Programma Nationaal Congres Contractvervoer 2013 bekend

Het programma van het Nationaal Congres Contractvervoer 2013 op 20 juni in Den Bosch is bekend. Budgetten in het doelgroepenvervoer gaan omlaag. Terwijl de kosten van vervoerders stijgen. Maar ook de gebruiker dient tevreden te blijven. Om dat te kunnen realiseren is er een veelheid aan mogelijkheden. Het Nationaal Congres Doelgroepenvervoer 2013 biedt kennis, informatie en netwerkmogelijkheden om deze uitdagingen aan te gaan en de kansen in het eigen gebied in te vullen.

Het Nationaal Congres Contractvervoer 2013 wordt georganiseerd door TaxiPro.nl en Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). De inschrijving voor het congres en voor de vakbeurs Taxi is geopend. Het programma is als volgt.

Bekijk hier een aantal sprekers op het congres.

Locatie

1931 Congrescentrum Brabanthallen
Oude Engelenseweg 1
5222 AA ‘s-Hertogenbosch
www.1931.nl

Programma

9:00 Ontvangst
10:00 Opening & Keynote
11:00 Workshops Ronde 1
12:00 Lunch
13:30 Workshops Ronde 2
14:45 Workshops Ronde 3
16:00 Samenvatting en aanbevelingen
16:30 Afsluitende borrel
18:00 Walking Dinner
20:00 Einde

banner, congres, contractvervoer, 2013

Keynote (plenair)

NCCV is een unieke kans om vervoerders en opdrachtgevers dichter bij elkaar te brengen en samen tot oplossingen te komen.

  • Ontwikkelingen in het contractvervoer
  • Overzicht van de vele vormen van contractvervoer (wmo, valys, cvv, leerlingenvervoer, awbz, etc). Bestaan er kansen diverse vormen te combineren?
  • Hoe houden we de kwaliteit hoog met teruglopende budgetten voor doelgroepenvervoer?
  • Kansen en uitdagingen voor gemeenten
  • Toekomstvisie taxibranche als we op de huidige voet doorgaan

Workshops

Er zijn tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 4 zalen waar simultaan workshops worden gehouden. Iedere bezoeker kan zich registreren voor 3 workshops.

1)    Slim omgaan met AWBZ-bezuinigingen. Vervoer van en naar de dagbesteding

  • Overzicht stand van zaken decentralisatie.
  • Hoe kan het vervoer van en naar de dagbesteding op lange termijn georganiseerd worden?
  • Waar wordt welke zorg aangeboden en hoe worden clienten vervoerd?

2) Kansen die de Boordcomputer Taxi biedt op controle en regie voor zowel vervoerder als opdrachtgever

  • Hoe kan de Boordcomputer Taxi door gemeenten en vervoerders gebruikt worden om dienstverlening te verbeteren cq. kosten te beheersen?
  • Ontwikkeling planning- en controlesystemen.
  • Efficiëntie verhogen.

3) Ketenmobiliteit: combineren diverse vervoerswijzen levert geld op voor iedereen

  • Meer combinatie mogelijk met OV in de ketenmobiliteit?
  • Kansen voor taxi-ondernemers? Van chauffeur naar begeleider. Van centralist naar vervoerplanner.
  • Indiceren voor vervoersvormen? Taxi deur tot deur? Taxi tot station? Fietsen? Lopen?
  • Aandacht voor de gebruiker

4) Veilig Rolstoelvervoer

  • Code VVR
  • Nieuwe trends
  • Regels nog up-to-date?
  • Efficiëntie verhogen

5) Onderaanneming en faillissement vervoerder

  • Onderaanneming, voor- en nadelen?
  • Faillissement vervoerder/hoofdaannemer. Wat nu?
  • Personeel steeds verder uitgeknepen om kosten te drukken
  • Toekomstvisie als we op de huidige weg doorgaan

6) Duurzaam personenvervoer: groen gas

  • Best practice: Regiotaxi Gelderland Willemsen de Koning (groengas)
  • Hierdoor is Gelderland meteen koploper met groengas-infrastructuur
  • Kansen voor overheid én taxibedrijf

7) Kostenverhogende eisen

  • Eisen komen in theorie en praktijk niet altijd overeen
  • Inzicht in kostenstructuur vervoer. Daar kan de opdrachtgever van leren.
  • Eisen hebben alleen zin als je ze het waard vindt te controleren
  • Contractbeheer

8) Nieuwe aanbestedingswet, nieuwe kansen

  • Extra kansen voor het MKB
  • Extra regels voor aanbesteders
  • Verplichting tot evenwichtige contractsvoorwaarden

9) Regiecentrale Oosterschelderegio: overheid aan het stuur

  • Regiefuncties van vervoer, Wmo en leerlingenvervoer scheiden van de uitvoering. Wat betekent dat?
  • Overheid houdt de functies ritaanname/planning/aansturing en beheer in eigen hand
  • Ervaringen van de hoofdrolspelers

10) Op weg naar efficienter taxivervoer

  • Waar vallen nog winsten te behalen in efficiency?
  • Praktijkvoorbeelden
  • Tips en Trics

11) Uitvoering is na gunning het echte werk

  • Achmea vertelt over contractbeheer en naleving vervoerscontract
  • Controle kwaliteitseisen
  • Verdeling percelen
  • Vervoersregie zittend ziekenvervoer

12) De geschiedenis herhaalt zich. Nadat verzekeraars verantwoordelijk werden voor zittend ziekenvervoer, zijn nu de gemeenten aan de beurt met AWBZ

  • Hoe regel je dat proces in als gemeente?
  • Modern opdrachtgeverschap
  • Goedkoop en efficiënt proces = meer budget voor collectief vervoer

Samenvatting en aanbevelingen (plenair)

Na iedere workshop kiest de zaal een aanbeveling. Deze 12 aanbevelingen worden aan overhandigd aan de beleidsbepalers. Hiermee kunnen zij aan de slag om het contractvervoer in Nederland weer op de rit te krijgen. Want een gezonde vervoersmarkt is belangrijk voor zowel opdrachtgever, vervoerder als passagier.

banner, congres, contractvervoer, 2013

Lees ook: Nationaal Congres Contractvervoer is op 20 juni in Den Bosch

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.