Uber

Uber verhoogt minimumleeftijd chauffeurs naar 21 jaar

Uber verhoogt per direct de minimumleeftijd voor chauffeurs die via het platform willen rijden van 18 naar 21 jaar. Ook moeten chauffeurs voortaan minstens één jaar rijervaring hebben. En chauffeurs onder de 25 jaar moeten verplicht een verkeersveiligheidstraining volgen. Het bedrijf speelt daarmee in op de ophef die de laatste tijd ontstond over verkeersongelukken waar Uberchauffeurs bij betrokken zijn. 

In korte tijd vond er een reeks ongelukken plaats waarbij steeds weer Uber-chauffeurs betrokken bleken te zijn. In ruim een maand tijd vielen bij drie van die ongelukken vier doden. Ook raakten regelmatig andere weggebruikers gewond. In berichtengroepen voor taxichauffeurs worden dagelijks foto’s uitgewisseld van ongevallen waar taxi’s zonder daklicht bij betrokken zijn. In veel gevallen zou het om Uberchauffeurs gaan en vrijwel alle ongevallen vinden in Amsterdam plaats.

Verder dan wat de wet verplicht

De maatregelen die Uber nu neemt, moeten in het licht van de onrust over de verkeersveiligheid worden gezien. “Hoewel er nog geen duidelijke overeenkomst tussen recente ongelukken kan worden vastgesteld, wil Uber wel per direct maatregelen nemen om de veiligheid te verhogen, die verder gaan dan wat de wet verplicht”, aldus het bedrijf. De maatregelen die nu worden genomen, bouwen voort aan de verbetering van de veiligheid waar Uber al aan zegt te werken.

Taskforce gemeente Amsterdam

Uberchauffeurs moeten dus voortaan minstens 21 jaar oud zijn en tenminste een jaar rijervaring hebben. Als ze onder de 25 zijn, moeten ze een verkeersveiligheidstraining volgen die Uber aanbiedt in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland – één van de organisaties die vorige week stevige kritiek op Uber uitte. De taxidienst neemt de komende weken deel aan een taskforce met de gemeente Amsterdam en praat ook verder met de landelijke overheid, dit alles om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren.

Lees ook: Taxi dodelijke aanrijding A9 werd bestuurd door Uberchauffeur

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

24 reacties op “Uber verhoogt minimumleeftijd chauffeurs naar 21 jaar”

Maxi Maxi Maxi|21.01.19|16:48

Wat zit uber diep geworteld in de politiek schande!!!!

Ton van Dalfsen|21.01.19|18:06

Als je het rijbewijs haalt leer je toch ook te kijken. Het gaat bij Uber meer om de druk omdat je weinig overhoud aan de rit. Ze moeten de App zodanig maken dat je de telefoon niet kan bedienen tijdens het rijden etc.etc.

Jan de Waal|21.01.19|18:44

Met Uber x verdien je niks en met Uber black rij je voor gek !!!

Aleex Badshah Khan|21.01.19|19:58

Nu Uber de leeftijd wil aanpassen van 18 naar 21🤨 wat als later dat word nogmaals herhaald met 21+🙄 gaan ze weer de leeftijd aanpassen 🤔?

Willem|22.01.19|00:10

Wat Ton zegt. Op de app alleen rit accepteren. Alle overige handelingen bij een stilstaande auto. Ook dat belachelijke dynamische tarief eruit. Die arme hardwerkende zielen gaan als dwazen rijden om een graantje mee te kunnen pikken. Geen oog meer voor de verkeersveiligheid.

Bertax Landsmeer|22.01.19|09:54

En hoe wordt minimaal 1 jaar rijervaring aangetoond? Een auto op je naam is nog geen rijervaring?
Het heeft te maken idd met de werkdruk en het perverse systeem en daarbij de Attitude en opleiding chauffeur!

En Uber laat bestaande rijders met rust ( 600? ) dus alleen nieuwkomers dus is het wachten op de volgende dode!
Ze kijken wel uit, iedere rit is er 1 en kassa voor Uber! En de App word niet aangepast natuurlijk want dat is weer minder snel kassa voor uber als zij die dynamiek eruithalen!

Bertax Landsmeer|22.01.19|10:07

De open economy Platform en Marktwerking geilers in den haag krijgen op hun bord wat zij veroorzaken door de vakbekwaamheid en psychische test af te schaffen en de markt te laten overstromen door sygofrene figuren! Of is het werkverschaffing Den Haag?

En zo kan Uber ongelimiteerd graaien en oproepen te werken voor hun met valse beloftes en leugens waar den haag en amsterdam met open ogen intrappen!
Waarom niet gelimiteerd Amsterdam? Waarom ongebreidelde groei? Waar ligt de Limit?

Bertax Landsmeer|22.01.19|10:19

Waarom word er niet gekeken naar Duitsland,Brussel, london etc etc waarom zij verboden zijn!
Kijk naar New York? Geen groei meer voor Uber en Lyft om hun eigen Taxi,s te beschermen en broodroof!

Uber heeft met dichtgeknepen billen afspraken gemaakt wat hún rijders wel niet moeten doen nu?
Maar.. Het zijn toch ZZPers? Dus toch een gezagsverhouding Uber?
Jullie zijn toch een platform een APPje?
Of zijn jullie nou een Taxibedrijf zoals europees bepaald!

Niet in koffieshop gedoog Nederland?

Bertax Landsmeer|22.01.19|10:59

Nu aangetoond is dat Uber gezag uitoefend op zelfstandige ZZpers, is een dienstverband aangetoond!

Er zijn 30 taxiapps met ritbemiddeling en zonder verdere bemoeienis tussen Klant/Taxi na bemiddeling!
Geen tariefsbemoeienis alleen kwaliteitbevordeiring door Rating klant!
Uber hanteerd puntensysteem met frexibele tarieven die niet vaststaan maar de klant een indicatie geven van de te verwachte ritprijs achteraf!
Tariefsberekening door Uber met GPS! Geen jaarlijkse jIjking van bv een Meter?

Bertax Landsmeer|22.01.19|11:10

Het zijn toch Taxi,s?
Weg met die Verzonnen Belmarkt en opstapmarkt!
Contractwerk taxi,s uitgezonderd!
De rest 1 soort Uitrusting, Daklicht met bedrijfslogo, Meter, tariefkaarten, keuringen, verzekeringen, schade inzittendenverzekering en Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering!
Minimale leeftijd Taxi,s en ruimte binnen!

Kleine Vakbekwaamheid invoeren!
Psygische test vóórdat je je taxichauffeurspas mag halen!
Ehbo en agressiecursus!

En een maximering van het aantal taxi,s!

Ton van Dalfsen|22.01.19|12:13

Precies, ze laten de bestaande rijders ( 600+ ) met rust. Dus de ongelukken met evt dodelijke afloop blijven. UBER moet helemaal schoonmaak houden. ALLE Uber chauffeurs 21+. ook de bestaande. En samenwerking voor opleiding met VVN? Er bestaan al jaren dergelijke cursussen. En nog beter ook. Dan zijn ze pas goed bezig. EN, Waar komt die Uber chauffeur vandaan ( plaats in NL ) Buiten de randstad dus niet aannemen. EN, alle Uber chauffeurs bij naam etc melden bij verzekeraars zodat de verzekeraars

Ton van Dalfsen|22.01.19|12:14

precies weten wie nou juist de Uber chauffeurs zijn om de premie te bepalen. HOGER dan de rest.

Bertax Landsmeer|22.01.19|13:34

Precies!
En een eigen risico van 1500 minimaal onder bv 7 treden Bonus Malus want het is toch schande datde bestaande Taxi,s met schadevrije jaren dit moeten opbrengen?
Maar ik denk dat dat niet eens de lading dekt?

Keiharde garanties dat de Chauffeur in Ubervoertuig ook de aangesloten Chauffeur is! Zeer snel graag!

Want beste Uberklant, als u in een Uber zit en deze chauffeur is niet dé Chauffeur denkt u nou werkelijk dat als hij een stuurfout maakt en u met den hoofd door het raam gaat,

Bertax Landsmeer|22.01.19|13:45

U wel even schadeloosgesteld wordt??? Dacht het niet!

Verzekering dekt echt niet en u in een rolstoel kan verder vervoerd worden door een RMC ( zieken en invaliden vervoer )

Lekker goedkoop toch?

Den haag heeft bloedhanden door dit perverse systeem in stand te houden!

Niet alleen uber maar de hele Taximarkt moet doorgelicht worden en opnieuw in kaart gebracht worden door een CBvT ( Centraal Bureau voor Taxi,s)
Een zelf regulerend orgaan met sanctieprotocollen net als New York!

Rik de Swart|22.01.19|13:55

Bertax heeft het helemaal juist!

Holland Taxi Peter Walgreen|22.01.19|16:22

En de politiek is zoals altijd weer geschokt maar slaapt ook hier na een paar dagen weer gewoon verder natuurlijk.

Henk de Haan|22.01.19|20:43

Oprotten met die uber troep.

Ton van Dalfsen|23.01.19|15:34

Als Politiek Amsterdam en Den Haag kabinet het goed zouden doen dan, moeten ze naar de uitspraak van de rechter in Brussel moeten kijken. Ook in duitsland is Uber in bepaalde steden verboden. De minister in Den Haag durft ze niet aan te pakken omdat kroesje met de voet tussen de voordeur van het ministerie staat. VVD is aan de macht in het ministerie en kroesje is een VVDer

Ton van Dalfsen|23.01.19|18:08

Halsema moet als burgemeester van alle inwoners van Amsterdam nemen door Uber van de weg te halen. Ze is toch de beschermvrouwe van Amsterdam?

Ton van Dalfsen|23.01.19|18:08

Halsema moet als burgemeester van alle inwoners van Amsterdam haar verantwoordelijkheid nemen door Uber van de weg te halen. Ze is toch de beschermvrouwe van Amsterdam?

Cor Hoeben|24.01.19|10:33

Hebben die Uber chauffeurs een taxipas ?

Hans Wisman|24.01.19|15:51

Vergeet ook die plofbedrijven niet. Deze verhuren auto’s taxiklaar inclusief uberaccount, betalen de chauffeurs (zwart) contant uit. En voordat ze belasting moeten gaan afdragen laten ze het bedrijf failliet gaan. Bij deze taxi’s weet dus niemand wie er achter het stuur zit. En daar moet de gewone wel belastingbetalende taxiondernemer mee concureren? Bij controle door de fiscus zit er inmiddels een katvanger of een buitenlandse eigenaar achter.

R a|25.01.19|11:19

Uber weet heel goed waar ze mee bezig zijn en dat is het naaien van chaufffeurs. Dat minimum leeftijd gaat echt niet helpen om het veiliger te maken. Ze buiten chauffeurs gewoon uit. En uber heeft gewoon de macht. Als je als chauffeur je mond open doet en uber weet welke chauffeurs krijg je opeens geen ritten meer binnen op de app.

Ton van Dalfsen|27.01.19|13:41

EN Uber weet ook heel goed dat ze de politiek achter hun hebben staan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.