Chauffeur, bestuurder

Nieuwe vrijwillige vervoersdienst van start in Zutphen

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Dusan Petkovic

Ouderen en mindervaliden in Zutphen kunnen sinds deze maand in twee zogenoemde Stap In Stap Uit-busjes langs trekpleisters in de gemeente rijden. De vrijwilligersdienst is opgezet omdat het voor ouderen een lastige opgave bleek om in het centrum te komen.

De ouderen kunnen zes dagen in de week voor 1,50 euro per keer gebruikmaken van de dienst, zo meldt De Gelderlander. Ze worden bij het woonzorgcentrum opgehaald en kunnen vanaf daar worden vervoerd naar 25 haltes, waaronder supermarkten, musea en het stadhuis. Ook mindervalide jongeren mogen meerijden.

Kees Lustenhouwer is initiatiefnemer van de seniorenbusjes. Toen hij een aantal jaar geleden op bezoek was in het woonzorgcomplex in Zutphen, kwam hij erachter dat het moeilijk was voor de bewoners om naar het centrum te gaan. Hobbelige keien en hoge stoepranden spelen hierbij een rol. Voor hem was dit het startsein om hier een oplossing voor te zoeken.

In 2019 lag het plan voor dit seniorenvervoer er al. Halverwege 2020 werden de gele minibusjes die hiervoor aangeschaft waren getest door de vrijwilligers en een maand later zou de vervoersdienst al beschikbaar moeten zijn. Dit plan bleek echter te ambitieus. De politie keurde de busjes niet goed. Ze mochten niet de openbare weg op omdat ze geen kenteken hadden, en dus voor de wet niet bestaan.

Meerjarensubsidie

Nieuwe busjes boden een uitkomst. Deze zijn Europees gekeurd en wel voorzien van een kenteken. De start van de vervoersdienst werd in verband met corona uitgesteld om de passagiers en buschauffeurs niet in gevaar te brengen, maar donderdag was het hier wel tijd voor. Volgens Lustenhouwer zaten de busjes al direct vol, maar vooral met genodigden. Hij hoopt dat de animo in de loop der tijd gaat groeien.

Momenteel zijn er 21 vrijwilligers aangesloten. De initiatiefnemer zou graag nog vijf of zes chauffeurs aan dit lijstje willen toevoegen, zodat de planning gemakkelijker wordt. De komende jaren krijgt hij in ieder geval geld van de gemeente voor de exploitatie van de busjes. In januari werd er al een meerjarensubsidie verstrekt van 10.000 euro per jaar. Op termijn moeten de exploitatielasten van de busjes grotendeels worden gedekt door opbrengsten uit ticketverkoop.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.