Standplaats Amsterdam CS

Helft Amsterdamse taxichauffeurs laatste 3 jaar betrokken bij strafzaak

Ruim 53 procent van de taxichauffeurs in Amsterdam was afgelopen drie jaar verdachte in of betrokken bij een strafzaak. Het ging voornamelijk om verkeers- en geweldsmisdrijven, maar Amsterdamse taxi’s worden ook ingezet voor het transport van drugs, geld en criminelen. 

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Taxi! Malafide activiteiten en (ondermijnende) criminaliteit in de Amsterdamse taxibranche’ van Bureau Beke, waar de Volkskrant over schrijft. Het onderzoeksbureau op het gebied van Veiligheidsvraagstukken en criminaliteit stelt dat het code rood is voor de Amsterdamse taxibranche. Dagelijks worden er twintig incidenten geregistreerd waarbij een taxi een rol speelt.

De branche zou kwetsbaar, vatbaar voor criminaliteit en interessant voor criminelen zijn. Van alle klachten over taxi’s in Nederland komt 35 procent vanuit Amsterdam. Klachten gaan vooral over tarieven en (wan)gedrag van chauffeurs. Voor het onderzoek kreeg Bureau Beke toegang tot data van de politie, de gemeente en het landelijke klachtenmeldpunt taxivervoer. Ook werden er gesprekken gevoerd met betrokken en reden onderzoekers mee als mystery guest.

42 procent zzp-chauffeurs komt voor in opsporingsonderzoek

Er rijden 2.798 taxi’s door de hoofdstad op een gemiddelde dag, zo blijkt uit camera’s die nummerborden scannen. Op de taximarkt in Amsterdam zijn 2.801 zzp-ers en 1050 taxibedrijven actief. Het onderzoek toont aan dat 42 procent van de chauffeurs die als zzp-er werken voorkomen in een opsporingsonderzoek van de politie. Dit kan zijn als verdachte, maar ook als betrokkene of getuige.

De onderzoekers benadrukken dat de markt onder andere door de komst van Uber overvol is, waardoor het lastiger is om een boterham te verdienen en chauffeurs mogelijk eerder malafide en criminele activiteiten ondernemen. De onderzoekers adviseren om het aantal chauffeurs op de markt in te perken met het oog op de orde en veiligheid. Dit kan volgens hen door opnieuw een vergunningsstelsel in te voeren of door kentekens te scannen aan de rand van de binnenstad.

Ondernemersdiploma herintroduceren

Verder dienen alle taxiondernemers gescreend te worden op malafide parktijken via de Wet Bibop en moeten ze een Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen (VOG). Om de taxibranche beter te controleren, moeten de politie en Belastingdienst volgens Bureau Beke extra capaciteit krijgen. Tot slot wordt nog het voorstel gedaan om het ondernemersdiploma te herintroduceren om de kwaliteit van de dienst te verbeteren en bewustwordingsgesprekken te voeren met chauffeurs over hoe criminelen misbruik van hun kunnen maken.

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Helft Amsterdamse taxichauffeurs laatste 3 jaar betrokken bij strafzaak”

Taxi Amsterdam|08.12.21|12:56

Las het artikel al in het parool en daarna op andere mainstream nieuws kanalen. Dit stukje van taxipro is ook alweer anders. Ben het niet helemaal eens met wat er allemaal in staat maar er zitten genoeg rotte appels in die verziekte taxibranche maar hoe komt dat toch? Zijn we het allemaal vergeten ineens dat de Nederlandse wet werd aan gepast speciaal voor platformen zoals bijv Uber? Is niet meer van deze tijd toch een ondernemers diploma volgens Uber en Neelie Kroes

Taxi Amsterdam|08.12.21|12:57

? Eerst lekker zakkenvullen he
en goed betaald worden door lobbyisten.

Taxi Amsterdam|08.12.21|13:00

? Ja ja eerst lekker zakken vullen of deals sluiten met lobbyisten en daarna de wp2000 aanpassen naar hoe ze het maar willen hebben. Ze zouden veroordeeld moeten worden! Die puinhoop hebben onze bewindslieden zelf veroorzaakt omdat zij er waarschijnlijk

Taxi Amsterdam|08.12.21|13:02

Zelf van zijn geworden maar de bevolking of de branche totaal niet! Gaat niet helemaal goed met de website taxipro!

Taxi Amsterdam|08.12.21|13:10

*zelf beter van zijn geworden. Onze bewindslieden van destijds moeten hiervoor verantwoordelijk worden gehouden! Volgens mij is het zelfs strafbaar als wetten worden aangepast als het ook om eigen belang gaat. Als hier genoeg bewijs voor is dan hoop ik dat ze worden veroordeeld!

Peter Vriens|08.12.21|14:09

Zolang de taxiwet 2000 niet aangepast wordt, zullen deze toestanden blijven bestaan.
Doordat er geen droog brood valt te verdienen, “spoeling te dun door veel te veel vergunningen, zullen taxichauffeurs geen andere keuze hebben, dan om op een of andere verkeerde wijze aan de kost te komen.
De overheid lokt dit uit, reden waarom zij en hun adviseurs aangesproken moeten worden voor reeds 20 jaar wanbeleid, want zo mag je het toch wel noemen.
Of gaan we nog 20 jaar verder modderen met wanbeleid?

Rex Urban|08.12.21|14:31

Taxipro TV….Vrijwilligers vervoer, hoort als het aan mij zou liggen niet gepromoot te worden op een Taxi- site.
Vooral niet doodat deze man veel onwaarheden verteld waar niet op doorgevraagd wordt.
Personenvervoer is vergunnigplichtig.
Vrijwilligersvervoer zonder winstoogmerk kan je gedogen, maar dat vind nergens plaats zonder subsidie’s, dat is uiteidelijk ook geld.
Directeur vet salaris van €80.000 , misbruik makend van vrijwilligers.
Oneerlijke concurrentie, niet meer niet minder!