Diëtiste Ellen Nuyens

Diëtiste deelt voedingstips voor taxichauffeurs

Taxichauffeurs werken vaak op hele vroege en late uren en in wisselende diensten. De kans dat er dan ongezond wordt gegeten, ligt op de loer. De Belgische diëtiste Ellen Nuyens deelt daarom een aantal tips voor een gezonde voeding.

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten als het gaat om gezonde voeding voor taxichauffeurs?

“Het is goed om je te beperken tot drie hoofdmaaltijden en eventueel twee tussendoortjes per dag. Een regelmatig eetpatroon met voldoende eten bij de hoofdmaaltijden zorgt ervoor dat mensen niet naar vet- of suikerrijke tussendoortjes grijpen. In de regel zeggen we dat het het beste is om binnen een uur na het ontwaken iets te eten en dan vier uur tot maximaal zes uur tussen de maaltijden te laten. Wanneer er vroeg wordt ontbeten, bijvoorbeeld al om vier uur, dan kan het ontbijt worden verdeeld over twee eetmomenten. Daarbij is een goede voorbereiding is het halve werk. Als er voldoende gezond en voedzaam eten voor handen is, wordt de kans kleiner dat er gestopt wordt bij een tankstations om eten te kopen.”

Welke keuzes kan een taxichauffeur het beste maken op het gebied van voeding? 

“Kies als ontbijt voor volkoren graanproducten zoals volkoren brood met kip, kaas, ei, fruit of een notenpasta. Ook graanvlokken zoals havermout of muesli zijn een goede basis voor een gezond ontbijt. Indien je vroeg in de ochtend weinig trek hebt, kan je ook alvast een bakje yoghurt eten en enkele uren later de rest van het ontbijt. Als de lunch een broodmaaltijd is, zou dit aangevuld kunnen worden met groente. Dit kunnen snackgroenten zijn zoals cherrytomaatjes of komkommer, of verse soep. Fruit zou hierbij de zoete afsluiter kunnen zijn. Wat betreft het avondmaal is een lichte maaltijd met weinig vlees, vis of vleesvervangers, maar met veel groenten en aardappelen, volkoren pasta of zilvervliesrijst een goede optie. Zeker wanneer er ’s avonds laat gegeten wordt, kan een zware maaltijd een goede nachtrust verstoren. Indien mogelijk kan de warme maaltijd ook ’s middags genuttigd worden. Tussendoor is het goed om te kiezen voor een eiwitrijk tussendoortje zoals melk of sojadrink, yoghurt of een handje noten.”

Heeft bepaalde voeding een gunstige invloed op concentratie?

“Cafeïnehoudende dranken zoals koffie, cola en energiedrank worden vaak gedronken om de concentratie vast te houden. Een à twee kopjes koffie hebben een positief effect op de concentratie, maar een grotere grotere hoeveelheid versterkt dit effect niet. Fris- en energiedranken zijn echter minder goed voor de concentratie. De snelle suikers in deze dranken en in andere zoete tussendoortjes zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel, wat gevolgd wordt door een suikerdip. De drang naar zoet wordt hierdoor aangewakkerd. Voldoende vochtinname, bij voorkeur water, houdt de concentratie op peil. Bij een vochttekort daalt de concentratie juist. Het is belangrijk om te drinken voordat een echt dorstgevoel optreedt.”

Lees ook: 

Auteur: Matthias Vanheerentals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.