Sharon Dijksma

Dijksma: handhaving BCT na update goed mogelijk

Beon: Rijksoverheid

De data uit de BCT is na de verplichte update geschikt is voor handhaving, iets wat vóór die update niet het geval was. Dat zegt staatssecretaris Sharon Dijksma. Die handhaving door de ILT is wat haar betreft dan ook goed uit te voeren. Dat blijkt uit Dijksma’s antwoorden op vragen van VVD-Kamerlid Betty de Boer.

De vragen van De Boer zijn gebaseerd op uitgebreide gesprekken met Stichting Taxibelangen Nederland, dat hiermee problemen rond de verplichte BCT-update aan de orde stelt. De problemen rond de BCT zouden nog altijd niet zijn opgelost, zo stelt De Boer, en dus zou de handhaving door ILT pas moeten plaatsvinden als de BCT in alle opzichten goed functioneert. Ook moet er wat haar betreft een commissie komen waarin de problematiek rond de boordcomputer taxi regelmatig wordt besproken.

Data niet betrouwbaar

Staatssecretaris Sharon Dijksma pareert die zaken in haar beantwoording. Ze erkent dat de invoering van de BCT de nodige vertraging heeft opgelopen, maar dit zou in sommige gevallen niet te voorkomen zijn geweest. Ook geeft Dijksma toe dat de data uit de boordcomputers in 2014 niet volledig betrouwbaar was, en daardoor niet geschikt voor handhavingsdoeleinden. De verplichte update heeft daar volgens haar echter verandering gebracht.

Op de vraag of het redelijk is om sinds 1 oktober te handhaven op aanwezigheid en juist gebruik van de BCT antwoordt Dijksma dan ook dat zij dat zeker vindt. Zo is er een lange periode van gewenning voor de hele taxibranche aan die datum voorafgegaan. Tussen het najaar van 2014 en 1 juli 2016 is niet actief gehandhaafd; daarna is dat geleidelijk opgebouwd. Sinds 1 oktober is er volledige handhaving: ILT kan een boete opleggen bij ontbreken of onjuiste bediening van de BCT, of als uit de data blijkt dat de chauffeur in kwestie zich niet aan de arbeids- en rusttijden heeft gehouden.

BCT-fraude

Die boetes zijn niet mals, blijkt uit het overzicht dat Dijksma op verzoek van De Boer aanleverde. Als er geen deugdelijke BCT aanwezig is kan dat een boete van 1.800 euro opleveren. Datzelfde geldt voor een wel aanwezige maar niet geactiveerde BCT en voor fraude met de BCT door de ondernemer. Als de chauffeur zich aan BCT-fraude schuldig maakt, kan dat hem of haar 700 euro kosten. Als de BCT wel in de taxi aanwezig is, maar er ongeacht de reden geen juiste registratie van arbeids- en rusttijden is, kan dat leiden tot een boete van 4.400 euro.

Er zijn wel uitzonderingen te bedenken, zo geeft de staatssecretaris aan. “Mocht een taxiondernemer aantoonbaar buiten zijn schuld nog geen update op zijn BCT hebben geïnstalleerd, dan volgt geen boete. Naar de laatste informatie werkt de update van alledrie de BCT-fabrikanten. Dat wil zeggen: na installatie van de update levert de BCT voor handhavingdoeleinden bruikbare data. Dat neemt niet weg dat er problemen kunnen ontstaan bij taxiondernemers na installatie van de update. Signalen van taxiondernemers worden daarom actief centraal verzameld. Tot dusver blijven problemen binnen acceptabele grenzen en worden ze zo snel mogelijk door de BCT-fabrikanten opgelost. Handhaving is, kortom, goed mogelijk.”

Lees ook: Slechts vier boetes voor ontbreken boordcomputer taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

52 reacties op “Dijksma: handhaving BCT na update goed mogelijk”

Rex Urban|20.11.16|14:02

Syntus gaat met 8 persoons busjes personenvervoer tegen betaling uitvoeren (Taxi vervoer)in de Prov.Utrecht met de z.g. buurtbus. Met ingang van 11 Dec.
Chauffeur heeft nodig: een rijbewijs BE, en een beperkte gen.kundige verklaring.
Geen chauffeurspas !
Je verzorgd pers.vervoer, aldus Speldekamp fa.Syntus.
Een BCT Taxi…Chauffeurspas…Taxi vergunning…is voor dit vervoer niet nodig ???
Idioot vind Speldekamp dit, maar wij maken hier gewoon (mis)bruik van aldus Syntus.
Kunt U het volgen?

Peter Vriens|20.11.16|16:48

Grote bedrijven zoals Syntus hebben bij ILT en I&M een streepje voor.
Voor hen gelden kennelijk andere regels.
Een andere mogelijkheid kan zijn dat de BCT totaal nutteloos is voor degelijk contractvervoer zoals dat ook voor 80% van al het taxi werk geldt.
Daar gaan multinationals hadiger mee om door b.v. het vervoer een andere naam te geven.
We hebben hier te maken met konkurrentie vervalsing en meten met 2 maten door overheidsinstellingen en achterhaalde regelgeving.

Dijksma: handhaving BCT na update goed mogelijk | TaxiPro
Sharon Dijksma

Dijksma: handhaving BCT na update goed mogelijk

Beon: Rijksoverheid

De data uit de BCT is na de verplichte update geschikt is voor handhaving, iets wat vóór die update niet het geval was. Dat zegt staatssecretaris Sharon Dijksma. Die handhaving door de ILT is wat haar betreft dan ook goed uit te voeren. Dat blijkt uit Dijksma’s antwoorden op vragen van VVD-Kamerlid Betty de Boer.

De vragen van De Boer zijn gebaseerd op uitgebreide gesprekken met Stichting Taxibelangen Nederland, dat hiermee problemen rond de verplichte BCT-update aan de orde stelt. De problemen rond de BCT zouden nog altijd niet zijn opgelost, zo stelt De Boer, en dus zou de handhaving door ILT pas moeten plaatsvinden als de BCT in alle opzichten goed functioneert. Ook moet er wat haar betreft een commissie komen waarin de problematiek rond de boordcomputer taxi regelmatig wordt besproken.

Data niet betrouwbaar

Staatssecretaris Sharon Dijksma pareert die zaken in haar beantwoording. Ze erkent dat de invoering van de BCT de nodige vertraging heeft opgelopen, maar dit zou in sommige gevallen niet te voorkomen zijn geweest. Ook geeft Dijksma toe dat de data uit de boordcomputers in 2014 niet volledig betrouwbaar was, en daardoor niet geschikt voor handhavingsdoeleinden. De verplichte update heeft daar volgens haar echter verandering gebracht.

Op de vraag of het redelijk is om sinds 1 oktober te handhaven op aanwezigheid en juist gebruik van de BCT antwoordt Dijksma dan ook dat zij dat zeker vindt. Zo is er een lange periode van gewenning voor de hele taxibranche aan die datum voorafgegaan. Tussen het najaar van 2014 en 1 juli 2016 is niet actief gehandhaafd; daarna is dat geleidelijk opgebouwd. Sinds 1 oktober is er volledige handhaving: ILT kan een boete opleggen bij ontbreken of onjuiste bediening van de BCT, of als uit de data blijkt dat de chauffeur in kwestie zich niet aan de arbeids- en rusttijden heeft gehouden.

BCT-fraude

Die boetes zijn niet mals, blijkt uit het overzicht dat Dijksma op verzoek van De Boer aanleverde. Als er geen deugdelijke BCT aanwezig is kan dat een boete van 1.800 euro opleveren. Datzelfde geldt voor een wel aanwezige maar niet geactiveerde BCT en voor fraude met de BCT door de ondernemer. Als de chauffeur zich aan BCT-fraude schuldig maakt, kan dat hem of haar 700 euro kosten. Als de BCT wel in de taxi aanwezig is, maar er ongeacht de reden geen juiste registratie van arbeids- en rusttijden is, kan dat leiden tot een boete van 4.400 euro.

Er zijn wel uitzonderingen te bedenken, zo geeft de staatssecretaris aan. “Mocht een taxiondernemer aantoonbaar buiten zijn schuld nog geen update op zijn BCT hebben geïnstalleerd, dan volgt geen boete. Naar de laatste informatie werkt de update van alledrie de BCT-fabrikanten. Dat wil zeggen: na installatie van de update levert de BCT voor handhavingdoeleinden bruikbare data. Dat neemt niet weg dat er problemen kunnen ontstaan bij taxiondernemers na installatie van de update. Signalen van taxiondernemers worden daarom actief centraal verzameld. Tot dusver blijven problemen binnen acceptabele grenzen en worden ze zo snel mogelijk door de BCT-fabrikanten opgelost. Handhaving is, kortom, goed mogelijk.”

Lees ook: Slechts vier boetes voor ontbreken boordcomputer taxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

52 reacties op “Dijksma: handhaving BCT na update goed mogelijk”

Rex Urban|20.11.16|14:02

Syntus gaat met 8 persoons busjes personenvervoer tegen betaling uitvoeren (Taxi vervoer)in de Prov.Utrecht met de z.g. buurtbus. Met ingang van 11 Dec.
Chauffeur heeft nodig: een rijbewijs BE, en een beperkte gen.kundige verklaring.
Geen chauffeurspas !
Je verzorgd pers.vervoer, aldus Speldekamp fa.Syntus.
Een BCT Taxi…Chauffeurspas…Taxi vergunning…is voor dit vervoer niet nodig ???
Idioot vind Speldekamp dit, maar wij maken hier gewoon (mis)bruik van aldus Syntus.
Kunt U het volgen?

Peter Vriens|20.11.16|16:48

Grote bedrijven zoals Syntus hebben bij ILT en I&M een streepje voor.
Voor hen gelden kennelijk andere regels.
Een andere mogelijkheid kan zijn dat de BCT totaal nutteloos is voor degelijk contractvervoer zoals dat ook voor 80% van al het taxi werk geldt.
Daar gaan multinationals hadiger mee om door b.v. het vervoer een andere naam te geven.
We hebben hier te maken met konkurrentie vervalsing en meten met 2 maten door overheidsinstellingen en achterhaalde regelgeving.