Rechtszaak Uber FNV

FNV ‘zeer tevreden’ over verloop rechtszaak tegen Uber

Met een rechtszaak wil FNV afdwingen dat Uber de cao Taxi gaat naleven. Vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind blikt met TaxiPro terug op de zitting en stelt zeer positief te zijn over hoe het is verlopen.

Het doel van de rechtszaak is voor FNV dat Uber zich richting de chauffeurs niet alleen gedraagt als een werkgever als het gaat om aansturing en controle, maar hen ook gaat betalen volgens de cao Taxivervoer. “Uber plukt nu alleen de vruchten van het werkgeverschap, maar draagt op geen enkele manier de lasten, en daar zijn de chauffeurs zwaar de dupe van”, aldus Sewgobind.

De vakbondsbestuurder stelde voorafgaand aan de zitting dat zijn hoop was dat het niet alleen zou gaan over allerlei formaliteiten, maar echt over de kern van een geschil. Concreet bedoelde hij hiermee dat zou gaan over de vraag of Uber een taxibedrijf en werkgever is, of niet. Dit is volgens Sewgobind gelukkig ook gebeurd. “FNV ziet vaker dat grote platformbedrijven en hun advocaten allerlei formele bezwaren opwerpen en vertragingstactieken toepassen, maar hier ging de rechter in dit geval gelukkig niet in mee.”

Sewgobind heeft een tevreden gevoel over de zitting. “Het ging veel over het algoritme van de app, de aansturing, hoeveel inzicht chauffeurs wel en niet hebben in bepaalde zaken en waar Uber op stuurt.” Ook werd de zaak door beide partijen in een bredere context geplaatst. Zo gaf Uber aan dat het samen met een aantal andere platforms streeft naar een nieuw ‘sociaal akkoord’, waarbij de huidige zzp-status van chauffeurs behouden kan worden mét meer sociale zekerheid. FNV wees op zijn beurt op het recente advies van de Sociaal-Economische Raad, waarin staat dat er bij een uurtarief onder de 30 à 35 euro sprake is van een dienstverband. “Zzp’ers zitten daar meestal boven.”

‘Maar tien chauffeursverklaringen vanuit Uber’

Omdat de zaak nu al zo inhoudelijk van vorm was, verwacht Sewgobind dat formele stappen ook in het vervolg van de rechtszaak overgeslagen zullen worden. Dit betekent volgens hem echter niet dat totale rechtsgang een kortere duur zal hebben. “Als er een uitspraak ligt, dan is één ding bijna 100 procent zeker: of wij winnen en Uber gaat in beroep, of Uber wint en wij gaan in beroep. Helaas moet er bij dit soort bedrijven vaak doorgeprocedeerd worden tot de hoogste instanties voordat er ook echt wat verandert voor de werkenden.”

Beide partijen mochten in verband met corona maar vijftien mensen meenemen naar de zitting. Tekenend was voor Sewgobind dat Uber geen chauffeurs had meegenomen, en dat er maar tien verklaringen van chauffeurs ingebracht werden vanuit hen. “Terwijl zij stellen dat de meeste chauffeurs achter ze staan en van hen allemaal de contactgegevens hebben.” De vakbond wilde volgens Sewgobind juist zo veel mogelijk chauffeurs meenemen.

Rauw en emotioneel

De vijf chauffeurs die namens FNV aanwezig waren kregen aan het einde van de rechtszaak de kans om hun zegje te doen. “Ook al kwamen de chauffeurs soms rauw en emotioneel over: dat was helemaal niet erg. Ik denk dat de rechter en de andere mensen heel duidelijk hebben gezien dat het, in tegenstelling tot wat Uber beweert, niet alleen gaat om de FNV die iets wil. Dit gaat om echte mensen die van dit werk moeten leven zich enorm tekort gedaan voelen. En dit is precies wat wij merken bij de honderden chauffeurs die wij hebben gesproken.”

Op 30 augustus zal de rechter voor het eerst een uitspraak doen. “Als de zaak om wat voor reden dan ook, formeel of inhoudelijk, stukloopt zetten wij de strijd hoe dan ook door met de chauffeurs. Tot dat zij ook echt krijgen waar zij recht op hebben.”

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.