TIS Risk Management

‘Zó geven we het trotse gevoel terug aan taxichauffeurs’

Zelfstandige taxichauffeurs kunnen veelal omschreven worden als hardwerkende ondernemers. Het wegvallen van hun inkomsten door corona is voor hen dan ook een klap. Daar bovenop hebben zelfstandige chauffeurs vaak te maken met negativiteit. Dit stelt directeur van TIS Risk Managers, René Enthoven. Hij wil het tij keren. 

TIS Risk Management is een familiebedrijf uit Amsterdam dat al 25 jaar zelfstandige taxichauffeurs ondersteund op het gebied van risicomanagement, verzekeren en schadeafhandeling. Enthoven legt uit hoe hij tegen de huidige gang van zaken in de taxibranche aankijkt.

Is er veel veranderd de afgelopen 25 jaar?

“Ja, er is heel veel veranderd in de taxiwereld, helaas niet altijd in positieve zin. Zo is de sociale controle minder geworden en zijn opleidingen voor nieuwe taxichauffeurs verdwenen. Ook komen er steeds meer onervaren taxichauffeurs bij, die nauwelijks begeleid worden. Denk aan jongens die nog geen twintig zijn. Die hebben nauwelijks ervaring als chauffeur en net zo min levenservaring. Als we de wereld zouden overlaten aan jongens van achttien en negentien, zou het een zooitje worden.”

Hoe gaat jullie bedrijf daarmee om?

“We blijven op zoek gaan naar de beste manier om risico’s te verkleinen voor onze klanten, met een persoonlijke aanpak. Dat begint al bij de voordeur. Als poortwachter kijk ik goed met wie ik werk. Die persoonlijke aanpak zorgt voor verbondenheid. Toen ik begon was TCA bijvoorbeeld nog een instituut. Daar kan je een hoop van vinden, maar één ding kan ik je verzekeren, er was een veel sterkere sociale controle tussen de taxiondernemers dan nu.”

In 2020 kregen de CEBS taxichauffeurs die bij TIS Risk Managers aangesloten waren een deel van hun premie terug vanwege de coronacrisis. Waarom?

“Ik leef met mijn klanten mee. Als je ze niet rijden, kan kunnen je ook geen schade maken. Daar hoort dan ook korting op je premie bij, vind ik. Door de verbondenheid met onze klanten willen wij hen graag helpen. En dat gaat niet alleen om geld. De trots van chauffeurs wordt steeds minder, door negativiteit die al jaren over de branche wordt uitgestort. Wij willen de vakkundige chauffeurs het trotse gevoel teruggeven.”

Hoe dan? 

“De bij ons aangesloten ondernemers zijn professionele chauffeurs. Die werken hard voor hun huisje-boompje-beestje. Ik heb een manier gevonden waarbij ze gewaardeerd worden voor wat ze goed doen: rijden. Middels onze aanpak zijn wij in staat al jarenlang een renderende portefeuille van taxi’s te onderhouden. Maar dat doen we wel samen. Thans voegen wij een nieuwe ontwikkeling toe, samen met Drivestar. Die berekenen een rijprestatie-cijfer op basis van data die verzameld wordt door de Cabman BCT. Als iemand dan vraagt of je een goede chauffeur bent, trek je je telefoon uit je zak en laat je je cijfer zien.”

Nu is Drivestar op zoek naar de beste taxichauffeurs van Nederland. Doe je daar ook aan mee?

“Ja. Tijdens de Taxi Expo van 2022 wordt voor het eerst een prijs uitgereikt voor de beste taxichauffeurs van Nederland. Die prijs gaat niet naar een individuele taxichauffeur, maar naar een team van taxichauffeurs. Die teams worden samengesteld op basis van al bestaande vriendschappen en samenwerkingsverbanden. Wij zijn geen taxibedrijf, maar we gaan wel teams vormen. Een beetje competitie is leuk. En aandacht voor beter rijden kent alleen maar winnaars.”

Hoezo kent aandacht voor beter rijden alleen maar winnaars?

“Aandacht voor beter rijden is datagedreven. De computer in taxi’s houdt nu al bij of je te vaak en te hard optrekt en afremt. Als je dat minder vaak doet en rustiger, krijg je een hoog cijfer. Omdat het betekent dat je veilig en schoon rijdt. Het is ook een vorm van risicomanagement: mijn core business. Zulk rijgedrag heeft als gevolg dat je minder brandstof gebruikt en minder schade maakt. Dat scheelt reparatiekosten en op den duur ook premiekosten.”

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van Drivestar?

“De eerste drie maanden is het helemaal gratis. Daarna vraagt Cabman een kleine vergoeding per maand voor het doorgeven van de data. Tegen die tijd ben je er wel van overtuigd dat het veel meer oplevert dan wat het kost. En aangezien het cijfer gebaseerd is op data van de Cabman BCT, is er geen investering nodig in telematica.”

Zijn jullie klanten al enthousiast?

“Helaas is door de lockdown de aandacht nu vooral op overleven gericht. Het zijn trieste omstandigheden. Wat ik wel weet is dat de groep taxiondernemers waarmee Drivestar drie maanden geleden een pilot is gestart hier nog met heel veel plezier mee werkt. Dus ik heb het volste vertrouwen dat als ons land weer open mag, taxi’s snel weer trots zijn op zichzelf en op elkaar en dat de verdiensten, mede door besparingen op het kostenplaatje, ook weer naar een mooi niveau getild worden.”

Lees ook: 

Auteur: Redactie

3 reacties op “‘Zó geven we het trotse gevoel terug aan taxichauffeurs’”

johannes albertz|13.01.22|11:37

Fijn voor de chauffeurs die niet met Cabman rijden maar met Neone (vroeger Taxitronic).

Rene Enthoven|13.01.22|12:41

Johannes, we moesten ergens beginnen maar we kijken graag naar jouw situatie.

Rene Enthoven|13.01.22|13:58

Johannes, we moeten ergens beginnen, maar we kijken graag naar jouw situatie.