Taxi-app Uber lanceert snorderdienst UberPop in Amsterdam
Taxi-app Uber heeft zich ontpopt als een wolf in schaapskleren. Het bedrijf is gestart met de illegale snordersdienst UberPop in Amsterdam. Dat is illegaal in Nederland, want voor personenvervoer per auto tegen betaling is volgens de Wp2000 een taxivergunning nodig. En chauffeurs van de snordersdienst UberPop zijn particulieren die niet aan de geldende taxiregels voldoen, die door de overheid zijn opgelegd. Met de start van deze snorderdienst legt Uber een bom onder de taxibranche.
De Inspectie Leefomgeving en Transport kon woensdagochtend nog geen reactie geven hoe zij de snorderdienst aan zal pakken. Maar de ILT beloofde later op de dag met een reactie te komen (die is hier te lezen). Want de vraag is gerechtvaardigd wat het verschil is tussen een illegale snorder op de markt en een UberPop-chauffeur. En hoe de ILT dergelijke Uber-snorders gaat aanpakken.
Boordcomputer Taxi
UberPop-chauffeurs hebben namelijk geen vakbekwaamheid, goedgekeurd taxivoertuig, Boordcomputer Taxi, rij- en rusttijden, rittenstaten, goedgekeurde meters, chauffeursdiploma, noem maar op. Allemaal zaken waar de reguliere taxibranche wel aan moet voldoen. Want dat is opgelegd door de overheid. En de ILT controleert hier streng op en deelt dagelijks boetes uit aan de taxibranche als dat niet in orde is.
Omdat UberPop zich niets aantrekt van al deze regels, ligt het tarief dan ook veel lager dan die van een legale taxi. Namelijk 1 euro starttarief, 20 cent per minuut en 1,10 euro per kilometer. Een groep geselecteerde gebruikers en een twintigtal chauffeurs zijn in Amsterdam van start gegaan, zo wordt gemeld. En via de website geeft Uber aan volop op zoek te zijn naar nieuwe particuliere chauffeurs die snorder willen worden, zodat straks alle klanten van de snorderdienst gebruik kunnen maken.
Uber
Uber weet dat het zich met UberPop de wet overtreedt. Maar zij vinden de huidige wetgeving verouderd en dus heeft Uber besloten zich er maar niet aan te houden. Dat is vergelijkbaar met een taxi-ondernemer die de BCT-wetgeving verouderd vindt en dus het apparaat ook maar niet gebruikt.
Eerder zei minister Kamp bereid te zijn de wet aan te passen voor Uber. Maar dat ging toen over de al langer bestaande dienst van Uber, met professionele taxichauffeurs die over een taxivergunning beschikken. En aan dezelfde eisen voldoen als reguliere taxibedrijven.
Illegaal
“UberPop is zo illegaal als de pest”, vindt ook Bas Vos, voorzitter Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi. “Dit is exact hetzelfde als een snorder. De overheid moet het meteen verbieden en aanpakken. Dat kan gewoon binnen de bestaande wetgeving. En daar zullen wij ook op aandringen.”
Bovendien is het maar de vraag in hoeverre passagiers van UberPop verzekerd zijn bij een ongeval. Want een taxiverzekering kunnen de snorders niet afsluiten. En een reguliere autoverzekering keert niet uit als er sprake is van illegaal taxivervoer.
KNV Taxi
Branchevereniging KNV Taxi noemt deze stap van Uber een slechte zaak. “Er bestaan volop regels voor de taxibranche en iedereen moet zich daar aan houden. Dus ook chauffeurs die voor Uber rijden”, licht KNV Taxi-voorzitter Bertho Eckhardt toe. Hij zal er dan ook in Den Haag op aandringen dat de regels voor iedereen ook gehandhaafd worden.
Ook Duco Douwstra, voorzitter Stichting Taxibelangen, is zeer verbaasd over deze stap van Uber. “Het kan toch niet zo bestaan dat de taxibranche bedolven wordt onder regels en iedere dag streng gecontroleerd wordt door de ILT. Terwijl een appje als Uber zich daar dan aan kan ontrekken en wel gebruik mag maken van snorders? Alles wat illegaal is wordt in Nederland gedoogd en alles wat legaal is wordt vervolgd. Ik denk dat ze hiermee hun hand overspeeld hebben. Want ik kan me voorstellen dat taxichauffeur die voor Uber rijden ook in opstand komen tegen deze dienst.”
Gekwalificeerd als taxichauffeur
Ook vakbond CNV Vakmensen is zeer kritisch over de nieuwe taxidienst UberPop. “Dit is regelrechte verdringing van werkgelegenheid, door mensen die het vooral als leuke bijverdienste zien en die niet zijn gekwalificeerd om als taxichauffeur te werken”, vindt bestuurder Mirjam Pieters.
“Dit gaat veel onrust geven. Wij zijn hier als vakbond absoluut niet gelukkig mee. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kwaliteit, de veiligheid en de aansprakelijkheid? Bij UberPop weten klanten niet hoe het bij een ongeval zit met de aansprakelijkheid. De chauffeurs zijn bijbeuners, die geen taxipas hebben en niet zijn opgeleid om dit werk te doen. Ik vind het nogal dubieus allemaal.”
Bart Pals
Lees ook: Inspectie belooft snorderdienst UberPop hard aan te pakken
übermenschen.
Uber bedankt!voor het nog meer in de hoek drukken van de ILT en ook mooi in de vakantie tijd.En volgens de Telegraaf gaat de ILT ook niet handhaven voor het einde van het jaar.Dan gaan ze zeker ook niet handhaven op de BCT! Is hiermee de aap eindelijk uit de mouw?https://docs.google.com/document/d/1a0f750Kgzl0bDRMqc8cpDlfxMhGHJiQRPuiQf9tn234/edit#heading=h.fmvzfk9455de Kom allemaal naar de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen.Het is voor iedereen leerzaam en spannend.
Snorren is legaal dus. Wanneer gaat Amsterdam een keer plat? Dure printers computers etc. En alleen maar klagen. Gooi die stad dicht neem toch aan dat er minimaal 7000 taxi’s rijden. Weer zijn jullie genaaid ben blij dat ik een andere keus heb gemaakt. En lach me dood hier om het gezeur van volwassen mannen die buiten een grote mond hebben en verder alles laten welgevallen. Vaak heb ik opgeroepen tot actie dat heet girlpower maar mannen met ballen bestaan niet meer alleen ouwe wijven.
en meneer douwstra heb begrepen uit mijn vriendenkring dat er adviezen en vragen aan je gesteld worden door taxichauffeurs maar dat er nimmer een antwoord komt. Zie veel geschreven hier maar weinig daadwerkelijke daden, dat is wat ik in het verleden bedoelde met blabla. veel beloven en weinig geven, doet de gek in vreugde leven. Je raadt de mensen aan de bct niet te kopen maar inmiddels is de termijn verstreken en heeft bijna iedereen hem en nu gaat er iets gebeuren? :) Mosterd na de maaltijd.
en uber drukt niemand in de hoek ook daar komt weer een uitweg voor zoals in de meeste landen. Weer een loze belofte die je niet hard kan maken. Jullie winnen alleen met keiharde acties die het land raakt, de politiek heeft alleen tot doel de straattaxi uitroeien dus die maken wel een gaatje in de wet. Tis nu of nooit maar ik denk nooit. Weer een hoop geld geinvesteerd, faissementen voor hardwerkende ondernemers en nu blijkt dat je zomaar met een app kan verdienen. De wereld op zijn kop. ACTIE
reactie voor taxibelang nederland.
1. Ook mooi in de vakantietijd? wat is daarvan de toegevoegde waarde?
2. volgens de telegraaf. (sinds wanneer is de telegraaf een betrouwbare bron)
3. Ze gaan ZEKER niet controleren op de handhaving bct. Dus bij boete wordt dit door taxibelang nederland betaald omdat zij dit ZEKER weten.
4. Welke aap is uit de mouw?
zou fijn zijn als dit duidelijk toegelicht wordt.
Helemaal goed Uber! Idiote wetten o.a een chauffeurpas nodig te hebben om een taxi te mogen rijden. Binnenkort heb je nog een pas nodig om in een rolstoel te mogen zitten als invalide. Taxi bedrijven die alleen personeel misbruiken d.m.v subsidies. Dit alleen om de overheid de zakken te laten vullen en om hun dik betaalde onnozel baantjes te laten behouden. Grote taxi bedrijven blijven maar slijmen met bestuurders vd overheid en brancheorganisaties om weer gekozen te kunnen worden. Van uw geld!
Je hebt al een opleiding gehad om een auto mogen te besturen RIJBEWIJS
in dit geval is een opleiding alleen voor werkverschaffing.Ondertussen heb je een opleiding genoten maar je krijgt geen werk omdat er weer gesubsidieerde personeel aangenomen wordt.
Uber heeft in iedere geval geen subsidie nodig.
De minister wilde in 2011 al het vrijgeven dat iedereen een taxi mag beginnen. Had ze toen moeten doen. Maar ze is door o.a. KNV terug gefloten dankzij hun grote leden die hun markt zagen kelderen. Nu heb je al dat vrijwilligers op taxibusjes worden gezet en DANKZIJ DE OVERHEID. Uber heeft hier dus een goede zet gepleegd voor vrije marktwerking.
De Overheid is er zelf schuldig aan dat dit gebeurt.
Als jij je uurtjes voor de dag volgens de rij en rusttijden erop heb zitten , zet jij je taxi in je garage en ga je verder met je privé auto voor UberPOP
Ton Dalfsen dat is een goeie. Dikke vinger iedereen aan de uberpop.
Het is van de zotte dat dit kan en mag. Ik moet als bedrijf zijnde alle regels handhaven en naleven. O.a. BCT (duur), KIWA (duur), chauffeurskaart (duur), opleidingen (duur), personeel (verschrikkelijk duur)en ga zo maar door. Nu is er een dienst uit Amerika en die zou zo maar ineens zonder vergunning personenvervoer tegen betaling mogen aanbieden ? Keihard aanpakken dit. Mensen die hiervoor gaan rijden moeten weten dat ze sowieso minimaal 20% moeten afstaan, daar gaat je winst.
De enige die er rijk van worden, uiteindelijk, zijn die Amerikanen want wij willen niet teveel betalen.
Een taxi , de Amerikanen ? En nu de overheid, die even bepaald of je wel of niet subsidies kunt krijgen. Met uberpop kan ieder Nederlander eraan verdienen zonder overheid en subsidies. Markt gaat veranderen en wie bekrompen blijft zal verliezen.
Ik denk dat ik mijn eigen uberdienst maar eens ga beginnen, kan ik ook mijn eigen prijzen rekenen (helft van de prijs mag, maar hoeft natuurlijk niet). Of er vervoer wordt besteld per app, of telefoon, of misschien gewoon mondeling, moet niet uitmaken. Hee wacht, ik gebruik daar gewoon mijn taxi’s voor, en mijn mensen die ik toch al in dienst heb, en mijn huidige telefoonnummer is misschien ook wel handig… even de taxiborden verwijderen en vergunningsbewijzen weghalen…. momentje….!
Wie nu nog het onderste uit de kan wil hebben ,zoals meter tarieven hanteren e.d. komt tegenwoordig bedrogen uit en komt er geen steek verder mee. De taxiwereld is nu anders geworden. Als je slim bent kan je nog steeds goed verdienen. Zoals bij UberBlack,UberLux aansluiten of wat dan ook. Voor een tijd terug was ik nog bij een VOF aangesloten en rond een clubje gehangen. Heb daar afscheid van genomen, Als ik daar was gebleven was ik niet zo ver geweest als nu.
Die club waar ik zat , zat helemaal geen potentie. En ik was alleen. Nu rij ik met z’n 3en vol op.
@jan Helemaal waar maar je moet een vergunning hebben.
@Paul Dijkhuizen Ik zou het ook graag doen en dan ook nog ff geen belasting betalen, IDEAAL !
@Ton van Dalfsen Goed gedaan ! Volop rijden en niks overhouden ? Hoeveel uur maak je in de week en wat is dan je salaris uiteindelijk per uur ?
Met een budget van een paar Miljard koopt Über markt op zeer asociale grove wijze zonder rekening te houden met reeds geldende wetten. Door al dat poen voelen ze zich machtig. Hebben ze straks de markt in handen dan gaan ze die ook snoeihard controleren en verder afromen zodat degene die voor ze rijdt nauwelijks nog wat over houdt. Zie ook al die andere internet start ups zoals booking.com, airBNB.com enz. Degene die het werk echt uitvoert staat voor een schijntje te werken.
ILT belooft UberPop hard aan te pakken: http://www.taxipro.nl/straattaxi/2014/07/30/inspectie-belooft-snorderdienst-uberpop-hard-aan-te-pakken/
@een taxi, Ten eerste is het bloed irritant met iemand te communiceren die een nick name voert. en ten tweede gewoon mijn wekelijkse wettelijke uurtjes maar SLIM zijn. Ik leef er goed van , en kan gewoon investeringen doen. Alleen maar bij een standplaats/station hangen schiet je niets mee op. Ik zeg maar stilstand is achteruitgang.
Bedankt dan om Uber in het zadel te helpen, niet janken als jullie niet meer nodig zijn.
vof word wel goedgekeurt en is gewoon belasting ontduiking zoals taxi sanders vof doet
hij heeft de auto’s de vergunningen en eist per chauffeur 40% van zijn omzet
dit word wel goed gekeurd door de ilt?
de chauffeurs hebben ook geen vergunning en niet eens een taxi(auto)!
laat ze daar ook eens mee aan de gang gaan maar dat durfen ze niet aan
Autodelen, blablacar, carpoolen, zijn vaak diensten tegen betaling met behulp van een website of app. Deze ontwikkeling is niet tegen te houden of te controleren. Overheid gaat deze slag nooit meer winnen. En iedereen die denkt dat Uber iets nieuws is heeft 2 jaar lang liggen slapen
@johan v Kesteren, dat durven ze niet omdat het in veel gevallen om andere culturen gaat . Huichelaars. Zoals al eerder gezegd de overheid werkt zelf met veel externe bureau’s zonder een vergunning. Nederland kan blijkbaar niet zonder de overheid om iemand te kunnen verplaatsen van a naar b met daarbij zelfs een navigatie. Totale idioterie.
Bijgaande de brief van IenM over Uber, voorzien van mijn commentaar. Het zal weer pappen en nathouden worden, eerst waarschuwen, dan dreigen dan misschien een boete of zelfs de auto in beslag nemen. Terwijl een taxi die geen vergunningsbewijs bij zich heeft onmiddellijk in beslag wordt genomen. https://docs.google.com/document/d/1-MlwP2lPkj1N4Q1lZOAvlVWUbvP-tQgJ2CD8PNOSk2I/edit
@Jan.
Pardon?, Uber geen subsidie nodig? Wat dacht je van die ruim 300 miljoen die uber gekregen heeft van google?
Als ik voor Uber rijdt, heb ik dan een VAR-verklaring nodig? En als Uber mijn enige ‘werkgever’ is, en ik langere tijd voor uitsluitend Uber rijdt, moet Uber mij dan in dienst nemen en een vast contract aanbieden? Moet Uber dan ook mijn sociale verzekeringen, premies en pensioenlasten betalen? Als dat zo is, zoals het voor andere bedrijven die ZZP-ers inhuren wél is, dan is Uber straks heel snel weg, terug naar Amerika waar personeel veel minder rechten heeft en dus ook veel goedkoper is.
Is er iemand die mij kan uitleggen wat het verschil is tussen een snorder , of een uber chauffeur en iemand die met collegas of plaatsgenoten tegen betaling carpoolt ?
De overheid stimuleert carpolen al jaren , er zijn diverse carpool parkeerplaatsen aangelegt , denkt u werkelijk dat een eigenaar van een auto zijn collegas voor niets meeneemt naar het werk ?
UberPOP zegt dat passagiers zich geen zorgen hoeven maken om schade tijdens het vervoer. ‘Je bent verzekerd van een veilige rit’, lezen we online. UberPOP stelt dat de particuliere chauffeurs die voor hen rijden altijd dekking hebben op hun eigen autoverzekering.
Wij, als a.s.r., bieden vanuit de huidige particuliere autoverzekeringen en -voorwaarden geen dekking. Zakelijk gebruik is niet verzekerd op de particuliere autoverzekering.