Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock

Kamervragen SP over Uber en taxiverzekeringen

SP-Kamerleden Cem Laçin en Mahir Alkaya willen graag weten wat de regering vindt van de verkeersongevallen waar Uberchauffeurs bij betrokken zijn. Ze zijn onder meer benieuwd of er nog aanvullende maatregelen tegen de taxidienst nodig zijn. Ook willen ze een reactie op de ontwikkeling dat het steeds lastiger en duurder wordt om taxi’s verzekerd te krijgen. De Kamerleden hebben hun vragen deels gebaseerd op TaxiPro-artikelen.

Laçin en Alkaya richten zich tot twee bewindslieden: minister van Financiën Wopke Hoekstra en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. De meeste vragen gaan over Uber en zullen op het bordje van Van Veldhoven terechtkomen. De afgelopen week was er veel te doen over het relatief grote aantal verkeersongevallen waarbij Uberchauffeurs betrokken zijn. Zo vielen er bij drie verschillende ongevallen in een maand tijd vier doden. Bij verschillende andere aanrijdingen raakten mensen gewond.

Aanvullende maatregelen

De SP’ers willen onder meer weten of er precieze cijfers zijn over het aantal ongevallen waarbij Uberchauffeurs betrokken zijn. Uber nam eerder deze week enkele maatregelen, waaronder het verhogen van de minimumleeftijd van chauffeurs naar 21 jaar. Laçin en Alkaya zijn benieuwd of Van Veldhoven dat voldoende vindt of dat ze toch aanvullende maatregelen tegen Uber zal nemen. Ze opperen verder dat er wellicht een relatie bestaat tussen de manier waarop Uberchauffeurs moeten werken en het feit dat ze relatief vaak brokken maken.

Het aspect van oneerlijke concurrentie komt ook aan bod. “Deelt u de mening dat er sprake is van oneerlijke concurrentie als online platforms, zoals Uber, niet aan dezelfde eisen hoeven te voldoen als reguliere aanbieders van een betreffende dienst; in dit geval taxiritten?” Laçin en Alkaya verwijzen bij hun volgende vraag naar het TaxiPro-interview met KNV-directeur Hubert Andela. “Wat is uw reactie op het voorstel van de voorzitter van het Koninklijk Nederlands Vervoer om de verschillen tussen rijders van Toegelaten Taxi Organisaties en Uber gelijk te trekken zodat sancties bij overtredingen of ongelukken voor beide typen rijders hetzelfde worden?”

Lastiger en duurder

De groep Uberchauffeurs zou ook veel onverzekerden kennen. Bij hun vragen over dit onderwerp halen de Kamerleden de algemene tendens aan dat het steeds lastiger en duurder wordt om taxi’s te verzekeren. De vragen over dit onderwerp zijn bedoeld voor minister Hoekstra, die overigens in een eerder stadium aangaf het probleem met taxiverzekeringen niet te zien. Laçin en Alkaya willen graag weten hoe er kan worden gezorgd dat taxi’s voor een fatsoenlijke prijs verzekerd kunnen worden zodat er ook nog geld kan worden verdiend. 

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

9 reacties op “Kamervragen SP over Uber en taxiverzekeringen”

Johan Zevenbergen|24.01.19|11:33

Uber, ANWB en ander koppelbazen onder de wet personenvervoer laten vallen, zo moeilijk is dat niet minister Hoekstra,
Maar ook de beroepsgroep discriminerende verzekeringen slaan nergens op.
Je betaald voor een taxi bus rond de €500,00 per mnd en dezelfde bus als camper €30,00 per mnd met dezelfde schade vrije jaren

Bertax Landsmeer|24.01.19|12:32

Johan je hebt natuurlijk gelijk maar er kleven ook risico,s aan!

Den Haag moet gewoon eeens goed kijken naar de APP Uber nu Uber met een rooie kop aan tafel heeft afgesproken dat zij de aangesloten Fake ZZpers met 1 inkomen nl Uber,
verplicht stelt een Cursusje te doen onde 25 en voor nieuwkomers minimaal 1 jaar rijervaring te hebben en bestaande 600 Kamikazeschauffeurs onder 21 laten we met rust!
De uberchauffeurs bij die doden waren toch niet onder de 21? Het systeem is pervers!

Kemal Ozen|24.01.19|13:19

Als dhr. Hoekstra niet gelooft dat taxiverzekering de spuigaten uitloopt moet hij maar doen alsof zijn auto taxi is en dat bij zijn verzekering maatschappij te proberen verzekeren.
Dan praat hij wel anders.
Ik vind het heel goed dat er gelukkig nog mensen zijn in Den Haag die met ons meeleven.

Ruben Brandenburg|24.01.19|14:04

Bertax. 50% uber chauffeurs zijn TTO chauffeurs, allemaal mooie knappe auto’s, kijk eens op hun buffer parkeerplaats op spl,allemaal ouwe rotten in het vak,

R a|25.01.19|09:01

Ze moeten leaseplan ook eens aanpakken Met hun leaseconstructie samen met uber. Chauffeurs worden uitgebuit nadat ze de auto hebben ingeleverd bij leaseplan. Ik hoor echt gekke verhalen.

Bertax Landsmeer|25.01.19|20:22

Vertel?

Henk Peddemors|26.01.19|12:45

Je moet eens proberen om een touringcar te verzekeren is onmogelijk alleen de maatschappij waar je normaal terecht komt met een slecht verleden (alcohol ed) wil bussen verzekeren met een torenhoge premie 1250 euro per maand, en er is maar één verzekering nl de vereende die bussen accepteert ik dacht dat in nederland een klant keuze moet hebben waar hij verzekerd wil zijn en dat het niet mag dat één maatschappij een macht positie heeft en maar kan vragen wat hij wil.

Ton van Dalfsen|28.01.19|13:42

Jammer dat de verzekeraars die nog willen verzekeren alle taxi’s over één kam scheren. Je doet je best en hebt bijv. 22 schadevrije jaren en wordt gestraft door een grote groep die alles aan hun laars lappen. Laat degene die nog geen jaar rijden 200% premie betalen. Moeten wij goede voor hun bloeden?

Ton van Dalfsen|28.01.19|13:44

En Leaseplan weet precies wie er voor rijden. Zo moeilijk is dat toch niet om gegevens op te vragen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.