Daklicht

KNV wil dat BCT-kaart 6 jaar langer geldig blijft

Alle boordcomputer taxi-kaarten moeten over een jaar vervangen worden, maar volgens Koninklijk Nederlands Vervoer is dat om meerdere redenen te vroeg. Het vervangen van alle kaarten wordt niet alleen een hele dure operatie, maar zou ook praktisch niet haalbaar zijn. De brancheorganisatie wil daarom dat de kaarten zes jaar langer geldig blijven.

KNV komt met zijn betoog nu onderzoek heeft uitgewezen dat de BCT nog altijd niet functioneert zoals bedoeld. De gegevens in de BCT zijn deugdelijk en maken verbreed en verbeterd toezicht mogelijk. Maar goede controle en handhaving blijven nog uit, dus dat geldt ook voor het toezicht. Andere doelen van de BCT, zoals veiligheid, transparantie en administratieve lastenverlichting, worden daardoor evenmin bereikt. ILT denkt de handhaving in de tweede helft van het jaar op orde te hebben.

Weinig gebracht, veel gekost

De leden van KNV komen tot soortgelijke conclusies als het onderzoek. Volgens de brancheorganisatie heeft de boordcomputer taxi nog weinig gebracht en al wel veel gekost. Bovendien loopt op 20 maart 2020 de geldigheid van de veiligheidscertificaten van alle BCT-kaarten af. Het vervangen van de systeemkaarten in 35.000 taxivoertuigen gaat de branche volgens berekeningen van KNV ruim meer dan 10 miljoen euro kosten. Dat is, naast alle kosten die de sector al heeft gemaakt, te duur. Dat schrijft de brancheorganisatie aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven.

Bovendien had de operatie om die kaarten te vervangen al lang gestart moeten zijn, stelt KNV. Daardoor is de genoemde datum niet meer haalbaar. Veel voertuigen, met name in het contractvervoer, krijgen dan met een niet werkende BCT te maken, waardoor ze niet mogen rijden. En veel voertuigen zullen dat sowieso niet kunnen, omdat aan de BCT ook andere functionaliteiten zijn gekoppeld, zoals de taxameter en communicatie met de centrale.

Huidige kaarten langer gebruiken

De branchevereniging pleit daarom voor flink wat uitstel. “KNV stelt dan ook voor de systeemkaarten in de BCT te blijven gebruiken en alleen nieuw geproduceerde en gerepareerde BCT’s te voorzien van een nieuwe kaart. Om dit te realiseren moet de software aangepast worden en moet het ministerie het juridisch mogelijk maken dat de huidige systeemkaart langer gebruikt kan worden.” 

Die kaarten moeten wat KNV betreft zes jaar langer geldig blijven. Gedurende die periode moet de BCT in zijn huidige vorm nog de standaard blijven. Dat geeft zekerheid aan de markt en leveranciers, maar ook aan ILT en Sociaal Fonds Taxi die de BCT-data (gaan) gebruiken voor handhaving en controle. Ook kan de boordcomputer dan de doelen realiseren die gesteld zijn, en leveranciers kunnen werk maken van innovaties die na de periode van zes jaar doorgevoerd kunnen worden.

Lees ook: BCT functioneert nog altijd niet zoals bedoeld

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

4 reacties op “KNV wil dat BCT-kaart 6 jaar langer geldig blijft”

Glenn van Slimming|21.03.19|11:28

Ja KNV heeft in deze groot gelijk want u zult zien als deze bct dan niet meer werkt toch gaan rijden,en daar zit niemand op te wachten.

Teus Strohmeyer|21.03.19|14:27

Een onnodige en geldverslindende operatie, en nu maar hopen dat de staatssecretaris dit aanpakt.
Dus KNV in de gaten houden

Taxi Volendam|02.05.19|10:07

KNV zou er goed aan doen door openheid van zaken te geven over hetgeen in de BCT Commissie besproken wordt en of het zin heeft de kaart 6 jaar geldigheid te geven.
Dit gaat ieder Taxi ondernemer aan.
Zolang de BCT na reeds 10 jaar geen enkele doelstelling bereikt heeft, te lezen in de 1 meting, wordt het hoog tijd om de politiek erbij te betrekken en deze zinloze bct wet te stoppen.
Aandacht geven aan de zelfrijdende Taxi, zonder deze BCT?, willen we daar niet verder door ingehaald worden.

Peter Vriens|06.05.19|10:05

Een BCT kaart 6 jaar geldig ?
Het huidige BCT ontwerp is reeds 20 jaar oud, systeem werkt niet, is achterhaald, heeft miljoenen gekost.
Wie nog meer geld wil verspillen aan deze BCT heeft iets uit te leggen.
Je kan je er niet vanaf maken door te stellen: het is nu eenmaal wet.
Er is ook nog zoiets als dereguleren, deze nutteloze wet stoppen omdat iedereen daar uiteindelijk beter van wordt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.