Leerlingenvervoer, aanbesteding, VNG, gemeente

VNG: Kwaliteit leerlingenvervoer wordt wél steeds beter

DEN HAAG – Hoewel het leerlingenvervoer in veel gemeenten naar wens verloopt zijn er in sommige gemeenten klachten. Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), die vindt dat genomen maatregelen wel tot steeds meer verbeteringen leiden.

De VNG reageert op het oordeel van Balans, een organisatie voor ouders van kinderen met gedragsproblemen. Die meldde maandag dat pogingen om het leerlingenvervoer te verbeteren op niets zijn uitgelopen.

De VNG vindt dit ‘een nogal voorbarige conclusie’, nu het schooljaar nog maar net begonnen is. Balans meent op haar beurt weer dat de VNG onvoldoende verantwoordelijkheid neemt in haar coördinerende taak.

De afgelopen jaren deden zich regelmatig problemen voor bij het leerlingenvervoer, waarbij kinderen in het speciaal onderwijs van en naar school worden gebracht. Soms was het vervoer niet goed geregeld en moesten kinderen lang wachten.Maar er waren ook veel incidenten die door de leerlingen werden veroorzaakt, zoals bedreigingen of vernielingen.

Eind vorig jaar verschenen handboeken over professioneel aanbesteden, waarin diverse kwaliteitsadviezen staan. Maar gemeenten kunnen deze adviezen pas in nieuwe aanbestedingsrondes in contracten opnemen, zo zegt de VNG.

Problemen met leerlingenvervoer worden vaak veroorzaakt als gemeentes voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. De gemeente besteedt dan alleen aan op ‘prijs’ en kijkt daarbij niet naar de kwaliteit die geleverd dient te worden.

De VNG verwacht een ‘kwaliteitsimpuls’ van de handboeken. Ook wordt resultaat verwacht van een lopende dialoog tussen aanbesteders, vervoerders en reizigers.

Bekijk het item van het NOS journaal met de (on)terechte klachten van ouders.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “VNG: Kwaliteit leerlingenvervoer wordt wél steeds beter”

Frank|27.08.10|19:47

Beter? Wel eens bij school gestaan , en gezien hoe de chauffeurs zich gedragen? Roken , geen gordels dragen , weg scheuren . Wat tijd is immers geld. En dat allemaal met een keurmerk. Ik moet er wel om lachen, ook al doet het de taxibranche niet goed . Met moet maar gewoon doorgaan met aanbesteden , en de kleine bedrijven links laten liggen , dan komt het allemaal (niet) goed.