Taxibord

STN eist verruiming steun aan taxichauffeurs

Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbedam

Stichting Taxibelangen Nederland (STN) eist aanpassingen in de financiële regelingen voor zelfstandig ondernemers die getroffen worden door de coronacrisis. Het kabinet heeft volgens de stichting namelijk een ongelijke situatie gecreëerd binnen de taxibranche tussen zelfstandigen en chauffeurs in loondienst.

Stichting Taxibelangen wil de belangen behartigen van alle taxiondernemers. Tijdens de laatste ronde staatssteun pleitte de organisatie dan ook voor het laten vallen van de partnertoets in de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en een verruiming van de Tegemoetkoming Vaste Lasten voor het midden- en kleinbedrijf.

Aan dit laatste is gehoor gegeven, maar de partnertoets voor zelfstandigen geldt nog steeds. In een brief aan de fractievoorzitters stelt de stichting onder andere dat zelfstandigen daardoor in een financieel onhoudbare situatie zijn beland, veelal meer dan collega-chauffeurs in loondienst. 

Leven op bijstandsniveau of lager

Bij de Tozo wordt het inkomen van zelfstandigen die door de coronacrisis zijn getroffen, aangevuld tot het sociaal minimum. Hierbij geldt een partnertoets, die inhoudt dat wanneer de zelfstandige een partner heeft, dit inkomen meetelt bij de hoogte van de steun. Zodra het huishoudinkomen boven het sociale minimum van 1.500 euro uitkomt, kan er geen aanspraak meer worden gedaan op de regeling. 

Volgens Stichting Taxibelangen Nederland heeft het kabinet daarmee voor een ongelijke behandeling gekozen. “Mensen in loondienst krijgen 100 procent doorbetaling via de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), en zelfstandigen vallen terug op bijstandsniveau en nog lager als de partner een inkomen heeft.” 

Noodkreet

In de zienswijze, die de stichting op 9 maart naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, luiden zij dan ook de noodklok. “Zij komen diep in de financiële problemen en moeten zelfs hun bedrijf beëindigen en hun dromen opgeven”, aldus de Stichting. Om dit vaker tegen te gaan moet de politiek volgens de belangenbehartiger dan ook snel veranderingen doorvoeren. 

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

STN eist verruiming steun aan taxichauffeurs | TaxiPro
Taxibord

STN eist verruiming steun aan taxichauffeurs

Taxibord. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia/Vincent Krabbedam

Stichting Taxibelangen Nederland (STN) eist aanpassingen in de financiële regelingen voor zelfstandig ondernemers die getroffen worden door de coronacrisis. Het kabinet heeft volgens de stichting namelijk een ongelijke situatie gecreëerd binnen de taxibranche tussen zelfstandigen en chauffeurs in loondienst.

Stichting Taxibelangen wil de belangen behartigen van alle taxiondernemers. Tijdens de laatste ronde staatssteun pleitte de organisatie dan ook voor het laten vallen van de partnertoets in de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) en een verruiming van de Tegemoetkoming Vaste Lasten voor het midden- en kleinbedrijf.

Aan dit laatste is gehoor gegeven, maar de partnertoets voor zelfstandigen geldt nog steeds. In een brief aan de fractievoorzitters stelt de stichting onder andere dat zelfstandigen daardoor in een financieel onhoudbare situatie zijn beland, veelal meer dan collega-chauffeurs in loondienst. 

Leven op bijstandsniveau of lager

Bij de Tozo wordt het inkomen van zelfstandigen die door de coronacrisis zijn getroffen, aangevuld tot het sociaal minimum. Hierbij geldt een partnertoets, die inhoudt dat wanneer de zelfstandige een partner heeft, dit inkomen meetelt bij de hoogte van de steun. Zodra het huishoudinkomen boven het sociale minimum van 1.500 euro uitkomt, kan er geen aanspraak meer worden gedaan op de regeling. 

Volgens Stichting Taxibelangen Nederland heeft het kabinet daarmee voor een ongelijke behandeling gekozen. “Mensen in loondienst krijgen 100 procent doorbetaling via de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), en zelfstandigen vallen terug op bijstandsniveau en nog lager als de partner een inkomen heeft.” 

Noodkreet

In de zienswijze, die de stichting op 9 maart naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, luiden zij dan ook de noodklok. “Zij komen diep in de financiële problemen en moeten zelfs hun bedrijf beëindigen en hun dromen opgeven”, aldus de Stichting. Om dit vaker tegen te gaan moet de politiek volgens de belangenbehartiger dan ook snel veranderingen doorvoeren. 

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.