FNV-staking
Besloten Busvervoer

Touringcarchauffeurs staken mee met streekvervoer

Touringcarchauffeurs van Arriva staakten eind vorige maand bij Van der Valk Schiphol Hotel voor een betere cao. Foto: ProMedia/Olivier Smits

Verschillende touringcarchauffeurs hebben besloten zich aan te sluiten bij de stakingen van het streekvervoer. Dat meldt FNV. Volgens de vakbond staken de touringcarchauffeurs mee met hun collega’s in het streekvervoer om hun eisen kracht bij te zetten voor een nieuwe cao Besloten Busvervoer. 

Veel touringcarchauffeurs rijden bussen die in worden gezet in het streekvervoer. Net als in het streekvervoer zijn volgens FNV de werkdruk en het ziekteverzuim bij touringcarchauffeurs torenhoog en kunnen de chauffeurs moeilijk rondkomen van hun salaris. “Het bod dat werkgevers vorig jaar september deden, is veel lager dan de inflatie. Dan gaan de chauffeurs er dus nog meer op achteruit”, zegt Lutz Kressin, bestuurder FNV Toer, daarover.

Respect en waardering

De chauffeurs komen donderdag bijeen in Utrecht en vrijdag in Rotterdam. “Ze gaan de werkgevers duidelijk maken dat het zo niet door kan gaan als ze de sector overeind willen houden. Respect voor de touringcarchauffeur en waardering voor het werk is op z’n plaats. Naast een fatsoenlijke loonsverhoging moet ieder uur betaald worden”, aldus Kressin.

De werkgevers deden in september vorig jaar een tweede cao-bod, nadat het eerste bod voor de zomer al was afgewezen. De FNV-leden in de sector willen dat de lonen meestijgen met de prijzen in de winkels, wat neerkomt op een loonsverhoging van meer dan 10 procent. De werkgevers boden volgens de vakbond voor 2022 eenmalig 500 euro, 7 procent voor 2023 en 3 procent voor 2024. Verder willen de chauffeurs dat vanaf 2023 alle diensten 100 procent uitbetaald worden en een werkdag van maximaal twaalf uur.

Akkoord over nieuwe cao

De werkgevers kwamen daarna met een nieuw cao-bod. Op 20 december bereikten CNV Vakmensen en Busvervoer Nederland (BVN) een officieel akkoord over een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Een meerderheid van de CNV-leden hebben tijdens de laatste stemmingsronde ingestemd met het eindbod van de werkgevers, waardoor de nieuwe cao, met de bijbehorende loonsverhoging, sinds 1 januari is ingegaan. Ook wordt per 1 januari 2024 de 5/6 pauzeregeling vervangen door de pauzeregeling zoals die nu geldt voor internationale lijndiensten. Tot slot krijgen alle medewerkers die op 31 december in dienst zijn een eenmalige uitkering van 1250 euro bruto, naar rato van het aantal dagen dat men in 2022 in dienst was.

De nieuwe cao ligt inmiddels bij het ministerie van Sociale Zaken en Werk (SZW) om algemeen bindend verklaard te worden. “We hopen zo snel mogelijk een stempel van het ministerie te krijgen”, zei CNV-onderhandelaar Fadua Toufik daar vorige week over. “Dan geldt de cao namelijk voor alle bedrijven in de touringcarbranche en niet alleen voor de bedrijven die zijn aangesloten bij BVN.”

“Staking zinloos”

Werkgevers in de touringcarsector vinden de aangekondigde FNV-staking zinloos, nu er een rechtsgeldige cao op tafel ligt. “Loonsverhogingen van 7 en 4 procent en het afschaffen van de vijfzesderegeling staan centraal in de cao”, aldus BVN. “Helaas zette vakbond FNV zichzelf door onrealistische eisen buitenspel, net als FNV eerder deed bij de cao’s voor onder meer het zorg- en taxivervoer. De werkgevers hekelen daarom de voor 19 en 20 januari aangekondigde stakingen die naast het streekvervoer ook het touringcarvervoer treffen. Veel liever zien de werkgevers FNV weer aansluiten bij volgende cao-overleggen.”

Besloten Busvervoer is, in tegenstelling tot FNV, wél tevreden over de nieuwe cao. “We zijn erg ver gegaan voor deze cao”, zegt BVN-voorzitter Bertho Eckhardt daarover. “De eenmalige uitkering van 1250 euro komt de chauffeurs tegemoet die in 2022 de inflatie hoog zagen oplopen. De overeengekomen loonsverhoging van 7 procent per 1 januari 2023 en 4 procent per 1 januari 2024 behoort landelijk gezien tot een van de grootste loonstijgingen dit jaar.”

Volgens Eckhardt heeft de touringcarbranche enorm geleden onder de gevolgen corona. Ook is volgens de BVN-voorzitter nog niet duidelijk hoe de markt zich zal gaan ontwikkelingen, met alle onzekerheden door de oorlog in Oekraïne. “Als werkgevers wilden we erg graag tot een loonsverhoging komen, als blijk van waardering én omdat werknemers te maken hebben met flink gestegen kosten. Door dit akkoord kunnen de werknemers in januari 2023 profiteren van de loonsverhoging. Tegelijkertijd begrijp ik niet waarom FNV doorgaat met staken. We zijn aan heel veel van de eisen van FNV tegemoet gekomen. Desondanks zou ik erg graag zien dat FNV terugkeert aan de overlegtafel voor een volgende cao-periode”, zo besluit Eckhardt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Touringcarchauffeurs staken mee met streekvervoer | TaxiPro
FNV-staking
Besloten Busvervoer

Touringcarchauffeurs staken mee met streekvervoer

Touringcarchauffeurs van Arriva staakten eind vorige maand bij Van der Valk Schiphol Hotel voor een betere cao. Foto: ProMedia/Olivier Smits

Verschillende touringcarchauffeurs hebben besloten zich aan te sluiten bij de stakingen van het streekvervoer. Dat meldt FNV. Volgens de vakbond staken de touringcarchauffeurs mee met hun collega’s in het streekvervoer om hun eisen kracht bij te zetten voor een nieuwe cao Besloten Busvervoer. 

Veel touringcarchauffeurs rijden bussen die in worden gezet in het streekvervoer. Net als in het streekvervoer zijn volgens FNV de werkdruk en het ziekteverzuim bij touringcarchauffeurs torenhoog en kunnen de chauffeurs moeilijk rondkomen van hun salaris. “Het bod dat werkgevers vorig jaar september deden, is veel lager dan de inflatie. Dan gaan de chauffeurs er dus nog meer op achteruit”, zegt Lutz Kressin, bestuurder FNV Toer, daarover.

Respect en waardering

De chauffeurs komen donderdag bijeen in Utrecht en vrijdag in Rotterdam. “Ze gaan de werkgevers duidelijk maken dat het zo niet door kan gaan als ze de sector overeind willen houden. Respect voor de touringcarchauffeur en waardering voor het werk is op z’n plaats. Naast een fatsoenlijke loonsverhoging moet ieder uur betaald worden”, aldus Kressin.

De werkgevers deden in september vorig jaar een tweede cao-bod, nadat het eerste bod voor de zomer al was afgewezen. De FNV-leden in de sector willen dat de lonen meestijgen met de prijzen in de winkels, wat neerkomt op een loonsverhoging van meer dan 10 procent. De werkgevers boden volgens de vakbond voor 2022 eenmalig 500 euro, 7 procent voor 2023 en 3 procent voor 2024. Verder willen de chauffeurs dat vanaf 2023 alle diensten 100 procent uitbetaald worden en een werkdag van maximaal twaalf uur.

Akkoord over nieuwe cao

De werkgevers kwamen daarna met een nieuw cao-bod. Op 20 december bereikten CNV Vakmensen en Busvervoer Nederland (BVN) een officieel akkoord over een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Een meerderheid van de CNV-leden hebben tijdens de laatste stemmingsronde ingestemd met het eindbod van de werkgevers, waardoor de nieuwe cao, met de bijbehorende loonsverhoging, sinds 1 januari is ingegaan. Ook wordt per 1 januari 2024 de 5/6 pauzeregeling vervangen door de pauzeregeling zoals die nu geldt voor internationale lijndiensten. Tot slot krijgen alle medewerkers die op 31 december in dienst zijn een eenmalige uitkering van 1250 euro bruto, naar rato van het aantal dagen dat men in 2022 in dienst was.

De nieuwe cao ligt inmiddels bij het ministerie van Sociale Zaken en Werk (SZW) om algemeen bindend verklaard te worden. “We hopen zo snel mogelijk een stempel van het ministerie te krijgen”, zei CNV-onderhandelaar Fadua Toufik daar vorige week over. “Dan geldt de cao namelijk voor alle bedrijven in de touringcarbranche en niet alleen voor de bedrijven die zijn aangesloten bij BVN.”

“Staking zinloos”

Werkgevers in de touringcarsector vinden de aangekondigde FNV-staking zinloos, nu er een rechtsgeldige cao op tafel ligt. “Loonsverhogingen van 7 en 4 procent en het afschaffen van de vijfzesderegeling staan centraal in de cao”, aldus BVN. “Helaas zette vakbond FNV zichzelf door onrealistische eisen buitenspel, net als FNV eerder deed bij de cao’s voor onder meer het zorg- en taxivervoer. De werkgevers hekelen daarom de voor 19 en 20 januari aangekondigde stakingen die naast het streekvervoer ook het touringcarvervoer treffen. Veel liever zien de werkgevers FNV weer aansluiten bij volgende cao-overleggen.”

Besloten Busvervoer is, in tegenstelling tot FNV, wél tevreden over de nieuwe cao. “We zijn erg ver gegaan voor deze cao”, zegt BVN-voorzitter Bertho Eckhardt daarover. “De eenmalige uitkering van 1250 euro komt de chauffeurs tegemoet die in 2022 de inflatie hoog zagen oplopen. De overeengekomen loonsverhoging van 7 procent per 1 januari 2023 en 4 procent per 1 januari 2024 behoort landelijk gezien tot een van de grootste loonstijgingen dit jaar.”

Volgens Eckhardt heeft de touringcarbranche enorm geleden onder de gevolgen corona. Ook is volgens de BVN-voorzitter nog niet duidelijk hoe de markt zich zal gaan ontwikkelingen, met alle onzekerheden door de oorlog in Oekraïne. “Als werkgevers wilden we erg graag tot een loonsverhoging komen, als blijk van waardering én omdat werknemers te maken hebben met flink gestegen kosten. Door dit akkoord kunnen de werknemers in januari 2023 profiteren van de loonsverhoging. Tegelijkertijd begrijp ik niet waarom FNV doorgaat met staken. We zijn aan heel veel van de eisen van FNV tegemoet gekomen. Desondanks zou ik erg graag zien dat FNV terugkeert aan de overlegtafel voor een volgende cao-periode”, zo besluit Eckhardt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.