OV-op-Maat/DVG
Interview

Transdev en DVG werken samen voor landelijke uitrol OV-op-Maat

Foto: Transdev

Transdev is begin dit jaar in meerdere regio’s van start gegaan met OV-op-Maat als oplossing voor lege openbaar vervoerbussen en de oplopende kosten van het wmo-vervoer. Om tot een breed dekkend netwerk te komen en de dienst overal op hoog niveau uit te rollen, heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met De Vier Gewesten (DVG). 

OV-op-Maat is in het leven geroepen om kleine kernen en dorpen bereikbaar houden, zonder openbaar vervoerbussen leeg te laten rondrijden. In plaats daarvan worden voertuigen die al ingezet worden voor het doelgroepenvervoer in de regio verbonden met het OV. “We gebruiken geen op zichzelf staande vloot voor deze vervoersdienst, maar zetten al rijdende voertuigen efficiënter in”, aldus directeur Transport on Demand Lucien Brouwers. Reizigers kunnen een rit boeken van bepaalde haltes naar een overstaphalte of naar een knooppunt via een speciaal ontwikkelde app of telefonisch.

Momenteel loopt er een pilot met OV-op-Maat in delen van de gemeenten Aalsmeer en Amstelveen en een in Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee. Dit verloopt volgens Brouwers goed en leidt tot interesse vanuit veel andere provincies en gemeenten. “In gebieden waar wij zowel verantwoordelijk zijn voor het doelgroepenvervoer als het OV, kan de dienst gemakkelijk ingevoerd worden. Waar dit niet het geval is, wordt gesproken met de vervoerders over onder meer de invulling en kwaliteit van de dienstverlening”, legt Brouwers uit.

Kwaliteit overal op gelijk niveau

De samenwerking met DVG vergemakkelijkt dit. “Als franchiseorganisatie heeft DVG een groot netwerk van aangesloten taxibedrijven, verspreid over het hele land.” Een voorbeeld van een gebied waar de samenwerking al van pas komt, is in Noord-Holland. Hier is interesse in OV-op-Maat, maar heeft Transdev geen eigen concessie voor het doelgroepenvervoer. “Dankzij de nieuwe samenwerking heeft DVG hier het ‘first supplier’ recht. Dit houdt in dat zij als eerst worden benaderd om dit voor ons in te vullen met een franchisenemer.”

In plaats van dat er met heel veel losse partijen wordt onderhandeld en elke keer opnieuw gesprekken worden gevoerd over de kwaliteitseisen van het vervoer, zijn hier nu eenmalig afspraken gemaakt met DVG. “Al hun franchisenemers die OV-op-Maat gaan uitvoeren, volgen deze lijn. Hierdoor is de kwaliteit overal op een gelijk hoog niveau”, aldus Brouwers. Het contract met de individuele vervoerders wordt wel afgestemd op het gebied. “De dienst zal namelijk niet overal exact hetzelfde zijn. Zo zal er in het ene gebied wel van halte-tot-halte worden gereden en in andere gebieden niet en zullen de prijzen verschillen.”

DVG op het lijf geschreven

Voor DVG is de samenwerking een mooie kans om de werkzaamheden uit te breiden en bij te dragen aan efficiënt vervoer. “Het verzorgen van vervoer op maat is ons op het lijf geschreven”, stelt directeur Wim Brouwer. “Door ons landelijk netwerk kunnen wij in de samenwerking met Transdev ook OV-op-Maat aan de reizigers aanbieden en daarmee een brug slaan tussen het OV en het doelgroepenvervoer”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Transdev en DVG werken samen voor landelijke uitrol OV-op-Maat”

Ton van Dalfsen|29.03.22|11:37

Over een jaar of 2 weer een paar franchisers van DVG failliet door de lage tarieven.

Transdev en DVG werken samen voor landelijke uitrol OV-op-Maat | TaxiPro
OV-op-Maat/DVG
Interview

Transdev en DVG werken samen voor landelijke uitrol OV-op-Maat

Foto: Transdev

Transdev is begin dit jaar in meerdere regio’s van start gegaan met OV-op-Maat als oplossing voor lege openbaar vervoerbussen en de oplopende kosten van het wmo-vervoer. Om tot een breed dekkend netwerk te komen en de dienst overal op hoog niveau uit te rollen, heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met De Vier Gewesten (DVG). 

OV-op-Maat is in het leven geroepen om kleine kernen en dorpen bereikbaar houden, zonder openbaar vervoerbussen leeg te laten rondrijden. In plaats daarvan worden voertuigen die al ingezet worden voor het doelgroepenvervoer in de regio verbonden met het OV. “We gebruiken geen op zichzelf staande vloot voor deze vervoersdienst, maar zetten al rijdende voertuigen efficiënter in”, aldus directeur Transport on Demand Lucien Brouwers. Reizigers kunnen een rit boeken van bepaalde haltes naar een overstaphalte of naar een knooppunt via een speciaal ontwikkelde app of telefonisch.

Momenteel loopt er een pilot met OV-op-Maat in delen van de gemeenten Aalsmeer en Amstelveen en een in Hoeksche Waard/Goeree Overflakkee. Dit verloopt volgens Brouwers goed en leidt tot interesse vanuit veel andere provincies en gemeenten. “In gebieden waar wij zowel verantwoordelijk zijn voor het doelgroepenvervoer als het OV, kan de dienst gemakkelijk ingevoerd worden. Waar dit niet het geval is, wordt gesproken met de vervoerders over onder meer de invulling en kwaliteit van de dienstverlening”, legt Brouwers uit.

Kwaliteit overal op gelijk niveau

De samenwerking met DVG vergemakkelijkt dit. “Als franchiseorganisatie heeft DVG een groot netwerk van aangesloten taxibedrijven, verspreid over het hele land.” Een voorbeeld van een gebied waar de samenwerking al van pas komt, is in Noord-Holland. Hier is interesse in OV-op-Maat, maar heeft Transdev geen eigen concessie voor het doelgroepenvervoer. “Dankzij de nieuwe samenwerking heeft DVG hier het ‘first supplier’ recht. Dit houdt in dat zij als eerst worden benaderd om dit voor ons in te vullen met een franchisenemer.”

In plaats van dat er met heel veel losse partijen wordt onderhandeld en elke keer opnieuw gesprekken worden gevoerd over de kwaliteitseisen van het vervoer, zijn hier nu eenmalig afspraken gemaakt met DVG. “Al hun franchisenemers die OV-op-Maat gaan uitvoeren, volgen deze lijn. Hierdoor is de kwaliteit overal op een gelijk hoog niveau”, aldus Brouwers. Het contract met de individuele vervoerders wordt wel afgestemd op het gebied. “De dienst zal namelijk niet overal exact hetzelfde zijn. Zo zal er in het ene gebied wel van halte-tot-halte worden gereden en in andere gebieden niet en zullen de prijzen verschillen.”

DVG op het lijf geschreven

Voor DVG is de samenwerking een mooie kans om de werkzaamheden uit te breiden en bij te dragen aan efficiënt vervoer. “Het verzorgen van vervoer op maat is ons op het lijf geschreven”, stelt directeur Wim Brouwer. “Door ons landelijk netwerk kunnen wij in de samenwerking met Transdev ook OV-op-Maat aan de reizigers aanbieden en daarmee een brug slaan tussen het OV en het doelgroepenvervoer”.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Transdev en DVG werken samen voor landelijke uitrol OV-op-Maat”

Ton van Dalfsen|29.03.22|11:37

Over een jaar of 2 weer een paar franchisers van DVG failliet door de lage tarieven.