File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Mobiliteitsalliantie pleit voor jaarlijks 3 miljard extra voor mobiliteit

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock (onbeperkt gebruik)

Het nieuwe kabinet moet vervoersstromen beter koppelen én spreiden om Nederland klaar te maken voor de mobiliteit van morgen. Met dit argument heeft de Mobiliteitsalliantie in een brief aan informateur Mariëtte Hamer gepleit voor 3 miljard euro extra per jaar voor mobiliteit.

De Mobiliteitsalliantie, het samenwerkingsverband van 25 relevante partijen in de mobiliteit, heeft zeven aandachtspunten voor de hervorming van het mobiliteitssysteem met de informateur gedeeld. Zo wordt er gepleit voor flexibelere werk-, school- en reistijden door afspraken te maken met overheden, werkgevers, werknemers en het onderwijs. Ook moet er volgens hen geïnvesteerd worden in een robuust en duurzaam wegennet door knelpunten aan te pakken en de uitrol van laadinfrastructuur een boost te geven.

Om het snel schakelen tussen vervoerswijzen te versimpelen wordt er verder gepleit voor de komst en verbetering van multimodale hubs. Ook wordt er gesteld dat Mobility as a Service (MaaS) bevorderd zou moeten worden, zodat mensen hun reis straks eenvoudig kunnen plannen, boeken en betalen en vervoersmiddelen makkelijker kunnen combineren. Verder is de alliantie voorstander van een eerlijk systeem van betalen naar gebruik.

Investeren in mobiliteit van essentieel belang

Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie, stelt dat Nederland voor een aantal grote maatschappelijke opgaven staat. “Zoals de woningbouw- en klimaatopgave, bevolkingsgroei en inclusiviteit. Want iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving.” Investeren in mobiliteit is volgens hem van essentieel belang voor deze opgaven. “Het brengt mensen, kennis, kunde en voorzieningen bij elkaar.”

Volgens Van Eijk staat de alliantie klaar om samen met de informateur, de formerende partijen en maatschappelijke partners het voortouw te nemen en Nederland een internationaal voorbeeld te maken in integraal mobiliteitsbeleid. “We werken graag samen met hen aan een breed gedragen Mobiliteitsakkoord waarmee we de komende decennia voort kunnen.” 

Niet alleen een investering in bereikbaarheid

Uit onderzoek van de Mobiliteitsalliantie blijkt dat er tot 2040 ieder jaar 3 miljard euro extra nodig is voor het mobiliteitssysteem van de toekomst. Er wordt gesteld dat dit een investering is in de bereikbaarheid van Nederland, maar ook in duurzaamheid, veiligheid, economie en participatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mobiliteitsalliantie pleit voor jaarlijks 3 miljard extra voor mobiliteit | TaxiPro
File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock

Mobiliteitsalliantie pleit voor jaarlijks 3 miljard extra voor mobiliteit

File, snelweg. Foto: RamonBerk / iStock (onbeperkt gebruik)

Het nieuwe kabinet moet vervoersstromen beter koppelen én spreiden om Nederland klaar te maken voor de mobiliteit van morgen. Met dit argument heeft de Mobiliteitsalliantie in een brief aan informateur Mariëtte Hamer gepleit voor 3 miljard euro extra per jaar voor mobiliteit.

De Mobiliteitsalliantie, het samenwerkingsverband van 25 relevante partijen in de mobiliteit, heeft zeven aandachtspunten voor de hervorming van het mobiliteitssysteem met de informateur gedeeld. Zo wordt er gepleit voor flexibelere werk-, school- en reistijden door afspraken te maken met overheden, werkgevers, werknemers en het onderwijs. Ook moet er volgens hen geïnvesteerd worden in een robuust en duurzaam wegennet door knelpunten aan te pakken en de uitrol van laadinfrastructuur een boost te geven.

Om het snel schakelen tussen vervoerswijzen te versimpelen wordt er verder gepleit voor de komst en verbetering van multimodale hubs. Ook wordt er gesteld dat Mobility as a Service (MaaS) bevorderd zou moeten worden, zodat mensen hun reis straks eenvoudig kunnen plannen, boeken en betalen en vervoersmiddelen makkelijker kunnen combineren. Verder is de alliantie voorstander van een eerlijk systeem van betalen naar gebruik.

Investeren in mobiliteit van essentieel belang

Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie, stelt dat Nederland voor een aantal grote maatschappelijke opgaven staat. “Zoals de woningbouw- en klimaatopgave, bevolkingsgroei en inclusiviteit. Want iedereen moet kunnen meedoen in de samenleving.” Investeren in mobiliteit is volgens hem van essentieel belang voor deze opgaven. “Het brengt mensen, kennis, kunde en voorzieningen bij elkaar.”

Volgens Van Eijk staat de alliantie klaar om samen met de informateur, de formerende partijen en maatschappelijke partners het voortouw te nemen en Nederland een internationaal voorbeeld te maken in integraal mobiliteitsbeleid. “We werken graag samen met hen aan een breed gedragen Mobiliteitsakkoord waarmee we de komende decennia voort kunnen.” 

Niet alleen een investering in bereikbaarheid

Uit onderzoek van de Mobiliteitsalliantie blijkt dat er tot 2040 ieder jaar 3 miljard euro extra nodig is voor het mobiliteitssysteem van de toekomst. Er wordt gesteld dat dit een investering is in de bereikbaarheid van Nederland, maar ook in duurzaamheid, veiligheid, economie en participatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.