Duco Douwstra, voorzitter, Stichting Taxibelangen Nederland

Proefproces tegen BCT-boetes door Stichting Taxibelangen

De Stichting Taxibelangen Nederland is bezig met de voorbereiding van een eventuele rechtszaak om taxi-ondernemers die een boete krijgen voor het niet hebben van een Boordcomputer Taxi (BCT) te ondersteunen. “We willen een proefproces starten. Laat de rechter zich maar eens uitspreken of de overheid een boete kan opleggen wegens het niet hebben van een BCT. Zeker na alle problemen met de invoering”, legt voorzitter Duco Douwstra uit.

Vorige week werd bekend dat de eerste aanzeggingen tot proces-verbaal zijn uitgereikt aan taxi-ondernemers die nog geen BCT hebben in hun voertuig. Als zij niet kunnen aantonen over een geldige reden te beschikken (bijvoorbeeld al wel besteld voor 1 juni, maar nog niet ingebouwd), dan volgt een boete van 1750 euro die het Openbaar Ministerie oplegt.

Proefproces

“Ik roep taxi-ondernemers die een dergelijke boete krijgen op om zich te melden bij STN”, zegt Douwstra. “Onze advocaat is al druk bezig met de voorbereidingen van een proefproces. Zo’n proces is echter wel kostbaar. Daarom hoop ik dat zoveel mogelijk taxibedrijven lid worden van de Stichting Taxibelangen Nederland en een donatie doen om ons in deze strijd financieel te ondersteunen.”

Douwstra denkt dat de zaak vooral kans van slagen heeft vanwege de wanordelijke invoering. “Alle leveranciers op één na zijn failliet gegaan. Taxamatic is definitief failliet en levert niet, Quipment is failliet gegaan en doorgestart waardoor honderden taxi-ondernemers gedupeerd zijn. Chess, die namens Taxitronic de BCT ontwikkelde is failliet gegaan en doorgestart. Alleen Cabman en Taxitronic zelf zijn overeind gebleven. Hoe kan de overheid nou verplichten dat de taxibranche een apparaat moet kopen van leveranciers die financieel nou niet echt stabiel zijn?”

Voorwaarden

Verder zijn de eerdere gestelde voorwaarden door het ministerie van Infrastructuur voor invoering, zoals de overgangstermijn, het ordelijke verloop, de maximale investeringskosten, de betrouwbaarheid, de administratieve lastenverlichting, de betrouwbaarheid van de leveranciers en voldoende keuzevrijheid, in de loop der tijd allen losgelaten of gewijzigd.

Douwstra: “De invoering verloopt chaotisch en roept derhalve thans vele juridische, technische en zakelijke vragen op. Ik kan me voorstellen dat taxi-ondernemers nog even geen BCT hebben besteld. Want alle onzekerheden over het BCT-systeem maken het zakelijk onverstandig en onverantwoord om de BCT op dit moment in te bouwen. Dan is het beter nog even de rittenstaat en werkmap te blijven gebruiken.”

Boordcomputers

Ook kampen de bestaande boordcomputers nog volop met kinderziekten, waardoor ze tijdelijk onbruikbaar zijn. “Voordat de overheid iets verplicht stelt, mag je toch wel verwachten dat het om een uitontwikkeld product gaat”, vindt Douwstra. “Bovendien is er geen sprake van marktwerking. Alleen Cabman en Taxitronic namen voor de deadline nog bestellingen aan. Terwijl marktwerking en een ordelijke invoering voorwaarden waren van de minister voordat de BCT verplicht zou worden gesteld.”

STN wordt bij de voorbereidingen ondersteund door een secretariaat van ervaren juristen, die onder meer namens de Belangenvereniging Tankstations (BETA) het juridische proces begeleiden om alchoholverkoop in tankshops weer toe te staan.

Boetes

“Het proces zal niet eenvoudig zijn. Maar zodra iemand een boete heeft ontvangen, kan hij zich bij ons melden. Dan lokken we een proefproces uit. We vragen het Openbaar Ministerie om geen nieuwe boetes uit te delen, voordat de rechter in deze zaak een uitspraak heeft gedaan”, zeg Henneveld.

Douwstra is al jaren fervent tegenstander van de huidige BCT. “Vooral de elektronische handtekening in de vorm van de pincode is absurd”, vindt hij. “Want daarmee is alle bestaande apparatuur van taxibedrijven in één klap waardeloos geworden. Terwijl de huidige dataterminals al jaren voor een vlekkeloze rittenadministratie zorgden. En ruim zeven jaar onwikkelen om aan de specificaties van de overheid te voldoen, zonder dat er een behoorlijke omzet tegenoverstaat, dat houdt geen leverancier vol. Dat is wel gebleken ”

Specificaties

De overheid heeft verder heel veel verkeerde, uiterst gecompliceerde en zinloze specificaties verplicht gesteld waardoor de apparaten niet goed functioneren, vindt Douwstra. “Ze hebben gewoon niet goed genoeg gekeken naar de dagelijkse praktijk. En daardoor gaan de apparaten nu continu in storing. Dat leidt tot fors extra kosten in de bedrijfsvoering.”

Vorige week bleek uit diverse controles van de ILT dat ruim de helft van de taxi’s nog niet over een BCT beschikt. Het apparaat is verplicht sinds 1 juli, de eerste aanzeggingen tot een proces-verbaal zijn uitgedeeld. In week 28 zijn 110 taxi’s gecontroleerd door de inspectie, waarvan ruim 60 geen BCT in het voertuig hadden. Deze groep moet binnen 14 dagen een verklaring overleggen en bewijzen dat de BCT is besteld. Een aantal is echter al een proces-verbaal aangezegd.

Bart Pals

Lees ook: Helft taxisector heeft nog geen BCT, eerste boetes uitgedeeld

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Proefproces tegen BCT-boetes door Stichting Taxibelangen”

Dirk Den Boer|30.07.14|11:37

Aanhakend op het fiasco BCT !
Het is 2012: U bent verplicht tot het aanschaffen van een printertje die 400 euro per stuk kostte.
Ahum… dus 5 voertuigen x 400= 2000 euro. Wil ik die printer wel? Helaas, het moet want het is verplicht.
Oké, aan de slag. Inbouwen die zooi, rolletjes extra besteld. Opnieuw programmeren van de taximeter.
Aan de slag ermee. Kosten worden wel terug verdiend.
Binnen de kortste keren lagen de voertuigen vol met papierstroken want…. niemand wilde een bonnetje.

Dirk Den Boer|30.07.14|11:38

2014: De printers liggen werkeloos in de dashboard kastjes.
400 euro per printer voor Jan L… betaald.
Voor een machientje dat op de markt is voor rond de $40 ( dat is dus maar 30 euro!)

Of ik nog vertrouwen heb in de aanschaf van een BCT? Een BCT die te koop is bij bedrijven die vooraf niet kunnen vertellen wat het precies kost, wat de bijkomende kosten zijn.
Bedrijven waarvan er al drie zijn omgevallen te weten :quipment, taximatic en chess(ontwikkelaar voor taxitronic).

Dirk Den Boer|30.07.14|11:39

2014: De printers liggen werkeloos in de dashboard kastjes.
400 euro per printer voor Jan L… betaald.
Voor een machientje dat op de markt is voor rond de $40 ( dat is dus maar 30 euro!)
Of ik nog vertrouwen heb in de aanschaf van een BCT? Een BCT die te koop is bij bedrijven die vooraf niet kunnen vertellen wat het precies kost, wat de bijkomende kosten zijn.
Bedrijven waarvan er al drie zijn omgevallen te weten :quipment, taximatic en chess(ontwikkelaar voor taxitronic)

Dirk Den Boer|30.07.14|11:44

De keus voor de overgebleven twee komt op mij over als de aankoop van een T-Ford in het begin van de twintigste eeuw waar Henry Ford stelde: “available in every color as long as it is black”.
Met Ford is het wel goed gekomen maar de bedrijven die de BCT leveren ken ik niet. Als ik de kredietwaardigheid toets kom ik erachter dat geen bank brood ziet in deze bedrijven. Daar moet ik nu op voorhand duizenden euro aan vooraf betalen?

Dirk Den Boer|30.07.14|11:45

De Fyra hebben de Belastingbetalers betaald maar de BCT moet worden betaald door hardwerkende ondernemers. Trouwens zullen Uber-snorders ook verplicht worden tot de aanschaf van een BCT?
NU moet ik als ondernemer kiezen…. De salarissen van de chauffeurs betalen of een fiasco voorfinancieren…..

Taxibelangen Nederland|30.07.14|11:52

Dit najaar wordt de Taxiwet door de Tweede Kamer geëvalueerd en aangepast, voor die tijd zal de inspectie niet handhaven.” Zo staat het vandaag in de Telegraaf,DUS HOE WEL DE BCT HANDHAVEN? het enige wat de ILT alle jaren heeft gehandhaafd is haar eigen werkgelegenheid.https://docs.google.com/document/d/1a0f750Kgzl0bDRMqc8cpDlfxMhGHJiQRPuiQf9tn234/edit Uber op BNR ​http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&articleId=2316836&audioId=2316821 En Duco op BNR over Uber Alles wat illegaal is

Taxibelangen Nederland|30.07.14|12:06

in Nederland wordt gedoogt en alles legaal is wordt vervolgt http://www.bnr.nl/?service=player&type=archief&fragment=20140730092130480
Er hoeft echt niemand mee te helpen,ILT graaft haar eigen graf wel,bedankt Uber.Maar het blijft verschrikkelijk dat er zoveel bedrijven mede door de BCT en dus de ILT/IenM in grote problemen zijn gekomen.Maar topman van IVW de beruchte Pex Langenberg riep in 2005 al,”maar zo maakt u de hele taxibranche kapot”dat is ook de bedoeling.Daarom ben ik zo agressief!

Dick Bakker|30.07.14|12:22

Sluit je allemaal aan bij Uber Pop dan hebben we geen computer nodig en mogen we zonder papieren etc legaal snorren.En laat ze lekker zitten met alle bct shit. Hier wordt alleen geklaagd en niets gedaan. Dus ik ga me lekker aansluiten en doe me ding. Klagen jullie maar verder. Heb al zo vaak opgeroepen tot actie en niemand reageert. Dus dan maar meedoen met slimste.

Taxibelangen Nederland|30.07.14|12:26

Artikel BNR over Uber met een goede reactie van Detlef Hoogeveen, verzekeringspolissen verbieden expliciet taxivervoer als je daar niet apart voor verzekert ben.Kijk maar achterop het schadeformulier,dus rijden particuliere taxidienstenaanbieders met hun passagiers onverzekerd.De verzekering gaan dat zeker niet GEDOGEN.Eerst even evalueren misschien ILT? :-}} http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/135241-1407/uber-komt-in-amsterdam-met-ritjes-voor-helft-van-de-prijs?comment_id=674895432593033

Bart Pals|30.07.14|12:27

Beste lezers, discussies over UberPop kunnen het beste hier gevoerd worden: http://www.taxipro.nl/straattaxi/2014/07/30/taxi-app-uber-lanceert-snorderdienst-uberpop-in-amsterdam/

Rob Doodkorte|30.07.14|16:19

Beste Duco,

Ik wil jou dringend verzoeken om beter jouw huiswerk te doen voordat je onzin roept. Er zijn 2 leveranciers, Cabman en Taxitronic/Neone. En Chess BCT is onze partner en die bestaat nog steeds.

Het is niet mijn gewoonte om hier te reageren, maar soms treedt mijn verstand terug als ik zware onzin lees.

Tjerk Vinckx|30.07.14|18:49

Hof van Justitie van de Europese Unie.
Perscommunique nr.54/14
Luxemburg, 8 april 2014.

Ga dit nu eens downloaden, lees het eens goed en dan is het lot bezegeld van de BCT !!!!!

Tjerk Vinckx|30.07.14|18:53

Zo bepaalt de richtlijn dat voornoemde aanbieders verkeers en locatiegegevens, en de daarmee verband houdende gegevens die nodig zijn om de abonnee of gebruiker te indentificeren, moeten bewaren. ZIJ STAAT DAARENTEGEN NIET TOE DAT DE INHOUD VAN DE COMMUNICATIE EN VAN DE GERAADPLEEGDE INFORMATIE WORDT BEWAARD.

Tjonge, wordt wakker met zn allen !!!!

Tjerk Vinckx|30.07.14|19:23

Deze gegevens kunnen, in hun geheel beschouwd,zeer nauwkeurig aanwijzingen verschaffen over het priveleven van degenen van wie de gegevens worden bewaard,zoals de gewoonten van het dagelijks leven,de plaatsen van permanent of tijdelijk verblijf, dagelijkse verplaatsingen of verplaatsingen van andere aard, uitgeoefende activiteiten, sociale relaties en de gefrequenteerde sociale milieus.

Tjerk Vinckx|30.07.14|19:27

Het Hof is van oordeel dat de richtlijn, door het bewaren van deze gegevens verplicht te stellen en door toegang ertoe te staan aan de bevoegde nationale autoriteiten, zich op bijzondere ernstige wijze inmengt in de fundamentele rechten op eerbiediging van het priveleven en op bescherming van persoonsgegevens.

Taxi Volendam|30.07.14|23:11

Oei, Tjerk.
Zou dat ook voor ons land gelden? We zitten niet ver van een totalitaire
beureaucratische politiestaat af. ILT beschouwt en gaat met de taxibranche om of we allemaal veroordeelden zijn. Daarom verplichten ze ons de BCT, wat feitelijk een enkelband is. Volkert van der G mag zijn enkelband af doen. Wij krijgen er een die we ook nog zelf verplicht moeten aanschaffen en betalen. Wie kan ons deze idioterie uileggen? Geld privacy voor Nederlandse taxichauffeurs niet en waarom?

Ton van Dalfsen|31.07.14|12:25

@Duco, één ding snap ik even niet. Waarom kan en gaat een Taxibelangen Nederland wel een proef proces doen , maar KNV die volgens mij toch wel juristen in huis heeft daar niets over hoort. KNV moet voor vele leden opkomen maar doet dit niet. Lijkt mij zo over te komen. of heb ik het mis ? Als lid betaal je een vermogen aan lidmaatschap maar in deze affaire is het stil.

Hudson Taxi|31.07.14|14:16

@ Ton. De houding van KNV en velen anderen is: Je doet er toch niks meer aan, het is wet. Met zo’n houding win je de oorlog niet Ton. We kunnen op zijn minst uitstel afdwingen. Je moet er eensgezind voor gaan en dat mist de taxibranche. Velen laten het allemaal over zich komen inplaats van er tegenaan te gaan.

Ton van Dalfsen|31.07.14|19:35

@Hudson Taxi, Jammer dat het KNV weer van zich af laat weten. Heb al eens hier op taxipro gezegd: Ik ben geen lid , en zal het ook niet worden zolang ze de structuur zoals ze nu hanteren aanhouden. Leden met de meeste voertuigen hebben de grootste vinger in de pap. En als ik lid was zegde ik meteen nu op.

Bert Doorn|01.08.14|10:56

Nog een voorbeeld van KNV:
Volgens het SFT blijft de OPOV gelden wanneer er sprake is van een faillissement NA de voorlopige gunning van een contract. Het personeel zou immers hoe dan ook overgenomen worden, faillissement of niet.
Wat zegt KNV? “Nee hoor, u hoeft van niemand zijn contract over te nemen. U mag ze aanbieden wat u wilt, want nu hebben ze toch ook geen werk”….
SMEERLAPPEN zijn het.

Jan de Waal|01.08.14|19:32

Ons wagenpark rijd met de cabman een prima bct ,dus niet zeiken hier en inbouwen ,en laat duco maar op de kermis gaan staan met zijn proefproces .

Paul Dijkhuizen|02.08.14|13:41

Ik heb al eerder mijn vermoeden uitgesproken dat de taxiwereld wordt misbruikt als proeftuin. Na de invoering van de boordcomputer bij de taxi’s komen eerst de vrachtwagens, vervolgens de bestelbusjes, de zakelijke rijders en uiteindelijk iedereen aan de beurt, zo kan de overheid onze gangen precies volgen, belastingen heffen, boetes uitdelen, alles automatisch en voorzien van digitale handtekening dus rechtmatig als bewijs! Herinneren we ons de commotie nog over de eerste camera’s die op open-

Paul Dijkhuizen|02.08.14|13:45

bare locaties werden opgehangen? Nu kan ik me niet in een winkelstraat begeven zonder dat diverse camera’s zien wat ik doe, via PIN kan precies worden gezien waar en hoeveel geld ik uitgeef, mijn mobiele telefoon wordt gevolgd, mijn computer wordt bekeken, ik heb een nieuwe ‘slimme’ elektriciteitsmeter (voor bedrijven nu al verplicht, later ook voor nieuwe installaties, daarna voor iedereen), zogenaamd zodat ik minder energie ga verbruiken, maar die meter is zó gevoelig dat ze kunnen uitlezen

Paul Dijkhuizen|02.08.14|13:49

welk televisieprogramma ik aan het kijken ben. Nu mogen ze slechts éénmaal per zoveel tijd een korte periode uitlezen, maar we weten hoe het gaat, dit wordt langzaam en stilletjes verruimd. Het gaat enkel en alleen om controle, privacy is slechts een begrip, dat hebben we allang niet meer, alleen nog in ons eigen huis en in onze auto… nog wel…

Jan Pastoor|13.08.14|01:36

Duurt niet lang meer hier in nederland!!!! als we strakx wilen schijten,moeten we eerst onze minister bellen,om te vrgen hoeveel velletjes wc papier mogen gebruiken ,,om je reet schoon te wegen,,,ik grt U allen,,,,wort vervogt@@@

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.