‘Geen uitstel BCT-verplichting na faillissement Quipment’

Het faillissement van BCT-leverancier Quipment is geen reden voor het ministerie van Infrastructuur om de introductie van de Boordcomputer Taxi uit te stellen. Wel kondigt IenM aan in overleg te gaan met KNV Taxi en de twee overgebleven leveranciers om te kijken naar de gevolgen voor de Quipment-klanten. “Uitgangspunt daarbij is de eventuele schade voor deze taxi-ondernemers beperkt wordt”, meldt de woordvoerster van IenM.

Het faillissement van Quipment is woensdagmiddag uitgesproken. De curator laat weten dat voorlopig de servicedesk open wordt gehouden voor technische ondersteuning. Over de afwikkelingen van het faillissement kan ze nu nog weinig zeggen. “Het faillissement is net uitgesproken. Wij zijn nu aan het inventariseren.”

BCT-wetgeving

Voor de invoering van de Boordcomputer Taxi-wetgeving is door minister Schultz van Haegen altijd gezegd dat er sprake moest zijn van marktwerking en keuzevrijheid voor de taxi-ondernemer uit verschillende leveranciers. Het faillissement van twee van de vier leveranciers verandert daar weinig aan, zegt IenM.

“Twee is aan de magere kant. Maar er wordt voldaan aan de oorspronkelijk gestelde voorwaarden”, aldus de woordvoerster. “Dus ook als Quipment geen doorstart maakt, zien wij geen reden om de wetgeving vanwege het faillissement te veranderen.”

Subsidie

Het is echter extra zuur voor de Quipment-klanten dat het ministerie net een brief had gestuurd met de boodschap dat er vóór 1 juni besteld moest worden, om zeker te zijn van de subsidie. Hierbij zijn ook aanbetalingen gedaan. In veel gevallen moest zelfs het volledige bedrag vooruitbetaald worden. Die gelden vallen nu in de failliete boedel.

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “‘Geen uitstel BCT-verplichting na faillissement Quipment’”

Rob van den Hoven|05.06.14|10:03

Als de BCT’s van Quipment maar ”in de lucht” blijven anders komen de taxi werkgevers en chauffeurs nog meer in de problemen !

Rex Urban|05.06.14|10:06

In overleg met de BCT fan’s. Tellen wij taxiondernemers ook nog mee?

André van der Laan|05.06.14|10:12

Het is net of het ministerie oogkleppen opheeft.

Ton van Dalfsen|05.06.14|10:16

Denk dat wij volgens het KNV niet mee tellen. Is een werkgeversorganisatie voor de grote en niet voor de kleine ondernemers. Het is nog niet zo gek dat hun vergaderingen karig worden bezocht. En het worden er steeds minder. KNV zou nu BALLEN moeten hebben maar denk niet dat ze dat hebben of durven.

Duco Douwstra|05.06.14|11:03

De invoering van de BCT moet ordelijk verlopen er moet voldoende keuze zijn en hij moet natuurlijk wel aan alle eisen voldoen EN GOED FUNCTIONEREN.Aan al deze voorwaarden voldoet het project niet.MAAR WE ZULLEN DOORGAAN EN OOK HANDHAVEN,verstand op nul en de blik op oneindig.Ondernemers waaronder veel KNV leden die al € 30 000,– of zelf meer vooruit hebben moeten betalen aan Quipment.Wat wil IenM nu met het KNV overleggen,gaan ze alle schades vergoeden zodat opnieuw geïnvesteerd KAN worden?

Marije Bakker|05.06.14|11:21

Schandalig. Er zijn taxibedrijven die grote voorschotten hebben betaald en nu achter het net vissen door het faillisement van Quipment. Bedrijven die door de slappe markt al niet veel “spek op de botten” hebben. Bij een eventuele doorstart zal er opnieuw geïnvesteerd moeten worden, dus opnieuw kosten maken die al betaald zijn.

Jos Cools|05.06.14|13:35

14 jaar is het ministerie bezig geweest met de BCT en het is een grote flop. Men heeft geprobeerd het wiel opnieuw uit te vinden terwijl er al voldoende alternatieven bestaan. Het hele BCT gebeuren zou met onmiddellijke ingang stop gelegd moeten worden en dat kan alleen als alle taxibedrijven zich conformeren en optrekken naar het ministerie en Mansveld laten weten dat er geen enkele BCT meer wordt ingebouwd tot dat BCT’s aan alle eisen voldoet met daarbij voldoende overgangsruimte voor inbouw.

Hans de Koning|05.06.14|14:53

Schultz en Mansveld moeten hier eens kijken (ik ben er van overtuigd dat ze meelezen): http://www.watbenjedan.nl

Frank de Graaf|05.06.14|16:07

Dit is voor KNV het moment om daadkracht te tonen ! Gebeurt dat niet, (zeker niet denkbeeldig )is het duidelijk dat KNV een ingedutte senioren club is die naadloos kan aansluiten bij de ingedutte ambtenaren van het ministerie. Een overbodig geldkostend clupje,opdoeken dan maar……..

Paul Dijkhuizen|05.06.14|17:52

Ik voel me een beetje in een hoek gedwongen worden waar ik niet in wil zitten, ik wordt nu gedwongen om voor één van de twee (tja, technisch gezien is het een keuze) leveranciers te kiezen, welke prijs daar aan hangt is maar de vraag, maar als ik dit niet doe wordt ik door de overheid bedreigd met mislopen van (een stukje) subsidie of buitenproportionele boetes… en alles alleen maar om het voor de belastingdienst makkelijker te maken… Schande!

Jan Pastoor|05.06.14|19:20

Heb ooit eens een grote demonstratie gehouden en georganiseerdt,,in zwolle bij een grote zorgverzekeraar,,,,,mischien motte we eens met een paar duizend taxi,s op een vrijdag richting den haag,,,een dagie vrij is altyd wel leuk,,,die bct werkt togh niet !!!!!,,meld u zich maar aan hier<<<<

Rodney Barten|05.06.14|21:17

Ik ben ook van mening dat het op een gegeven moment(NU)tijd is om op te houden met praten en een demonstratie zoals voorgesteld door Jan Pastoor op zijn plaats is. Ik ben van de partij.

Hudson Taxi|05.06.14|22:08

@ Rodney en Jan. Demo is misschien niet nodig. Heb een financiele adviseur advies gevraagd. Kun je zelf ook doen. Na onderzoek was zijn advies,
Geen zaken doen met de overgebleven fabrikanten omdat je een groot financieel risico loopt. Kans is groot dat er binnenkort nog meer ongelukken gebeuren. Dan is het vanzelf einde bct.

Rodney Barten|05.06.14|23:15

@ Hudson: Ik heb zelf al de BCT’s in mijn auto’s zitten, het zijn er maar twee dus het financiele risico is bij mij beperkt. Het gaat er bij mij om dat ik me wel redelijk opgefokt voel omtrent het niet goed functioneren van de BCT, de lakse opstelling van de minister en dat er vele van mijn collega’s nu de dupe zijn van het faillisement van Quipment. Er is al zoveel over gepraat en geschreven, het heeft allemaal niets geholpen. Wellicht dat een goed gecoordineerde demonstratie wel helpt.

Rodie Van der Steen|06.06.14|12:20

Demo. kan gewoon via Taxibelangen,is een beetje uit de tijd met je spandoek langs gaan staan Rodney…
En trouwens je wilt toch niet opgepakt worden en een strafblad op lopen en je chauffpas van 150 euro en je bedrijfskaart van 150 euro je BPM en WB terug + boete en je baan kwijt……..
O ja,en in Rusland wonen rot mensen, ik heb ook nog gehoord dat het communisten zijn en landje pikkers en ze hebben kernwapens en hier hebben we een heeeel eerlijke regering hier doen wij dat niet… toch ??

Taxi Nul Vier Vijf|06.06.14|14:52

Vandaag besloten samen met boekhouder en advocaat om geen BCT’s in te bouwen. De overige 2 cabman en taxitronic. Niet betrouwbaar. Taxitronic kostenverhogend door lopende verplichtingen. Ik als kleine ondernemer kan mij niet veroorloven stil te staan. Daar nu al blijkt dat storingen niet binnen 3-4 dagen opgelost kunnen worden. En steeds weer nieuwe storingen boven komen drijven. Als ik nee verkoop tegen mijn klanten omdat bct niet werkt, ben ik ze kwijt.

Taxi Nul Vier Vijf|06.06.14|14:55

Dan maar een boete riskeren. ..maar GEEN enkele ondernemer met of zonder bct kan vanaf 1 september aan de voorwaarden voldoen! Dankzij de onbetrouwbaarheid. En met maar twee spelers op de markt is er een monopoliepositie.

Jan de Waal|06.06.14|18:35

Geen uitstel gelukkig,tijd genoeg gehad om een bct te laten inbouwen ,maar al die giganten willen tot het laatst wachten en ja dan heb je een probleem,ons wagenpark rijdt met de cabman een prima bct en er is nog genoeg plaats om er eentje te laten inbouwen,dus mansveld geen uitstel dank u

Taxi Volendam|10.06.14|20:04

Mansveld schrijft 6 juni jl. aan de 2e kamer, keuze uit 2 overgebleven bct leveranciers. Onderzoek naar creditwaardigheid geeft aan dat het niet verstandig is met de overgeblevenen zaken te doen. Dan loop je hetzelfde risico als bij Quipment of Taxamatic. Dan zijn er ook nog problemen met je bestaande automatisering die niet te koppelen is. Ook zijn de bct’s ondeugdelijk. Geen veilige keuze, en …. wederom de kamer ondeugdelijk voorgelicht! KNV Taxibelangen werk voor U dit alsnog te doen !!

Rex Urban|11.06.14|08:57

De Telegraaf hedenmorgen. Knv wil opkomen voor de gedupeerden. Dat is dan een beloning voor hen die tegen beter weten in een wanproduct gekocht hebben. De ondeugdelijkheid en zin deze bct is er niet mee opgelost wat noodzakelijk is. Dit kan niet anders dan ten koste gaan van de overige bedrijven die nog “verplicht rotzooi moeten kopen” Het BCT project dient onmiddelijk bevroren te worden, een andere mogelijkheid is er niet zonder nog meer geld over de balk te smijten.

Ton van Dalfsen|12.06.14|18:51

KNV wil opkomen voor de gedupeerden ? lachen !!!! ze hadden jaren geleden moeten opkomen voor alle ondernemers en moeten luisteren naar de ondernemers. ook de kleine ! Maar zich door de grote partijen en de overheid laten misleiden.

Ton van Dalfsen|12.06.14|19:00

@ KNV, Durf nu eens met de vuist op de tafel te slaan namens alle ondernemers om de BCT voorlopig even in de ijskast te zetten. Maar heb mijn twijfels of ze dat durven.

‘Geen uitstel BCT-verplichting na faillissement Quipment’ | TaxiPro

‘Geen uitstel BCT-verplichting na faillissement Quipment’

Het faillissement van BCT-leverancier Quipment is geen reden voor het ministerie van Infrastructuur om de introductie van de Boordcomputer Taxi uit te stellen. Wel kondigt IenM aan in overleg te gaan met KNV Taxi en de twee overgebleven leveranciers om te kijken naar de gevolgen voor de Quipment-klanten. “Uitgangspunt daarbij is de eventuele schade voor deze taxi-ondernemers beperkt wordt”, meldt de woordvoerster van IenM.

Het faillissement van Quipment is woensdagmiddag uitgesproken. De curator laat weten dat voorlopig de servicedesk open wordt gehouden voor technische ondersteuning. Over de afwikkelingen van het faillissement kan ze nu nog weinig zeggen. “Het faillissement is net uitgesproken. Wij zijn nu aan het inventariseren.”

BCT-wetgeving

Voor de invoering van de Boordcomputer Taxi-wetgeving is door minister Schultz van Haegen altijd gezegd dat er sprake moest zijn van marktwerking en keuzevrijheid voor de taxi-ondernemer uit verschillende leveranciers. Het faillissement van twee van de vier leveranciers verandert daar weinig aan, zegt IenM.

“Twee is aan de magere kant. Maar er wordt voldaan aan de oorspronkelijk gestelde voorwaarden”, aldus de woordvoerster. “Dus ook als Quipment geen doorstart maakt, zien wij geen reden om de wetgeving vanwege het faillissement te veranderen.”

Subsidie

Het is echter extra zuur voor de Quipment-klanten dat het ministerie net een brief had gestuurd met de boodschap dat er vóór 1 juni besteld moest worden, om zeker te zijn van de subsidie. Hierbij zijn ook aanbetalingen gedaan. In veel gevallen moest zelfs het volledige bedrag vooruitbetaald worden. Die gelden vallen nu in de failliete boedel.

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “‘Geen uitstel BCT-verplichting na faillissement Quipment’”

Rob van den Hoven|05.06.14|10:03

Als de BCT’s van Quipment maar ”in de lucht” blijven anders komen de taxi werkgevers en chauffeurs nog meer in de problemen !

Rex Urban|05.06.14|10:06

In overleg met de BCT fan’s. Tellen wij taxiondernemers ook nog mee?

André van der Laan|05.06.14|10:12

Het is net of het ministerie oogkleppen opheeft.

Ton van Dalfsen|05.06.14|10:16

Denk dat wij volgens het KNV niet mee tellen. Is een werkgeversorganisatie voor de grote en niet voor de kleine ondernemers. Het is nog niet zo gek dat hun vergaderingen karig worden bezocht. En het worden er steeds minder. KNV zou nu BALLEN moeten hebben maar denk niet dat ze dat hebben of durven.

Duco Douwstra|05.06.14|11:03

De invoering van de BCT moet ordelijk verlopen er moet voldoende keuze zijn en hij moet natuurlijk wel aan alle eisen voldoen EN GOED FUNCTIONEREN.Aan al deze voorwaarden voldoet het project niet.MAAR WE ZULLEN DOORGAAN EN OOK HANDHAVEN,verstand op nul en de blik op oneindig.Ondernemers waaronder veel KNV leden die al € 30 000,– of zelf meer vooruit hebben moeten betalen aan Quipment.Wat wil IenM nu met het KNV overleggen,gaan ze alle schades vergoeden zodat opnieuw geïnvesteerd KAN worden?

Marije Bakker|05.06.14|11:21

Schandalig. Er zijn taxibedrijven die grote voorschotten hebben betaald en nu achter het net vissen door het faillisement van Quipment. Bedrijven die door de slappe markt al niet veel “spek op de botten” hebben. Bij een eventuele doorstart zal er opnieuw geïnvesteerd moeten worden, dus opnieuw kosten maken die al betaald zijn.

Jos Cools|05.06.14|13:35

14 jaar is het ministerie bezig geweest met de BCT en het is een grote flop. Men heeft geprobeerd het wiel opnieuw uit te vinden terwijl er al voldoende alternatieven bestaan. Het hele BCT gebeuren zou met onmiddellijke ingang stop gelegd moeten worden en dat kan alleen als alle taxibedrijven zich conformeren en optrekken naar het ministerie en Mansveld laten weten dat er geen enkele BCT meer wordt ingebouwd tot dat BCT’s aan alle eisen voldoet met daarbij voldoende overgangsruimte voor inbouw.

Hans de Koning|05.06.14|14:53

Schultz en Mansveld moeten hier eens kijken (ik ben er van overtuigd dat ze meelezen): http://www.watbenjedan.nl

Frank de Graaf|05.06.14|16:07

Dit is voor KNV het moment om daadkracht te tonen ! Gebeurt dat niet, (zeker niet denkbeeldig )is het duidelijk dat KNV een ingedutte senioren club is die naadloos kan aansluiten bij de ingedutte ambtenaren van het ministerie. Een overbodig geldkostend clupje,opdoeken dan maar……..

Paul Dijkhuizen|05.06.14|17:52

Ik voel me een beetje in een hoek gedwongen worden waar ik niet in wil zitten, ik wordt nu gedwongen om voor één van de twee (tja, technisch gezien is het een keuze) leveranciers te kiezen, welke prijs daar aan hangt is maar de vraag, maar als ik dit niet doe wordt ik door de overheid bedreigd met mislopen van (een stukje) subsidie of buitenproportionele boetes… en alles alleen maar om het voor de belastingdienst makkelijker te maken… Schande!

Jan Pastoor|05.06.14|19:20

Heb ooit eens een grote demonstratie gehouden en georganiseerdt,,in zwolle bij een grote zorgverzekeraar,,,,,mischien motte we eens met een paar duizend taxi,s op een vrijdag richting den haag,,,een dagie vrij is altyd wel leuk,,,die bct werkt togh niet !!!!!,,meld u zich maar aan hier<<<<

Rodney Barten|05.06.14|21:17

Ik ben ook van mening dat het op een gegeven moment(NU)tijd is om op te houden met praten en een demonstratie zoals voorgesteld door Jan Pastoor op zijn plaats is. Ik ben van de partij.

Hudson Taxi|05.06.14|22:08

@ Rodney en Jan. Demo is misschien niet nodig. Heb een financiele adviseur advies gevraagd. Kun je zelf ook doen. Na onderzoek was zijn advies,
Geen zaken doen met de overgebleven fabrikanten omdat je een groot financieel risico loopt. Kans is groot dat er binnenkort nog meer ongelukken gebeuren. Dan is het vanzelf einde bct.

Rodney Barten|05.06.14|23:15

@ Hudson: Ik heb zelf al de BCT’s in mijn auto’s zitten, het zijn er maar twee dus het financiele risico is bij mij beperkt. Het gaat er bij mij om dat ik me wel redelijk opgefokt voel omtrent het niet goed functioneren van de BCT, de lakse opstelling van de minister en dat er vele van mijn collega’s nu de dupe zijn van het faillisement van Quipment. Er is al zoveel over gepraat en geschreven, het heeft allemaal niets geholpen. Wellicht dat een goed gecoordineerde demonstratie wel helpt.

Rodie Van der Steen|06.06.14|12:20

Demo. kan gewoon via Taxibelangen,is een beetje uit de tijd met je spandoek langs gaan staan Rodney…
En trouwens je wilt toch niet opgepakt worden en een strafblad op lopen en je chauffpas van 150 euro en je bedrijfskaart van 150 euro je BPM en WB terug + boete en je baan kwijt……..
O ja,en in Rusland wonen rot mensen, ik heb ook nog gehoord dat het communisten zijn en landje pikkers en ze hebben kernwapens en hier hebben we een heeeel eerlijke regering hier doen wij dat niet… toch ??

Taxi Nul Vier Vijf|06.06.14|14:52

Vandaag besloten samen met boekhouder en advocaat om geen BCT’s in te bouwen. De overige 2 cabman en taxitronic. Niet betrouwbaar. Taxitronic kostenverhogend door lopende verplichtingen. Ik als kleine ondernemer kan mij niet veroorloven stil te staan. Daar nu al blijkt dat storingen niet binnen 3-4 dagen opgelost kunnen worden. En steeds weer nieuwe storingen boven komen drijven. Als ik nee verkoop tegen mijn klanten omdat bct niet werkt, ben ik ze kwijt.

Taxi Nul Vier Vijf|06.06.14|14:55

Dan maar een boete riskeren. ..maar GEEN enkele ondernemer met of zonder bct kan vanaf 1 september aan de voorwaarden voldoen! Dankzij de onbetrouwbaarheid. En met maar twee spelers op de markt is er een monopoliepositie.

Jan de Waal|06.06.14|18:35

Geen uitstel gelukkig,tijd genoeg gehad om een bct te laten inbouwen ,maar al die giganten willen tot het laatst wachten en ja dan heb je een probleem,ons wagenpark rijdt met de cabman een prima bct en er is nog genoeg plaats om er eentje te laten inbouwen,dus mansveld geen uitstel dank u

Taxi Volendam|10.06.14|20:04

Mansveld schrijft 6 juni jl. aan de 2e kamer, keuze uit 2 overgebleven bct leveranciers. Onderzoek naar creditwaardigheid geeft aan dat het niet verstandig is met de overgeblevenen zaken te doen. Dan loop je hetzelfde risico als bij Quipment of Taxamatic. Dan zijn er ook nog problemen met je bestaande automatisering die niet te koppelen is. Ook zijn de bct’s ondeugdelijk. Geen veilige keuze, en …. wederom de kamer ondeugdelijk voorgelicht! KNV Taxibelangen werk voor U dit alsnog te doen !!

Rex Urban|11.06.14|08:57

De Telegraaf hedenmorgen. Knv wil opkomen voor de gedupeerden. Dat is dan een beloning voor hen die tegen beter weten in een wanproduct gekocht hebben. De ondeugdelijkheid en zin deze bct is er niet mee opgelost wat noodzakelijk is. Dit kan niet anders dan ten koste gaan van de overige bedrijven die nog “verplicht rotzooi moeten kopen” Het BCT project dient onmiddelijk bevroren te worden, een andere mogelijkheid is er niet zonder nog meer geld over de balk te smijten.

Ton van Dalfsen|12.06.14|18:51

KNV wil opkomen voor de gedupeerden ? lachen !!!! ze hadden jaren geleden moeten opkomen voor alle ondernemers en moeten luisteren naar de ondernemers. ook de kleine ! Maar zich door de grote partijen en de overheid laten misleiden.

Ton van Dalfsen|12.06.14|19:00

@ KNV, Durf nu eens met de vuist op de tafel te slaan namens alle ondernemers om de BCT voorlopig even in de ijskast te zetten. Maar heb mijn twijfels of ze dat durven.