DUO-gemeenten RMC

RMC nog duurzamer met elektrische rolstoelbusjes in DUO-gemeenten

Foto: RMC

RMC verzorgt sinds augustus het wmo-vervoer in de DUO-gemeenten: Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel. Een belangrijke reden om met de vervoerder in zee te gaan was dat ze duurzaamheid en innovatie hoog in het vaandel hebben. Dit bewijst RMC met de inzet van de eerste elektrische rolstoelbusjes en de verdere verduurzamingsplannen die zij aankondigen. 

De vervoerder zal zeker tot en met 31 juli 2025 verantwoordelijk zijn voor het wmo-vervoer in de drie gemeenten. Bij de aanbesteding van deze opdracht woog duurzaamheid voor twintig procent mee. Het materieel dat ingezet wordt voor de opdracht moet minimaal voldoen aan de Euro-6 norm. En indien er tijdens de looptijd van het contract nieuwe voertuigen aangeschaft worden, moeten deze aan de hoogst geldende milieunorm voldoen.

Het wagenpark van RMC bestaat voor zo’n 80 procent uit elektrische voertuigen. Hiertoe behoren sinds een paar maanden ook elektrische rolstoelbusjes, legt manager Pascal van Houtum uit. “Wij hebben nu zeven van deze voertuigen en deze zetten we ook in voor het wmo-vervoer in de DUO-gemeenten. Bij rolstoelvervoer is elektrisch geen vanzelfsprekendheid, daarom is dit ook zo uniek.”

De vervoerder doet nu de eerste ervaringen op met de voertuigen waar zes of zeven personen en een rolstoel in meekunnen. Tot dusver zijn de chauffeurs volgens de manager heel tevreden. “De busjes hebben een goede actieradius. Er kan minstens driehonderd kilometer mee gereden worden, dus ze hoeven niet te laden tijdens de dienst. Bovendien rijden ze goed. Voor de chauffeurs is het een fijne auto.” Het streven van RMC is om op termijn nog meer elektrische rolstoelbussen aan het wagenpark toe te voegen.

‘Inwoners moeten op goed vervoer kunnen vertrouwen’

Wethouders uit alledrie drie gemeenten namen de proef op de som en kregen uitleg over de bussen van Van Houtum en vestigingsdirecteur Ron van de Peppel. Wethouder Rineke Korrel van Ouder-Amstel benadrukt dat het belangrijkste volgens haar is dat inwoners erop kunnen vertrouwen dat het wmo-vervoer goed is geregeld.

Tekst loopt door onder de foto. 

DUO-gemeenten RMC
Wethouders José de Robles (Uithoorn), Jeroen Klaasse (Diemen) en Rineke Korrel (Ouder-Amstel) samen met Ron van de Peppel en Pascal van Houtum van RMC.

“Op de wagens van RMC staat de kreet ‘mobiliteit is vrijheid’. En daar sluiten wij ons bij aan”, aldus Korrel. “Dat er daarnaast oog is voor duurzaamheid en milieu past bovendien bij ons streven om op alle gebieden te zoeken naar duurzame oplossingen en toepassingen.”

Hoge klanttevredenheid

Vervoerders in het hele land hebben te maken met een groot personeelstekort. Dit kan een reden zijn waarom opdrachten niet altijd in lijn met de voorwaarden uit het contract kunnen worden uitgevoerd. Zo lukt het niet altijd om mensen volgens de afgesproken tijdstippen op te halen. Van Houtum stelt dat RMC het vooralsnog goed aankan met het aantal chauffeurs dat zij hebben. “Daarnaast hebben we goede afspraken met onderaannemers.”

De manager meent dat zij momenteel met goede resultaten rijden. “We hebben een hoge klanttevredenheid en weinig klachten, dus het gaat goed. Maar als we er honderden ritten per dag bij krijgen, dan wordt het ook voor ons spannend. Daarom hebben ook wij vacatures openstaan.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

RMC nog duurzamer met elektrische rolstoelbusjes in DUO-gemeenten | TaxiPro
DUO-gemeenten RMC

RMC nog duurzamer met elektrische rolstoelbusjes in DUO-gemeenten

Foto: RMC

RMC verzorgt sinds augustus het wmo-vervoer in de DUO-gemeenten: Diemen, Uithoorn en Ouder-Amstel. Een belangrijke reden om met de vervoerder in zee te gaan was dat ze duurzaamheid en innovatie hoog in het vaandel hebben. Dit bewijst RMC met de inzet van de eerste elektrische rolstoelbusjes en de verdere verduurzamingsplannen die zij aankondigen. 

De vervoerder zal zeker tot en met 31 juli 2025 verantwoordelijk zijn voor het wmo-vervoer in de drie gemeenten. Bij de aanbesteding van deze opdracht woog duurzaamheid voor twintig procent mee. Het materieel dat ingezet wordt voor de opdracht moet minimaal voldoen aan de Euro-6 norm. En indien er tijdens de looptijd van het contract nieuwe voertuigen aangeschaft worden, moeten deze aan de hoogst geldende milieunorm voldoen.

Het wagenpark van RMC bestaat voor zo’n 80 procent uit elektrische voertuigen. Hiertoe behoren sinds een paar maanden ook elektrische rolstoelbusjes, legt manager Pascal van Houtum uit. “Wij hebben nu zeven van deze voertuigen en deze zetten we ook in voor het wmo-vervoer in de DUO-gemeenten. Bij rolstoelvervoer is elektrisch geen vanzelfsprekendheid, daarom is dit ook zo uniek.”

De vervoerder doet nu de eerste ervaringen op met de voertuigen waar zes of zeven personen en een rolstoel in meekunnen. Tot dusver zijn de chauffeurs volgens de manager heel tevreden. “De busjes hebben een goede actieradius. Er kan minstens driehonderd kilometer mee gereden worden, dus ze hoeven niet te laden tijdens de dienst. Bovendien rijden ze goed. Voor de chauffeurs is het een fijne auto.” Het streven van RMC is om op termijn nog meer elektrische rolstoelbussen aan het wagenpark toe te voegen.

‘Inwoners moeten op goed vervoer kunnen vertrouwen’

Wethouders uit alledrie drie gemeenten namen de proef op de som en kregen uitleg over de bussen van Van Houtum en vestigingsdirecteur Ron van de Peppel. Wethouder Rineke Korrel van Ouder-Amstel benadrukt dat het belangrijkste volgens haar is dat inwoners erop kunnen vertrouwen dat het wmo-vervoer goed is geregeld.

Tekst loopt door onder de foto. 

DUO-gemeenten RMC
Wethouders José de Robles (Uithoorn), Jeroen Klaasse (Diemen) en Rineke Korrel (Ouder-Amstel) samen met Ron van de Peppel en Pascal van Houtum van RMC.

“Op de wagens van RMC staat de kreet ‘mobiliteit is vrijheid’. En daar sluiten wij ons bij aan”, aldus Korrel. “Dat er daarnaast oog is voor duurzaamheid en milieu past bovendien bij ons streven om op alle gebieden te zoeken naar duurzame oplossingen en toepassingen.”

Hoge klanttevredenheid

Vervoerders in het hele land hebben te maken met een groot personeelstekort. Dit kan een reden zijn waarom opdrachten niet altijd in lijn met de voorwaarden uit het contract kunnen worden uitgevoerd. Zo lukt het niet altijd om mensen volgens de afgesproken tijdstippen op te halen. Van Houtum stelt dat RMC het vooralsnog goed aankan met het aantal chauffeurs dat zij hebben. “Daarnaast hebben we goede afspraken met onderaannemers.”

De manager meent dat zij momenteel met goede resultaten rijden. “We hebben een hoge klanttevredenheid en weinig klachten, dus het gaat goed. Maar als we er honderden ritten per dag bij krijgen, dan wordt het ook voor ons spannend. Daarom hebben ook wij vacatures openstaan.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.