Taxibord

Zo probeert de taxisector er toch iets van te maken

Taxibord.

De Nederlandse taxisector heeft door het coronavirus veel werk zien wegvallen. Taxichauffeurs doen er alles aan om de overgebleven klanten veilig te vervoeren. En verschillende vervoersbedrijven zetten hun voertuigen en chauffeurs nu in voor sociale projecten.

TaxiPro schreef onlangs al over Taxi Zwijndrechtse Waard, dat met onder meer een afscherming tussen chauffeur en klant zorgt voor vervoer waarbij de kans op besmetting met het COVID-19 minimaal is. Taxichauffeur Abdel kwam met een soortgelijke oplossing: “Met een dik maar doorzichtig tafelkleed is er een afscheiding gemaakt in de auto. De klant kan je zien en horen, maar zijn of haar hoest komt nooit bij je.” Hicham, die zijn omzet zag afnemen tot 12 procent van wat het was, stelt voor: “We kunnen misschien een pendelservice worden voor uitvallend openbaar vervoer, of een soort treintaxi in het leven roepen.”

Taxichauffeur Jamal heeft voldoende desinfectiemiddel voor de handen aan boord, zowel voor hemzelf als zijn klanten. En hij doet nog veel meer om het vervoer veilig te houden. “Het pinapparaat maak ik continu schoon.
Ik voeg pure alcohol toe aan allesreinigingsdoekjes en ook aan een navulbare cockpitspray. Daarmee maak ik meerdere keren per dag de gehele auto van binnen schoon.” Hij doet de kofferbak open en dicht voor zijn klanten, maar vraagt ze wel zelf hun bagage in en uit te nemen.

Trevvel bezorgt voedselpakketten

In Rotterdam is de Sociale Hulpdienst Corona opgestart door de gemeente, doelgroepenvervoerder Trevvel, welzijnswerk en andere partijen. Rotterdammers kunnen een hulpvraag indienen bij welzijnswerk. Die organisatie pakt de meldingen met eigen medewerkers en vrijwilligers op en organiseert de oplossingen op hulpvragen in de wijk.

Daarnaast stelt Trevvel chauffeurs en voertuigen ter beschikking om de bezorging van boodschappen en vervoer te organiseren. Zo worden de voedselpakketten van de voedselbank door Trevvel thuisbezorgd. Arno van Haasterecht van Trevvel: “Het is een eenzame en ook angstige tijd voor ouderen en kwetsbare Rotterdammers. Met elkaar moeten we extra goed op hen letten. Met deze samenwerking willen we hen helpen waar we kunnen.”

Cabman: vergeet ondanks coronacrisis BCT-update niet

Cabman, de grootste leverancier van boordcomputers taxi, is momenteel 100 procent operationeel om zijn klanten van dienst te kunnen zijn met advies en antwoorden op vragen. Het bedrijf wijst erop dat ondanks de coronacrisis alle BCT’s voor 20 maart een update moeten krijgen. Dan lopen namelijk de geldigheidscertificaten van de apparaten af. Met de update worden die certificaten verlengd. Vindt de update niet plaats, dan gaan de BCT’s op zwart en kunnen ze ook niet meer worden gebruikt of gerepareerd. Onlangs legde Cabman al uit hoe dit werkt.

Van Driel is solidair

Vervoersservice Van Driel is één van de vele doelgroepenvervoerders waar de meeste voertuigen stilstaan en de chauffeurs steeds vaker thuis zitten. Het bedrijf stelt zich middels een oproep op LinkedIn solidair op met die delen van de maatschappij waar nu juist extra veel werk moet worden verzet.

“In deze moeilijke tijden is er veel druk op cruciale processen in onze samenleving om alles draaiende te houden. Wij vragen dan ook aan onze medewerkers, die daar toe in staat zijn, om te kijken of ze in hun lokale maatschappij iets kunnen bijdragen, hoe klein dan ook. Heb jij, of ken jij, een organisatie of goed doel waar behoefte is aan vervoer, bijvoorbeeld het rondbrengen van maaltijden of medicijnen? Onze chauffeurs kunnen met hun auto’s en bussen wellicht van dienst zijn.”

TTO’s komen chauffeurs en zorgsector tegemoet

De Amsterdamse Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) proberen het leed voor hun chauffeurs waar mogelijk te verzachten. Taxi Direct heeft de contributie per direct met 50 procent verlaagd om de chauffeurs, die bijna geen werk meer hebben, een hart onder de riem te steken. TCS heeft de contributie helemaal geschrapt, in elk geval tot 15 april, wanneer zal worden bekeken of de situatie dan veranderd is. Take a Taxi zoekt de oplossing in het werken met gespreide betalingen. Taxi Electric pakt het iets anders aan met de korting: mensen die in de zorg werken kunnen voorlopig tegen kostprijs met de taxi naar hun werk.

Taxi’s inzetten voor Oppas aan huis

“Het platform Oppas aan huis heeft als doel een brug te bouwen tussen de stilstaande taxisector, overige (tijdelijk) werklozen, de uitdaging van kinderopvang, zorg voor risicogroepen en vervanging van openbaar vervoer”, schrijft Karin Dral in een brief aan brancheorganisatie KNV. Dral ziet mogelijkheden om taxichauffeurs en voertuigen in te zetten om de opvang van kinderen van mensen in vitale beroepen te ondersteunen. Het gaat dan om vervoer van de oppassen, kinderen, medicijnen en kwetsbare groepen. Het concept voorziet in maatregelen om besmetting met COVID-19 aan boord van de taxi’s te voorkomen. Met subsidies kan het salaris van de chauffeurs worden gewaardborgd. Oppas aan huis heeft geen winstoogmerk maar wil met efficiënt beleid onder meer de taxibranche verder helpen in deze bijzondere tijden.

Er zijn ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden van hoe bedrijven en zzp’ers in de taxibranche met de coronacrisis omgaan. Blijf deze voorbeelden delen met TaxiPro via redactie@taxipro.nl, zodat anderen in de branche er ook wat aan hebben. Voor alle berichtgeving over deze bijzondere tijden houden we het Dossier Coronavirus bij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Zo probeert de taxisector er toch iets van te maken | TaxiPro
Taxibord

Zo probeert de taxisector er toch iets van te maken

Taxibord.

De Nederlandse taxisector heeft door het coronavirus veel werk zien wegvallen. Taxichauffeurs doen er alles aan om de overgebleven klanten veilig te vervoeren. En verschillende vervoersbedrijven zetten hun voertuigen en chauffeurs nu in voor sociale projecten.

TaxiPro schreef onlangs al over Taxi Zwijndrechtse Waard, dat met onder meer een afscherming tussen chauffeur en klant zorgt voor vervoer waarbij de kans op besmetting met het COVID-19 minimaal is. Taxichauffeur Abdel kwam met een soortgelijke oplossing: “Met een dik maar doorzichtig tafelkleed is er een afscheiding gemaakt in de auto. De klant kan je zien en horen, maar zijn of haar hoest komt nooit bij je.” Hicham, die zijn omzet zag afnemen tot 12 procent van wat het was, stelt voor: “We kunnen misschien een pendelservice worden voor uitvallend openbaar vervoer, of een soort treintaxi in het leven roepen.”

Taxichauffeur Jamal heeft voldoende desinfectiemiddel voor de handen aan boord, zowel voor hemzelf als zijn klanten. En hij doet nog veel meer om het vervoer veilig te houden. “Het pinapparaat maak ik continu schoon.
Ik voeg pure alcohol toe aan allesreinigingsdoekjes en ook aan een navulbare cockpitspray. Daarmee maak ik meerdere keren per dag de gehele auto van binnen schoon.” Hij doet de kofferbak open en dicht voor zijn klanten, maar vraagt ze wel zelf hun bagage in en uit te nemen.

Trevvel bezorgt voedselpakketten

In Rotterdam is de Sociale Hulpdienst Corona opgestart door de gemeente, doelgroepenvervoerder Trevvel, welzijnswerk en andere partijen. Rotterdammers kunnen een hulpvraag indienen bij welzijnswerk. Die organisatie pakt de meldingen met eigen medewerkers en vrijwilligers op en organiseert de oplossingen op hulpvragen in de wijk.

Daarnaast stelt Trevvel chauffeurs en voertuigen ter beschikking om de bezorging van boodschappen en vervoer te organiseren. Zo worden de voedselpakketten van de voedselbank door Trevvel thuisbezorgd. Arno van Haasterecht van Trevvel: “Het is een eenzame en ook angstige tijd voor ouderen en kwetsbare Rotterdammers. Met elkaar moeten we extra goed op hen letten. Met deze samenwerking willen we hen helpen waar we kunnen.”

Cabman: vergeet ondanks coronacrisis BCT-update niet

Cabman, de grootste leverancier van boordcomputers taxi, is momenteel 100 procent operationeel om zijn klanten van dienst te kunnen zijn met advies en antwoorden op vragen. Het bedrijf wijst erop dat ondanks de coronacrisis alle BCT’s voor 20 maart een update moeten krijgen. Dan lopen namelijk de geldigheidscertificaten van de apparaten af. Met de update worden die certificaten verlengd. Vindt de update niet plaats, dan gaan de BCT’s op zwart en kunnen ze ook niet meer worden gebruikt of gerepareerd. Onlangs legde Cabman al uit hoe dit werkt.

Van Driel is solidair

Vervoersservice Van Driel is één van de vele doelgroepenvervoerders waar de meeste voertuigen stilstaan en de chauffeurs steeds vaker thuis zitten. Het bedrijf stelt zich middels een oproep op LinkedIn solidair op met die delen van de maatschappij waar nu juist extra veel werk moet worden verzet.

“In deze moeilijke tijden is er veel druk op cruciale processen in onze samenleving om alles draaiende te houden. Wij vragen dan ook aan onze medewerkers, die daar toe in staat zijn, om te kijken of ze in hun lokale maatschappij iets kunnen bijdragen, hoe klein dan ook. Heb jij, of ken jij, een organisatie of goed doel waar behoefte is aan vervoer, bijvoorbeeld het rondbrengen van maaltijden of medicijnen? Onze chauffeurs kunnen met hun auto’s en bussen wellicht van dienst zijn.”

TTO’s komen chauffeurs en zorgsector tegemoet

De Amsterdamse Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) proberen het leed voor hun chauffeurs waar mogelijk te verzachten. Taxi Direct heeft de contributie per direct met 50 procent verlaagd om de chauffeurs, die bijna geen werk meer hebben, een hart onder de riem te steken. TCS heeft de contributie helemaal geschrapt, in elk geval tot 15 april, wanneer zal worden bekeken of de situatie dan veranderd is. Take a Taxi zoekt de oplossing in het werken met gespreide betalingen. Taxi Electric pakt het iets anders aan met de korting: mensen die in de zorg werken kunnen voorlopig tegen kostprijs met de taxi naar hun werk.

Taxi’s inzetten voor Oppas aan huis

“Het platform Oppas aan huis heeft als doel een brug te bouwen tussen de stilstaande taxisector, overige (tijdelijk) werklozen, de uitdaging van kinderopvang, zorg voor risicogroepen en vervanging van openbaar vervoer”, schrijft Karin Dral in een brief aan brancheorganisatie KNV. Dral ziet mogelijkheden om taxichauffeurs en voertuigen in te zetten om de opvang van kinderen van mensen in vitale beroepen te ondersteunen. Het gaat dan om vervoer van de oppassen, kinderen, medicijnen en kwetsbare groepen. Het concept voorziet in maatregelen om besmetting met COVID-19 aan boord van de taxi’s te voorkomen. Met subsidies kan het salaris van de chauffeurs worden gewaardborgd. Oppas aan huis heeft geen winstoogmerk maar wil met efficiënt beleid onder meer de taxibranche verder helpen in deze bijzondere tijden.

Er zijn ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden van hoe bedrijven en zzp’ers in de taxibranche met de coronacrisis omgaan. Blijf deze voorbeelden delen met TaxiPro via redactie@taxipro.nl, zodat anderen in de branche er ook wat aan hebben. Voor alle berichtgeving over deze bijzondere tijden houden we het Dossier Coronavirus bij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.