BCT, Boordcomputer Taxi, Quipment

Honderden taxibedrijven gedupeerd door faillissement Quipment

Quipment heeft bekend gemaakt zich volgend jaar uit de markt terug te trekken. Foto ter illustratie. Foto: Quipment

Door het faillissement van BCT-leverancier Quipment komen honderden taxibedrijven in de problemen. Ze hebben forse bedragen aanbetaald om te voldoen aan de BCT-verplichting per 1 juli. Maar de taxibedrijven lopen nu het risico dat geld kwijt te zijn, want dat zit in de failliete boedel. Ook dreigen zij de subsidie mis te lopen, omdat de kans bestaat dat er niet voor 1 september is ingebouwd. Terwijl de liquiditeitspositie van diverse taxibedrijven al behoorlijk slecht is.

Bovendien is het maar de vraag of er een doorstart gerealiseerd wordt en onder welke voorwaarden dat gebeurt. Terwijl deze taxi-ondernemers wel enkele dagen geleden een brief hebben ontvangen van het ministerie dat er vóór 1 juni een BCT voor alle taxi’s besteld moet zijn. En die moet dan uiterlijk 1 september zijn ingebouwd.

Subsidie

“Het ministerie moet met een regeling komen om de subsidie voor de Quipment-klanten veilig te stellen”, vindt Bertho Eckhardt, voorzitter KNV Taxi. “Het kan niet zo zijn dat zij de dupe worden van deze kwestie.”

Eerder ging al Taxamatic failliet. En ook als Quipment erin slaagt een doorstart te realiseren, zulllen veel ondernemers niet graag extra aanbetalingen doen of bestellingen plegen bij een onlangs failliet verklaard bedrijf.

BCT-leveranciers

Het faillissement betekent dat er maar twee leveranciers op dit moment BCT’s kunnen levereren: Cabman en Taxitronic. Terwijl keuzevrijheid voor ondernemers en een gezonde marktwerking altijd al de voorwaarden waren voor invoering van de Boordcomputer Taxi. En daarvan is nu niet echt meer sprake.

“Het beste is minimaal drie of vier verschillende leveranciers”, vindt ook Eckhardt. “Want de taxibranche is gebaat bij een competitieve BCT-markt. Met twee aanbieders is het aanbod wel heel mager.”

Taxi-ondernemers

Dat de overheid juist korte tijd voor het faillissement alle taxi-ondernemers heeft opgeroepen een BCT te bestellen vóór 1 juni, kan volgens Eckhardt de overheid niet aangerekend worden. “Ook als veel ondernemers naar aanleiding van de brief bij Quipment een bestelling hebben gedaan, is het heel makkelijk om naar de overheid te wijzen. Maar die kijkt alleen naar de technische specificaties en is niet op de hoogte van de financiële gezondheid van de BCT-leveranciers.”

Ondertussen dreigen honderden taxibedrijven zwaar de mist in te gaan door deze kwestie. “Ik heb al 20.000 euro aanbetaald. Dit is voor mij een gigantisch probleem”, vertelt Peter Arns van Taxi Arns uit Overloon. “Er zijn er 5 ingebouwd, ik heb er nog 10 op de plank liggen. Het is maar de vraag wat daarmee gebeurt. De kans is groot dat ze waardeloos worden. Wij zijn maar een klein bedrijf en de taximarkt is al zo slecht. Dit kunnen wij er niet bij hebben. Ik heb net nog een aantal forse facturen ontvangen van Quipment. Gelukkig heb ik die niet betaald.”

Vervoerscontracten

Bovendien speelt nog een ander probleem. Bij diverse vervoerscontracten moeten taxi-ondernemers verplicht rit-data aanleveren, bijvoorbeeld bij Regiotaxi of Valys. Als een bedrijf dat niet doet, volgen boetes of raken ze zelfs het contract kwijt.

Arns: “Daardoor wordt ik dubbel gestraft. Zeker omdat de Quipment-BCT’s die al wel ingebouwd zijn regelmatig storing geven. Die die geven dan ook geen data. Het aantal storingen zal nu zeker niet afnemen. En volgens de contracten ben ik verplicht om bij minimaal zoveel procent van de ritten data aan te leveren. Dat lukt niet, waardoor ik dubbel gedupeerd ben en zwaar in de problemen kom.”

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

37 reacties op “Honderden taxibedrijven gedupeerd door faillissement Quipment”

@ Mansveld bedankt!!!!!!!!!

@ Quipment fijn dat we via de media mogen vernemen dat een van onze grootste leveranciers failliet is. Terwijl we jullie 5 min. voor dit bericht nog aan de telefoon hebben gehad!!!!!!

Een taxi|04.06.14|14:36

Ik zeg het niet gauw : ***overheid, ***land met haar idiote ***regels elke keer maar weer !! Wat willen ze nou toch ? Elke kleine ondernemer de nek omdraaien en graaien ? Ziek word je er van, telkens maar weer. Hebben ze ooit gedacht aan de ondernemer ? Dat is ook maar een mens.

Dick van Breukelen|04.06.14|15:19

Kabinet moet verhuizen naar Groningen, daar lopen iets minder idioten.

Arnold Duisterwinkel|04.06.14|16:45

100 stuks ingebouwd.
5 minuten ervoor heb ik ze nog aan de lijn gehad en dan op deze manier moet ik er achter komen wat er speelt……

Paul Dijkhuizen|04.06.14|18:50

Gelukkig had ik bij de bestelling afgelopen vrijdag bedongen dat ik het gehele bedrag pas bij levering zou voldoen. Dit omdat er natuurlijk al een andere producent failliet was gegaan. Mij werd verzekerd dat dit met Quipment zeker niet zou gaan gebeuren, maar ik ben toch blij dat ik mijn poot stijf heb gehouden… Ik wens iedereen die al wel heeft betaald sterkte met het terugkrijgen van dit met hard werken verdiende geld!

Rex Urban|04.06.14|19:02

@ Bertho Eckhardt, voorzitter KNV Taxi. Het was 2 weken geleden bij KNV taxi bekend dat Quipment het niet zou redden. KNV had met deze wetenschap wellicht bedrijven kunnen behoeden voor een verdere financiele ramp. Nu zich zorgen maken over de subsidie wat niet meer is als een sigaar uit eigen doos. Schandalig! Maak je eens druk over dit wanproduct wat de BCT is. Kom eens voor je leden op en niet voor de Fabrikanten. Daar is het na 8 jaar de hoogste tijd voor.

Jeffrey Vries|04.06.14|19:23

Elk bedrijf (indien het een B.V. is)is verplicht om financiële jaarcijfers te tonen. De kamer van koophandel kan deze gegevens allemaal beschikbaar stellen. De ondernemer moet volgende keer misschien eerst goed zijn huiswerk maken voordat hij een contract ondertekent.

Ik weet niet wat de reden is van faillissement maar soms kan voorkomen worden door even cijfers op te vragen.

Taxibelangen Nederland|04.06.14|21:53

Ik had gehoopt dat de nieuwe voorzitter van het KNV lering zou hebben getrokken van alle fouten van zijn voorganger.Jammer dat Eckhardt niet keihard opkomt voor zijn zwaar gedupeerde leden.Natuurlijk was de overheid al lang op de hoogte van de in financiële moeilijkheden verkerende leveranciers.De ILT leest mijn reactie’s bijna dagelijks en om dan alsnog met dreigende taal de ondernemers bang te maken en te chanteren “kopen die BCT anders gaat je kop er af” het is misdadig en schandalig

Taxibelangen Nederland|04.06.14|22:02

De politiek,de ILT en het KNV kunnen zich niet meer verschuilen achter “wir haben es nicht gewusst” Jan Zaaijer ex. voorzitter van het heeft pl/min 8 jaar de vergaderingen voorgehouden “als de BCT netto meer gaat kosten dan € 750,– dan gaat de BCT niet door” De truc van service,decodering en opslagkosten hebben de leveranciers tegen de afspraken in er bij bedacht.Ruim 8 jaar heeft de ontwikkeling van de pincode geduurd,leveranciers en inbouwers hebben deze jaren abnormaal lage omzetten

Taxibelangen Nederland|04.06.14|22:22

waardoor faillissementen niet uit konden blijven. Ruim 3 jaar geleden zei een leverancier op de Taxi-Expo al tegen mij,er staan hier 4 leveranciers elkaar aan te kijken wie het eerste omvalt. Ik ben echt niet helderziend,maar ook niet blind.Door toedoen van het halsstarrige ILT belijd, slepen de leveranciers nu veel ondernemers mee in hun val “EN DAT VIND IK ONVERGEFELIJK EN VERSCHRIKKELIJK” iedereen die voor deze trieste soap verantwoordelijk is moet aansprakelijk gesteld worden.

Chris Hardwood|04.06.14|23:35

Precies.. ook nog op het allerlaatst externe installateurs aantrekken om zoveel mogelijk voertuigen klaar en gekeurd te krijgen, zodat er nog zoveel mogelijk subsidie binnen getrokken kan worden.. voor wie ? Waarschijnlijk voor de partijen NOOT & Munckhof die beslag leggen (groot afnemers, investeerders)

Dit is met voorbedachte rade gedaan ! Willens en wetens..

bedankt Quipment

Ton van Dalfsen|05.06.14|00:06

Ik zal nu zeker geen lid meer worden van knv , en als ik lid zou zijn had ik nu mijn lidmaatschap opgezegt , STEUN taxibelangen nederland ! Die tenminste opkomt voor ELK taxibedrijf of zzp-er.

Nico Gerards|05.06.14|01:12

Dat hele KNV moet weg!! Het wordt tijd dat er eens iemand het voortouw neemt om te beslissen dat we geen orders meer plaatsen voordat er ECHT duidelijkheid is !! Volgens mij worden ze bij Cabman ook al angstig dat ze hun spullen niet kwijtraken.

Nico Gerards|05.06.14|01:13

Als je nu besteld krijg je de taximeter module gratis als je je huidige taximeter inlevert. Vervolgens kunnen de Hale printers die op een Hale taxameter is aangesloten niet gebruikt worden. Dus een nieuwe kopen van Cabman. €219,- ex per stuk. Collega’s dit moet gestopt worden hoe dan ook!! Op naar Den Haag met héél véél taxi’s en de zaak blokkeren en eisen dat de Bct afgeschaft moet worden.

Nico Gerards|05.06.14|01:13

Alle kosten voor rekening van die ondeskundige ambtenaren!! De Overheid!! We laten toch niet langer met ons sollen en zeker niet dreigen met toren hoge boetes!!

Nico Gerards|05.06.14|01:15

wordt lid van Taxibelangen Nederland !!

Chand Malik|05.06.14|03:02

#Taxamatic: Falliet || #Quipment: Falliet || #Taxitronic: bij velen regelmatig storing plus je kan de data niet uitlezen zonder een softwere licentie van €7,50 per maand per auto || #Cabman: de enigste waarover je weinig negatiefs hoort. Conclusie keuze uit 1 mogelijk goed werkende en 1 met storing/licentie. Lekker veel keuze krijgen we voor 1 Juli.

Albert Lasschuit|05.06.14|06:32

nico helemaal gelijk,lid worden, dan is er financieele kracht om duco te steunen, we zijn met zijn allen gepiepelt door elkaar opvolgende bestuurs deskundigen, het is al telaat voor de bct, ik hoop dat duco ons kan behoeden voor wie weet wat voor absurde bedenksels vanuit het haagse!
de knv heeft bewezen een soort van raad van commissarisen te zijn, vroeger altijd opkomend voor de grote werkgevers,nu de dwaze overheid verdedigend
old school netwerk, buiten de realiteit
vrd grt en sterkte albert.

Henk Schilperoort|05.06.14|07:49

Dan rijst nu de vraag, welke verantwoordelijke minister binnen afzienbare tijd, een leuk vakantie-onderkomen gaat laten bouwen in Portugal.

Hudson Taxi|05.06.14|09:58

@ Nico en iedereen. Een BCT met geintegreerde taximeter is GEEN goede keuze. Wanneer je bct uitvalt wat veel gebeurt , kun je met b.v. een Digitax spiegel taximeter toch verder werken. Daar zijn printers voor die €60 per stuk kosten. Laat je niet lekker en afhankelijk maken door mooie praatjes van de fabrikanten.

Said Ben Ali|05.06.14|10:53

Ik ben hartstikke blij voor de gedupeerde taxibedrijven ze hadden moeten luisteren en meedoen met taxibelangen NL met zijn alle staan wij sterk maar nee ze lieten zich bang maken door paar snotneuzen (ILT) wat kunnen ze doen tegen zoveel duizenden taxi’s, het is maar een begin de grote klappen komen er nog ik zou zeggen veel succes met BCT of met zijn alle tegen de oplichters ILT groeten…..

Jose A.|05.06.14|11:38

Frank Arnoldussen
Voor de de taxi is nog een BCT beschikbaar met geintegreerde taximeter module.Overheid zelf moet minimaal 3 offertes aanvragen bij diverse aanbieders voor dat ze een opdracht vergeven,voor taxiondernemers vinden
ze dat blijkbaar niet noodzakelijk.
In het bus en vrachtvervoer heeft men in 2006 de digitale tachograaf in gevoerd met een lange overgangs periode en waarom is dit in de taxi niet mogelijk.
Misschien kan deze minister toch wat leren van het verleden.

Rik de Swart|05.06.14|16:32

Ja inderdaad. Dat was veel beter geweest. Alleen een bct bij nieuwe taxi,s. dan krijg je een normaal verloop, en dan zit er over 10jaar ook in iedere taxi een bct. Ik ga denk ik ook maar aangifte doen van oplichting. verplicht een apparaatje aanschaffen voor €1500, wat nog geen €200 waard is.

Rex Urban|06.06.14|09:50

Door tegen beter weten in akkoord te gaan met een fraudegevoelige ondeugdelijke niet in de praktijk uitgetest en financieel niet haalbare BCT, is KNV er mede schuldig aan dat taxibedrijven nu in problemen zijn. Erger is alleen te voorkomen door de halstarrige houding om te zetten in deugdelijk beleid waarbij luisteren naar deskundigen een vereiste is.
Daarvoor is uitstel van de bct verplichting nodig, totdat de bct aan zijn doelstellingen voldoet.

Ton van Dalfsen|06.06.14|11:00

@ Rex, Tja, KNV is een werkgeversorganisatie die behoren voor ALLE taxibedrijven die lid zijn op te komen. Maar helaas, jullie kennen mijn stelling hierover. De meeste leden hebben nu een probleem.

Ton van Dalfsen|06.06.14|11:06

KNV zal echt wat aan zijn organisatie moeten doen en zeker bij stemming. elk lid één stem , denk dat ze dan meer leden op de vergaderingen krijgen waardoor ze meer informatie krijgen vanuit de grote taxiwereld waarin ook de kleinere bedrijven en ZZPers zitten. De kennis zit daar.

Ton van Dalfsen|06.06.14|11:17

Als het KNV zo inricht verliezen ze misschien een paar grote leden , maar krijgen er honderden nieuwe voor terug

Jose A.|06.06.14|13:47

Frank Arnoldussen
wergevers en werknemers organisaties zijn springplanken voor in de politiek
komen.Bijt niet in de hand die je voed.

Rex Urban|07.06.14|10:21

@ Jelle. Bedrijven hebben heus wel financiele cijfers opgevraagd. Die zijn ook nu van geen enkele fabrikant in orde. Maar doordat Mansveld drijgd met boet’s en verkeerde voorlichting, krijg je deze ongewenste toestanden. KNV, de enige Taxiorganisatie, laat het kompleet afweten terwijl zij van meet af aan (1998) wisten dat het komplete bct plaatje niet deugt. Ook nu niet! Met een KNV houding van: je doet er niks meer aan, het is wet, wordt niks opgelost. Ook de ondeugdelijke bct niet.

Rex Urban|07.06.14|10:44

Er stond al eerder geschreven op deze site: Mansveld gaat de ondeugdelijke bct in 2015 evalueren. Dat betekend voor taxibedrijven, de benodigde aanpassingen komen voor rekening van de bedrijven! Er is nu geen enkele op de markt zijnde bct deugdelijk te krijgen. De fabrikanten zullen zeggen, hij voldoet aan de wettelijke eisen. Wij zijn dan weer de klos en zullen wederom een nieuwe bct moeten aanschaffen.

Taxi Volendam|10.06.14|20:11

Mansveld schrijft 6 juni jl. aan de 2e kamer: Taxibrance keuze uit 2 overgebleven bct leveranciers. Onderzoek naar creditwaardigheid geeft aan dat het niet verstandig is met de overgeblevenen zaken te doen. Dan loop je hetzelfde risico als bij Quipment en Taxamatic. Dan zijn er ook nog problemen met je bestaande automatisering die niet te koppelen is. Ook zijn de bct’s ondeugdelijk. Geen veilige keuze, en …. wederom de kamer vals voorgelicht! KNV Taxibelangen werk voor U dit alsnog te doen !

Rex Urban|10.06.14|22:18

Het moet niet zijn honderden maar alle taxibedrijven gedupeerd. Niet alleen door het faillissement, ook doordat de doelstellingen en afspraken m.b.t bct niet gehaald kunnen worden. Het is erg sneu dat er veel geld verloren is gegaan. Wanneer je een tijdje met de bct werkt kom je vroeg of laat tot dezelfde conclusie : het is of wordt verloren geld. Bct, in de ijskast er mee en nu evalueren! Denk eens goed na over het nut noodzaak voor en nadelen van de electronische handtekening in bct !

Duco Douwstra|11.06.14|09:23

Telegraaf 11-06-14 BCT blijkt rampzalig voor de taxi’s https://docs.google.com/document/d/16MHIDdcDU9Ita4FnZzwY3_rTprtasfMTYYnNapd0U2k/edit?usp=sharing Ik heb vanmiddag samen met KNV overleg met de leveranciers en IemM.Iedereen zit in een spagaat,wat nu?Stoppen is een ramp voor de 2 overgebleven leveranciers,doorgaan is een ramp voor diegene die nog niet de dupe zijn en degene die al wel hebben ingebouwd voelen zich dan ook genaaid.Grote bedrijven die al hebben ingebouwd erkennen inmiddels

Duco Douwstra|11.06.14|09:31

dat ze heel veel moeite hebben gedaan en kosten hebben gemaakt,maar ze zijn er beslist niet op vooruit gegaan,de administratieve lasten zijn toegenomen,oké ze hoeven geen werkmap en rittenstaten meer bij te houden,maar daar hadden ze al ontheffing voor moeten hebben toen ze voor het eerst de online registratie hadden installeert,dus 10 jaar geleden.De belachelijke pincode voegt niets anders toe dan problemen.Alle voorstanders zijn mede schuldig aan de ontstane situatie.Aan 7 jaar ontwikkelen

Duco Douwstra|11.06.14|09:37

en nagenoeg geen nieuwe apparatuur verkopen gaat iedereen failliet,daar hoef je geen econoom voor te zijn.En het oplossen van de ontstane problemen levert ook geen inkomen op,iedereen heeft recht op minimaal 2 jaar garantie en niet alleen op de hardware zoals de fabrikanten het aanbieden.Als mijn laptop vastloopt kan een leverancier ook niet zeggen dat ligt aan de software,daar heeft u geen garantie op.Het blijkt dat ILT inspecteurs nul BCT controle opleiding hebben gehad ze worden uitgelachen.

Paul Dijkhuizen|11.06.14|17:18

Het meest storende is nog dat wanneer wij als taxiondernemingen ook maar het geringste foutje maken, wij daarvoor meteen een torenhoge boete krijgen (onder het mom van ‘economisch delict’). Nu er door de overheid aantoonbaar fouten zijn gemaakt wassen de verantwoordelijken hun handen in onschuld en proberen ze de rekening alsnog bij de ondernemers neer te leggen… Dit hele beleid, inclusief de WP2000 (ook al weer 14 jaar oud) moet op de schop… zo snel mogelijk!

Jose A.|13.06.14|12:40

Frank Arnoldussen
Heb het feit dat er nog maar uit twee bct s gekozen kan worden voorgelegd aan de autoriteit consument en markt.Vandaag door een van hun medewerkers
gebeld die hier geen antwoord op had.Heeft mij beloofd dat hij het met zijn
meerdere ging bespreken.Vond het wel een interessant onderwerp.
Misschien helpt het als er meerdere mails bij hun binnenkomen.