Elektrische rolstoel. Foto: iStock / Teichert

Problemen zorgvervoer nemen toe: ‘Wens klant vaker onvervulbaar’

Sinds de vraag naar zorgvervoer weer is toegenomen, kampt de sector met honderden moeilijk te vervullen vacatures. Het tekort loopt dusdanig op dat bedrijven steeds vaker aangeven dat ze ritten niet meer op tijd kunnen rijden, of dat ritten zelfs helemaal uit dreigen te vallen. Het betreft onder andere ritten naar ziekenhuizen, zorginstellingen en onderwijsinstellingen.

Het gaat niet alleen om een tekort aan chauffeurs, maar ook ondersteunend personeel als centralisten, begeleiders en monteurs. Op het hoogtepunt van de coronacrisis werden vervoersvolumes in onder meer het wmo-vervoer en in de Regiotaxi fors ingekrompen. In het dagbestedingsvervoer en het zittend ziekenvervoer lagen de volumes vele tientallen procenten lager dan voor de crisis.

Zorgvervoerondernemers kregen daardoor ondanks de steunmaatregelen flinke financiële klappen, ondanks de generieke steunmaatregelen en het feit dat diverse opdrachtgevers financieel bijsprongen door een deel van de uitgevallen ritten te vergoeden. Door de lagere vervoersvolumes stroomde er ook veel personeel uit. Enerzijds omdat de steunmaatregelen niet altijd toereikend waren om al het personeel, waaronder de flexibele schil, in dienst te houden. Anderzijds omdat personeel zelf stopte met werken of elders werk kon vinden.

Oplopend aantal ziektemeldingen door corona

Dit personeel is in verband met de toegenomen vraag nu weer hard nodig. Door het oplopen van de coronabesmettingen neemt namelijk ook het aantal ziektemeldingen onder het personeel toe. Dit is voor de vervoerders een moeilijk op te lossen probleem dat ervoor kan zorgen dat straks niet iedereen meer vervoerd kan worden. Nu al moeten klanten soms langer dan afgesproken wachten op de taxi die hen bijvoorbeeld naar de dagbesteding of naar het ziekenhuis brengt.

Lees ook: Waarom zouden jongeren nog taxi- of touringcarchauffeur worden? 

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt maakt zich grote zorgen over de omvang van dit probleem. “Landelijk zien we honderden vacatures die lastig in te vullen zijn. Dat betekent dat er nu al een extra beroep wordt gedaan op personeel binnen bedrijven, maar dat is niet altijd toereikend voor de grote piek van het vervoer in de ochtend en de middag. We zien dat ondernemers in samenspraak met opdrachtgevers aanpassingen doorvoeren om te voorkomen dat ritten uitvallen.”

Passagiers ervaren het échte probleem

Het vraagt volgens hem veel kunst- en vliegwerk en creativiteit van de bedrijven om klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. “We merken dat bij ondernemers het water echt aan de lippen staat. Bij de meeste opdrachtgevers is er gelukkig begrip voor de situatie. Dat is een goede zaak.” De passagiers in de taxi’s ervaren daarentegen het échte probleem, stelt hij. Zij kunnen namelijk niet altijd meer op tijd vervoerd worden of ze worden niet meer door hun vaste chauffeur vervoerd. “Voor een kwetsbare doelgroep is dat een groot probleem.”

KNV zoekt samen met de ondernemers op diverse manieren naar oplossingen. Het personeelstekort is volgens de brancheverenging echter niet van vandaag op morgen opgelost, aangezien het zich ook speelt in andere sectoren zoals de zorg en de horeca. Er wordt daarom om begrip gevraagd voor de situatie.

“Het is geen kwade wil dat de bedrijven niet altijd aan de vervoersvraag kunnen voldoen op de momenten dat klanten dat willen”, benadrukt Eckhardt. “Zorgvervoerders zijn onderdeel van de zorgketen en houden de belangen van de klant voortdurend in de gaten. We zijn nu echter in een situatie terechtgekomen dat we soms niet meer de wens van de klant kunnen invullen. Daar zitten de ondernemers vreselijk mee in hun maag.”

Lees ook: Werkdruk zorgvervoer steeds hoger: zo blijven de gevolgen beperkt

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.