Bertho Eckhardt
Nationaal Congres Contractvervoer

KNV: ‘Het congres is dé mogelijkheid om als branche bij elkaar te komen’

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt.Foto: TaxiPro

De verschillende lockdowns waarmee Nederland tijdens de coronaperiode mee te maken kreeg, hebben voor de taxibranche flinke gevolgen gehad. Horecazaken sloten noodgedwongen hun deuren en het toerisme lag zo goed als stil. Vorige maand bleek uit onderzoek van AT5 dat in slechts twee jaar tijd, 1200 Amsterdamse taxichauffeurs ermee gestopt zijn. Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer, op 6 oktober in Houten, zal werkgeversorganisatie KNV bespreken hoe het chauffeursbestand weer op peil kan worden gebracht.

Bertho Eckhardt, voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), zal het Nationaal Congres Contractvervoer aftrappen. Volgens hem hebben vervoerders alles op alles gezet om het vervoer zo veel en veilig mogelijk door te laten gaan, tijdens de coronaperiode. “We blikken daarom terug op die tijd, maar kijken ook vooruit naar de toekomst”, laat KNV weten. “Daarbij gaan we het onder andere hebben over de veranderingen in de vervoersvolumes. Ook willen we het hebben over een goede uitwerking van het doorbetalen van niet gereden ritten tijdens corona. Veel opdrachtgevers zagen gelukkig in dat dit noodzakelijk was voor de continuïteit van het vervoer.”

Chauffeurstekort

Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer passeren verschillende vraagstukken die op dit moment in de taxibranche spelen de revue. Volgens KNV zal vooral het huidige chauffeurstekort zeker onderwerp van gesprek zijn. “Dat kwam de laatste tijd ook veel in de pers aan bod. Zeker als het ging over het leerlingenvervoer. We gaan het daarom onder andere hebben over de dingen die we nu doen om dit tegen te gaan, zoals wervingscampagnes.”

“Gelukkig krijgen de vervoerders niet de schuld van de problemen en wil de overheid graag meewerken. Wij proberen daarbij ook naar het grotere plaatje te kijken, zoals de vele solo-vervoersindicaties en de mogelijkheden die het LWT-traject kan bieden om het chauffeurstekort tegen te gaan. Ook adresseren we zaken als het niet lonen van meer werken, omdat dan allerlei toeslagen gemist worden.”

Waardevol

Volgens KNV is het belangrijk dat dit soort zaken met de gehele sector besproken worden. De werkgeversorganisatie staat dan ook te popelen om hun verhaal te doen op het Nationaal Congres Contractvervoer. “Het congres is dé mogelijkheid om als branche in contact te komen met de opdrachtgevers en andere stakeholders. Dat is ontzettend waardevol. We kijken er ieder jaar weer naar uit.”

Wil jij ook bij het Nationaal Congres Contractvervoer aanwezig zijn? Of tijdens Taxi Expo ’22 rondlopen op de vakbeurs? Dat kan! Registreer jezelf hier

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.