Quipment, Boordcomputer Taxi, BCT

Boordcomputer Taxi-leverancier Quipment is failliet

Quipment, leverancier van Boordcomputer Taxi’s, is woensdag failliet verklaard. De directie van het bedrijf heeft zelf faillissement aangevraagd en was is in de problemen gekomen door het BCT-project. De huidige investeerders mikken op een doorstart, zo laat de directie weten. Hierdoor zijn nu twee van de vier oorspronkelijke BCT-leveranciers failliet (Quipment en Taxamatic). Cabman en Taxitronic leveren de apparaten nog wel.

Noot Personenvervoer heeft onlangs flink geïnvesteerd in Quipment, om ervoor te zorgen dat het bedrijf in rustiger vaarwater terecht zou komen nadat de Rabobank de financiering introk. Maar het vervoersbedrijf gaat nu ook zelf het schip in.

Faillissement

„Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat de directie van Quipment vandaag het faillissement van Quipment heeft aangevraagd. Dat zal naar verwachting, op korte termijn door de rechtbank worden uitgesproken”, laat Martijn Kersing, directeur van Noot, weten in een email die naar alle Quipment-klanten is gestuurd.

„Door middel van een participatie en financiering hebben wij gezorgd dat Quipment in rustiger vaarwater terecht is gekomen. Dit hebben wij mede gedaan vanwege het vertrouwen in Quipment, haar medewerkers en de producten en diensten. We hebben er bewust voor gekozen dit niet in de publiciteit te brengen.”

Overheidsoptreden

„Helaas hebben wij moeten constateren dat de afgelopen periode de marktomstandigheden lastig waren. Maar met name het overheidsoptreden in het BCT-project heeft ervoor gezorgd dat Quipment geen sluitende exploitatie op lange termijn kon garanderen (annuleren orders vanwege niet willen verschuiven data en vervolgens hier op terugkomen)”, schrijft Kersing.

Quipment heeft Noot toen opnieuw verzocht additioneel kapitaal te verstrekken. Maar dat heeft het vervoersbedrijf geweigerd. Kersing: „Mede gezien de onzekerheden die het BCT-project nog steeds in zich heeft, is het risico dat wij nemen door opnieuw kapitaal te verstrekken onverantwoord groot.”

Doorstart

Door dit besluit is de Quipment-directie genoodzaakt geweest om faillissement aan te vragen. „De komende dagen zullen wij in overleg treden met de nog aan te stellen curator om de mogelijkheden van een doorstart te onderzoeken. Ook wij zijn, als grootste klant van Quipment, hierbij gebaat”, aldus Kersing.

Bart Pals

Lees ook: 

Auteur: Bart Pals

29 reacties op “Boordcomputer Taxi-leverancier Quipment is failliet”

Ton van Dalfsen|04.06.14|12:34

En de winnaars zijn: De leveranciers van de werkboekjes. Het BCT drama wordt groter en groter. Welke BCT leverancier volgt met zijn faillissement?

Rodney Barten|04.06.14|13:09

Volgens mij is er nu alleen maar nog Taxitronic….

Taxi Volendam|04.06.14|13:09

Haal die reclame van Quipment maar van deze site af. Dan hoeven we ons daar niet nodeloos aan te ergeren. Kunnen we ILT nu aansprakelijk stellen. Zij verplichtten ons toch ondeugdelijk spul aan te schaffen op straffe van € 1750 boete. Mevr. Mansveld heeft veel uit te leggen.
Zie je betaalde voorschot nu maar eens terug te krijgen en de reeds ingebouwde bct’s in orde te krijgen. 2e soap van ILT in korte tijd. Fyra en nu dit.

Taxi Sjoerd|04.06.14|13:17

Ik ben zelf niet snel geneigd om ongenuanceerde uitspraken te doen. Maar je kan er niet omheen: wat een ontzettend groot drama begint dit te worden. En dan vooral voor de mensen die nu met de apparatuur van Quipment in hun voertuig zitten opgezaldeld. Het is echt een soap aan het worden zo langzamerhand…

Taxi Nul Vier Vijf|04.06.14|13:27

Minister Mansveld, zet de BCT op ijs AUB…hier worden dus nog veel meer ondernemers de dupe van! Het is een groot theather-/ schouw- en steekspel geworden. Een iemand moet halt roepen en stekker eruit halen!

Chand Malik|04.06.14|13:28

Mansveld bedankt koppig mens
Het was de bedoeling dat we meer keuzes hadden
Maar jij drukt de bct in onze strot en we hebben maar keuze uit 2 bct’s

Ton van Dalfsen|04.06.14|13:30

Arme bedrijven die apparatuur van quipment ingebouwd hebben, geen updates meer en nu dus waardeloos apparatuur in de wagen. Wat als je controle van ILT hebt ? Je hebt geen deugdelijke BCT zonder jou schuld. En @ Rodney: je hebt ook nog CABMAN als leverancier. Het lijkt zeker de FYRA , de BCT heeft nooit goed op het spoor gezeten en gaat het nu naar mijn mening ook nooit meer worden. @ Duco: neem aan dat je voorraad boekjes groot genoeg is want de bestellingen komen er denk ik massaal aan

Chand Malik|04.06.14|13:37

2e bedrijf failliet mede dankzij de dead line van mansveld 1 juli

Ton van Dalfsen|04.06.14|13:44

Tja Mansveld is vasthoudend. Was ze ook bij de FYRA en zie wat daar mee gebeurt is. de bouwer van de treinen was bijna failliet , NS ook een illusie armer , en de treinen zie je nog steeds bovenop het viaduct op ringweg oost amsterdam weg ROESTEN , en de BCT is nu al aan het roesten.

Chand Malik|04.06.14|13:46

Kunnen we geen protest doen tegen mansveld
Demonstratie ofzo

Jan Pastoor|04.06.14|14:00

Ze haden me net 7500 euro van de bank gehaalt…incaso,,die hek weer terug…op naar de volgende bct..mansveld graag afseveren.. niet door de acher deur ,graag door de voordeur,,,,,,en de geleden schade op haar verhalen suc6 allen

Bart Pals|04.06.14|14:04

Beste lezers; artikel is aangevuld met nadere informatie.

@ Mansveld bedankt!!!!!!!!!

@ Quipment fijn dat we via de media mogen vernemen dat een van onze grootste leveranciers failliet is. Terwijl we jullie 5 min. voor dit bericht nog aan de telefoon hebben gehad!!!!!!

Gerrit Vermeulen|04.06.14|14:09

Hoe bestaat het, het lukt de overheid niet om betrouwbaar en functioneel beleid te voeren. We zijn gedwongen om te investeren in een product wat niet uit ontwikkeld is. En wat nu beeldschermpjes ombouwen tot achteruitrijcamera’s want we zijn al een aardig tijdje aan het achterruitboeren.

Jan|04.06.14|14:37

Wel bekend, bij de overheid werken ook niet zo slimme volk.

Anoniem|04.06.14|14:42

Hallo Allemaal,
Wat loopt dit allemaal uit op een drama!!!,precies zoals duco en rex voorspelden!!!!ondernemers moeten eerst maar weer eens zien om je voorgeschoten geld terug te krijgen!!!!!!(hoop dat Taxitronic het vol houdt)
Taxi Richard Sneek.

Diana Elzinga|04.06.14|15:17

Het is niet eerlijk om alles te gooien op Quipment, het is de overheid die hier de grote schuldenaar is om in een snel tempo een systeem er in te gooien wat nog lang niet klaar is.we zitten nu al met een probleem wanneer we onze taxi voor onderhoud moet dit niet zonder pasje kan laten rijden omdat dan het hele systeem in de war raakt en opnieuw moet worden ingesteld!! Taxi’s met BCT kunnen niet rijden ook geen klein stukje naar de werkplaats of door een montuur zonder een pasje in de BCT.

Rwh Van De Loo|04.06.14|15:21

Bedankt He, gefinanceerd voor 3 jaar en niks werkt er aan zelfs de apparatuur is nu ondeugdelijk dankzij geen mededeling dat er een BCT Bedrijfspas aan te pas moest komen, duizendenmalen bedankt hiervoor.
TSS

Bauke Jacob Pol|04.06.14|16:06

Gewoon een drama dit voor Quipment en de taxibedrijven die hier in geïnvesteerd hebben. Ik zie de meerwaarde van de BCT nog steeds niet. Wat was en is er mis met het gewone werkboekje en de rittenstaat? Wij hebben in 2013 enorm geïnvesteerd in de goedkoopste BCT’s. Ze zitten erin, echter het is voor ons niet meer dan een extreem duur controlemiddel ten gunste voor de ILT.

Gino de Vries|04.06.14|16:43

Zoals zoveel vrouwen in de politiek en VOORAL op verkeer (taxi)zit ook deze faalkoe(Schultz en Mansveld)in de Kamer omdat ze een “statistiek-zonder-piemel” zijn en niet voor hun(niet bestaande)capaciteiten,de vloek voor de taxibranche begon bij Smit-Kroes/Maij-Weggen/Jorritsma/Netelenbos(Rolf de Boer MET piemol maar net zo stom als zijn voorgangsters)Peijs/ Eurlings de enige die er nog iets van bakte MET piemol,de rest van deze faalhazen is gedumpt op verkeer als pikloze quota.

zonder woorden wij zijn sprakeloos wat nu Mansveld???? Geen BTC! GEEN geld meer over! Geen rittenadministratie ! Niets…

Stelletje Idioten van niets hebben ze verstand.

Paul Dijkhuizen|04.06.14|18:09

Mw. Schultz is hier toch niet schuldig aan? Zij was druk bezig om de frauduleuze praktijken van haar partner met de Kiwa uit de openbaarheid te houden, geen tijd om zich met dit hoofdpijn dossier te bemoeien… BCT, TTO, TX-Keur, Chauffeursdiploma’s, brandstof accijnzen, openbare aanbestedingen, regiotaxi, Uber, social return, payrolling, Greencab, Jongepier, flex i trans, FNV, KNV, … we gaan lekker zo…

Richard te Brinke|04.06.14|21:27

Ik werk bij een onderdeel van Noot Personenvervoer. Ben benieuwd wat er met ons gaat gebeuren

Frank te Grotenhuis|04.06.14|21:59

paul , perfecte tekst.

Minder opbrengst meer kosten ,door de overheid opgelegd.

Je kon er jaren op wachten dat het een keer mis ging hoe dan ook.

Wat bedenkt zich Mansveld nu weer, of gaat ze nu echt de taxibranche helpen.

Laat nu de echt taxiondernemers eens praten

Hasan Bicklar|04.06.14|23:31

@ Frank te Grotenhuis,

Paul heeft het niet over Mansveld, maar over Minister Schultz va Haegen,,,:P

En @Taxi Lichtstad

Was jij niet diegene die erg blij was met die BCT?

Taxi Volendam|05.06.14|09:23

Noot personenvervoer heeft bewust zijn taxi collega’s informatie onthouden.
Een bedrijf met taxi keurmerk niet waardig.
Zijn ook naief geweest door geld in een tot mislukken gedoemd en omstreden project te steken ten behoeve van eigen financieel gewin. Onkunde, dat blijkt.
Wie kaatst kan de bal verwachten. Niet leuk voor medewerkers die hier geen deel in hebben. Laat marktwerking ook hier zijn werk doen.

Ton van Dalfsen|05.06.14|10:08

Hoe kun je als vervoerder ( NOOT ) zo stom zijn om quipment overeind te houden. Ze wisten toch alle berichtgevingen het laatste half jaar. En dan ook nog je collega vervoerders bewust om zeep te helpen en nog vragen of ze geld op privé rekening over te maken.

Taxi Lichtstad|05.06.14|13:11

@Hasan Bicklar,

De BCT zeker, zodra alles werkt. Maar we komen er nu achter dat de Cabman totaal niet werkt zoals de wet voorschrijft. Na mopperen op Cabman kwam ik erachter dat het kwam omdat het er allemaal veel te snel doorheen is gedrukt. Dit blijkt ook de reden dat bedrijven het niet redden zoals hierboven staat. Veel collega bedrijven zitten nu in de problemen.

Jos Cools|05.06.14|13:37

14 jaar is het ministerie bezig geweest met de BCT en het is een grote flop. Men heeft geprobeerd het wiel opnieuw uit te vinden terwijl er al voldoende alternatieven bestaan. Het hele BCT gebeuren zou met onmiddellijke ingang stop gelegd moeten worden en dat kan alleen als alle taxibedrijven zich conformeren en optrekken naar het ministerie en Mansveld laten weten dat er geen enkele BCT meer wordt ingebouwd tot dat BCT’s aan alle eisen voldoet met daarbij voldoende overgangsruimte voor inbouw.