Voortbestaan Tinker lijkt erg onwaarschijnlijk

Er is de laatste weken veel te doen over Tinker, de taxidienst die zwaar in de financiële problemen is geraakt en daarbij honderden taxichauffeurs en vele consumenten gedupeerd achterliet. Er komt een onderzoek naar de oorzaak van de problemen, maar betrokkenen hopen ook nog steeds het bedrijf aan de praat te houden. De kansen dat dit lukt, slinken echter met de dag. En al zou het lukken, willen er dan nog taxibedrijven voor Tinker rijden?

Tinker is in 2012 opgericht door Rob van Strien en Gerben Abbink. Het concept is gebaseerd op algoritmes en kansberekening, op basis waarvan zij het risico kunnen nemen om taxitransfers tegen lage tarieven aan te bieden. De mogelijkheid om maanden of zelfs een jaar van tevoren te boeken, helpt ook bij het aanbieden van de ritten tegen lagere tarieven. Mensen weten vaak ruim van tevoren wanneer ze gaan vliegen; via Tinker kunnen ze dan ook meteen de taxirit naar de luchthaven boeken. Door een groot volume in het aantal taxiritten te realiseren, beperkt Tinker het risico voor zichzelf nog minder.

Tinker begon in Nederland en België, breidde vrij snel uit naar Duitsland en was de laatste jaren naar eigen zeggen in heel Europa actief. Alles wijst er op dat het de eerste jaren goed ging. Sinds een half jaar zingen er geluiden rond over betalingsachterstanden bij taxibedrijven. Tinker vervoert niet zelf mensen per taxi, maar bemiddelt als het ware tussen taxibedrijf en consument, met de genoemde lage tarieven als insteek. Met de taxibedrijven (van zzp’ers tot bedrijven met meer dan honderd werknemers) wordt telkens per maand afgerekend voor de gereden ritten. Op enig moment bleven die betalingen echter uit, en dat is de laatste maanden zo gebleven.

2,5 miljoen euro tekort

Aan de taxibedrijven werd aanvankelijk weinig en later helemaal geen uitleg gegeven over de situatie. Zij zijn gestopt met het rijden van ritten voor Tinker. Momenteel ligt het vervoer helemaal plat. Klanten die ver van tevoren een taxirit hebben geboekt, staan met lege handen: geen rit en geen geld terug. Geld heeft Tinker namelijk niet. Het tekort zou zo’n 2,5 miljoen euro bedragen, waarvan een kleine 3 ton aan het eigen personeel en 7 tot 8 ton aan de honderden taxibedrijven. In diverse gevallen moeten taxibedrijven nog meer dan 50.000 euro krijgen voor het werk dat zij hebben gedaan.

Door een deel van de aandeelhouders van Tinker is crisismanager Theo Terdu in de arm genomen, om te kijken wat er nog te redden valt. Terdu, gespecialiseerd in wat hij zelf bedrijven in vijf voor twaalf-situaties noemt, gaf aan dat het water Tinker aan de lippen staat. Het probleem is dat Tinker fors heeft geïnvesteerd in een zogenaamde IATA-code voor luchtvaartmaatschappijen, zoals KL van KLM. Met zo’n code wordt Tinker luchtvaartmaatschappij, zodat het zijn model ook in de lucht toe kan passen. In de luchtvaart is vroegboekkorting heel normaal, de toegevoegde waarde van Tinker zou dan zijn dat het de hele reis van huis tot bestemming kan aanbieden, dus inclusief taxitransfer en vlucht. Zoals op de wegen taxibedrijven als onderaannemers voor Tinker werken, zouden luchtvaartmaatschappijen dat in de lucht moeten gaan doen.

Geloof in de toekomst

Het probleem is dat de IATA-code al maanden niet loskomt. Hierdoor is Tinker in de genoemde financiële problemen gekomen. Terdu is tijdens zijn verkennend onderzoek op aanwijzingen gestuit die wijzen op mogelijk wanbeleid, al dan niet bewust. Hier zal binnenkort door een onafhankelijke commissie onderzoek naar worden gedaan. Doel van dit alles is ook om een faillissement af te wenden. Blijkbaar wordt er door de betrokkenen nog steeds in de toekomst van Tinker geloofd.

In dat onderzoek wordt ook gekeken naar de rol van voetbaltrainer Henk ten Cate, die voor 1 miljoen in Tinker investeerde. Volgens andere aandeelhouders stuurde hij bewust aan op het faillissement, met als doel na het bankroet de kennis en expertise van Tinker voor een veelvoud van zijn investering te verkopen. Oscar Hammerstein zou namens de aandeelhouders bezig zijn met een onderzoek met als insteek Ten Cate persoonlijk aansprakelijk te stellen voor de ontstane problemen bij Tinker. Ten Cate zelf voelt zich juist misleid door de mensen achter Tinker.

Veel goodwill verspeeld

Zoals gezegd wordt er ondanks alles nog steeds gewerkt aan een reanimatie van Tinker. Het bedrijf heeft echter veel goodwill verspeeld door taxibedrijven niet te betalen en consumenten in de kou te laten staan. Zelfs als het goedkomt, bijvoorbeeld met eerst een overbruggingsbudget en daarna de gehoopte omzet uit nieuwe activiteiten, lijkt het na alles wat er de afgelopen tijd is gebeurd niet waarschijnlijk dat er veel mensen een taxitransfer bij Tinker gaan boeken. Zoals het ook niet voor de hand ligt dat taxibedrijven staan te trappelen om (weer) met dit bedrijf in zee te gaan. Bovendien lijkt de gifbeker nog niet leeg. Er wordt door het onderzoek ongetwijfeld meer bekend over de handel en wandel van Tinker in de afgelopen periode. Gezien de aanleiding voor het onderzoek, is het niet waarschijnlijk dat dit louter positieve verhalen over het bedrijf zullen zijn. Het zal een buitengewone inspanning vereisen om alle problemen weer te boven te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Voortbestaan Tinker lijkt erg onwaarschijnlijk”

Ludo Van den Brande|05.05.17|17:06

inderdaad nog een 17000 euro aan onbetaalde facturen ,

Diny van Summeren|06.05.17|15:27

Afgelopen woensdag, sta ik te wachten op mijn taxi van Tinker. Niemand te zien. Gebeld, telefoons waren afgesloten. 1,5 uur gewacht.Zag inmiddels via mij mobieltje dat het niet goed ging met Tinker. Heb een reguliere taxi gehuurd en dus 100 euro armer. Ze hebben het fatsoen niet om mensen een berichtje te sturen dat ze waarschijnlijk geen mogelijkheid hebben om mensen op te pikken. Ik hoop dat er nog mogelijkheden zijn om het geld terug te krijgen, misschien collectief?

Theo Van Hemelrijk|11.05.17|10:37

Ook ik had een taxirit bij Tinker besteld in februari en eind april een annulering gekregen zonder teruggave. Een goeie raad die ik aan de consumenten kan geven die betaald hebben via Paypal: start binnen de 180 dagen een claim voor het niet ontvangen van een betaalde dienst en je krijgt je geld van Paypal zelf terug betaald zoals in mijn geval.Een bedrijf als Tinker is gewoon een lege doos die zich plaatst tussen consument en taxibedrijf om na een tijd failliet te gaan met het geld in hun zak.

Ludo Van den Brande|11.05.17|11:04

Gerben Abbink heeft trouwens een zeer mooie boot gekocht .

Theo Van Hemelrijk|11.05.17|18:10

Men spreekt over Uber maar Tinker is een veel corrupter bedrijf. Een mooie website en voor de rest dubbel bedrog, zowel consumenten als eerlijke taxibedrijven worden bedrogen. Hoop dat de zaakvoerders een gerechtelijk verbod krijgen om nog ooit een zaak te starten! Gladde praatjesmakers zijn het.

Theo Veenbaas|04.10.18|22:26

Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop.

Voortbestaan Tinker lijkt erg onwaarschijnlijk | TaxiPro

Voortbestaan Tinker lijkt erg onwaarschijnlijk

Er is de laatste weken veel te doen over Tinker, de taxidienst die zwaar in de financiële problemen is geraakt en daarbij honderden taxichauffeurs en vele consumenten gedupeerd achterliet. Er komt een onderzoek naar de oorzaak van de problemen, maar betrokkenen hopen ook nog steeds het bedrijf aan de praat te houden. De kansen dat dit lukt, slinken echter met de dag. En al zou het lukken, willen er dan nog taxibedrijven voor Tinker rijden?

Tinker is in 2012 opgericht door Rob van Strien en Gerben Abbink. Het concept is gebaseerd op algoritmes en kansberekening, op basis waarvan zij het risico kunnen nemen om taxitransfers tegen lage tarieven aan te bieden. De mogelijkheid om maanden of zelfs een jaar van tevoren te boeken, helpt ook bij het aanbieden van de ritten tegen lagere tarieven. Mensen weten vaak ruim van tevoren wanneer ze gaan vliegen; via Tinker kunnen ze dan ook meteen de taxirit naar de luchthaven boeken. Door een groot volume in het aantal taxiritten te realiseren, beperkt Tinker het risico voor zichzelf nog minder.

Tinker begon in Nederland en België, breidde vrij snel uit naar Duitsland en was de laatste jaren naar eigen zeggen in heel Europa actief. Alles wijst er op dat het de eerste jaren goed ging. Sinds een half jaar zingen er geluiden rond over betalingsachterstanden bij taxibedrijven. Tinker vervoert niet zelf mensen per taxi, maar bemiddelt als het ware tussen taxibedrijf en consument, met de genoemde lage tarieven als insteek. Met de taxibedrijven (van zzp’ers tot bedrijven met meer dan honderd werknemers) wordt telkens per maand afgerekend voor de gereden ritten. Op enig moment bleven die betalingen echter uit, en dat is de laatste maanden zo gebleven.

2,5 miljoen euro tekort

Aan de taxibedrijven werd aanvankelijk weinig en later helemaal geen uitleg gegeven over de situatie. Zij zijn gestopt met het rijden van ritten voor Tinker. Momenteel ligt het vervoer helemaal plat. Klanten die ver van tevoren een taxirit hebben geboekt, staan met lege handen: geen rit en geen geld terug. Geld heeft Tinker namelijk niet. Het tekort zou zo’n 2,5 miljoen euro bedragen, waarvan een kleine 3 ton aan het eigen personeel en 7 tot 8 ton aan de honderden taxibedrijven. In diverse gevallen moeten taxibedrijven nog meer dan 50.000 euro krijgen voor het werk dat zij hebben gedaan.

Door een deel van de aandeelhouders van Tinker is crisismanager Theo Terdu in de arm genomen, om te kijken wat er nog te redden valt. Terdu, gespecialiseerd in wat hij zelf bedrijven in vijf voor twaalf-situaties noemt, gaf aan dat het water Tinker aan de lippen staat. Het probleem is dat Tinker fors heeft geïnvesteerd in een zogenaamde IATA-code voor luchtvaartmaatschappijen, zoals KL van KLM. Met zo’n code wordt Tinker luchtvaartmaatschappij, zodat het zijn model ook in de lucht toe kan passen. In de luchtvaart is vroegboekkorting heel normaal, de toegevoegde waarde van Tinker zou dan zijn dat het de hele reis van huis tot bestemming kan aanbieden, dus inclusief taxitransfer en vlucht. Zoals op de wegen taxibedrijven als onderaannemers voor Tinker werken, zouden luchtvaartmaatschappijen dat in de lucht moeten gaan doen.

Geloof in de toekomst

Het probleem is dat de IATA-code al maanden niet loskomt. Hierdoor is Tinker in de genoemde financiële problemen gekomen. Terdu is tijdens zijn verkennend onderzoek op aanwijzingen gestuit die wijzen op mogelijk wanbeleid, al dan niet bewust. Hier zal binnenkort door een onafhankelijke commissie onderzoek naar worden gedaan. Doel van dit alles is ook om een faillissement af te wenden. Blijkbaar wordt er door de betrokkenen nog steeds in de toekomst van Tinker geloofd.

In dat onderzoek wordt ook gekeken naar de rol van voetbaltrainer Henk ten Cate, die voor 1 miljoen in Tinker investeerde. Volgens andere aandeelhouders stuurde hij bewust aan op het faillissement, met als doel na het bankroet de kennis en expertise van Tinker voor een veelvoud van zijn investering te verkopen. Oscar Hammerstein zou namens de aandeelhouders bezig zijn met een onderzoek met als insteek Ten Cate persoonlijk aansprakelijk te stellen voor de ontstane problemen bij Tinker. Ten Cate zelf voelt zich juist misleid door de mensen achter Tinker.

Veel goodwill verspeeld

Zoals gezegd wordt er ondanks alles nog steeds gewerkt aan een reanimatie van Tinker. Het bedrijf heeft echter veel goodwill verspeeld door taxibedrijven niet te betalen en consumenten in de kou te laten staan. Zelfs als het goedkomt, bijvoorbeeld met eerst een overbruggingsbudget en daarna de gehoopte omzet uit nieuwe activiteiten, lijkt het na alles wat er de afgelopen tijd is gebeurd niet waarschijnlijk dat er veel mensen een taxitransfer bij Tinker gaan boeken. Zoals het ook niet voor de hand ligt dat taxibedrijven staan te trappelen om (weer) met dit bedrijf in zee te gaan. Bovendien lijkt de gifbeker nog niet leeg. Er wordt door het onderzoek ongetwijfeld meer bekend over de handel en wandel van Tinker in de afgelopen periode. Gezien de aanleiding voor het onderzoek, is het niet waarschijnlijk dat dit louter positieve verhalen over het bedrijf zullen zijn. Het zal een buitengewone inspanning vereisen om alle problemen weer te boven te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Voortbestaan Tinker lijkt erg onwaarschijnlijk”

Ludo Van den Brande|05.05.17|17:06

inderdaad nog een 17000 euro aan onbetaalde facturen ,

Diny van Summeren|06.05.17|15:27

Afgelopen woensdag, sta ik te wachten op mijn taxi van Tinker. Niemand te zien. Gebeld, telefoons waren afgesloten. 1,5 uur gewacht.Zag inmiddels via mij mobieltje dat het niet goed ging met Tinker. Heb een reguliere taxi gehuurd en dus 100 euro armer. Ze hebben het fatsoen niet om mensen een berichtje te sturen dat ze waarschijnlijk geen mogelijkheid hebben om mensen op te pikken. Ik hoop dat er nog mogelijkheden zijn om het geld terug te krijgen, misschien collectief?

Theo Van Hemelrijk|11.05.17|10:37

Ook ik had een taxirit bij Tinker besteld in februari en eind april een annulering gekregen zonder teruggave. Een goeie raad die ik aan de consumenten kan geven die betaald hebben via Paypal: start binnen de 180 dagen een claim voor het niet ontvangen van een betaalde dienst en je krijgt je geld van Paypal zelf terug betaald zoals in mijn geval.Een bedrijf als Tinker is gewoon een lege doos die zich plaatst tussen consument en taxibedrijf om na een tijd failliet te gaan met het geld in hun zak.

Ludo Van den Brande|11.05.17|11:04

Gerben Abbink heeft trouwens een zeer mooie boot gekocht .

Theo Van Hemelrijk|11.05.17|18:10

Men spreekt over Uber maar Tinker is een veel corrupter bedrijf. Een mooie website en voor de rest dubbel bedrog, zowel consumenten als eerlijke taxibedrijven worden bedrogen. Hoop dat de zaakvoerders een gerechtelijk verbod krijgen om nog ooit een zaak te starten! Gladde praatjesmakers zijn het.

Theo Veenbaas|04.10.18|22:26

Zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop.