FNV-demonstratie
Touringcar

FNV-bestuurder Kressin: ‘Sector loopt leeg’

Stakende FNV-leden. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

FNV heeft maandag haar leden opgeroepen om acties te voeren in de touringcarsector, in de strijd voor een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Volgens Lutz Kai Kressin, bestuurder FNV Toer, is het de bedoeling om ludieke acties te organiseren en op 26 oktober te gaan staken. 

“We zijn al kleinere acties aan het voorbereiden”, laat Kai Kressin weten. “We zouden zomaar eens kunnen opduiken op verschillende wisselpunten, bijvoorbeeld. Aan dat soort acties kan je denken. Uiteindelijk moeten die kleinere acties uitmonden in een grote actie op 26 oktober. Op die dag moet er eigenlijk gestaakt worden. We hebben nog geen definitieve plek daarvoor aangewezen, maar het moet een logische plek voor touringcarchauffeurs zijn.”

Uitwijken

Volgens FNV is het belangrijk dat er snel een akkoord over een nieuwe cao wordt bereikt. In de touringcarsector zijn ongeveer vierduizend mensen werkzaam. Volgens de vakbond wijken veel chauffeurs uit naar het openbaar vervoer. “We moeten daar wat aan doen, want zo langzamerhand loopt de sector leeg. De werkgevers kunnen niet die ene stap maken, die voor deze sector de ommekeer zou kunnen betekenen. Die broodnodige verandering kunnen ze blijkbaar niet aan.”

“Wat ik met die ene stap bedoel? Je moet met het loon toch echt in de buurt van de ov-sector blijven. Daarnaast is het belangrijk dat die 5/6-regeling wordt afgeschaft en moet de balans tussen werk en privé worden hersteld. De sector moet weer aantrekkelijk worden voor zijinstromers en jongeren. Mogelijke acties van touringcarbedrijven om mensen te werven, zoals het aannemen van buitenlandse chauffeurs, werken nauwelijks. Het is een druppel op de gloeiende plaat.”

Ondanks de stevige taal van de vakbonden, hoopt onderhandelaar Lutz Kai Kressin nog steeds dat het niet tot acties hoeft te komen. “Jarenlang hebben de werkgevers er vertrouwen in gehad dat de bonden op het laatste moment toch bij het kruisje zouden tekenen. Dat hebben ze nu voor het eerst niet gedaan. De werkgevers zouden zich moeten realiseren dat de eisen niet van de vakbonden zijn, maar het zijn de eisen van de werknemers. Hun eigen mensen.”

Niet bang

Gisteren vertelde een aantal touringcarbedrijven aan TaxiPro, dat ze niet bang waren dat hun chauffeurs zouden meedoen aan de acties. Volgens die bedrijven leeft de oproep van FNV niet onder hun chauffeurs. Kai Kressin zegt dat de oproep wel degelijk speelt onder touringcarchauffeurs. “Met de Facebookpagina van FNV Toer bereiken we tussen de 1500 en 4000 mensen. Zoveel chauffeurs heeft de touringcarbranche niet eens. Het leeft dus enorm. Misschien niet in de kantines van touringcarbedrijven, maar wel als je kijkt naar social media.”

Kressin heeft dan ook een boodschap voor de werkgevers. “Durf die ene stap te zetten. Werknemers in de touringcarsector willen echt die ommekeer. Ze willen een fatsoenlijk personeelsbeleid. Fatsoenlijke werktijden en het inspelen op de inflatie horen daar gewoon bij. Als werkgevers die ene stap zetten, zullen ze daar geen spijt van krijgen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “FNV-bestuurder Kressin: ‘Sector loopt leeg’”

Stef Bouwhuis|22.09.22|11:23

Objectief kijkend zien we een almaar stijgend tekort aan werknemers in alle sectoren. Als dat ook bij opdrachtgevers doordringt, dan zien ook zij dat de concurrentiepositie ten opzichte van andere banen uit balans is geraakt.

De oorzaak van lager loon is vaak het uit uitknijpende effect van aanbestedingen. Werkgevers kunnen daardoor vaak een hoger salaris amper betalen, omdat ze gekluisterd zitten aan contracten met overheden.

Moeten werkgevers gaan staken?

Tijd om ‘out of the box’ te denken

Zozo|22.09.22|12:21

Wat gaat FNV eigenlijk foen voor de Taxi sector. Vergeleken met ons verdienen de touringcar chauffeurs nog riant.

FNV-bestuurder Kressin: ‘Sector loopt leeg’ | TaxiPro
FNV-demonstratie
Touringcar

FNV-bestuurder Kressin: ‘Sector loopt leeg’

Stakende FNV-leden. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

FNV heeft maandag haar leden opgeroepen om acties te voeren in de touringcarsector, in de strijd voor een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Volgens Lutz Kai Kressin, bestuurder FNV Toer, is het de bedoeling om ludieke acties te organiseren en op 26 oktober te gaan staken. 

“We zijn al kleinere acties aan het voorbereiden”, laat Kai Kressin weten. “We zouden zomaar eens kunnen opduiken op verschillende wisselpunten, bijvoorbeeld. Aan dat soort acties kan je denken. Uiteindelijk moeten die kleinere acties uitmonden in een grote actie op 26 oktober. Op die dag moet er eigenlijk gestaakt worden. We hebben nog geen definitieve plek daarvoor aangewezen, maar het moet een logische plek voor touringcarchauffeurs zijn.”

Uitwijken

Volgens FNV is het belangrijk dat er snel een akkoord over een nieuwe cao wordt bereikt. In de touringcarsector zijn ongeveer vierduizend mensen werkzaam. Volgens de vakbond wijken veel chauffeurs uit naar het openbaar vervoer. “We moeten daar wat aan doen, want zo langzamerhand loopt de sector leeg. De werkgevers kunnen niet die ene stap maken, die voor deze sector de ommekeer zou kunnen betekenen. Die broodnodige verandering kunnen ze blijkbaar niet aan.”

“Wat ik met die ene stap bedoel? Je moet met het loon toch echt in de buurt van de ov-sector blijven. Daarnaast is het belangrijk dat die 5/6-regeling wordt afgeschaft en moet de balans tussen werk en privé worden hersteld. De sector moet weer aantrekkelijk worden voor zijinstromers en jongeren. Mogelijke acties van touringcarbedrijven om mensen te werven, zoals het aannemen van buitenlandse chauffeurs, werken nauwelijks. Het is een druppel op de gloeiende plaat.”

Ondanks de stevige taal van de vakbonden, hoopt onderhandelaar Lutz Kai Kressin nog steeds dat het niet tot acties hoeft te komen. “Jarenlang hebben de werkgevers er vertrouwen in gehad dat de bonden op het laatste moment toch bij het kruisje zouden tekenen. Dat hebben ze nu voor het eerst niet gedaan. De werkgevers zouden zich moeten realiseren dat de eisen niet van de vakbonden zijn, maar het zijn de eisen van de werknemers. Hun eigen mensen.”

Niet bang

Gisteren vertelde een aantal touringcarbedrijven aan TaxiPro, dat ze niet bang waren dat hun chauffeurs zouden meedoen aan de acties. Volgens die bedrijven leeft de oproep van FNV niet onder hun chauffeurs. Kai Kressin zegt dat de oproep wel degelijk speelt onder touringcarchauffeurs. “Met de Facebookpagina van FNV Toer bereiken we tussen de 1500 en 4000 mensen. Zoveel chauffeurs heeft de touringcarbranche niet eens. Het leeft dus enorm. Misschien niet in de kantines van touringcarbedrijven, maar wel als je kijkt naar social media.”

Kressin heeft dan ook een boodschap voor de werkgevers. “Durf die ene stap te zetten. Werknemers in de touringcarsector willen echt die ommekeer. Ze willen een fatsoenlijk personeelsbeleid. Fatsoenlijke werktijden en het inspelen op de inflatie horen daar gewoon bij. Als werkgevers die ene stap zetten, zullen ze daar geen spijt van krijgen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “FNV-bestuurder Kressin: ‘Sector loopt leeg’”

Stef Bouwhuis|22.09.22|11:23

Objectief kijkend zien we een almaar stijgend tekort aan werknemers in alle sectoren. Als dat ook bij opdrachtgevers doordringt, dan zien ook zij dat de concurrentiepositie ten opzichte van andere banen uit balans is geraakt.

De oorzaak van lager loon is vaak het uit uitknijpende effect van aanbestedingen. Werkgevers kunnen daardoor vaak een hoger salaris amper betalen, omdat ze gekluisterd zitten aan contracten met overheden.

Moeten werkgevers gaan staken?

Tijd om ‘out of the box’ te denken

Zozo|22.09.22|12:21

Wat gaat FNV eigenlijk foen voor de Taxi sector. Vergeleken met ons verdienen de touringcar chauffeurs nog riant.