Ambulance. Foto: iStock / Ignatiev
Rechtspraak

Werkstraf geëist tegen taxichauffeur die door rood reed en fietser schepte

Ambulance. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Ignatiev

Het Openbaar Ministerie sprak van geluk dat een fietser een aanrijding met een taxibus in 2019 overleefde. Hij brak vijf ribben en hield een klaplong, een gescheurde milt en bloedingen in de hersenen over aan het ongeval. Taxichauffeur Hendrikus van W. reed door rood. Een werkstraf wordt hiervoor tegen hem geëist. 

De taxichauffeur uit Papendrecht werkte al vijftien  jaar voor hetzelfde vervoersbedrijf in de Drechtsteden. Met nog een blanco strafblad kon hij omschreven worden als keurige bestuurder, schrijft BN De Stem. Dit veranderde echter op 1 december 2019, toen hij met zijn taxibus een klant naar Rotterdam moest brengen.

Voor de route vertrouwde op zijn navigatie, omdat hij niet alle wegen in de stad kende. Bij een kruispunt sorteerde hij dan ook in lijn met de aanwijzingen voor om linksaf te staan. De klant riep toen van achteruit de bus dat hij beter rechtdoor kon rijden. Op het moment dat zijn licht om linksaf te slaan groen werd, keek hij naast zich of het verkeer voor rechtdoor nog stilstond. Dat licht stond nog op rood. Toch trok hij op, schoof hij een baan op en reed rechtdoor. Kort daarna volgde een harde botsing.

Geen contact met het slachtoffer

De chauffeur trapte op de rem en trof de fietser zwaargewond aan op het asfalt. Hoe het momenteel, tweeënhalf jaar na het ongeluk, gaat met het slachtoffer is niet bekend. De chauffeur nam nooit contact met hem op, iets wat hij achteraf “best nalatig” van zichzelf noemt. Het slachtoffer wilde een verklaring afleggen, maar het OM heeft hem niet kunnen bereiken. De chauffeur was wel in de rechtszaal aanwezig met zijn advocaat. Hij vertelde dat hij  gaf nadacht of het beter was om rechtdoor te rijden. De klant was vaker op locatie geweest en kende de route ongetwijfeld beter, stelde hij.

De rechter vroeg zich echter af waarom hij niet direct door rood reed, maar wachtte tot het licht om linksaf te gaan groen werd. De chauffeur antwoordde hierop dat het risico dat verkeer rechtdoor dan ook zou gaan rijden, kleiner was. De fietser negeerde overigens ook een rood licht. Dit maakte voor de aanklager van het OM echter geen verschil voor de schuld van de chauffeur. Er werd gesteld dat hij een zeer ernstige verkeersfout heeft gemaakt en een levensgevaarlijke situatie heeft veroorzaakt.

Strafeis verlaagd

Omdat de rechtszaak zo lang op zich heeft laten wachten, heeft de officier de strafeis van 120 uur naar 90 uur werkstraf verlaagd. Daarnaast wordt geëist dat Van W. een voorwaardelijke rijontzegging van een half jaar krijgt met twee jaar proeftijd. Zijn rijbewijs innemen wil de officier niet omdat hij deze nodig heeft voor zijn werk als chauffeur. Hij werkt nog bij hetzelfde vervoersbedrijf, die tevens alle schade aan de fietser via de verzekering heeft vergoed. Op 21 april volgt de uitspraak.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Werkstraf geëist tegen taxichauffeur die door rood reed en fietser schepte | TaxiPro
Ambulance. Foto: iStock / Ignatiev
Rechtspraak

Werkstraf geëist tegen taxichauffeur die door rood reed en fietser schepte

Ambulance. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Ignatiev

Het Openbaar Ministerie sprak van geluk dat een fietser een aanrijding met een taxibus in 2019 overleefde. Hij brak vijf ribben en hield een klaplong, een gescheurde milt en bloedingen in de hersenen over aan het ongeval. Taxichauffeur Hendrikus van W. reed door rood. Een werkstraf wordt hiervoor tegen hem geëist. 

De taxichauffeur uit Papendrecht werkte al vijftien  jaar voor hetzelfde vervoersbedrijf in de Drechtsteden. Met nog een blanco strafblad kon hij omschreven worden als keurige bestuurder, schrijft BN De Stem. Dit veranderde echter op 1 december 2019, toen hij met zijn taxibus een klant naar Rotterdam moest brengen.

Voor de route vertrouwde op zijn navigatie, omdat hij niet alle wegen in de stad kende. Bij een kruispunt sorteerde hij dan ook in lijn met de aanwijzingen voor om linksaf te staan. De klant riep toen van achteruit de bus dat hij beter rechtdoor kon rijden. Op het moment dat zijn licht om linksaf te slaan groen werd, keek hij naast zich of het verkeer voor rechtdoor nog stilstond. Dat licht stond nog op rood. Toch trok hij op, schoof hij een baan op en reed rechtdoor. Kort daarna volgde een harde botsing.

Geen contact met het slachtoffer

De chauffeur trapte op de rem en trof de fietser zwaargewond aan op het asfalt. Hoe het momenteel, tweeënhalf jaar na het ongeluk, gaat met het slachtoffer is niet bekend. De chauffeur nam nooit contact met hem op, iets wat hij achteraf “best nalatig” van zichzelf noemt. Het slachtoffer wilde een verklaring afleggen, maar het OM heeft hem niet kunnen bereiken. De chauffeur was wel in de rechtszaal aanwezig met zijn advocaat. Hij vertelde dat hij  gaf nadacht of het beter was om rechtdoor te rijden. De klant was vaker op locatie geweest en kende de route ongetwijfeld beter, stelde hij.

De rechter vroeg zich echter af waarom hij niet direct door rood reed, maar wachtte tot het licht om linksaf te gaan groen werd. De chauffeur antwoordde hierop dat het risico dat verkeer rechtdoor dan ook zou gaan rijden, kleiner was. De fietser negeerde overigens ook een rood licht. Dit maakte voor de aanklager van het OM echter geen verschil voor de schuld van de chauffeur. Er werd gesteld dat hij een zeer ernstige verkeersfout heeft gemaakt en een levensgevaarlijke situatie heeft veroorzaakt.

Strafeis verlaagd

Omdat de rechtszaak zo lang op zich heeft laten wachten, heeft de officier de strafeis van 120 uur naar 90 uur werkstraf verlaagd. Daarnaast wordt geëist dat Van W. een voorwaardelijke rijontzegging van een half jaar krijgt met twee jaar proeftijd. Zijn rijbewijs innemen wil de officier niet omdat hij deze nodig heeft voor zijn werk als chauffeur. Hij werkt nog bij hetzelfde vervoersbedrijf, die tevens alle schade aan de fietser via de verzekering heeft vergoed. Op 21 april volgt de uitspraak.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.