PlusOV

Vervoerders waarschuwden meer dan eens voor problemen PlusOV

Vervoerders Witteveen en Willemsen-de Koning vinden niet dat de problemen met het leerlingenvervoer van PlusOV aan hun te wijten zijn. De taxibedrijven hebben juist meerdere malen gewaarschuwd voor de problemen die nu spelen. Dat het vervoer toch weer verre van perfect draait, komt mede omdat PlusOV diverse belangrijke deadlines zou hebben gemist. Dat schrijft de advocate van de taxibedrijven in een brief aan het bestuur van PlusOV.

Onder PlusOV valt onder meer het leerlingenvervoer in negen gemeenten, waaronder Apeldoorn, Deventer en Zutphen. Vorig jaar stroomde dat vervoer voor het eerst in bij PlusOV en dat ging verre van goed. In de periode daarna werd achterhaald wat de oorzaken waren en moest een plan van aanpak voorkomen dat het weer mis zou gaan.

In de eerste drie weken van het nieuwe schooljaar ging het weliswaar niet zo slecht als in 2017, maar er kwamen nog altijd 110 klachten binnen. Daarvan gingen er volgens de gemeente Apeldoorn 79 over de vervoerders. Hen werd onder meer verweten dat er te laat duidelijkheid kwam over het vervoer en de chauffeur. Ook zou er soms pas op de laatste dag zijn kennisgemaakt door kinderen en chauffeurs.

Regie op vervoer overnemen

Petra Heemskerk is advocate van vervoerders Witteveen en WdK. In een brief aan het bestuur van PlusOV schrijft zij dat het college in Apeldoorn de vervoerders onterecht verwijt dat veel klachten hun schuld zouden zijn. De taxibedrijven hebben al in een vroeg stadium gewaarschuwd voor mogelijke problemen bij de start van het leerlingenvervoer in het huidige schooljaar. Dat deden ze om te voorkomen dat het weer zo mis zou gaan zoals in 2017, schrijft Heemskerk.

Volgens de advocate werd het Witteveen en WdK in maart al duidelijk dat de aanstaande problemen door PlusOV mogelijk werden onderschat. Vanaf begin juni hebben ze PlusOV herhaaldelijk voor die knelpunten gewaarschuwd. En toen ze inschatten dat PlusOV de problemen niet het hoofd kon bieden, hebben ze aangeboden de regie op het vervoer over te nemen en het zo alsnog in goede banen te leiden. Volgens Heemskerk is met al die waarschuwingen en het aanbod niets gedaan, met de problemen in de praktijk tot gevolg.

Deadlines niet gehaald

Dat deze met name door de vervoerders zijn veroorzaakt, is volgens hen dan ook pertinent onjuist. Heemskerk betoogt in haar brief dat PlusOV zelf allerlei deadlines niet heeft gehaald. De indicatie van de benodigde vervoercapaciteit moest acht weken voor aanvang binnen zijn, maar is volgens de vervoerders niet aangeleverd. Vier weken voor de start moest die vervoersindicatie concreet zijn; dat werd bijna twee weken later. Ook het definitieve vervoerplan kwam, afhankelijk van de regio, tien tot vijftien dagen na de deadline pas binnen. En dan nog zou het flinke gebreken hebben vertoond.

Niet overal gelukt

In de praktijk hadden de vervoeders hierdoor nauwelijks de tijd om het vervoerplan te controleren, chauffeurs aan routes te koppelen en te regelen dat die chauffeurs zich voorstelden aan de kinderen die ze moesten vervoeren. “Waar mogelijk is dat gebeurd, maar louter vanwege aan PlusOV toe te rekenen omstandigheden is dat niet overal gelukt.” Juist omdat de vervoerders eerder aanboden de regie over te nemen, is het verwijt dat zij nu de meeste problemen hebben veroorzaakt volgens hun advocate onterecht. Desondanks willen ze graag blijven meewerken aan het oplossen van de problemen.

Lees ook: Leerlingenvervoer PlusOV: ‘Niet ontevreden maar kan beter’

Alles weten over actuele ontwikkelingen en innovaties in het doelgroepenvervoer? Kom dan naar het Nationaal Congres Contractvervoer 2018 op donderdag 11 oktober in Expo Houten.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Vervoerders waarschuwden meer dan eens voor problemen PlusOV”

Menig Mening|14.09.18|09:14

Tja, je zou maar een Regiecentrale willen hebben. Wat een ellende voor alle partijen. Wie heeft het ooit kunnen verzinnen. En de partijen die het destijds in de markt hebben gezet geven nu niet thuis. Opdrachtgever worden geconfronteerd met enorme kostenstijgingen en werk waar zij geen kaas van gegeten hebben en de vervoerders kunnen hun werk niet meer fatsoenlijk uitvoeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.