Valys

Kilometerbudget Valys voldoende dankzij ketenreis

Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid ziet geen aanleiding om de kilometerbudgetten voor Valysvervoer aan te passen. De groeiende aanvullende mogelijkheden van het openbaar vervoer maken dat de beschikbare taxikilometers doorgaans voldoende zijn. Ook ziet Van Rijn wel brood in vervoersdiensten die met vrijwillige chauffeurs en bijrijders het vervoer van mensen met een beperking helpen optimaliseren.

Dar schrijft Van Rijn in een brief aan de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Die commissie had Van Rijn verzocht te antwoorden op een mail van meneer H. over de toegankelijkheid en beperkingen op de af te leggen kilometers met Valys. Dit sociaal-recreatief en bovenregionaal taxivervoer voor mensen met een beperking werkt met persoonlijke kilometerbudgetten. Voor wie in enige mate gebruik kan maken van het OV is dat 600 kilometer per jaar, voor mensen die helemaal niet met het OV kunnen reizen is dat 2.250 kilometer per jaar. Valys zet daarnaast in op een combinatie van vervoer per taxi en trein.

OV steeds toegankelijker

In de ogen van de heer H. zijn die kilometerbudgetten voor de Valystaxi te gering, maar staatssecretaris Van Rijn geeft aan dat veruit de meeste gebruikers er mee rondkomen. En om de mobiliteit van de doelgroep te ondersteunen wordt een ketenreis, waarin een taxirit en het openbaar vervoer worden gecombineerd, zo veel mogelijk gestimuleerd.

Van Rijn stelt dat het OV steeds toegankelijker wordt voor mensen met een beperking en dat zij bovendien worden begeleid in het overstappen. Daardoor lopen zij volgens hem nog minder snel tegen de grenzen van het kilometerbudget aan. Maatwerkafspraken, bijvoorbeeld als de kortste route van A naar B deels buiten Nederland loopt, dragen daar nog aan bij.

Verzorgd door vrijwilligers

De staatssecretaris onderschrijft verder de mening van meneer H. dat de inzet van vrijwilligers in bepaalde vervoersdiensten een mogelijkheid biedt om het vervoer van mensen met een beperking te optimaliseren. “Ik sluit mij volledig bij zijn zienswijze aan, er zijn reeds enkele initiatieven bekend die gebruik van vrijwilligers maken. Leidschendam-Voorburg is hier met Woej een mooi voorbeeld van.”

Welzijn Oud en Jong (Woej) heeft een eigen vervoersdienst voor oudere en gehandicapte inwoners uit Leidschendam-Voorburg. De dienst biedt vervoer binnen Leidschendam, Voorburg en Stompwijk en op aanvraag buiten de gemeentegrenzen. Het Woej-vervoer maakt gebruik van particuliere auto’s en van rolstoelbussen en wordt geheel verzorgd door vrijwilligers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Kilometerbudget Valys voldoende dankzij ketenreis”

Taxi Volendam|23.11.16|13:48

Daar gaan we weer….
Vervoer laten doen door vrijwilligers prima,
Maar behandel taxibedrijven en hun chauffeurs dan ook als vrijwilligers.
Stop met dure, ondeugdelijke en hypocriete regelgeving.
Het is de Overheid er kennelijk om te doen de taxibranche verder om zeep te helpen.
Laat ILT of I&M dit onrecht eens uitleggen.
Ik denk dat ze daar te laf voor zijn omdat het niet uit te leggen valt naar m’n mening.

Jan Vos|23.11.16|17:25

ik sluit mij volmondig aan bij de opmerking van taxi volendam

Paul Dijkhuizen|24.11.16|13:02

Hoe lang zal het duren voordat treinen ook bestuurd gaan worden door vrijwilligers, dat vrijwilligers de planning gaan doen, dat vrijwilligers gaan toezien op controle en handhaving, dat vrijwilligers de belastingaangiftes gaan controleren, dat vrijwilligers dit land gaan besturen? (dat laatste zal wel niet mogen, anders raken onze ‘bestuurders’ hun baantje kwijt…)

Ben Korten|29.11.16|07:32

Als nu al die ministers en staatssecretarissen die van mening zijn dat wij ons werk op vrijwillige basis moeten doen eerst het goede voorbeeld geven door hun eigen salaris in te leveren.

Jurry Weijmer|29.11.16|08:14

Ben er van overtuigd dat het ketenvervoer een goede aanvulling is, weet wel uit de praktijk en de verhalen van de mensen die ik vervoer, dit voor een hele grote groep toch een te grote stap is.
Uit de reacties blijkt gewoon dat er toch een grote groep mensen is, die familiebezoek afzeggen omdat ze anders niet uitkomen met hun kilometers. Dit zal wel niet blijken uit de adviezen die van Rijn krijgt, maar dit is uit de praktijk en uit jarenlange ervaringen en gesprekken met klanten.

Jurry Weijmer|29.11.16|08:14

Wat de vrijwilligers betreft, ben absoluut voor vrijwilligers in deze samenleving, maar het moet geen betaald werk gaan verdringen, als werkgever ben je strafbaar als je onder minimumloon gaat betalen, maar een overheid mag dit dus wel gaan doen, en de vrijwilligers die ik zie rijden in de diverse opgezette schijnoverheidsbedrijfjes zijn gedwongen vrijwilligers, die het allemaal niet interesseert maar gewoon moeten.

Ingrid Hermans|16.12.16|20:27

Gezien de uitspraak van de rechter kan dit geen oplossing bieden voor WMO vervoer https://www.kampen.nl/nieuws/connexxion-blijft-voorlopig-wmo-vervoerder-in-kampen