Touringcar, passagiers
Touringcarsector

CNV en BVN bereiken akkoord over nieuwe cao Besloten Busvervoer

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

CNV Vakmensen heeft ingestemd met het derde gewijzigde eindbod van de werkgevers, waardoor er definitief een akkoord is bereikt over een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Een meerderheid van de CNV-leden hebben tijdens de laatste stemmingsronde ingestemd met het eindbod van de werkgevers. Daardoor is een nieuwe cao, met de bijbehorende loonsverhogingen, per 1 januari 2023 een feit.

Toch noemt CNV ‘blijdschap’ een groot woord. Ondanks dat het eindbod met grote meerderheid is aangenomen, is het volgens de vakbond overduidelijk dat de ja-stemmers dit niet doen omdat ze het een geweldig resultaat vinden. De onderbouwing is: beter een cao dan geen cao, aldus de vakbond. “Bijna al onze leden die voor dit akkoord hebben gestemd, maakten daarbij de opmerking dat dit nog steeds niet is wat ze willen”, zegt CNV-onderhandelaar Fadua Toufik over het akkoord. “Ik vind het fijn dat er een nieuwe cao komt, maar dit is eerder een acceptabele oplossing om met elkaar in gesprek te blijven.”

“Dit is namelijk niet de cao-verhoging zoals wij die hebben voorgesteld”, legt Toufik verder uit. “Zo is de 5/6-regeling niet afgeschaft, maar vervangen. Daar komt een andere regeling voor in de plaats. Wij zien liever dat alle gewerkte tijd betaald wordt. Daarnaast speelt ook de flexibiliteit nog een grote rol. Mensen zijn nog steeds regelmatig oproepbaar. Dat zijn allemaal punten waar wij tijdens de volgende cao-onderhandelingen zeker voor gaan strijden.”

Wijzigingen

Volgens CNV Vakmensen heeft de nieuwe cao dezelfde tekst en toelichting als de huidige cao, maar met een paar wijzigingen. Zo wordt er per 1 januari 2023 een loonsverhoging van 7 procent doorgevoerd en komt daar nog eens 4 procent bij per 1 januari 2024. Naast de loonsverhoging verandert verder de veelbesproken 5/6 pauzeregeling. Volgens de werkgevers een lang gekoesterde wens van vakbonden. Deze regeling verdwijnt per 1 januari 2024 en wordt vervangen door de pauzeregeling zoals die nu geldt voor internationale lijndiensten. Tot slot krijgen alle medewerkers die op 31 december in dienst zijn een eenmalige uitkering van 1250 euro bruto, naar rato van het aantal dagen dat men in 2022 in dienst was.

Pas bij het derde gewijzigde eindbod van de werkgevers, hebben de CNV-leden ingestemd. Volgens de vakbond een unicum, want zoiets is nog nooit voorgekomen. “Het is een boodschap richting de werkgevers. De mensen hebben jarenlang bij het kruisje getekend. Dat pikken ze gewoon niet meer. Het is ook voor het eerst dat een cao-bod tot drie keer toe is teruggestuurd. Dat is ook nieuw voor BVN (Busvervoer Nederland), want dit hadden ze nog niet eerder meegemaakt. Dit is wat mij betreft een eerste stap in de goede richting”, zo besluit Toufik.

Blijk van waardering

De werkgevers, verenigd in Busvervoer Nederland, zijn meer te spreken over het bereikte cao-akkoord. “We zijn erg ver gegaan met ons eindbod omdat we erg graag een nieuwe cao wilden afsluiten”, zegt BVN-voorzitter Bertho Eckhardt over het bereikte akkoord. “Als werkgevers wilden we erg graag tot een loonsverhoging komen, als blijk van waardering én omdat werknemers te maken hebben met flink gestegen kosten. Ik ben blij dat vakbond CNV zijn nek heeft uitgestoken om dit te bereiken. Door dit akkoord kunnen de werknemers in januari 2023 profiteren van de loonsverhoging.”

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.