Taxi Kaijer 75 jaar

Taxi Kaijer bestaat 75 jaar en deelt positieve vooruitzichten

Foto: Rob Kaijer

Taxi Kaijer uit Wervershoof bestaat 75 jaar. Hoewel het vooralsnog niet groot kan worden gevierd vanwege de coronamaatregelen, staat het bedrijf wel stil bij het jubileum. Eigenaar Rob Kaijer vertelt over de geschiedenis van het bedrijf en geeft een inkijkje in de toekomstplannen. 

De Westfriese onderneming werd in 1946 opgericht door Jac Kaijer. Toentertijd was het een taxibedrijf, maar ook een garagebedrijf, auto en brandstoffenhandel. Verder werden er nog auto’s verhuurd en ambulancediensten verricht. Toen Jac plotseling overleed in 1979 hebben zoon Sam en zijn vrouw Ina de onderneming voortgezet, met toentertijd zeven taxi’s en zeven trouwauto’s.

Zoon Rob Kaijer rolde geleidelijk aan in het bedrijf van zijn ouders. In 1989 begon hij met het rijden van taxiritten en uiteindelijk kwam hij op het kantoor terecht. In 2000 nam hij samen met zijn vrouw Toos de leiding over het bedrijf over. Sindsdien heeft Taxi Kaijer een grote groei doorgemaakt. “Toen ik begon waren er zes taxi’s. Inmiddels zijn het er 81”, aldus Kaijer. Waar hij echter het meest trots op is, is dat het nog steeds een familiebedrijf is. “Dat het bedrijf nog steeds deze naam draagt vind ik bijzonder. Een hoop bedrijven hebben naar verloop van tijd namelijk verzamelnamen gekregen.”

Touringcarbedrijf voor de volgende generatie

Of het taxibedrijf ook altijd in de familie blijft, is volgens hem iets wat in de toekomst moet blijken. Zijn zoon Stef werkt in ieder geval al hard aan de weg om uiteindelijk het stokje over te nemen. “Voor nu heeft hij een twintig-persoonsbus gekocht, waar hij een apart touringcarbedrijf voor wil opstarten. Stef gaat hiermee aan de slag zodra hij zijn diploma’s heeft behaald.”

Tekst loopt door onder de foto.

Taxi Kaijer 75 jaar
Jac Kaijer.

Het opzetten van een apart bedrijf is volgens Kaijer belangrijk, zodat zijn zoon ook leert ondernemen. “Ik ben zelf begonnen in een relatief klein bedrijf. Er kwamen steeds meer opdrachten en dus voertuigen en medewerkers bij. Ik ben hierin opgegroeid en heb het dus zien gebeuren. Het is wel iets anders als je al meteen begint in een groot bedrijf begint met allerlei regels. Dan komt er veel op je af.”

Communicatie het belangrijkst

Voor Kaijer als hoofd van het taxibedrijf is de communicatie met zijn medewerkers het belangrijkst. “Heldere communicatie, duidelijke lijnen en personeel op tijd laten weten wat er speelt en hoe dingen worden gedaan”, legt hij uit. Dit is in coronatijd extra belangrijk gebleken. “Ik heb nooit écht gevreesd voor het voortbestaan van het bedrijf. Ik weet hoe gezond we zijn, maar we hielden vorig jaar april wel heel weinig omzet over.” Uiteindelijk verschenen er ook berichten in de media over de uitbetaling van het vakantiegeld. “Er werd gemeld dat werkgevers hier niet aan zouden kunnen voldoen. Om de rust op de werkvloer te behouden hebben wij daarom direct een mail gestuurd naar onze medewerkers met hierin de boodschap dat zij hun geld gewoon kregen.”

Vast contract in coronatijd

Ondanks de zware tijd waar de taxibranche doorheen gaat, heeft Kaijer geen medewerkers gedwongen hoeven te  ontslaan. Wel is er sprake geweest van een krimp in het personeelsbestand van Taxi Kaijer. “Veel mensen die de pensioengerechtigde leeftijd hadden bereikt, en bijvoorbeeld het risico niet meer wilden nemen om de taxi in te stappen, hebben hun baan opgezegd.”

Uiteindelijk was het verloop in personeel redelijk normaal, stelt hij. “Er zijn wel medewerkers weg, maar anderen hebben we weer een vast contract gegeven in coronatijd.” Kaijer is er altijd van overtuigd is geweest dat hij geen afscheid moest nemen van zijn goede mensen, omdat hij ze later weer hard nodig zou hebben. “En dat is gebleken. We moeten het met elkaar doen. Ik zeg wel eens: ‘Ik strijd voor mijn BV’tje maar ik heb nog honderd BV’tjes onder mij, namelijk mijn medewerkers. Zij willen ook duidelijkheid.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxi Kaijer bestaat 75 jaar en deelt positieve vooruitzichten | TaxiPro
Taxi Kaijer 75 jaar

Taxi Kaijer bestaat 75 jaar en deelt positieve vooruitzichten

Foto: Rob Kaijer

Taxi Kaijer uit Wervershoof bestaat 75 jaar. Hoewel het vooralsnog niet groot kan worden gevierd vanwege de coronamaatregelen, staat het bedrijf wel stil bij het jubileum. Eigenaar Rob Kaijer vertelt over de geschiedenis van het bedrijf en geeft een inkijkje in de toekomstplannen. 

De Westfriese onderneming werd in 1946 opgericht door Jac Kaijer. Toentertijd was het een taxibedrijf, maar ook een garagebedrijf, auto en brandstoffenhandel. Verder werden er nog auto’s verhuurd en ambulancediensten verricht. Toen Jac plotseling overleed in 1979 hebben zoon Sam en zijn vrouw Ina de onderneming voortgezet, met toentertijd zeven taxi’s en zeven trouwauto’s.

Zoon Rob Kaijer rolde geleidelijk aan in het bedrijf van zijn ouders. In 1989 begon hij met het rijden van taxiritten en uiteindelijk kwam hij op het kantoor terecht. In 2000 nam hij samen met zijn vrouw Toos de leiding over het bedrijf over. Sindsdien heeft Taxi Kaijer een grote groei doorgemaakt. “Toen ik begon waren er zes taxi’s. Inmiddels zijn het er 81”, aldus Kaijer. Waar hij echter het meest trots op is, is dat het nog steeds een familiebedrijf is. “Dat het bedrijf nog steeds deze naam draagt vind ik bijzonder. Een hoop bedrijven hebben naar verloop van tijd namelijk verzamelnamen gekregen.”

Touringcarbedrijf voor de volgende generatie

Of het taxibedrijf ook altijd in de familie blijft, is volgens hem iets wat in de toekomst moet blijken. Zijn zoon Stef werkt in ieder geval al hard aan de weg om uiteindelijk het stokje over te nemen. “Voor nu heeft hij een twintig-persoonsbus gekocht, waar hij een apart touringcarbedrijf voor wil opstarten. Stef gaat hiermee aan de slag zodra hij zijn diploma’s heeft behaald.”

Tekst loopt door onder de foto.

Taxi Kaijer 75 jaar
Jac Kaijer.

Het opzetten van een apart bedrijf is volgens Kaijer belangrijk, zodat zijn zoon ook leert ondernemen. “Ik ben zelf begonnen in een relatief klein bedrijf. Er kwamen steeds meer opdrachten en dus voertuigen en medewerkers bij. Ik ben hierin opgegroeid en heb het dus zien gebeuren. Het is wel iets anders als je al meteen begint in een groot bedrijf begint met allerlei regels. Dan komt er veel op je af.”

Communicatie het belangrijkst

Voor Kaijer als hoofd van het taxibedrijf is de communicatie met zijn medewerkers het belangrijkst. “Heldere communicatie, duidelijke lijnen en personeel op tijd laten weten wat er speelt en hoe dingen worden gedaan”, legt hij uit. Dit is in coronatijd extra belangrijk gebleken. “Ik heb nooit écht gevreesd voor het voortbestaan van het bedrijf. Ik weet hoe gezond we zijn, maar we hielden vorig jaar april wel heel weinig omzet over.” Uiteindelijk verschenen er ook berichten in de media over de uitbetaling van het vakantiegeld. “Er werd gemeld dat werkgevers hier niet aan zouden kunnen voldoen. Om de rust op de werkvloer te behouden hebben wij daarom direct een mail gestuurd naar onze medewerkers met hierin de boodschap dat zij hun geld gewoon kregen.”

Vast contract in coronatijd

Ondanks de zware tijd waar de taxibranche doorheen gaat, heeft Kaijer geen medewerkers gedwongen hoeven te  ontslaan. Wel is er sprake geweest van een krimp in het personeelsbestand van Taxi Kaijer. “Veel mensen die de pensioengerechtigde leeftijd hadden bereikt, en bijvoorbeeld het risico niet meer wilden nemen om de taxi in te stappen, hebben hun baan opgezegd.”

Uiteindelijk was het verloop in personeel redelijk normaal, stelt hij. “Er zijn wel medewerkers weg, maar anderen hebben we weer een vast contract gegeven in coronatijd.” Kaijer is er altijd van overtuigd is geweest dat hij geen afscheid moest nemen van zijn goede mensen, omdat hij ze later weer hard nodig zou hebben. “En dat is gebleken. We moeten het met elkaar doen. Ik zeg wel eens: ‘Ik strijd voor mijn BV’tje maar ik heb nog honderd BV’tjes onder mij, namelijk mijn medewerkers. Zij willen ook duidelijkheid.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.