PlusOV

Ook Deventer en Zutphen willen stoppen met PlusOV

Steeds meer gemeenten dreigen te stoppen met PlusOV. In navolging van Apeldoorn zijn ook de gemeenten Deventer en Zutphen van plan om zich (grotendeels) terug te trekken uit het geplaagde vervoersysteem. In totaal doen er negen gemeenten mee; zij moeten vóór 1 november besluiten of ze doorgaan met PlusOV.

Afgelopen vrijdag werd al duidelijk dat de gemeente Apeldoorn in elk geval het leerlingenvervoer niet meer via PlusOV wil laten verlopen. Met de regiotaxi wil Apeldoorn wel via dit systeem door. Dat vat de problemen ook goed samen, want het is juist het leerlingenvervoer waarmee PlusOV nu voor het tweede jaar op rij problemen heeft. Zo slecht als vorig jaar ging het de afgelopen weken niet, maar ook dit schooljaar is het vervoer van scholieren nog niet wat het moet zijn.

Nieuwe aanbesteding

Wethouder Nathan Stukker van Apeldoorn, tevens bestuursvoorzitter van PlusOV, meldde afgelopen week tijdens de raadsvergadering dat deze gemeente voor een groot deel wil stoppen met PlusOV. In Deventer gaat men nog verder. Daar wil het college van burgemeester en wethouders de samenwerking met PlusOV niet verlengen. Als dat doorgaat, komt er een nieuwe aanbesteding om het doelgroepenvervoer na 1 augustus 2019 op een andere manier te regelen.

Het college van burgemeester en wethouders in Zutphen heeft dezelfde plannen als Apeldoorn: doorgaan met het vraagafhankelijke vervoer, maar stoppen met het routegebonden vervoer. Met dat vraagafhankelijke vervoer, waar PlusOV op 1 januari 2017 mee begon, gaat het namelijk goed in de uitvoering. De problemen ontstonden pas in augustus vorig jaar het leerlingenvervoer instroomde. Wat het college van B&W in Zutphen betreft wordt het vervoer van leerlingen en cliënten dagbesteding weer een taak van de gemeente. Een aanbesteding moet dan uitwijzen wie het vervoer gaat verzorgen.

Wel met vier jaar verlengen

Niet alle gemeenten denken er op dit moment hetzelfde over. In de gemeente Voorst wil het college van B&W de overeenkomst met PlusOV bijvoorbeeld wel met vier jaar verlengen. Net als in de andere gemeenten gaat het ook hier om een voorstel waar de gemeenteraden wel of niet mee in kunnen stemmen. De ontevreden stemming van veel gebruikers is duidelijk doorgedrongen tot die gemeenteraden –  in Apeldoorn gaf het voor wethouder Stukker zelfs de doorslag. De komende weken zal per gemeente worden besloten wat het lot van PlusOV is.

Lees ook: 

Het Nationaal Congres Contractvervoer staat in het teken van oplossingen en innovaties voor het Nederlandse doelgroepenvervoer. Bekijk het uitgebreide programma en meld u vervolgens aan voor deelname, want het congres vindt al over minder dan twee weken plaats in Expo Houten.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Ook Deventer en Zutphen willen stoppen met PlusOV”

Karel de Man|04.10.18|20:22

Net de reactie van de heer Vrijhoef (wethouder Voorst) hierover gelezen. Is deze man echt zo dom en naïef of heeft hij er een persoonlijk belang in? Ik vermoed het laatste. Wanneer je glashard beweert dat PlusOv wel goed functioneert dan spoor je niet. Alsof Rusland zich verweert tegen de zoveelste beschuldiging… Het zou mij verbazen dat deze man nog lang wethouder is!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.