Werkgevers en werknemers stemmen in met nieuwe cao Taxi

De leden van zowel de vakbonden als werkgeversorganisatie KNV hebben ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Taxivervoer. Er zijn onder meer afspraken gemaakt voor het op de schop nemen van de OPOV-regeling en een hervorming van het loongebouw. De overeenkomst voor de bedrijfstak zal op 1 juli voor een periode van vier jaar van kracht worden. 

KNV maakte het instemmen van een meerderheid van de leden vorige week bekend tijdens het Jaarevent Taxi in Utrecht. FNV Taxi meldt dat 64,7 procent van zijn leden met de voorstellen akkoord is gegaan. Ruim een kwart sprak zich tegen de plannen uit, terwijl iets minder dan 10 procent zich van stemming onthield. FNV meldt dat ook de leden van CNV Vakmensen akkoord zijn gegaan met de cao-plannen, waardoor de nieuwe cao Taxi een feit is.

Daardoor wordt de overgang van een groot deel van het personeel naar een eventuele nieuwe vervoerder verplicht. De huidige OPOV-regeling is een stuk vrijblijvender, omdat de verplichting beperkt blijft tot een baanaanbod aan 75 procent van het personeel. Dit zegt uiteindelijk niets over het aantal mensen dat het aanbod afwijst of aanneemt. Daarom is gekozen voor een andere aanpak.

Overgang wordt verplicht

Gerekend naar de contractwaarde van een opdracht wordt 60 procent (de personeelskosten) van die waarde teruggerekend naar het aantal uren inzet van personeel. Van dat aantal uren moet 75 procent van de betrokkenen verplicht over naar de nieuwe vervoerder. De overgang wordt verplicht. Mensen krijgen dus niet langer een baanaanbod, maar een arbeidsovereenkomst.

Een nieuw loongebouw moet de verschillen tussen mensen die al lang in de sector werken en ‘nieuwkomers’ verkleinen. De hervorming vindt de komende vier jaar plaats. Over vier jaar komen mensen de sector binnen op het niveau dat nu trede acht is, waarna men nog vijf tredes kan doorlopen. De maximeringen van trede 8 voor straattaxi en trede 10 voor contractvervoer vervallen, waardoor iedereen kan doorgroeien naar trede 12. Per 1 januari van dit jaar is het brutoloon voor tijdens personeel dat bij trede 8 hoort 2.101,81 euro; bij trede 12 is dat 2.269 euro. Wel krijgen nieuwe instromen en mensen die vrijwillig overstappen naar een ander bedrijf minder vakantiedagen: 23 om precies te zijn.

Verder wordt er ingezet op betere controle op naleving van de cao, alsmede op het bestrijden van schijnzelfstandigheid. FNV Taxi erkent dat tegenover deze zaken en de veranderingen in OPOV ook concessies staan. Zo is de feestdagentoeslag komen te vervallen en is de loonsverhoging minimaal – in veel gevallen is daar zelfs helemaal geen sprake van.

Personeel inlenen

Een andere verandering betreft het inlenen van personeel op uitzendbasis. Vanaf 1 juli zijn er waarschijnlijk geen uitzonderingen meer op de regel dat taxibedrijven maximaal 15 procent van het personeel in mogen lenen via uitzendbedrijven die niet gespecialiseerd zijn in taxipersoneel. De vrijwillige aansluiting die tot op heden meer inleen mogelijk maakt, wordt in de nieuwe cao namelijk niet meer ondertekend door de vakbonden. Overtreding van de regels zal meteen leiden tot een onvoldoende bedrijfsoordeel van Sociaal Fonds Taxi, wat succesvol deelnemen aan aanbestedingen nagenoeg onmogelijk maakt.

De komende periode wordt het cao-proces afgerond, zo meldt FNV Taxi. “Op dit moment wordt er gewerkt aan de teksten betreffende de nieuwe cao. Als deze gereed zijn, zullen de teksten verzonden worden aan het ministerie van Sociale zaken en zal algemeen verbindend verklaring worden aangevraagd. Binnenkort wordt er gesproken over een nieuwe cao Sociaal Fonds Taxi, zodat er aansluiting blijft tussen hetgeen dat afgesproken is en gecontroleerd wordt. Ook hierin zullen de nodige wijzigingen komen, omdat we er voor gekozen hebben om meer en beter te gaan controleren en handhaven.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

14 reacties op “Werkgevers en werknemers stemmen in met nieuwe cao Taxi”

Petrus PK Kerstens|07.06.17|10:34

Ik ben benieuwd welke idioten ingestemd hebben met deze CAO. Geen feestdagentoeslag meer en 4 jaar lang geen loonsverhoging ( ook geen inflatiecorrectie meer ).
Sowieso zou er een toeslag moeten komen voor zaterdag- en zondagwerk, zoals in het merendeel van de CAO’s.
Geen geld voor ? Droom lekker verder.

Juliette Lourdes|07.06.17|10:48

Elke keer als je denkt dat je op de bodem zit qua voorwaarden weten ze het met de nieuwe cao nog verder uit te kleden. Ik werk oa in het uitgaansleven op vrijdag en zaterdagnacht tegen een nettovergoeding van 6 euro per uur ( jaja MET bus en trambaanontheffing) En als je je reiskosten declareert dan krijg je bericht dat ze volgens de taxi cao niet verplicht zijn om reiskosten te vergoeden. Ik zit te wachten tot ik ook nog op eigen kosten diesel kan gaan tanken voordat ik aan mijn shift begin

Karin Roest|07.06.17|22:47

Werkgevers en werknemers stemmen in met nieuwe cao Taxi

Ik geloof hier niets van!!!!!!

Je moet toch echt een debiel zijn om voor te stemmen voor zo cao

Petrus PK Kerstens|08.06.17|08:58

Wie controleert eigenlijk of die stemming wel correct is geschied ?
Die kan nooit juist zijn. Ik hoor van geen enkele collega, dat die voor heeft gestemd.

Karin Roest|08.06.17|11:52

Nee ook ik geloof er niets van

Hoe is dat voor ons nou te controleren dat de meeste chauffeurs hebben ingestemd met die cao?

Als je al die reacties lees op de site op facebook bij FNV.taxi enz dan kan het er bij mij niet in .Chauffeurs zijn echt woest zoals ik

Wat ik ook raar vind is dat de FNV het gelijk voor 4 jaar heeft vast gezet.
4 jaar lang dan kun je er op wachten dat er veel armoede gaat komen als alles maar duurder word.

Ik geloof dat wij de enige zijn die er op achteruit.

Karin Roest|08.06.17|11:54

Nee de FNV heeft geen enkele moeite gedaan om voor ons op te komen.

Zie de aankomende 4 jaar die nu vast staan dat wijst er echt op dat ze er niet veel zin in hadden.

W

Karin Roest|08.06.17|11:58

Nee de FNV is niet echt voor ons opgekomen
Zie de aankomede 4 jaar het lijkt er echt op dat ze er totaal geen zin in hadden

Over een paar jaar kunnen wij de taxi chauffeurs bij de voedselbank aan kloppen want dan komen ook wij er voor in aanmerking met dank aan de FNV.

Hans de Jong|08.06.17|13:51

Wat mochten we de laatste jaren zo allemaal inleveren? De kleine toeslag voor werken op ongunstige tijden, in veel gevallen vakantiedag(en) voor oudere werknemers, prijscompensatie(over salarisverhoging praten we helemaal niet meer), wachtdagen bij ziekte (die nu opeens weer geschrapt kunnen worden). Maar nu als summum: geen toeslag meer voor werken op feestdagen. Dat KOST de gemiddelde chauffeur zo maar paar honderd Euro’s. Vakantie of een kerstdiner zit er zo niet meer in. FNV/CNV ik zeg BAH!

Peter van Berkel|10.06.17|02:28

Kan het ook niet geloven…. iets klopt hier niet…. meer werken voor minder en dat in deze dure tijden ???????? we worden gefopt denk ik !!!!
Kan niet geloven dat hier democratisch over is gestemd, we moeten een hertelling eisen !!

Karin Roest|10.06.17|08:40

Ik heb gevraagd aan de FNV of er bewijs is dat 64% voor hebben gestemd lees de reacties van de FNV.

OOK IK GELOOF ER NIET VAN!!!!

https://www.facebook.com/FnvTaxi/posts/1580459378632453?comment_id=1580479951963729&reply_comment_id=1580492555295802&ref=notif&notif_t=feed_comment&notif_id=1496920419678905

Marianne Bons|10.06.17|19:27

Ongelooflijk wie stemt hier nu mee in een waardeloos cao.wij moeten inleveren we hebben al een heel slecht cao. Ik dacht slechter kan niet maar toch???? De werkgevers lachen in hun vuistjes. Nu kunnen ze de chauffeurs nog meer uitbuiten.

Dik van Dalen|17.06.17|09:11

Zo is de feestdagentoeslag komen te vervallen en is de loonsverhoging minimaal – in veel gevallen is daar zelfs helemaal geen sprake van. Zo zie je maar, er kon toch weer meer afgehaald worden.
Ik stel voor om op de 1e schooldag van het nieuwe jaar allemaal de bus te laten staan. Eens kijken wat er dan gebeurt….. Oh ja, niets natuurlijk! Wij zijn namelijk Nederlanders en die voeren geen actie. Die zeiken alleen op sociale media.

Karin Roest|17.06.17|10:14

Nou Dik ik had een discussie met ene pers van de FNV hij wil mij niet vertellen waarom de FNV deze slechte cao heeft vastgezet voor 4 jaar. Iedereen snapt dat heel wat mensen straks in de problemen gaan komen alles word duurder.(zorgverzekeringen) Ik zelf heeft het opgegeven omdat ik geen fatsoenlijk antwoord krijgt.Misschien lukt jou het wel hier heb je de link.

Werkgevers en werknemers stemmen in met nieuwe cao Taxi | TaxiPro

Werkgevers en werknemers stemmen in met nieuwe cao Taxi

De leden van zowel de vakbonden als werkgeversorganisatie KNV hebben ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao Taxivervoer. Er zijn onder meer afspraken gemaakt voor het op de schop nemen van de OPOV-regeling en een hervorming van het loongebouw. De overeenkomst voor de bedrijfstak zal op 1 juli voor een periode van vier jaar van kracht worden. 

KNV maakte het instemmen van een meerderheid van de leden vorige week bekend tijdens het Jaarevent Taxi in Utrecht. FNV Taxi meldt dat 64,7 procent van zijn leden met de voorstellen akkoord is gegaan. Ruim een kwart sprak zich tegen de plannen uit, terwijl iets minder dan 10 procent zich van stemming onthield. FNV meldt dat ook de leden van CNV Vakmensen akkoord zijn gegaan met de cao-plannen, waardoor de nieuwe cao Taxi een feit is.

Daardoor wordt de overgang van een groot deel van het personeel naar een eventuele nieuwe vervoerder verplicht. De huidige OPOV-regeling is een stuk vrijblijvender, omdat de verplichting beperkt blijft tot een baanaanbod aan 75 procent van het personeel. Dit zegt uiteindelijk niets over het aantal mensen dat het aanbod afwijst of aanneemt. Daarom is gekozen voor een andere aanpak.

Overgang wordt verplicht

Gerekend naar de contractwaarde van een opdracht wordt 60 procent (de personeelskosten) van die waarde teruggerekend naar het aantal uren inzet van personeel. Van dat aantal uren moet 75 procent van de betrokkenen verplicht over naar de nieuwe vervoerder. De overgang wordt verplicht. Mensen krijgen dus niet langer een baanaanbod, maar een arbeidsovereenkomst.

Een nieuw loongebouw moet de verschillen tussen mensen die al lang in de sector werken en ‘nieuwkomers’ verkleinen. De hervorming vindt de komende vier jaar plaats. Over vier jaar komen mensen de sector binnen op het niveau dat nu trede acht is, waarna men nog vijf tredes kan doorlopen. De maximeringen van trede 8 voor straattaxi en trede 10 voor contractvervoer vervallen, waardoor iedereen kan doorgroeien naar trede 12. Per 1 januari van dit jaar is het brutoloon voor tijdens personeel dat bij trede 8 hoort 2.101,81 euro; bij trede 12 is dat 2.269 euro. Wel krijgen nieuwe instromen en mensen die vrijwillig overstappen naar een ander bedrijf minder vakantiedagen: 23 om precies te zijn.

Verder wordt er ingezet op betere controle op naleving van de cao, alsmede op het bestrijden van schijnzelfstandigheid. FNV Taxi erkent dat tegenover deze zaken en de veranderingen in OPOV ook concessies staan. Zo is de feestdagentoeslag komen te vervallen en is de loonsverhoging minimaal – in veel gevallen is daar zelfs helemaal geen sprake van.

Personeel inlenen

Een andere verandering betreft het inlenen van personeel op uitzendbasis. Vanaf 1 juli zijn er waarschijnlijk geen uitzonderingen meer op de regel dat taxibedrijven maximaal 15 procent van het personeel in mogen lenen via uitzendbedrijven die niet gespecialiseerd zijn in taxipersoneel. De vrijwillige aansluiting die tot op heden meer inleen mogelijk maakt, wordt in de nieuwe cao namelijk niet meer ondertekend door de vakbonden. Overtreding van de regels zal meteen leiden tot een onvoldoende bedrijfsoordeel van Sociaal Fonds Taxi, wat succesvol deelnemen aan aanbestedingen nagenoeg onmogelijk maakt.

De komende periode wordt het cao-proces afgerond, zo meldt FNV Taxi. “Op dit moment wordt er gewerkt aan de teksten betreffende de nieuwe cao. Als deze gereed zijn, zullen de teksten verzonden worden aan het ministerie van Sociale zaken en zal algemeen verbindend verklaring worden aangevraagd. Binnenkort wordt er gesproken over een nieuwe cao Sociaal Fonds Taxi, zodat er aansluiting blijft tussen hetgeen dat afgesproken is en gecontroleerd wordt. Ook hierin zullen de nodige wijzigingen komen, omdat we er voor gekozen hebben om meer en beter te gaan controleren en handhaven.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

14 reacties op “Werkgevers en werknemers stemmen in met nieuwe cao Taxi”

Petrus PK Kerstens|07.06.17|10:34

Ik ben benieuwd welke idioten ingestemd hebben met deze CAO. Geen feestdagentoeslag meer en 4 jaar lang geen loonsverhoging ( ook geen inflatiecorrectie meer ).
Sowieso zou er een toeslag moeten komen voor zaterdag- en zondagwerk, zoals in het merendeel van de CAO’s.
Geen geld voor ? Droom lekker verder.

Juliette Lourdes|07.06.17|10:48

Elke keer als je denkt dat je op de bodem zit qua voorwaarden weten ze het met de nieuwe cao nog verder uit te kleden. Ik werk oa in het uitgaansleven op vrijdag en zaterdagnacht tegen een nettovergoeding van 6 euro per uur ( jaja MET bus en trambaanontheffing) En als je je reiskosten declareert dan krijg je bericht dat ze volgens de taxi cao niet verplicht zijn om reiskosten te vergoeden. Ik zit te wachten tot ik ook nog op eigen kosten diesel kan gaan tanken voordat ik aan mijn shift begin

Karin Roest|07.06.17|22:47

Werkgevers en werknemers stemmen in met nieuwe cao Taxi

Ik geloof hier niets van!!!!!!

Je moet toch echt een debiel zijn om voor te stemmen voor zo cao

Petrus PK Kerstens|08.06.17|08:58

Wie controleert eigenlijk of die stemming wel correct is geschied ?
Die kan nooit juist zijn. Ik hoor van geen enkele collega, dat die voor heeft gestemd.

Karin Roest|08.06.17|11:52

Nee ook ik geloof er niets van

Hoe is dat voor ons nou te controleren dat de meeste chauffeurs hebben ingestemd met die cao?

Als je al die reacties lees op de site op facebook bij FNV.taxi enz dan kan het er bij mij niet in .Chauffeurs zijn echt woest zoals ik

Wat ik ook raar vind is dat de FNV het gelijk voor 4 jaar heeft vast gezet.
4 jaar lang dan kun je er op wachten dat er veel armoede gaat komen als alles maar duurder word.

Ik geloof dat wij de enige zijn die er op achteruit.

Karin Roest|08.06.17|11:54

Nee de FNV heeft geen enkele moeite gedaan om voor ons op te komen.

Zie de aankomende 4 jaar die nu vast staan dat wijst er echt op dat ze er niet veel zin in hadden.

W

Karin Roest|08.06.17|11:58

Nee de FNV is niet echt voor ons opgekomen
Zie de aankomede 4 jaar het lijkt er echt op dat ze er totaal geen zin in hadden

Over een paar jaar kunnen wij de taxi chauffeurs bij de voedselbank aan kloppen want dan komen ook wij er voor in aanmerking met dank aan de FNV.

Hans de Jong|08.06.17|13:51

Wat mochten we de laatste jaren zo allemaal inleveren? De kleine toeslag voor werken op ongunstige tijden, in veel gevallen vakantiedag(en) voor oudere werknemers, prijscompensatie(over salarisverhoging praten we helemaal niet meer), wachtdagen bij ziekte (die nu opeens weer geschrapt kunnen worden). Maar nu als summum: geen toeslag meer voor werken op feestdagen. Dat KOST de gemiddelde chauffeur zo maar paar honderd Euro’s. Vakantie of een kerstdiner zit er zo niet meer in. FNV/CNV ik zeg BAH!

Peter van Berkel|10.06.17|02:28

Kan het ook niet geloven…. iets klopt hier niet…. meer werken voor minder en dat in deze dure tijden ???????? we worden gefopt denk ik !!!!
Kan niet geloven dat hier democratisch over is gestemd, we moeten een hertelling eisen !!

Karin Roest|10.06.17|08:40

Ik heb gevraagd aan de FNV of er bewijs is dat 64% voor hebben gestemd lees de reacties van de FNV.

OOK IK GELOOF ER NIET VAN!!!!

https://www.facebook.com/FnvTaxi/posts/1580459378632453?comment_id=1580479951963729&reply_comment_id=1580492555295802&ref=notif&notif_t=feed_comment&notif_id=1496920419678905

Marianne Bons|10.06.17|19:27

Ongelooflijk wie stemt hier nu mee in een waardeloos cao.wij moeten inleveren we hebben al een heel slecht cao. Ik dacht slechter kan niet maar toch???? De werkgevers lachen in hun vuistjes. Nu kunnen ze de chauffeurs nog meer uitbuiten.

Dik van Dalen|17.06.17|09:11

Zo is de feestdagentoeslag komen te vervallen en is de loonsverhoging minimaal – in veel gevallen is daar zelfs helemaal geen sprake van. Zo zie je maar, er kon toch weer meer afgehaald worden.
Ik stel voor om op de 1e schooldag van het nieuwe jaar allemaal de bus te laten staan. Eens kijken wat er dan gebeurt….. Oh ja, niets natuurlijk! Wij zijn namelijk Nederlanders en die voeren geen actie. Die zeiken alleen op sociale media.

Karin Roest|17.06.17|10:14

Nou Dik ik had een discussie met ene pers van de FNV hij wil mij niet vertellen waarom de FNV deze slechte cao heeft vastgezet voor 4 jaar. Iedereen snapt dat heel wat mensen straks in de problemen gaan komen alles word duurder.(zorgverzekeringen) Ik zelf heeft het opgegeven omdat ik geen fatsoenlijk antwoord krijgt.Misschien lukt jou het wel hier heb je de link.