Chauffeur en passagier. Foto: iStock / Lightfield Studios

Aspirant-chauffeurs mogen toch door blijven rijden zonder BCT-kaart

Door de coronamaatregelen kunnen aspirant-taxichauffeurs niet altijd tijdig examen doen voor het vakdiploma waarmee hun leerwerktraject-kaart omgezet kan worden in een BCT-kaart. De niet-handhavenbrief die hier een uitkomst voor bood, zou eigenlijk niet meer afgegeven worden aan chauffeurs waarvan het leerwerktraject na 30 november afloopt. Hier zet het ministerie van IenW nu een streep door. 

Voormalig minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in februari de aanwijzing gegeven om de niet-handhavenbrief met een geldigheid van zes maanden aan aspirant-chauffeurs te verschaffen. De aanwijzing zou gelden tot 1 augustus 2021, maar ook na die tijd werden er nog brieven afgegeven. Chauffeurs met een leerwerktraject-kaart die voor 1 augustus is gegeven, kregen namelijk een geldigheidsverlenging van nog eens zes maanden krijgen als zij hun examens niet haalden.

Deze verlenging loopt tot uiterlijk mei 2022. Begin november werd echter aangekondigd dat kandidaten waarvan het leerwerk-traject afloopt na 30 november 2021, geen recht meer hebben op de niet-handhavenbrief. De taxibranche reageerde hier geschokt op gezien het grote personeelstekort bij taxibedrijven en de teruggedraaide capaciteit voor theorie-examens bij het CBR. Een nog groter personeelstekort werd voorzien.

Geldigheidsverlenging

Om dit te voorkomen, hebben detacheerder Taxiwerq en brancheorganisatie KNV gepleit voor een geldigheidsverlenging van de niet-handhavenbrief. Hier heeft het ministerie nu gehoor aan gegeven. Chauffeurs met een leerwerktraject-kaart, afgegeven tussen 1 augustus 2021 en 1 februari 2022, hebben hierdoor nog recht op een niet-handhavenbrief. Staatssecretaris Steven van Weyenberg geeft dit aan in een kamerbrief over de vervoerplannen voor 2022.

“Door middel van deze coulancemaatregel worden aspirant-taxichauffeurs die nog geen examen hebben kunnen doen – maar verder over alle benodigdheden voor een chauffeurskaart beschikken – in staat gesteld om zonder chauffeurskaart toch taxiwerkzaamheden te verrichten”, schrijft de staatssecretaris. Rutger Smale stelt dat Taxiwerq hier zeer verheugd mee is. “Omdat dit voor een grote groep chauffeurs betekent dat men aan het werk kan blijven. Zeker in een periode van schaarste is het wel zo fijn voor de taxibedrijven.”

Lees ook:  

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.