Kiwa

KNV doet dringende oproep aan Kiwa om tarieven verder te verlagen

Foto: Kiwa, aangeleverd door Margo Bosma

Branchevereniging KNV vindt dat de tarieven die Kiwa berekent voor de producten voor het taxi-, zorg- en besloten busvervoer nog altijd veel te hoog zijn. De tarieven zouden flink omlaag kunnen en moeten, liet KNV weten toen de organisatie werd geconsulteerd over deze tarieven voor 2022.

“We stellen het op prijs dat we onze zienswijze kunnen geven op de voorgenomen tarieven voor 2022, maar het blijft een vorm van schijninspraak”, aldus KNV-directeur Carlo Cahn. “Wij hebben geen inzage in de werkelijke totstandkoming van de tarieven, de opbouw van de kostprijzen en de bereikte efficiency. Controle is dan ook niet mogelijk. In sommige gevallen kunnen we nog vergelijken met andere landen. Dat stemt niet vrolijk, want die vergelijking valt steevast sterk in ons nadeel uit.”

Een van de zaken die KNV blijft verbazen is dat de tarieven voor BCT-kaarten niet verder verlaagd worden, zodat deze meer in lijn komen met de kostprijs ervan. De tarieven zijn met de huidige 117 euro volgens de branchevereniging onevenredig hoog, omdat de kostprijs veel lager ligt. Ook de hoge kostprijs van het voor besloten busvervoer verplichte reisbladenboek is KNV een doorn in het oog.

Nederlandse ondernemers betalen 62 euro terwijl de Ooster- en Zuiderburen respectievelijk 10,50 euro en 5 euro betalen voor hetzelfde product. Ten slotte zou de door Nederland uitgegeven tachograafkaart aantoonbaar te duur zijn ten opzichte van andere Europese landen. Dit wringt extra omdat in het busvervoer bedrijven concurreren in een volledig geliberaliseerde Europese markt.

In ieder geval tot 2028 geen prijsverhoging

KNV heeft het ministerie van IenW al eerder, namelijk op 11 juli 2019 en 19 juni 2020, per brief om verlagingen verzocht. Ook stelde KNV dat, als een verlaging om welke redenen dan ook niet worden doorgevoerd, de kaarten in ieder geval tot 2028 niet duurder zouden mogen worden. De door Kiwa voorgestelde inflatiecorrectie per 2022 vindt de branchevereniging in het licht van dit alles “volkomen misplaatst”.

Daarnaast bevreemdt het KNV dat de gerealiseerde efficiency niet wordt doorberekend in de nieuwe tarieven. De reden die daarvoor wordt opgegeven is dat in juli 2020 een groot aantal tarieven substantieel verlaagd is. Naar de mening van KNV was die verlaging niet meer dan terecht en hadden deze veel eerder doorgevoerd moeten worden.

Reisbladenboek duurder en onnodige verkoop vergunningsbewijs

De wijziging die KNV het meest verbaasd is de verhoging van het tarief voor het reisbladenboek. De tarieven in Duitsland en België zouden laten zien dat het produceren van voorbedrukte en genummerde formulieren – zonder verdere noemenswaardige beveiliging – en het afhandelen van bestellingen geen kostprijs rechtvaardigt van 62 euro. Een benchmark van Sira Consulting zou aantonen dat er onverklaarbare prijsverschillen met het buitenland zijn.

Ten slotte stelt KNV dat het wettelijk gezien al enkele jaren niet meer nodig is om in elk taxivoertuig een vergunningsbewijs te hebben liggen. Toch verkoopt Kiwa deze vergunningsbewijzen nog steeds. KNV dringt er op aan om met de verkoop van deze vergunningsbewijzen te stoppen, omdat met de verkoop de indruk wordt gewekt dat de bewijzen nog verplicht zijn. “Ondernemers lopen aan tegen kosten die die te vermijden zijn. Voor een sector waar alle euro’s tellen, is dat een kwalijke zaak”, aldus Cahn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “KNV doet dringende oproep aan Kiwa om tarieven verder te verlagen”

Peter Walgreen|03.12.21|14:58

Een criminele organisatie die prijzen gaat verlagen…
die kans is net zo groot als dat er in Nederland 1 meter sneeuw valt midden in de zomer.

Taxi Volendam|03.12.21|16:50

@ Peter: Stel, ze gaan verlagen; dan met een onnozel bedrag om ons daarmee zoet te houden.
De 3 miljoen die naar de fam. Melanie Schultz van Haegen gegaan is moet door iemand betaald worden.
Het is tijd voor burgerlijke ongehoorzaamheid. Het wordt uiteindelijk door Kiwa uitgelokt.
Stop de graaicultuur, in Den Haag.
Bestuurderspas bij onze zuiderburen, kosten : €20.
Vergelijkbaar: Creditkaart b.v. ook € 20
Waarom geen online Reisbladen in de het busvervoer?

Peter Walgreen|03.12.21|21:37

Gelukkig heb ik er vanaf half januari geen last meer van want ik heb mijn bedrijf te koop staan en als het niet lukt om te verkopen trek ik gewoon de stekker er uit. (En vanaf 1 maart ga ik heerlijk in Spanje wonen.)

KNV doet dringende oproep aan Kiwa om tarieven verder te verlagen | TaxiPro
Kiwa

KNV doet dringende oproep aan Kiwa om tarieven verder te verlagen

Foto: Kiwa, aangeleverd door Margo Bosma

Branchevereniging KNV vindt dat de tarieven die Kiwa berekent voor de producten voor het taxi-, zorg- en besloten busvervoer nog altijd veel te hoog zijn. De tarieven zouden flink omlaag kunnen en moeten, liet KNV weten toen de organisatie werd geconsulteerd over deze tarieven voor 2022.

“We stellen het op prijs dat we onze zienswijze kunnen geven op de voorgenomen tarieven voor 2022, maar het blijft een vorm van schijninspraak”, aldus KNV-directeur Carlo Cahn. “Wij hebben geen inzage in de werkelijke totstandkoming van de tarieven, de opbouw van de kostprijzen en de bereikte efficiency. Controle is dan ook niet mogelijk. In sommige gevallen kunnen we nog vergelijken met andere landen. Dat stemt niet vrolijk, want die vergelijking valt steevast sterk in ons nadeel uit.”

Een van de zaken die KNV blijft verbazen is dat de tarieven voor BCT-kaarten niet verder verlaagd worden, zodat deze meer in lijn komen met de kostprijs ervan. De tarieven zijn met de huidige 117 euro volgens de branchevereniging onevenredig hoog, omdat de kostprijs veel lager ligt. Ook de hoge kostprijs van het voor besloten busvervoer verplichte reisbladenboek is KNV een doorn in het oog.

Nederlandse ondernemers betalen 62 euro terwijl de Ooster- en Zuiderburen respectievelijk 10,50 euro en 5 euro betalen voor hetzelfde product. Ten slotte zou de door Nederland uitgegeven tachograafkaart aantoonbaar te duur zijn ten opzichte van andere Europese landen. Dit wringt extra omdat in het busvervoer bedrijven concurreren in een volledig geliberaliseerde Europese markt.

In ieder geval tot 2028 geen prijsverhoging

KNV heeft het ministerie van IenW al eerder, namelijk op 11 juli 2019 en 19 juni 2020, per brief om verlagingen verzocht. Ook stelde KNV dat, als een verlaging om welke redenen dan ook niet worden doorgevoerd, de kaarten in ieder geval tot 2028 niet duurder zouden mogen worden. De door Kiwa voorgestelde inflatiecorrectie per 2022 vindt de branchevereniging in het licht van dit alles “volkomen misplaatst”.

Daarnaast bevreemdt het KNV dat de gerealiseerde efficiency niet wordt doorberekend in de nieuwe tarieven. De reden die daarvoor wordt opgegeven is dat in juli 2020 een groot aantal tarieven substantieel verlaagd is. Naar de mening van KNV was die verlaging niet meer dan terecht en hadden deze veel eerder doorgevoerd moeten worden.

Reisbladenboek duurder en onnodige verkoop vergunningsbewijs

De wijziging die KNV het meest verbaasd is de verhoging van het tarief voor het reisbladenboek. De tarieven in Duitsland en België zouden laten zien dat het produceren van voorbedrukte en genummerde formulieren – zonder verdere noemenswaardige beveiliging – en het afhandelen van bestellingen geen kostprijs rechtvaardigt van 62 euro. Een benchmark van Sira Consulting zou aantonen dat er onverklaarbare prijsverschillen met het buitenland zijn.

Ten slotte stelt KNV dat het wettelijk gezien al enkele jaren niet meer nodig is om in elk taxivoertuig een vergunningsbewijs te hebben liggen. Toch verkoopt Kiwa deze vergunningsbewijzen nog steeds. KNV dringt er op aan om met de verkoop van deze vergunningsbewijzen te stoppen, omdat met de verkoop de indruk wordt gewekt dat de bewijzen nog verplicht zijn. “Ondernemers lopen aan tegen kosten die die te vermijden zijn. Voor een sector waar alle euro’s tellen, is dat een kwalijke zaak”, aldus Cahn.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “KNV doet dringende oproep aan Kiwa om tarieven verder te verlagen”

Peter Walgreen|03.12.21|14:58

Een criminele organisatie die prijzen gaat verlagen…
die kans is net zo groot als dat er in Nederland 1 meter sneeuw valt midden in de zomer.

Taxi Volendam|03.12.21|16:50

@ Peter: Stel, ze gaan verlagen; dan met een onnozel bedrag om ons daarmee zoet te houden.
De 3 miljoen die naar de fam. Melanie Schultz van Haegen gegaan is moet door iemand betaald worden.
Het is tijd voor burgerlijke ongehoorzaamheid. Het wordt uiteindelijk door Kiwa uitgelokt.
Stop de graaicultuur, in Den Haag.
Bestuurderspas bij onze zuiderburen, kosten : €20.
Vergelijkbaar: Creditkaart b.v. ook € 20
Waarom geen online Reisbladen in de het busvervoer?

Peter Walgreen|03.12.21|21:37

Gelukkig heb ik er vanaf half januari geen last meer van want ik heb mijn bedrijf te koop staan en als het niet lukt om te verkopen trek ik gewoon de stekker er uit. (En vanaf 1 maart ga ik heerlijk in Spanje wonen.)