Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo

STN vindt actie nodig: ‘Werkdruk taxibranche opnieuw hoog’

Door het grote tekort aan taxichauffeurs kan er niet altijd meer worden voldaan aan de vraag naar ritten en aan de planning. De werkdruk bij de nog overgebleven chauffeurs loopt volgens Stichting Taxibelangen Nederland (STN) tegelijkertijd hoog op. Hier moet iets aan worden gedaan, vindt de branchevereniging.

Dit stelde Jip Meijer namens STN in de laatste uitzending van TaxiPro TV. Hij was te gast om onder meer te vertellen hoe het momenteel gaat met de doelgroep die zij vertegenwoordigen: de kleinere ondernemers en zzp’ers in de taxibranche. Ook zij hebben last van de grote uitstroom van chauffeurs in coronatijd en de nog  geldende beperkingen.

Zijn idee is dat zeker mensen die om een andere reden dan liefde voor het vak taxichauffeur zijn geworden, nu uitgestroomd zijn en niet meer terugkomen. “Het werk en de werktijden moeten je echt liggen”, stelt Meijer. Daarom zouden taxibedrijven ook mensen moeten aantrekken die écht enthousiasme voor het vak hebben.

Meer lucht in het hele bedrijfsmodel

Actie is volgens Meijer echter nodig om dit enthousiasme bij mensen aan te wakkeren. Het verlagen van de werkdruk zou hierbij kunnen helpen, denkt hij. “Mensen willen niet meer heel hard werken, telkens weer te laat komen, dat weer moeten uitleggen aan de klant en dat soort dingen. Er moet binnen het hele bedrijfsmodel meer lucht komen om de taxi voor iedereen aantrekkelijker te maken.”

Bekijk het hele interview over de huidige situatie van kleine taxiondernemers en zzp’ers, waar STN zich momenteel voor inzet, en hun kijk op deeltaxiconcepten hier:

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “STN vindt actie nodig: ‘Werkdruk taxibranche opnieuw hoog’”

Bart Goossens|28.10.21|11:54

met te vredenheid altijd gereden
maar helaas in de corona tijd werd mij van de een op andere dag 100 uur afgenomen.
dit omdat mijn contract afgelopen was en de mensen met een 140 urige contract het werk te kunnen garanderen
vinden we het gek dat we stoppen met rijden.
of een werkgever zou nu met een heel mooi contract moeten komen dat we niet kunnen afslaan
maar het mag helaas niets kosten

Rob Jack|28.10.21|14:31

Ik ben chauffeur geweest,wil wel weer gaan rijden,maar niemand geeft mij werk voor 38 of 40 uur .soms is hetaximaal 16 ,voor iemand met een gezin is dat niet te doen.
Chauffeurs tekort het ligt toch aan de werkgevers het mag niets kosten

Duco Douwstra|04.11.21|10:44

Ik las ergens dat Sociaal Fonds Mobiliteit kijkt binnenkort digitaal mee over de schouders van taxiondernemers. Dus SFT gaat medio 2022 doen wat ik in 2005 aan de ILT geadviseerd heb. Namelijk één landelijke server waar online digitaal alle verrichtingen van voertuigen met een blauw kenteken (maar ook touringcars en vrachtwagens apart) naar toe gestuurd worden (i.p.v. de achterlijke offline BCT) met intelligente software 5 inspecteurs 85% efficiënte controle. Maar eigenwerkgelegenheid gaat voor.