PlusOV

Vakbond CNV: stop met PlusOV

Bron: site PlusOV

De negen gemeenten in de Stedendriehoek zouden er goed aan doen om een punt te zetten achter PlusOV. Dat vindt Agostino di Giacomo Russo, taxi-onderhandelaar bij vakbond CNV Vakmensen. Hij reageert hiermee op een enquête van Omroep Gelderland onder taxichauffeurs in het speciaal vervoer. PlusOV krijgt van de chauffeurs niet eens een voldoende.

PlusOV ging in januari 2017 van start, maar er ging veel mis met de invoering van het leerlingenvervoer in augustus van dat jaar. Ondertussen is er veel verbeterd, maar volgens Di Giacomo Russo is het beeld nog steeds niet fraai. “Het is veelzeggend dat de chauffeurs zelf een 5,2 geven aan PlusOV. De chauffeurs hebben de kwaliteit achteruit zien gaan. Daar is veel frustratie over.”

Toekomst PlusOV

De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen moeten voor donderdag een besluit nemen over de toekomst van het speciaal vervoer. Eerder werd al duidelijk dat Apeldoorn, Deventer en Zutphen (deels) willen afhaken, terwijl Ede, Voorst, Heerden en Lochem aangaven nog wel door te willen gaan met PlusOV.

De keuze is in ogen van de vakbond echter duidelijk – doek PlusOV op. “Maak in plaats daarvan taxibedrijven zelf verantwoordelijk voor de planning, zij zijn erin gespecialiseerd. Taxichauffeurs krijgen zo ook meer inspraak. De planning is immers in handen van hun eigen werkgever, dus hebben ze inspraak via vakbond en ondernemingsraad. We hebben het hier over meer dan duizend taxichauffeurs en planners, die hun werk graag goed willen doen en gehoord willen worden. Het gaat om vakmensen, die het werk al jaren doen, de routes kennen en weten wat er nodig is.”

Enquête

De vijftig chauffeurs of ex-chauffeurs die de enquête van Omroep Gelderland hebben ingevuld zijn weliswaar niet te spreken over het vervoer, maar zijn minder stellig over het stoppen met PlusOV. Slechts 22 procent van de respondenten vindt dat een goed idee, terwijl evenveel chauffeurs denken dat er doorgegaan kan worden met PlusOV. De helft stelt voor om alleen het vraagafhankelijk vervoer nog via PlusOV te laten lopen.

De chauffeurs zijn vooral negatief over de rol van de gemeenten bij het vervoer. Zo zouden ze de problematiek onderschatten en niet goed snappen hoe speciaal vervoer werkt. “Als chauffeurs letterlijk alles zouden doen wat ze in hun boordcomputer krijgen van PlusOV, dan zou het pas echt fout gaan”, is een van de reacties in de enquête.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vakbond CNV: stop met PlusOV | TaxiPro
PlusOV

Vakbond CNV: stop met PlusOV

Bron: site PlusOV

De negen gemeenten in de Stedendriehoek zouden er goed aan doen om een punt te zetten achter PlusOV. Dat vindt Agostino di Giacomo Russo, taxi-onderhandelaar bij vakbond CNV Vakmensen. Hij reageert hiermee op een enquête van Omroep Gelderland onder taxichauffeurs in het speciaal vervoer. PlusOV krijgt van de chauffeurs niet eens een voldoende.

PlusOV ging in januari 2017 van start, maar er ging veel mis met de invoering van het leerlingenvervoer in augustus van dat jaar. Ondertussen is er veel verbeterd, maar volgens Di Giacomo Russo is het beeld nog steeds niet fraai. “Het is veelzeggend dat de chauffeurs zelf een 5,2 geven aan PlusOV. De chauffeurs hebben de kwaliteit achteruit zien gaan. Daar is veel frustratie over.”

Toekomst PlusOV

De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen moeten voor donderdag een besluit nemen over de toekomst van het speciaal vervoer. Eerder werd al duidelijk dat Apeldoorn, Deventer en Zutphen (deels) willen afhaken, terwijl Ede, Voorst, Heerden en Lochem aangaven nog wel door te willen gaan met PlusOV.

De keuze is in ogen van de vakbond echter duidelijk – doek PlusOV op. “Maak in plaats daarvan taxibedrijven zelf verantwoordelijk voor de planning, zij zijn erin gespecialiseerd. Taxichauffeurs krijgen zo ook meer inspraak. De planning is immers in handen van hun eigen werkgever, dus hebben ze inspraak via vakbond en ondernemingsraad. We hebben het hier over meer dan duizend taxichauffeurs en planners, die hun werk graag goed willen doen en gehoord willen worden. Het gaat om vakmensen, die het werk al jaren doen, de routes kennen en weten wat er nodig is.”

Enquête

De vijftig chauffeurs of ex-chauffeurs die de enquête van Omroep Gelderland hebben ingevuld zijn weliswaar niet te spreken over het vervoer, maar zijn minder stellig over het stoppen met PlusOV. Slechts 22 procent van de respondenten vindt dat een goed idee, terwijl evenveel chauffeurs denken dat er doorgegaan kan worden met PlusOV. De helft stelt voor om alleen het vraagafhankelijk vervoer nog via PlusOV te laten lopen.

De chauffeurs zijn vooral negatief over de rol van de gemeenten bij het vervoer. Zo zouden ze de problematiek onderschatten en niet goed snappen hoe speciaal vervoer werkt. “Als chauffeurs letterlijk alles zouden doen wat ze in hun boordcomputer krijgen van PlusOV, dan zou het pas echt fout gaan”, is een van de reacties in de enquête.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.