Touringcar, passagiers
Onderhandelingen

Touringcarbedrijven verbijsterd over afwijzen cao-bod en aangekondigde staking

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Busvervoer Nederland (BVN) is verbijsterd over het afwijzen van het cao-eindbod door FNV Toer en CNV Vakmensen. Dat heeft de ondernemersvereniging laten weten via een verklaring. Volgens de werkgevers hadden de vakbonden tijdens de cao-onderhandelingen “geen enkel begrip” voor de slechte financiële situatie van de sector.

De werkgevers boden over twee jaar gerekend ruim 15 procent loonsverhoging. In het eerste jaar boden de werkgevers 7 procent en in het tweede jaar 3 procent. Het afschaffen van de 5/6-regeling in 2024 zou de chauffeurs daarnaast nog eens gemiddeld 5 procent opleveren. “Het is echt een uitstekend bod”, laat BVN-voorzitter Bertho Eckhardt weten. “We gaan met het bod verder dan andere cao’s die nu in andere sectoren wel worden afgesloten en we bieden meer dan de kerninflatie.”

De vakbonden hebben volgens Echkardt niet onderhandeld, maar alleen categorisch ‘nee’ gezegd en aangestuurd op acties. “Ze vertegenwoordigen gezamenlijk nog geen 12 procent van de werknemers in deze branche en bovendien heeft maar een deel van de vakbondsleden gestemd over het eindbod. Dan is het heel kwalijk dat enkele honderden bondsleden een terechte loonsverhoging voor alle vierduizend medewerkers torpederen. Dat is zeer frustrerend.”

Geen enkel begrip

Carlo Cahn, secretaris van BVN, is het volledig met Eckhardt eens dat de onderhandelingen over een nieuwe cao stroef verliepen. “Er was geen enkel begrip voor de slechte financiële situatie van de sector, maar vakbonden deden in het najaar van 2021 wel onrealistische voorstellen die bij elkaar tot wel 35 procent aan kostenstijgingen zouden leiden”, zegt hij daarover. “Vervolgens weigerden ze ook maar iets tegemoet te komen aan de werkgevers, zodat van normale onderhandelingen geen sprake was. Het bleef bij het herhalen van de eigen eisenpakketten.”

“Eerlijk gezegd kunnen we het denken van de vakbonden ook niet volgen”, legt Cahn verder uit. “Ze vragen veel meer dan gezond is voor de bedrijven en de eisen zijn voorzien van ondeugdelijke argumenten. Zo is bijvoorbeeld de nadruk die door de vakbonden wordt gelegd op de inflatie niet terecht. Een groot deel van die inflatie heeft immers betrekking op de energiecomponent. Daar heeft het kabinet nou juist heel recent compensatiemaatregelen voor getroffen.”

Aanbod

Volgens de werkgeversbond ligt het huidige bod ver boven het aanbod in diverse andere cao’s. ‘Ook compenseert het cao-aanbod de kerninflatie ruimschoots. Bovenop het loonaanbod deden de werkgevers een eenmalige compensatie van 500 euro voor de gestegen kosten van levensonderhoud’, zo schrijft BVN.

En ook voor wat betreft het afschaffen van de pauzeregeling – de zogenaamde 5/6-regeling – kregen de bonden hun zin in het eindbod, zo zijn de werkgevers van mening. ‘Touringcarvervoer is onregelmatig’, zo stellen ze. ‘Bussen staan bij een deel van het vervoer regelmatig een tijdje stil, omdat het vervoer bijvoorbeeld een schoolreis of een voetbalwedstrijd betreft. Bonden en ondernemers spraken daarom in eerdere cao’s af dat een dienst van zes uur voor vijf uur betaald diende te worden. Deze regeling werd in het voorstel geschrapt, wat neerkomt op een gemiddelde loonsverhoging van 5 procent.’

Nader tot elkaar komen

Tot slot laten de werkgevers weten te balen van het feit dat de onderhandelingen voor een nieuwe cao zijn mislukt. “Bij een normale onderhandeling probeer je tot elkaar te komen. Hier bleef het bij een herhaling van eisen. Vakbonden hebben van het begin af aan gekoerst op confrontatie en acties. We stevenen op deze manier af op een cao-loos tijdperk. Ondernemers gaan straks concurreren op arbeidsvoorwaarden. Dat kan nooit de bedoeling zijn van de vakbonden. Daar strijden ze immers al jarenlang tegen”, zo besluit Cahn.

Stakingen

FNV heeft laten weten dat hun leden het meest recente cao-bod van de werkgevers, massaal hebben afgewezen. Maar liefst 72,5 procent wees uiteindelijk het tweede bod van de werkgevers massaal af. Zij willen namelijk een loonsverhoging van 5 procent, 100 euro bruto per maand en een snelle afschaffing van de 5/6-regeling.

“De werknemers zijn echt boos en vinden het bod van hun werkgever respectloos. Vooral de eenmalige uitkering van 500 euro bruto als compensatie voor inflatie schiet in het verkeerde keelgat”, zo liet FNV-bestuurder Lutz Kressin daarover weten. FNV-leden die werkzaam zijn bij touringcarbedrijven leggen op woensdag 26 oktober het werk neer.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.