacceptabele voorstel van de werkgever met een te lange looptijd en een te laag loon. “Er is een impasse ontstaan.” Dat is slecht voor de sector, waarschuwt hij. “De mensen lopen bij bosjes weg.” Dat leidt ertoe dat het personeelstekort in de sector alleen maar groter wordt.

Volgens Kressin vertrekken chauffeurs vooral naar het openbaar vervoer, dat evenals de touringcarbranche zit te springen om rijdend personeel. Hoewel FNV in de OV-sector al een paar weken een estaffettestaking houdt, die zich steeds verplaatst naar andere delen van het land, om een betere cao af te dwingen, is het OV voor vertrekkende touringcarchauffeurs blijkbaar toch aantrekkelijker, denkt Kressin.

‘Liever geen cao, dan een slechte cao’

FNV en CNV hebben eerder deze maand gezamenlijk een brief gestuurd naar de werkgevers waarin ze hen vragen hun eindbod te heroverwegen. “Concurreren op arbeidsvoorwaarden is gezien het oplopende personeelstekort niet meer van deze tijd en het zijn met name de kleinere bedrijven die hieronder te lijden hebben. Ook de werknemer accepteert dit niet meer”, schrijven ze aan de werkgevers. De bonden willen liever geen cao dan een slechte cao, laten ze in hun brief weten.

Als ze dat voor het einde van deze maand niet doen, gaan de bonden het eindbod met een zwaar negatief advies voorleggen aan hun leden. Ook kondigen ze aan om de cao, evenals de cao FSO (Fonds Scholing en Ordening, dan per 1 januari 2023 op te zeggen, waardoor de concurrentie tussen de vervoerssectoren nog heviger zal worden.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.