Besloten Busvervoer

Chauffeurs staken voor betere cao: ‘Werkdruk is ontzettend hoog’

Touringcarchauffeurs staken bij Van der Valk Hotel Schiphol voor betere cao Besloten Busvervoer.
Touringcarchauffeurs staken bij Van der Valk Hotel Schiphol voor betere cao Besloten Busvervoer. Foto: ProMedia/Olivier Smits

Chauffeurs van Arriva Touring, die op Schiphol de ritten van passagiers tussen terminal en vliegtuigen verzorgen, hebben woensdag hun werkzaamheden neergelegd. Zo’n vijftien chauffeurs staakten omdat ze een betere cao Besloten Busvervoer willen. “Ze willen een bod waaruit blijkt dat ze gewaardeerd worden.”

Het is 11.27 uur als de bus vol met stakende touringcarchauffeurs arriveert bij Van der Valk Hotel Schiphol. Dit hotel vormt het decor waar de chauffeurs van Arriva Touring, die normaliter passagiers van de terminal naar de vliegtuigen vervoeren, gaan staken. “Schiphol hechtte er tijdens het veiligheidsoverleg veel waarde aan dat we niet op de luchthaven zelf zouden staken”, legt FNV-bestuurder Lutz Kressin, die de staking leidt, de keuze voor deze locatie uit. “Daar hebben we uiteindelijk aan toegegeven.”

FNV-staking
De betogers komen aan bij Van der Valk Hotel Schiphol.

De touringcarchauffeurs legden gisteren hun werkzaamheden neer, omdat ze een betere cao Besloten Busvervoer willen. De chauffeurs die naar het hotel zijn gekomen om hun werkzaamheden neer te leggen, zijn vrijwel allemaal in dienst bij Arriva. “De werkdruk daar is ontzettend hoog”, licht de FNV-bestuurder verder toe. “Mensen klagen vaak over de roosters, de kleine contracten en over de uit de kluiten gewassen flexibiliteit. Je moet bijna altijd beschikbaar zijn en de arbeidsverhoudingen zijn ook niet al te best.”

Op 26 oktober kwamen touringcarchauffeurs al eens bijeen bij treinstation Ede-Wageningen om te staken. De chauffeurs die gisteren aanwezig waren konden niet deelnemen aan die actie, terwijl ze wel onder dezelfde cao vallen. “Dit is eigenlijk een uitgestelde actie”, legt Kressin uit.

Er is te weinig personeel en er wordt te weinig betaald

Minder dan een nummertje

Een van de aanwezige chauffeurs staat hier naar eigen zeggen omdat hij betere arbeidsvoorwaarden wil. Daarnaast zegt hij zich weleens ondergewaardeerd te voelen. “Er is te weinig personeel en er wordt te weinig betaald”, zo legt hij uit. En ook over de omgang op de werkvloer kraakt de vriendelijke chauffeur een kritische noot. Zo geeft hij toe zich regelmatig gedenigreerd te voelen. “Je bent eigenlijk nog minder dan een nummer bij Arriva.”

Een andere chauffeur, die ook bij deze staking aanwezig is, is een andere mening over zijn werkgever toegedaan. “Ik vind Arriva een heel goede werkgever. Als ik ergens mee zit, hoef ik alleen maar naar kantoor te gaan en het wordt geregeld. Ik zit hier ook vanwege de cao, niet omdat ik tegen Arriva ben.”

Hij vindt het namelijk belangrijk dat er duidelijke afspraken in de cao komen te staan. “We hebben al jaren een onduidelijke cao”, zegt hij daarover. “Onze cao kan je op verschillende manieren interpreteren. Er zitten altijd wel haken en ogen aan. Daardoor blijft het altijd wat cowboy-achtig.”

Toespraak FNV-bestuurder Lutz Kressin.
FNV-bestuurder Lutz Kressin spreekt de aanwezige chauffeurs toe.

Overstap naar OV

Veel chauffeurs besluiten volgens de chauffeurs door de hoge werkdruk en de arbeidsvoorwaarden de sector te verlaten en over te stappen richting het openbaar vervoer. “Een collega van mij heeft die overstap gemaakt”, vertelt een van de betogers. “Hij heeft meer vrije tijd, meer vrije dagen, meer vakantiedagen en heeft 350 euro per maand meer te besteden. Dat vind ik nogal wat. Het verschil is gewoon te groot.”

Toch denkt de chauffeur er niet aan de sector de rug toe te keren. “Schiphol is een leuke werkplek”, vindt hij. “Daarnaast zit je in het OV eigenlijk alleen maar achter je tijd aan te rijden. Dat hebben wij op Schiphol niet. En ook de collega’s spelen daarin een belangrijke rol. Ik heb met heel wat collega’s een hechte relatie. We komen ook meerdere keren per jaar bij elkaar.”

Nieuwe stakingen

Al maanden onderhandelen de vakbonden en de werkgevers over een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Nog altijd is er geen sprake van een doorbraak. Toch hoopt Kressin nog voor het einde van dit jaar iets van de werkgevers te horen. “Het is natuurlijk aan hen, maar we hebben er een goed gevoel over. Dat komt doordat veel werkgevers ons bellen. Die vinden ook dat het tijd wordt voor een goede cao.”

Ik denk dat ook de werkgevers beseffen dat ze met een goed bod moeten komen

“De chauffeurs willen dat ook. Zij willen een bod waaruit blijkt dat ze gewaardeerd worden. Daarnaast staan er momenteel ook heel wat bussen stil, omdat er onvoldoende chauffeurs beschikbaar zijn. Ik denk dat ook de werkgevers beseffen dat ze met een goed bod moeten komen.”

Doorbraak

Mochten de werkgevers niet op de proppen komen met een cao-bod waar de vakbonden en chauffeurs mee kunnen leven, dan dreigen half december nieuwe stakingen. “Wij gaan door met actievoeren totdat we een cao hebben, waar onze leden tevreden over zijn”, besluit Kressin.

“Het is heel moeilijk, maar ik hoop dat de werkgevers uiteindelijk zullen inschikken”, vult een van de betogers verder aan. “Ik hoop dat er dit jaar nog een doorbraak komt”, zo besluit de chauffeur.

Arriva herkent de geluiden

Arriva heeft desgevraagd laten weten de geluiden die in dit artikel naar voren komen, te herkennen. “Dat zijn geluiden zoals die ook in andere beroepsgroepen worden geuit over de cao’s en daarmee herkenbaar”, zo laat een woordvoerder weten.

Tot slot laat Arriva weten een aantal van de maatregelen, zoals die voor een nieuwe cao worden genoemd, al ingevoerd heeft. “Het is daarmee niet nodig, zo denken wij, om dan een staking in te zetten. Maar dat stakingsrecht heeft eenieder. Deze staking gaat meer over de cao dan over de tevredenheid van de medewerkers over Arriva als werkgever.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Chauffeurs staken voor betere cao: ‘Werkdruk is ontzettend hoog’ | TaxiPro
Besloten Busvervoer

Chauffeurs staken voor betere cao: ‘Werkdruk is ontzettend hoog’

Touringcarchauffeurs staken bij Van der Valk Hotel Schiphol voor betere cao Besloten Busvervoer.
Touringcarchauffeurs staken bij Van der Valk Hotel Schiphol voor betere cao Besloten Busvervoer. Foto: ProMedia/Olivier Smits

Chauffeurs van Arriva Touring, die op Schiphol de ritten van passagiers tussen terminal en vliegtuigen verzorgen, hebben woensdag hun werkzaamheden neergelegd. Zo’n vijftien chauffeurs staakten omdat ze een betere cao Besloten Busvervoer willen. “Ze willen een bod waaruit blijkt dat ze gewaardeerd worden.”

Het is 11.27 uur als de bus vol met stakende touringcarchauffeurs arriveert bij Van der Valk Hotel Schiphol. Dit hotel vormt het decor waar de chauffeurs van Arriva Touring, die normaliter passagiers van de terminal naar de vliegtuigen vervoeren, gaan staken. “Schiphol hechtte er tijdens het veiligheidsoverleg veel waarde aan dat we niet op de luchthaven zelf zouden staken”, legt FNV-bestuurder Lutz Kressin, die de staking leidt, de keuze voor deze locatie uit. “Daar hebben we uiteindelijk aan toegegeven.”

FNV-staking
De betogers komen aan bij Van der Valk Hotel Schiphol.

De touringcarchauffeurs legden gisteren hun werkzaamheden neer, omdat ze een betere cao Besloten Busvervoer willen. De chauffeurs die naar het hotel zijn gekomen om hun werkzaamheden neer te leggen, zijn vrijwel allemaal in dienst bij Arriva. “De werkdruk daar is ontzettend hoog”, licht de FNV-bestuurder verder toe. “Mensen klagen vaak over de roosters, de kleine contracten en over de uit de kluiten gewassen flexibiliteit. Je moet bijna altijd beschikbaar zijn en de arbeidsverhoudingen zijn ook niet al te best.”

Op 26 oktober kwamen touringcarchauffeurs al eens bijeen bij treinstation Ede-Wageningen om te staken. De chauffeurs die gisteren aanwezig waren konden niet deelnemen aan die actie, terwijl ze wel onder dezelfde cao vallen. “Dit is eigenlijk een uitgestelde actie”, legt Kressin uit.

Er is te weinig personeel en er wordt te weinig betaald

Minder dan een nummertje

Een van de aanwezige chauffeurs staat hier naar eigen zeggen omdat hij betere arbeidsvoorwaarden wil. Daarnaast zegt hij zich weleens ondergewaardeerd te voelen. “Er is te weinig personeel en er wordt te weinig betaald”, zo legt hij uit. En ook over de omgang op de werkvloer kraakt de vriendelijke chauffeur een kritische noot. Zo geeft hij toe zich regelmatig gedenigreerd te voelen. “Je bent eigenlijk nog minder dan een nummer bij Arriva.”

Een andere chauffeur, die ook bij deze staking aanwezig is, is een andere mening over zijn werkgever toegedaan. “Ik vind Arriva een heel goede werkgever. Als ik ergens mee zit, hoef ik alleen maar naar kantoor te gaan en het wordt geregeld. Ik zit hier ook vanwege de cao, niet omdat ik tegen Arriva ben.”

Hij vindt het namelijk belangrijk dat er duidelijke afspraken in de cao komen te staan. “We hebben al jaren een onduidelijke cao”, zegt hij daarover. “Onze cao kan je op verschillende manieren interpreteren. Er zitten altijd wel haken en ogen aan. Daardoor blijft het altijd wat cowboy-achtig.”

Toespraak FNV-bestuurder Lutz Kressin.
FNV-bestuurder Lutz Kressin spreekt de aanwezige chauffeurs toe.

Overstap naar OV

Veel chauffeurs besluiten volgens de chauffeurs door de hoge werkdruk en de arbeidsvoorwaarden de sector te verlaten en over te stappen richting het openbaar vervoer. “Een collega van mij heeft die overstap gemaakt”, vertelt een van de betogers. “Hij heeft meer vrije tijd, meer vrije dagen, meer vakantiedagen en heeft 350 euro per maand meer te besteden. Dat vind ik nogal wat. Het verschil is gewoon te groot.”

Toch denkt de chauffeur er niet aan de sector de rug toe te keren. “Schiphol is een leuke werkplek”, vindt hij. “Daarnaast zit je in het OV eigenlijk alleen maar achter je tijd aan te rijden. Dat hebben wij op Schiphol niet. En ook de collega’s spelen daarin een belangrijke rol. Ik heb met heel wat collega’s een hechte relatie. We komen ook meerdere keren per jaar bij elkaar.”

Nieuwe stakingen

Al maanden onderhandelen de vakbonden en de werkgevers over een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Nog altijd is er geen sprake van een doorbraak. Toch hoopt Kressin nog voor het einde van dit jaar iets van de werkgevers te horen. “Het is natuurlijk aan hen, maar we hebben er een goed gevoel over. Dat komt doordat veel werkgevers ons bellen. Die vinden ook dat het tijd wordt voor een goede cao.”

Ik denk dat ook de werkgevers beseffen dat ze met een goed bod moeten komen

“De chauffeurs willen dat ook. Zij willen een bod waaruit blijkt dat ze gewaardeerd worden. Daarnaast staan er momenteel ook heel wat bussen stil, omdat er onvoldoende chauffeurs beschikbaar zijn. Ik denk dat ook de werkgevers beseffen dat ze met een goed bod moeten komen.”

Doorbraak

Mochten de werkgevers niet op de proppen komen met een cao-bod waar de vakbonden en chauffeurs mee kunnen leven, dan dreigen half december nieuwe stakingen. “Wij gaan door met actievoeren totdat we een cao hebben, waar onze leden tevreden over zijn”, besluit Kressin.

“Het is heel moeilijk, maar ik hoop dat de werkgevers uiteindelijk zullen inschikken”, vult een van de betogers verder aan. “Ik hoop dat er dit jaar nog een doorbraak komt”, zo besluit de chauffeur.

Arriva herkent de geluiden

Arriva heeft desgevraagd laten weten de geluiden die in dit artikel naar voren komen, te herkennen. “Dat zijn geluiden zoals die ook in andere beroepsgroepen worden geuit over de cao’s en daarmee herkenbaar”, zo laat een woordvoerder weten.

Tot slot laat Arriva weten een aantal van de maatregelen, zoals die voor een nieuwe cao worden genoemd, al ingevoerd heeft. “Het is daarmee niet nodig, zo denken wij, om dan een staking in te zetten. Maar dat stakingsrecht heeft eenieder. Deze staking gaat meer over de cao dan over de tevredenheid van de medewerkers over Arriva als werkgever.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.