Tinker Travel failliet verklaard

Taxidienst Tinker is failliet verklaard nadat het onlangs zwaar in de financiële problemen raakte. De vervoermakelaar moest onder meer nog tonnen betalen aan zo’n 600 taxibedrijven die voor Tinker ritten hadden gereden. De afgelopen periode stond in het teken van onderzoek naar mogelijk wanbeleid en een reanimatie van Tinker, maar een faillissement kon uiteindelijk niet worden voorkomen. 

Tinker ontstond in 2012 als bemiddelaar tussen taxibedrijven en mensen die een taxirit naar een luchthaven willen boeken. Door een groot volume in luchthavenvervoer per taxi te realiseren, kon er voor relatief lage prijzen worden gereden. De mogelijkheid om maanden of zelfs een jaar van tevoren te boeken, hielp ook bij het aanbieden van de ritten tegen lagere tarieven. Tinker begon in Nederland, België en Duitsland en was de laatste jaren naar eigen zeggen in heel Europa actief.

Onderaannemers

De problemen ontstonden doordat Tinker fors heeft investeerde in een zogenaamde IATA-code voor luchtvaartmaatschappijen, zoals KL van KLM. Met zo’n code kon Tinker luchtvaartmaatschappij worden, zodat het zijn model ook in de lucht toe kon gaan passen. De toegevoegde waarde van Tinker zou dan zijn dat het de hele reis van huis tot bestemming kan aanbieden, dus inclusief taxitransfer en vlucht. Zoals op de wegen taxibedrijven als onderaannemers voor Tinker werken, zouden luchtvaartmaatschappijen dat in de lucht moeten gaan doen.

Van deze stap werd een enorme omzetgroei verwacht, maar omdat de IATA-code maar niet loskwam, gebeurde het omgekeerde. Tinker kon niet meer aan zijn verplichtingen jegens taxibedrijven, personeel en anderen voldoen. De tekorten liepen daardoor al snel op naar 2,5 miljoen euro, en dat was de stand ruim een maand geleden. Het taxivervoer via Tinker was toen al lang tot stilstand gekomen. Minstens twee taxibedrijven moesten nog meer dan 50.000 euro krijgen. Geboekte ritten werden met een mailtje aan de consument geannuleerd, zonder dat het al betaalde geld werd teruggegeven.

Bewust of onbewust wanbeleid

De aangetrokken crisismanager Theo Terdu zag in een faillissement geen oplossing. Samen met andere betrokkenen die nog in Tinker geloofden zette hij in op een reanimatie van het in zwaar weer verkerende bedrijf. Het is echter niet gelukt om Tinker in zijn huidige vorm voort te zetten. Wat ongetwijfeld niet hielp, is dat er de laatste tijd onderzoek werd gedaan naar bewust of onbewust wanbeleid bij Tinker. Dat het bedrijf zo goed als niet bereikbaar was voor de gedupeerde taxibedrijven en consumenten, heeft het bedrijf bovendien veel goodwill gekost.

Tinker Travel is dinsdag door de rechtbank failliet verklaard. Op zo’n korte termijn valt er nog weinig te zeggen over de precieze oorzaken en gevolgen van het faillissement. Dat is iets waar de curator onderzoek naar zal doen. In een faillissementsonderzoek zal ook worden bekeken of er grond is voor een doorstart en of er wellicht onrechtmatig is gehandeld in de bedrijfsvoering.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

13 reacties op “Tinker Travel failliet verklaard”

Henny Kamping|14.06.17|13:12

En nu ik had al bij Tinker een taxi geboekt voor oktober 2017 en betaald. kan zeker fluiten naar mijn geld. of wilt taxi pro de ritten overnemen, zou zeer welkom zijn. vriendelijke groet. Henny

Bas Knook|14.06.17|15:27

goedkoop is duurkoop zeggen ze weleens, betaal liever wat meer en nooit vooraf zodat je ook nooit bedrogen wordt. Vriendelijke groeten B.Knook.

Ton van Dalfsen|14.06.17|16:29

Tja net wat je zegt. Goedkoop is duurkoop en je eigen plaatselijke taxibedrijf niet gunnen. Dan zeg ik ook: NET GOED

Marco Mens|14.06.17|16:55

Of goedkoop altijd duurkoop blijkt te zijn. Bent het met Ton eens dat het gunnen aan locale taxibedrijven best een stuk beter kan. Juist het op afstand kopen bij onbekende net hand overt hand toe. @ Henny Kamping een taxi rit voor oktober al betalen.. Bij ons betalen de klanten als ze op Schiphol zijn of thuis voor de deur. En met een reservering van oktober 2017 heeft u ook een heel voordelig tarief ;) Zoals veel collega’s die aanbieden..Ik zeg gegokt en verloren..

Ton van Dalfsen|14.06.17|21:03

@ Henny, Ik ken betere en betrouwbare internet bookings sites. Lezen van reviews is ook onbetrouwbaar. vele eigenaren laten hun personeel lovende woorden invullen. Zoals ik al eerder in het Tinker verhaal ik vertelde, heeft Tinker mij eind vorig jaar benaderd om voor ze te rijden. Had er geen goed gevoel over. En mijn gevoel heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Ga je als taxibedrijf in je eigen regio voor snabbel prijzen rijden en je eigen klanten zeggen dan: Dus je kan het goedkoper doen

Ton van Dalfsen|14.06.17|21:06

Ook net als Uber maakte Tinker de taximarkt kapot door absurde lage prijzen aan te bieden. En dankzij hun klanten die daar in trappen.

Michel Becker|14.06.17|22:15

De klanten trappen niet in Uber maar maken voordelig gebruik van een beleefde gekwalificeerde chauffeur met goede service en een schone auto. Weten van te voren wat ze kwijt zijn aan de rit maar betalen na afloop. Een chauffeur die zelf kiest om meer ritten te rijden om aan zijn omzet te komen,maar alles beter dan aan te sluiten bij 30 stilstaande taxi’s op een standplaats die allemaal wachten op een klant.

Ton van Dalfsen|14.06.17|22:42

Een beleefd gekwalificeerde chauffeur met goede service en een schone auto? Wrijf nog een keer in de ogen in Amsterdam. Er rijden daar lieden waar je de tranen van in je ogen krijgt en dan ook nog een smerige wagen. Schande voor het vak. Wagens die MEEEEEEER dan 10 jaar oud zijn waar je dwars door het plaatstaal kijkt. En ik verzeker je. Zij rijden voor Uber.

hans holst|15.06.17|01:21

Wat kan ik nu doen, heb nog geld bij die klootzakken open staan. Ik weet dat ik naar me geld kan fluiten. Wat is de volgende stap wat ik nu moet doen misschien iemand daar ervaring mee.

Mark X|15.06.17|11:20

Ik wil weer taxi rijden… of niet. Maar als ik het doe… dan maar bij TCA? Zeker geen uber!

Ton van Dalfsen|15.06.17|21:00

@ Mark X, Bezint eer ge begint

Paul Dijkhuizen|16.06.17|13:59

Als we nu allemaal voor Uber gaan rijden verandert er binnen de hele taximarkt niks…. Behalve dan dat we met z’n allen 30% van onze omzet weggeven aan een beleggingsclubje die het via het geweldige Nederlandse ‘belastingontduik-systeem voor multinationals’ via de zuidas afvoert naar een belastingparadijs. Hier zien we in Nederland dan nooit meer wat van terug. Nou ja, behalve Neelie en Bart dan misschien…

Ludo van den Brande|28.06.17|09:28

@hans , ik heb reeds meermaals contact gehad met de curator , zelfs hier was een probleem , verkeerd facturatienaam Tinker holding bv ipv Tinker travel , in eerste instantie werden de facturen niet aanvaard .

Geld ga je kwijt zijn , gewoon alles naar de curator sturen .

Ik ben ook veel geld kwijt hoor …en ik rij met nieuwe wagens ……

Tinker Travel failliet verklaard | TaxiPro

Tinker Travel failliet verklaard

Taxidienst Tinker is failliet verklaard nadat het onlangs zwaar in de financiële problemen raakte. De vervoermakelaar moest onder meer nog tonnen betalen aan zo’n 600 taxibedrijven die voor Tinker ritten hadden gereden. De afgelopen periode stond in het teken van onderzoek naar mogelijk wanbeleid en een reanimatie van Tinker, maar een faillissement kon uiteindelijk niet worden voorkomen. 

Tinker ontstond in 2012 als bemiddelaar tussen taxibedrijven en mensen die een taxirit naar een luchthaven willen boeken. Door een groot volume in luchthavenvervoer per taxi te realiseren, kon er voor relatief lage prijzen worden gereden. De mogelijkheid om maanden of zelfs een jaar van tevoren te boeken, hielp ook bij het aanbieden van de ritten tegen lagere tarieven. Tinker begon in Nederland, België en Duitsland en was de laatste jaren naar eigen zeggen in heel Europa actief.

Onderaannemers

De problemen ontstonden doordat Tinker fors heeft investeerde in een zogenaamde IATA-code voor luchtvaartmaatschappijen, zoals KL van KLM. Met zo’n code kon Tinker luchtvaartmaatschappij worden, zodat het zijn model ook in de lucht toe kon gaan passen. De toegevoegde waarde van Tinker zou dan zijn dat het de hele reis van huis tot bestemming kan aanbieden, dus inclusief taxitransfer en vlucht. Zoals op de wegen taxibedrijven als onderaannemers voor Tinker werken, zouden luchtvaartmaatschappijen dat in de lucht moeten gaan doen.

Van deze stap werd een enorme omzetgroei verwacht, maar omdat de IATA-code maar niet loskwam, gebeurde het omgekeerde. Tinker kon niet meer aan zijn verplichtingen jegens taxibedrijven, personeel en anderen voldoen. De tekorten liepen daardoor al snel op naar 2,5 miljoen euro, en dat was de stand ruim een maand geleden. Het taxivervoer via Tinker was toen al lang tot stilstand gekomen. Minstens twee taxibedrijven moesten nog meer dan 50.000 euro krijgen. Geboekte ritten werden met een mailtje aan de consument geannuleerd, zonder dat het al betaalde geld werd teruggegeven.

Bewust of onbewust wanbeleid

De aangetrokken crisismanager Theo Terdu zag in een faillissement geen oplossing. Samen met andere betrokkenen die nog in Tinker geloofden zette hij in op een reanimatie van het in zwaar weer verkerende bedrijf. Het is echter niet gelukt om Tinker in zijn huidige vorm voort te zetten. Wat ongetwijfeld niet hielp, is dat er de laatste tijd onderzoek werd gedaan naar bewust of onbewust wanbeleid bij Tinker. Dat het bedrijf zo goed als niet bereikbaar was voor de gedupeerde taxibedrijven en consumenten, heeft het bedrijf bovendien veel goodwill gekost.

Tinker Travel is dinsdag door de rechtbank failliet verklaard. Op zo’n korte termijn valt er nog weinig te zeggen over de precieze oorzaken en gevolgen van het faillissement. Dat is iets waar de curator onderzoek naar zal doen. In een faillissementsonderzoek zal ook worden bekeken of er grond is voor een doorstart en of er wellicht onrechtmatig is gehandeld in de bedrijfsvoering.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

13 reacties op “Tinker Travel failliet verklaard”

Henny Kamping|14.06.17|13:12

En nu ik had al bij Tinker een taxi geboekt voor oktober 2017 en betaald. kan zeker fluiten naar mijn geld. of wilt taxi pro de ritten overnemen, zou zeer welkom zijn. vriendelijke groet. Henny

Bas Knook|14.06.17|15:27

goedkoop is duurkoop zeggen ze weleens, betaal liever wat meer en nooit vooraf zodat je ook nooit bedrogen wordt. Vriendelijke groeten B.Knook.

Ton van Dalfsen|14.06.17|16:29

Tja net wat je zegt. Goedkoop is duurkoop en je eigen plaatselijke taxibedrijf niet gunnen. Dan zeg ik ook: NET GOED

Marco Mens|14.06.17|16:55

Of goedkoop altijd duurkoop blijkt te zijn. Bent het met Ton eens dat het gunnen aan locale taxibedrijven best een stuk beter kan. Juist het op afstand kopen bij onbekende net hand overt hand toe. @ Henny Kamping een taxi rit voor oktober al betalen.. Bij ons betalen de klanten als ze op Schiphol zijn of thuis voor de deur. En met een reservering van oktober 2017 heeft u ook een heel voordelig tarief ;) Zoals veel collega’s die aanbieden..Ik zeg gegokt en verloren..

Ton van Dalfsen|14.06.17|21:03

@ Henny, Ik ken betere en betrouwbare internet bookings sites. Lezen van reviews is ook onbetrouwbaar. vele eigenaren laten hun personeel lovende woorden invullen. Zoals ik al eerder in het Tinker verhaal ik vertelde, heeft Tinker mij eind vorig jaar benaderd om voor ze te rijden. Had er geen goed gevoel over. En mijn gevoel heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Ga je als taxibedrijf in je eigen regio voor snabbel prijzen rijden en je eigen klanten zeggen dan: Dus je kan het goedkoper doen

Ton van Dalfsen|14.06.17|21:06

Ook net als Uber maakte Tinker de taximarkt kapot door absurde lage prijzen aan te bieden. En dankzij hun klanten die daar in trappen.

Michel Becker|14.06.17|22:15

De klanten trappen niet in Uber maar maken voordelig gebruik van een beleefde gekwalificeerde chauffeur met goede service en een schone auto. Weten van te voren wat ze kwijt zijn aan de rit maar betalen na afloop. Een chauffeur die zelf kiest om meer ritten te rijden om aan zijn omzet te komen,maar alles beter dan aan te sluiten bij 30 stilstaande taxi’s op een standplaats die allemaal wachten op een klant.

Ton van Dalfsen|14.06.17|22:42

Een beleefd gekwalificeerde chauffeur met goede service en een schone auto? Wrijf nog een keer in de ogen in Amsterdam. Er rijden daar lieden waar je de tranen van in je ogen krijgt en dan ook nog een smerige wagen. Schande voor het vak. Wagens die MEEEEEEER dan 10 jaar oud zijn waar je dwars door het plaatstaal kijkt. En ik verzeker je. Zij rijden voor Uber.

hans holst|15.06.17|01:21

Wat kan ik nu doen, heb nog geld bij die klootzakken open staan. Ik weet dat ik naar me geld kan fluiten. Wat is de volgende stap wat ik nu moet doen misschien iemand daar ervaring mee.

Mark X|15.06.17|11:20

Ik wil weer taxi rijden… of niet. Maar als ik het doe… dan maar bij TCA? Zeker geen uber!

Ton van Dalfsen|15.06.17|21:00

@ Mark X, Bezint eer ge begint

Paul Dijkhuizen|16.06.17|13:59

Als we nu allemaal voor Uber gaan rijden verandert er binnen de hele taximarkt niks…. Behalve dan dat we met z’n allen 30% van onze omzet weggeven aan een beleggingsclubje die het via het geweldige Nederlandse ‘belastingontduik-systeem voor multinationals’ via de zuidas afvoert naar een belastingparadijs. Hier zien we in Nederland dan nooit meer wat van terug. Nou ja, behalve Neelie en Bart dan misschien…

Ludo van den Brande|28.06.17|09:28

@hans , ik heb reeds meermaals contact gehad met de curator , zelfs hier was een probleem , verkeerd facturatienaam Tinker holding bv ipv Tinker travel , in eerste instantie werden de facturen niet aanvaard .

Geld ga je kwijt zijn , gewoon alles naar de curator sturen .

Ik ben ook veel geld kwijt hoor …en ik rij met nieuwe wagens ……