FNV sommeert Uber

Rechtszaak FNV tegen Uber op 29 juni van start

Foto: FNV

Vakbond FNV spande december vorig jaar een rechtszaak aan tegen Uber om af te dwingen dat het bedrijf de cao Taxivervoer gaat naleven. Nu is bekendgemaakt dat de eerste zitting op 29 juni zal plaatsvinden. Hoewel de rechtszaak naar verwachting een lange adem vereist, stelt de vakbond er vol overgave in te gaan.  

In de aanwezigheid van ongeveer een dozijn ontevreden Uber-chauffeurs overhandigde vakbond FNV in december vorig jaar een dagvaarding aan Uber. De taxidienst werkt volgens de vakbond al jarenlang met een schijnconstructie, waarbij het taxichauffeurs voor zich laat werken als zelfstandigen terwijl zij in werkelijkheid werknemers zijn. 

Amrit Sewgobind, FNV-bestuurder Flex en Naleving, stelt dat het doel van de rechtszaak is dat Uber zich richting de chauffeurs niet alleen gedraagt als werkgever, maar hen ook zal betalen volgens de cao. Daarnaast moeten ze volgens de bestuurder de bijbehorende werknemersrechten ten aanzien van de chauffeurs respecteren. 

Uber stelde toentertijd teleurgesteld te zijn in de stap van de FNV, en was liever eerst in gesprek gegaan met de bond. Sewgobind meent echter dat Uber wel de indruk wekt dat ze willen praten, maar dat het niet mag gaan over de eisen. “Ze blijven bij hun standpunt, en er moet wel iets zijn om over te praten. Wij reageerden daarom dat als dit hun reactie is, we naar de rechter zouden stappen. Dat hebben we toen ook gedaan.” 

In VK al meer rechten

Met de uitspraak van het Britse Hooggerechtshof in februari werd duidelijk dat Uber-chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk al meer rechten zouden krijgen. Zij worden voortaan als ‘workers’ bestempeld, een categorie tussen zelfstandige en werknemer in. Zij hebben daarom recht op vakantiegeld, pensioen en een wettelijk minimumloon. “Dat is een enorm positieve ontwikkeling, omdat Uber daar de grootste markt heeft van heel Europa”, meent de FNV-bestuurder.

Toch hoopt de vakbond dat de rechtszaak in Nederland niet eenzelfde uitkomst zal hebben. Sewgobind rekent hier niet op, omdat werk dat valt onder de Taxi-cao in Nederland niet met het minimumloon betaald kan worden. “Als de rechter het met ons eens is dat de chauffeurs werknemers zijn, vallen ze ook wat betreft het loon onder de cao.” 

Volgens de bestuurder worden wachttijden in het Verenigd Koninkrijk ook niet uitbetaald, terwijl de rechter duidelijk heeft aangegeven dat alle tijd die een chauffeur beschikbaar is voor Uber, werktijd is. In Nederland moet er volgens hem daarom duidelijk gekozen worden: “Of je gaat mensen behandelen als echte zelfstandigen, of je geeft ze de rechten die werknemers hebben en het cao-loon dat daarbij hoort. Niets daar tussenin.” 

Lange adem vereist

De FNV-bestuurder is blij dat de rechtszaak straks van start gaat, maar verwacht wel dat een einduitspraak nog ver weg is. “Ook in Engeland heeft het vier à vijf jaar geduurd. In alle landen waar er geprocedeerd is, gaat de zaak tot de hoogste rechter.” Ook is zijn prognose dat als Uber de zaak verliest, ze naar het Europese Hof zullen stappen. “Ik denk dat ze tot het uiterste gaan om hun verdienmodel, of in onze ogen uitbuitingsmodel, overeind te houden.” 

Toch geeft Sewgobind aan dat de vakbond het over heeft voor de chauffeurs die het volgens hem enorm slecht hebben. “Uber laat hen ook in de coronacrisis aan hun lot over”. Hij hoopt daarbij dat de taxichauffeurs de zitting mogen bijwonen. “Het is enorm belangrijk dat de chauffeurs die wij gesproken hebben, de rechtszaak ook zelf kunnen meemaken.” Wegens corona is het echter nog niet duidelijk in welke vorm de zitting zal plaatsvinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Rechtszaak FNV tegen Uber op 29 juni van start”

John Van Wissen|02.04.21|12:45

Ik krijg werk via mijn telefoon hoe is dat een schijncostuctie leg het mij even uit.
Volgens mij is iemand wat aan het zoeken.
Of he nu bij de TCA werk accepteerd via een systeem of via uber iemand bij FNV is echt het spoor bijster dat ze daar nog geld insteken het is een verloren zaak dus de kosten rechtbank FNV

John Van Wissen|02.04.21|18:21

Diegene van de FNV heeft zeker een bloed hekel aan Uber! Hij had zich beter kunnen druk maken toe Jortisma nu Almere burgemeester die de taxi markt vrij gaf taxideregulering en honderden falliet gingen onder de TCA en ik!! Kan het weten ik kwam daar in FNV moet zich bezig houden met bedrijven die de boel oplichten en mensen ontslaan met een truc.

Duco Douwstra|03.04.21|14:27

Doordat de ILT en IenM d.m.v. Lobbywerk van Neelie Kroes de vakbekwaamheid heeft afgeschaft (anders mochten de chauffeurs niet als zelfstandigen voor Uber rijden is dit misdadige bedrijf in staat om chauffeurs te laten rijden die nul premies betalen, dus ook nul bijdragen aan een vangnet, bij ziekte, ongeval of werkeloosheid, ja dan is elke Euro winst. De echte schuldigen staan dis op regel 1‼️ https://tvblik.nl/pauw/17-maart-2015

Duco Douwstra|03.04.21|18:56

Doordat de ILT en IenM d.m.v. Lobbywerk van Neelie Kroes de vakbekwaamheid heeft afgeschaft (anders mochten de chauffeurs niet als zelfstandigen voor Uber rijden is dit misdadige bedrijf in staat om chauffeurs te laten rijden die nul premies betalen, dus ook nul bijdragen aan een vangnet, bij ziekte, ongeval of werkeloosheid, ja dan is elke Euro winst. https://tvblik.nl/pauw/17-maart-2015

Chantal Spekkels|05.04.21|17:25

FNV is voor loonchauffeurs en word ook door hun betaald .ze kunnen al bijna x betekenen voor hun leden want het is pappen en nathouden en na 8 jaar ga je actie ondernemen en dan ook nog voor zelfstandigen die zelf hun contract hebben getekend concurrentie voor loonchauffeurs en zzp’ers eerst pakken wat ze konden met uber en nu hulp willen,ze hebben er zelf aan meegewerkt bewust of onbewust schandalig FNV om nu te bemoeien en laat uber is met nummers op hun auto rijden met naam de brave borsten

Anton Opstal|08.04.21|14:13

Zoals ik al eerder gemeld heb zouden alle taxicentrales in Nederland zich zorgen moeten maken. Als die lui van FNV in het gelijk worden gesteld heeft dit ver gaande gevolgen. Iedere centrale zal dan alle bij hen aangesloten ondernemers in dienst moeten nemen. Wie heeft hier behoefte aan… FNV hoopt zo dat alle ondernemers loonslaven worden en ze hopen misschien wel dat we dan massaal lid worden van die toko.

John Van Wissen|09.04.21|15:17

Denk even allemaal na en reageer niet op die domme FNV uitspraken zonde van energie in deze tijd.

John van Wissen

Rechtszaak FNV tegen Uber op 29 juni van start | TaxiPro
FNV sommeert Uber

Rechtszaak FNV tegen Uber op 29 juni van start

Foto: FNV

Vakbond FNV spande december vorig jaar een rechtszaak aan tegen Uber om af te dwingen dat het bedrijf de cao Taxivervoer gaat naleven. Nu is bekendgemaakt dat de eerste zitting op 29 juni zal plaatsvinden. Hoewel de rechtszaak naar verwachting een lange adem vereist, stelt de vakbond er vol overgave in te gaan.  

In de aanwezigheid van ongeveer een dozijn ontevreden Uber-chauffeurs overhandigde vakbond FNV in december vorig jaar een dagvaarding aan Uber. De taxidienst werkt volgens de vakbond al jarenlang met een schijnconstructie, waarbij het taxichauffeurs voor zich laat werken als zelfstandigen terwijl zij in werkelijkheid werknemers zijn. 

Amrit Sewgobind, FNV-bestuurder Flex en Naleving, stelt dat het doel van de rechtszaak is dat Uber zich richting de chauffeurs niet alleen gedraagt als werkgever, maar hen ook zal betalen volgens de cao. Daarnaast moeten ze volgens de bestuurder de bijbehorende werknemersrechten ten aanzien van de chauffeurs respecteren. 

Uber stelde toentertijd teleurgesteld te zijn in de stap van de FNV, en was liever eerst in gesprek gegaan met de bond. Sewgobind meent echter dat Uber wel de indruk wekt dat ze willen praten, maar dat het niet mag gaan over de eisen. “Ze blijven bij hun standpunt, en er moet wel iets zijn om over te praten. Wij reageerden daarom dat als dit hun reactie is, we naar de rechter zouden stappen. Dat hebben we toen ook gedaan.” 

In VK al meer rechten

Met de uitspraak van het Britse Hooggerechtshof in februari werd duidelijk dat Uber-chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk al meer rechten zouden krijgen. Zij worden voortaan als ‘workers’ bestempeld, een categorie tussen zelfstandige en werknemer in. Zij hebben daarom recht op vakantiegeld, pensioen en een wettelijk minimumloon. “Dat is een enorm positieve ontwikkeling, omdat Uber daar de grootste markt heeft van heel Europa”, meent de FNV-bestuurder.

Toch hoopt de vakbond dat de rechtszaak in Nederland niet eenzelfde uitkomst zal hebben. Sewgobind rekent hier niet op, omdat werk dat valt onder de Taxi-cao in Nederland niet met het minimumloon betaald kan worden. “Als de rechter het met ons eens is dat de chauffeurs werknemers zijn, vallen ze ook wat betreft het loon onder de cao.” 

Volgens de bestuurder worden wachttijden in het Verenigd Koninkrijk ook niet uitbetaald, terwijl de rechter duidelijk heeft aangegeven dat alle tijd die een chauffeur beschikbaar is voor Uber, werktijd is. In Nederland moet er volgens hem daarom duidelijk gekozen worden: “Of je gaat mensen behandelen als echte zelfstandigen, of je geeft ze de rechten die werknemers hebben en het cao-loon dat daarbij hoort. Niets daar tussenin.” 

Lange adem vereist

De FNV-bestuurder is blij dat de rechtszaak straks van start gaat, maar verwacht wel dat een einduitspraak nog ver weg is. “Ook in Engeland heeft het vier à vijf jaar geduurd. In alle landen waar er geprocedeerd is, gaat de zaak tot de hoogste rechter.” Ook is zijn prognose dat als Uber de zaak verliest, ze naar het Europese Hof zullen stappen. “Ik denk dat ze tot het uiterste gaan om hun verdienmodel, of in onze ogen uitbuitingsmodel, overeind te houden.” 

Toch geeft Sewgobind aan dat de vakbond het over heeft voor de chauffeurs die het volgens hem enorm slecht hebben. “Uber laat hen ook in de coronacrisis aan hun lot over”. Hij hoopt daarbij dat de taxichauffeurs de zitting mogen bijwonen. “Het is enorm belangrijk dat de chauffeurs die wij gesproken hebben, de rechtszaak ook zelf kunnen meemaken.” Wegens corona is het echter nog niet duidelijk in welke vorm de zitting zal plaatsvinden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Rechtszaak FNV tegen Uber op 29 juni van start”

John Van Wissen|02.04.21|12:45

Ik krijg werk via mijn telefoon hoe is dat een schijncostuctie leg het mij even uit.
Volgens mij is iemand wat aan het zoeken.
Of he nu bij de TCA werk accepteerd via een systeem of via uber iemand bij FNV is echt het spoor bijster dat ze daar nog geld insteken het is een verloren zaak dus de kosten rechtbank FNV

John Van Wissen|02.04.21|18:21

Diegene van de FNV heeft zeker een bloed hekel aan Uber! Hij had zich beter kunnen druk maken toe Jortisma nu Almere burgemeester die de taxi markt vrij gaf taxideregulering en honderden falliet gingen onder de TCA en ik!! Kan het weten ik kwam daar in FNV moet zich bezig houden met bedrijven die de boel oplichten en mensen ontslaan met een truc.

Duco Douwstra|03.04.21|14:27

Doordat de ILT en IenM d.m.v. Lobbywerk van Neelie Kroes de vakbekwaamheid heeft afgeschaft (anders mochten de chauffeurs niet als zelfstandigen voor Uber rijden is dit misdadige bedrijf in staat om chauffeurs te laten rijden die nul premies betalen, dus ook nul bijdragen aan een vangnet, bij ziekte, ongeval of werkeloosheid, ja dan is elke Euro winst. De echte schuldigen staan dis op regel 1‼️ https://tvblik.nl/pauw/17-maart-2015

Duco Douwstra|03.04.21|18:56

Doordat de ILT en IenM d.m.v. Lobbywerk van Neelie Kroes de vakbekwaamheid heeft afgeschaft (anders mochten de chauffeurs niet als zelfstandigen voor Uber rijden is dit misdadige bedrijf in staat om chauffeurs te laten rijden die nul premies betalen, dus ook nul bijdragen aan een vangnet, bij ziekte, ongeval of werkeloosheid, ja dan is elke Euro winst. https://tvblik.nl/pauw/17-maart-2015

Chantal Spekkels|05.04.21|17:25

FNV is voor loonchauffeurs en word ook door hun betaald .ze kunnen al bijna x betekenen voor hun leden want het is pappen en nathouden en na 8 jaar ga je actie ondernemen en dan ook nog voor zelfstandigen die zelf hun contract hebben getekend concurrentie voor loonchauffeurs en zzp’ers eerst pakken wat ze konden met uber en nu hulp willen,ze hebben er zelf aan meegewerkt bewust of onbewust schandalig FNV om nu te bemoeien en laat uber is met nummers op hun auto rijden met naam de brave borsten

Anton Opstal|08.04.21|14:13

Zoals ik al eerder gemeld heb zouden alle taxicentrales in Nederland zich zorgen moeten maken. Als die lui van FNV in het gelijk worden gesteld heeft dit ver gaande gevolgen. Iedere centrale zal dan alle bij hen aangesloten ondernemers in dienst moeten nemen. Wie heeft hier behoefte aan… FNV hoopt zo dat alle ondernemers loonslaven worden en ze hopen misschien wel dat we dan massaal lid worden van die toko.

John Van Wissen|09.04.21|15:17

Denk even allemaal na en reageer niet op die domme FNV uitspraken zonde van energie in deze tijd.

John van Wissen