touringcar, bus, besloten busvervoer

Touringcar-sector: flinke krimp wagenpark, wel dezelfde omzet

Het wagenpark van de sector besloten busvervoer in Nederland wordt sinds de economische crisis in 2008 steeds efficiënter ingezet. Want het aantal touringcars neemt al jaren fors af, terwijl de omzet en totale loonsom ongeveer gelijk zijn gebleven. Daardoor zijn zowel de inzet-uren als het aantal kilometers per touringcar flink gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van KNV. De Nederlandse touringcar-ondernemingen verschaffen werk aan bijna 6.500 personeelsleden.

Er waren in 2014 nog maar 3.826 touringcars actief in de wagenpark van de Nederlandse touringcar-bedrijven. Dat is een daling van maar liefst 11,3% ten opzichte van een jaar eerder. Op het hoogtepunt in 2008 waren er zelfs nog 5.139 bussen actief op de markt; wat dus neerkomt op een daling van maar liefst 25,6%.

Touringcar-ondernemingen

Ook het aantal touringcar-ondernemingen daalt gestaag mee. Per 31 december 2014 zijn er 479 Nederlandse vervoersondernemingen die touringcars exploiteren, terwijl in 2008 dat aantal nog 544 bedroeg. Een gemiddeld bedrijf heeft nu dus vergunningen voor een kleine 8 touringcars. Dat de touringcars beter worden benut door de vervoersbedrijven blijkt uit het aantal gereden kilometers per touringcar, dat stijgt namelijk fors.

Reed een touringcar in 2008 nog gemiddeld 61.765 kilometer per jaar, vorig jaar is dat gestegen naar 73.229 km; een stijging van 19%. Ook het aantal bedrijfsuren per touringcar is met sinds 2012 fors gestegen naar 1.989 uur; een stijging van 11% (eerdere gegevens zijn niet beschikbaar). Net als het aantal inzetdagen. Dat ging omhoog van 218 naar 236 dagen per jaar.

Passagiers

Ook het aantal reizigers per touringcar stijgt al jaren. Was dat in 2008 nog 39,8 passagiers per touringcar, nu is dat gestegen naar 43,7. Want ondanks de economische crisis blijft het totale aantal reizigerskilometers al jaren gelijk. Dat schommelt voortdurend rond de 12 miljard.

De hogere efficiency is nodig om met het lagere aantal voertuig toch dezelfde loonsom te kunnen blijven betalen. De loonsom schommelt al sinds 2009 rond de 130 miljoen euro. Wel blijkt dat de loonkosten voor zzp’ers flink zijn ingezakt; van 37 miljoen euro naar een schamele 7 miljoen euro. Terwijl de loonsom voor uitzendkrachten is verdubbeld.

Omzet

De totale omzet van de sector schommelt al jaren rond de 550 miljoen euro. Wel is er het één en ander veranderd in de totstandkoming van die omzet. Want er is flinke krimp (50%) in het school-, bedrijfs- en het openbaar lijndienstvervoer. Daartegenover staat dat er flinke groei is in op het gebied van dagtochten.

Een en ander opgeteld komt Panteia tot de conclusie dat de omzet per touringcar sinds 2008 met 18% is gestegen naar 144.576 euro per voertuig. De omzet per voertuigkilometer is ongeveer gelijk gebleven met 1,97 euro. Net als de omzet per reizigerskilometer: 4,5 cent. Door de hogere bezettingsgraad en het hogere aantal kilometers per voertuig wordt dus de gelijkblijvende vraag met minder voertuigen gedaan, zodat de efficiency flink is toegenomen.

Vergunning

De KNV-leden vormen bijna 60% van de actieve houders van een vergunning voor communautair vervoer (CV), die deze vergunning gebruiken voor vervoer per touringcar. De bedrijven die geen lid zijn van KNV Busvervoer zijn overwegend taxi-ondernemingen die over één of enkele touringcars beschikken ten behoeve van bepaalde klantengroepen. De KNV-leden leveren door hun relatief grote bedrijfsomvang ongeveer 80% van het wagenpark en ruim 80% van het totale vervoer.

Er zijn op dit moment 117 bedrijven met het keurmerk van de Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf (SKTB): Het SKTB-keurmerk bestaat uit het kwaliteitscertificaat ISO 9001 aangevuld met een set strenge veiligheidseisen.

Milieu

Uit het rapport blijkt dat verder ook dat het reizen per touringcar van alle modaliteiten het beste is voor het milieu. Als bijvoorbeeld wordt gekeken naar CO2-uitstoot voor een reis Amsterdam – Berlijn, dan scoort de touringcar verreweg het laagst met 30 kilogram CO2-uitstoot per reiziger. De trein draagt 50 kg CO2-uitstoot per reiziger bij, een auto met 4 personen 70 kg en een vliegtuig zelfs 355 kg.

Voor de consument is het overigens ook zeer aantrekkelijk om met een touringcar te reizen. Iemand die over twee weken van Amsterdam naar Berlijn wil reizen, betaalt per touringcar minimaall 58 euro. Voor een vliegreis moet minimaal 97 euro neergeteld worden. En een treinreis kost zelfs 118 euro voor het goedkoopste ticket. Daarmee is gebruik van touringcars goed voor zowel het milieu als de consument.

Markt

“We merken dat de markt weer aantrekt. Je ziet dat de crisis in 2008 behoorlijk wat invloed heeft gehad op de sector”, zegt Carlo Cahn, secretaris KNV Bus. “De sector is weer op de goede weg. Veel touringcar-bedrijven hebben het de laatste jaren zeer moeilijk gehad, maar er gloort weer hoop.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Touringcar-sector: flinke krimp wagenpark, wel dezelfde omzet | TaxiPro
touringcar, bus, besloten busvervoer

Touringcar-sector: flinke krimp wagenpark, wel dezelfde omzet

Het wagenpark van de sector besloten busvervoer in Nederland wordt sinds de economische crisis in 2008 steeds efficiënter ingezet. Want het aantal touringcars neemt al jaren fors af, terwijl de omzet en totale loonsom ongeveer gelijk zijn gebleven. Daardoor zijn zowel de inzet-uren als het aantal kilometers per touringcar flink gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van KNV. De Nederlandse touringcar-ondernemingen verschaffen werk aan bijna 6.500 personeelsleden.

Er waren in 2014 nog maar 3.826 touringcars actief in de wagenpark van de Nederlandse touringcar-bedrijven. Dat is een daling van maar liefst 11,3% ten opzichte van een jaar eerder. Op het hoogtepunt in 2008 waren er zelfs nog 5.139 bussen actief op de markt; wat dus neerkomt op een daling van maar liefst 25,6%.

Touringcar-ondernemingen

Ook het aantal touringcar-ondernemingen daalt gestaag mee. Per 31 december 2014 zijn er 479 Nederlandse vervoersondernemingen die touringcars exploiteren, terwijl in 2008 dat aantal nog 544 bedroeg. Een gemiddeld bedrijf heeft nu dus vergunningen voor een kleine 8 touringcars. Dat de touringcars beter worden benut door de vervoersbedrijven blijkt uit het aantal gereden kilometers per touringcar, dat stijgt namelijk fors.

Reed een touringcar in 2008 nog gemiddeld 61.765 kilometer per jaar, vorig jaar is dat gestegen naar 73.229 km; een stijging van 19%. Ook het aantal bedrijfsuren per touringcar is met sinds 2012 fors gestegen naar 1.989 uur; een stijging van 11% (eerdere gegevens zijn niet beschikbaar). Net als het aantal inzetdagen. Dat ging omhoog van 218 naar 236 dagen per jaar.

Passagiers

Ook het aantal reizigers per touringcar stijgt al jaren. Was dat in 2008 nog 39,8 passagiers per touringcar, nu is dat gestegen naar 43,7. Want ondanks de economische crisis blijft het totale aantal reizigerskilometers al jaren gelijk. Dat schommelt voortdurend rond de 12 miljard.

De hogere efficiency is nodig om met het lagere aantal voertuig toch dezelfde loonsom te kunnen blijven betalen. De loonsom schommelt al sinds 2009 rond de 130 miljoen euro. Wel blijkt dat de loonkosten voor zzp’ers flink zijn ingezakt; van 37 miljoen euro naar een schamele 7 miljoen euro. Terwijl de loonsom voor uitzendkrachten is verdubbeld.

Omzet

De totale omzet van de sector schommelt al jaren rond de 550 miljoen euro. Wel is er het één en ander veranderd in de totstandkoming van die omzet. Want er is flinke krimp (50%) in het school-, bedrijfs- en het openbaar lijndienstvervoer. Daartegenover staat dat er flinke groei is in op het gebied van dagtochten.

Een en ander opgeteld komt Panteia tot de conclusie dat de omzet per touringcar sinds 2008 met 18% is gestegen naar 144.576 euro per voertuig. De omzet per voertuigkilometer is ongeveer gelijk gebleven met 1,97 euro. Net als de omzet per reizigerskilometer: 4,5 cent. Door de hogere bezettingsgraad en het hogere aantal kilometers per voertuig wordt dus de gelijkblijvende vraag met minder voertuigen gedaan, zodat de efficiency flink is toegenomen.

Vergunning

De KNV-leden vormen bijna 60% van de actieve houders van een vergunning voor communautair vervoer (CV), die deze vergunning gebruiken voor vervoer per touringcar. De bedrijven die geen lid zijn van KNV Busvervoer zijn overwegend taxi-ondernemingen die over één of enkele touringcars beschikken ten behoeve van bepaalde klantengroepen. De KNV-leden leveren door hun relatief grote bedrijfsomvang ongeveer 80% van het wagenpark en ruim 80% van het totale vervoer.

Er zijn op dit moment 117 bedrijven met het keurmerk van de Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf (SKTB): Het SKTB-keurmerk bestaat uit het kwaliteitscertificaat ISO 9001 aangevuld met een set strenge veiligheidseisen.

Milieu

Uit het rapport blijkt dat verder ook dat het reizen per touringcar van alle modaliteiten het beste is voor het milieu. Als bijvoorbeeld wordt gekeken naar CO2-uitstoot voor een reis Amsterdam – Berlijn, dan scoort de touringcar verreweg het laagst met 30 kilogram CO2-uitstoot per reiziger. De trein draagt 50 kg CO2-uitstoot per reiziger bij, een auto met 4 personen 70 kg en een vliegtuig zelfs 355 kg.

Voor de consument is het overigens ook zeer aantrekkelijk om met een touringcar te reizen. Iemand die over twee weken van Amsterdam naar Berlijn wil reizen, betaalt per touringcar minimaall 58 euro. Voor een vliegreis moet minimaal 97 euro neergeteld worden. En een treinreis kost zelfs 118 euro voor het goedkoopste ticket. Daarmee is gebruik van touringcars goed voor zowel het milieu als de consument.

Markt

“We merken dat de markt weer aantrekt. Je ziet dat de crisis in 2008 behoorlijk wat invloed heeft gehad op de sector”, zegt Carlo Cahn, secretaris KNV Bus. “De sector is weer op de goede weg. Veel touringcar-bedrijven hebben het de laatste jaren zeer moeilijk gehad, maar er gloort weer hoop.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.