Taxibord station

Utrecht weert taxi’s van trambaan: grote zorgen over aanrijtijd en kosten

Taxibord station. Bron: TaxiPro: VK

Utrecht wil taxi’s voor een deel van de trambaan gaan weren. Zo zijn taxi’s straks in een richting van de Leidseveertunnel niet meer welkom. Het zou onveilig zijn dat ze daar achter elkaar rijden. Taxiondernemers bestrijden dit echter en zijn bovendien boos omdat de nieuwe situatie voor meer reistijd en kosten zorgt.

De provincie Utrecht is al langere tijd bezig met het verbinden van de tramlijnen Nieuwegein en IJsselstein met de tramlijnen naar Utrecht Science ParkTussen de tramhaltes Utrecht Centraal Jaarbeursplein en Centrumzijde is een trambaan aangelegd bij het bouwen van de zogenoemde Uithoflijn. Deze loopt door de Leidseveertunnel en over de fly-over, waar al tientallen jaren bussen, trams en taxi’s gebruik van maken. Dit is een belangrijke verbinding tussen het centrum en de westkant van de stad waar personenauto’s niet zijn toegestaan.

Wanneer er trams met passagiers gaan rijden op deze lijn in juli 2022, zijn ook taxi’s daar niet meer welkom. De provincie Utrecht stelt dat er uit onafhankelijk onderzoek van externe bureaus is gebleken dat het toelaten van taxi’s op trambanen namelijk gevaarlijk is. “Deze resultaten zijn kritisch bekeken door het projectteam Vervoerkundige Koppeling en voorgelegd aan de safety board van het trambedrijf en de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), die de uitkomsten onderschrijven”, aldus een woordvoerder van de provincie.

Drie à vier keer zo lang over een rit

Taxi’s moeten daarom net als het reguliere verkeer door de parallel lopende Daalsetunnel gaan rijden. Belangenorganisatie Taxiplatform Regio Utrecht (TRU) stelt dat zij hierdoor drie à vier keer zo lang over hun ritten zullen doen, omdat het verkeer hier altijd vaststaat. “Bussen en trams rijden niet voor niets door de Leidseveertunnel en via de fly-over, omdat je daar gewoon kunt doorrijden.”

Rob Tweehuijzen, eigenaar van Taxi Bunnik en bestuurslid bij TRU, nam de proef op de som. “Ik ben op vrijdag vanaf bedrijvengebied Papendorp bij de A2 teruggereden naar het Holiday Inn hotel op het Jaarbeursplein. Daar deed ik toen 25 minuten over. Er was sprake van een aardige avondspits omdat het koopavond was. Maandagmorgen heb ik dezelfde route afgelegd maar dan via de Leidseveertunnel. Toen deed ik er negen minuten over.”

Pilot om veiligheid te beoordelen

Dit verschil in tijd zal zich ook vertalen in de kosten voor de klant en de taxiondernemer zelf, zegt hij. “Je raakt een klant kwijt als je zo’n lange aanrijtijd hebt.” Het TRU is daarom een aantal jaar geleden in gesprek gegaan met de gemeente, waar onder andere het idee uit is voortgekomen om middels een pilot de veiligheid van taxi’s op de tram- en busbaan te onderzoeken.

Lees ook:Europese aanbestedingen brengen chauffeurs in onzekere situatie’

De belangenorganisatie was hier heel tevreden over en ook het openbaarvervoerbedrijf zag volgens Tweehuijzen geen probleem. De provincie ging echter niet akkoord. Het kruisen van de trambaan in deze richting zou voor te veel veiligheidrisico’s zorgen. “De provincie meent dat er veel ongelukken gebeuren met taxi’s, trams en bussen op de banen voor het OV”, stelt Tweehuijzen. “Dit hebben wij nagevraagd in meerdere steden. Hieruit bleek dat taxi’s hier zelden bij betrokken zijn. En als dit wel zo was, was dit niet met trams of bussen.”

Belangen taxi en OV lopen parallel

De gemeente en de provincie hebben gekeken wat er maximaal mogelijk is om de taxi’s tegemoet te komen. Aan de hand hiervan is besloten dat de doorgang voor taxi’s vanuit het centrum van de stad richting Jaarbeurs wel is toegestaan, op voorwaarde van een inhaalverbod en een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Dit zal volgens de provincie gemonitord worden.

Inmiddels is de testfase met de nieuwe trambaan gestart. “Er rijdt nu heel voorzichtig één, twee of drie keer per week een tram”, stelt Tweehuijzen. Pas in de laatste fase van het project mogen taxi’s nog maar in één richting door de Leidseveertunnel. Het doel van de provincie is om dit pas te doen zodra de trams daadwerkelijk met passagiers door de tunnel rijden. Dit zal naar verwachting vanaf maart 2022 zijn en enkel op de zaterdagen. Vanaf de start van de zomerdienstregeling in juli 2022 zullen er op alle dagen van de week trams met passagiers rijden.

Belangen taxi en OV lopen parallel

Op dit moment zijn taxi’s dus nog in beide richtingen toegestaan. Tweehuijzen stelt dat hij al een paar keer achter een tram heeft gereden in de tunnel, zonder enige moeite of problemen. Het TRU hoopt dan ook dat zij de angst voor taxi’s in deze testfase nog weg kunnen nemen. “Het is voor ons cruciaal dat wij daar worden toegelaten, net als voor de bussen en de tram. We willen allemaal tevreden klanten en zoveel mogelijk mensen uit de auto hebben om minder uitstoot in de stad te hebben. En dit allemaal zo snel en veilig mogelijk. Toch is het tot nu toe blijkbaar niet duidelijk dat onze belangen en die van het OV parallel lopen en niet conflicteren.”

Lees ook: Taxicentrales willen ondanks drukte niet terug naar pre-coronacapaciteit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Utrecht weert taxi’s van trambaan: grote zorgen over aanrijtijd en kosten | TaxiPro
Taxibord station

Utrecht weert taxi’s van trambaan: grote zorgen over aanrijtijd en kosten

Taxibord station. Bron: TaxiPro: VK

Utrecht wil taxi’s voor een deel van de trambaan gaan weren. Zo zijn taxi’s straks in een richting van de Leidseveertunnel niet meer welkom. Het zou onveilig zijn dat ze daar achter elkaar rijden. Taxiondernemers bestrijden dit echter en zijn bovendien boos omdat de nieuwe situatie voor meer reistijd en kosten zorgt.

De provincie Utrecht is al langere tijd bezig met het verbinden van de tramlijnen Nieuwegein en IJsselstein met de tramlijnen naar Utrecht Science ParkTussen de tramhaltes Utrecht Centraal Jaarbeursplein en Centrumzijde is een trambaan aangelegd bij het bouwen van de zogenoemde Uithoflijn. Deze loopt door de Leidseveertunnel en over de fly-over, waar al tientallen jaren bussen, trams en taxi’s gebruik van maken. Dit is een belangrijke verbinding tussen het centrum en de westkant van de stad waar personenauto’s niet zijn toegestaan.

Wanneer er trams met passagiers gaan rijden op deze lijn in juli 2022, zijn ook taxi’s daar niet meer welkom. De provincie Utrecht stelt dat er uit onafhankelijk onderzoek van externe bureaus is gebleken dat het toelaten van taxi’s op trambanen namelijk gevaarlijk is. “Deze resultaten zijn kritisch bekeken door het projectteam Vervoerkundige Koppeling en voorgelegd aan de safety board van het trambedrijf en de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), die de uitkomsten onderschrijven”, aldus een woordvoerder van de provincie.

Drie à vier keer zo lang over een rit

Taxi’s moeten daarom net als het reguliere verkeer door de parallel lopende Daalsetunnel gaan rijden. Belangenorganisatie Taxiplatform Regio Utrecht (TRU) stelt dat zij hierdoor drie à vier keer zo lang over hun ritten zullen doen, omdat het verkeer hier altijd vaststaat. “Bussen en trams rijden niet voor niets door de Leidseveertunnel en via de fly-over, omdat je daar gewoon kunt doorrijden.”

Rob Tweehuijzen, eigenaar van Taxi Bunnik en bestuurslid bij TRU, nam de proef op de som. “Ik ben op vrijdag vanaf bedrijvengebied Papendorp bij de A2 teruggereden naar het Holiday Inn hotel op het Jaarbeursplein. Daar deed ik toen 25 minuten over. Er was sprake van een aardige avondspits omdat het koopavond was. Maandagmorgen heb ik dezelfde route afgelegd maar dan via de Leidseveertunnel. Toen deed ik er negen minuten over.”

Pilot om veiligheid te beoordelen

Dit verschil in tijd zal zich ook vertalen in de kosten voor de klant en de taxiondernemer zelf, zegt hij. “Je raakt een klant kwijt als je zo’n lange aanrijtijd hebt.” Het TRU is daarom een aantal jaar geleden in gesprek gegaan met de gemeente, waar onder andere het idee uit is voortgekomen om middels een pilot de veiligheid van taxi’s op de tram- en busbaan te onderzoeken.

Lees ook:Europese aanbestedingen brengen chauffeurs in onzekere situatie’

De belangenorganisatie was hier heel tevreden over en ook het openbaarvervoerbedrijf zag volgens Tweehuijzen geen probleem. De provincie ging echter niet akkoord. Het kruisen van de trambaan in deze richting zou voor te veel veiligheidrisico’s zorgen. “De provincie meent dat er veel ongelukken gebeuren met taxi’s, trams en bussen op de banen voor het OV”, stelt Tweehuijzen. “Dit hebben wij nagevraagd in meerdere steden. Hieruit bleek dat taxi’s hier zelden bij betrokken zijn. En als dit wel zo was, was dit niet met trams of bussen.”

Belangen taxi en OV lopen parallel

De gemeente en de provincie hebben gekeken wat er maximaal mogelijk is om de taxi’s tegemoet te komen. Aan de hand hiervan is besloten dat de doorgang voor taxi’s vanuit het centrum van de stad richting Jaarbeurs wel is toegestaan, op voorwaarde van een inhaalverbod en een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Dit zal volgens de provincie gemonitord worden.

Inmiddels is de testfase met de nieuwe trambaan gestart. “Er rijdt nu heel voorzichtig één, twee of drie keer per week een tram”, stelt Tweehuijzen. Pas in de laatste fase van het project mogen taxi’s nog maar in één richting door de Leidseveertunnel. Het doel van de provincie is om dit pas te doen zodra de trams daadwerkelijk met passagiers door de tunnel rijden. Dit zal naar verwachting vanaf maart 2022 zijn en enkel op de zaterdagen. Vanaf de start van de zomerdienstregeling in juli 2022 zullen er op alle dagen van de week trams met passagiers rijden.

Belangen taxi en OV lopen parallel

Op dit moment zijn taxi’s dus nog in beide richtingen toegestaan. Tweehuijzen stelt dat hij al een paar keer achter een tram heeft gereden in de tunnel, zonder enige moeite of problemen. Het TRU hoopt dan ook dat zij de angst voor taxi’s in deze testfase nog weg kunnen nemen. “Het is voor ons cruciaal dat wij daar worden toegelaten, net als voor de bussen en de tram. We willen allemaal tevreden klanten en zoveel mogelijk mensen uit de auto hebben om minder uitstoot in de stad te hebben. En dit allemaal zo snel en veilig mogelijk. Toch is het tot nu toe blijkbaar niet duidelijk dat onze belangen en die van het OV parallel lopen en niet conflicteren.”

Lees ook: Taxicentrales willen ondanks drukte niet terug naar pre-coronacapaciteit

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.