Elektrische rolstoel. Foto: iStock / Teichert

Staking chauffeurs De Vlieger en Munckhof in Walcheren treft wmo’ers

Binnen deze opdracht maken tenminste 900 Wmo-reizigers gebruik van een rolstoelvoertuig. Foto ter illustratie. Foto: iStock/Teichert

Wmo-cliënten die donderdag een taxirit hadden geboekt, zijn afgebeld of opgehaald door chauffeurs uit een andere regio. Een deel van de chauffeurs van De Vlieger en Munckhof legde namelijk het werk neer uit onvrede met de cao.

Om hoeveel cliënten het exact gaat is niet duidelijk, meldt Omroep Zeeland. Taxi De Vlieger heeft laten weten dat zoveel mogelijk ritten zijn uitgevoerd met de beschikbare voertuigen, met ondersteuning vanuit andere regio’s. Munckhof bevestigt dat sommige cliënten thuis hebben gewacht op vervoer dat niet kwam. Deze mensen zijn zo snel mogelijk geïnformeerd.

Het werk werd door een deel van de chauffeurs neergelegd vanwege de nieuwe regels in de cao. Een chauffeur mag op grond van de nieuwe regels bij een Maxflex-dienst namelijk maximaal 12,5 procent gekort worden voor de pauzes die hij die dag heeft gehad. Meindert Gorter van FNV stelt dat werknemers niet blij zijn dat dit percentage van het loon ook wordt ingehouden als ze de pauze niet krijgen of langer door moeten werken.

Verrassing voor de vervoerders

Volgens Groter hebben de chauffeurs vorige week een brandbrief heeft gestuurd naar hun leiding. Inmiddels is duidelijk dat er in mei een gesprek zal plaatsvinden tussen beide partijen. De staking zou voor de vervoerders als verrassing komen. Operationeel manager van Taxi De Vlieger Stephan Lammerts stelt dat zij tot op heden geen 12,5 procent hebben ingehouden. Dit zou uitgesteld zijn tot na het overleg.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Staking chauffeurs De Vlieger en Munckhof in Walcheren treft wmo’ers”

Bianca Adriaanse|23.04.22|20:25

Het ging hier absoluut niet om een staking.
Het ging om een werkoverleg

Pascal T|25.04.22|08:37

Een werkoverleg terwijl er gereden moest worden??

Game Over|01.05.22|18:47

De taxi cao is al jaren slecht, werkgever stelen uren van de chauffeur
of willen niet het salaris betalen waar je recht op hebt,
MUP contracten en ja zelfs het vaste MUP contract geen pensioen opbouw salaris incl vakantiedagen en vakantie geld het is een sigaar uit eigen doos,
je verplichte opleiding uren die niet betaald worden (lrh)reanimatie en bedrijfscursus die laatste is vaak een verhaaltje poep omdat het van tx moet
ik zat in de taxi branche er zou meer gestaakt moeten worden HULDE.

Staking chauffeurs De Vlieger en Munckhof in Walcheren treft wmo’ers | TaxiPro
Elektrische rolstoel. Foto: iStock / Teichert

Staking chauffeurs De Vlieger en Munckhof in Walcheren treft wmo’ers

Binnen deze opdracht maken tenminste 900 Wmo-reizigers gebruik van een rolstoelvoertuig. Foto ter illustratie. Foto: iStock/Teichert

Wmo-cliënten die donderdag een taxirit hadden geboekt, zijn afgebeld of opgehaald door chauffeurs uit een andere regio. Een deel van de chauffeurs van De Vlieger en Munckhof legde namelijk het werk neer uit onvrede met de cao.

Om hoeveel cliënten het exact gaat is niet duidelijk, meldt Omroep Zeeland. Taxi De Vlieger heeft laten weten dat zoveel mogelijk ritten zijn uitgevoerd met de beschikbare voertuigen, met ondersteuning vanuit andere regio’s. Munckhof bevestigt dat sommige cliënten thuis hebben gewacht op vervoer dat niet kwam. Deze mensen zijn zo snel mogelijk geïnformeerd.

Het werk werd door een deel van de chauffeurs neergelegd vanwege de nieuwe regels in de cao. Een chauffeur mag op grond van de nieuwe regels bij een Maxflex-dienst namelijk maximaal 12,5 procent gekort worden voor de pauzes die hij die dag heeft gehad. Meindert Gorter van FNV stelt dat werknemers niet blij zijn dat dit percentage van het loon ook wordt ingehouden als ze de pauze niet krijgen of langer door moeten werken.

Verrassing voor de vervoerders

Volgens Groter hebben de chauffeurs vorige week een brandbrief heeft gestuurd naar hun leiding. Inmiddels is duidelijk dat er in mei een gesprek zal plaatsvinden tussen beide partijen. De staking zou voor de vervoerders als verrassing komen. Operationeel manager van Taxi De Vlieger Stephan Lammerts stelt dat zij tot op heden geen 12,5 procent hebben ingehouden. Dit zou uitgesteld zijn tot na het overleg.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Staking chauffeurs De Vlieger en Munckhof in Walcheren treft wmo’ers”

Bianca Adriaanse|23.04.22|20:25

Het ging hier absoluut niet om een staking.
Het ging om een werkoverleg

Pascal T|25.04.22|08:37

Een werkoverleg terwijl er gereden moest worden??

Game Over|01.05.22|18:47

De taxi cao is al jaren slecht, werkgever stelen uren van de chauffeur
of willen niet het salaris betalen waar je recht op hebt,
MUP contracten en ja zelfs het vaste MUP contract geen pensioen opbouw salaris incl vakantiedagen en vakantie geld het is een sigaar uit eigen doos,
je verplichte opleiding uren die niet betaald worden (lrh)reanimatie en bedrijfscursus die laatste is vaak een verhaaltje poep omdat het van tx moet
ik zat in de taxi branche er zou meer gestaakt moeten worden HULDE.