Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo
JW verzekeringen

Nieuwe taxiverzekering kent vliegende start: ‘Al 500 ondernemingen overgestapt’

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

Sinds kort zijn voor een grote groep ondernemers taxiverzekeringen beschikbaar met als risicodrager buitenlandse verzekeraars, JW Verzekeringen heeft via een van de grootste verzekeringsvolmachten van de wereld, toegang tot buitenlandse verzekeraars die taxi’s in Nederland willen verzekeren. Volgens JW Verzekeringen is het gezamenlijke doel van deze verzekering om voor de lange termijn de premies laag te kunnen houden.

Taxichauffeurs vanaf 24 jaar oud en met minimaal vier schadevrije jaren, komen in aanmerking voor deze nieuwe verzekering. Volgens een boekenonderzoek, uitgevoerd door JW Verzekeringen, blijkt namelijk dat 75 procent van de schades wordt gereden door taxiondernemers met minder dan vier schadevrije jaren en die jonger zijn dan 24 jaar.

Strenge toelatingseisen

“Wij willen de premies voor een langere periode zo laag mogelijk houden”, zegt Wout Wolven van JW Verzekeringen daarover. “Dat doen we door strenge toelatingseisen te stellen. We kijken goed naar iemands schadeverleden, historie en luisteren goed naar ieders verhaal. We hebben daarom bewust voor vier schadevrije jaren gekozen. Als het schadebeeld negatief is, kom je niet in aanmerking voor deze verzekering.”

Verzekeringen voor taxiondernemers zijn sinds 2018 niet meer vanzelfsprekend. “Sinds dat jaar zijn grote verzekeraars gestopt met het verzekeringen van taxiondernemers”, legt Wolven verder uit. “Op een gegeven moment bleven voor de taxibranche enkel de Vereende, Amlin en Avero nog over. In die tijd deed Uber ook z’n intrede in de grote steden met jongere chauffeurs. De schades die daaruit voortkwamen, waren wel even schrikken.”

Vliegende start

De nieuwe taxiverzekering kent een vliegende start. Binnen twee maanden zijn zo’n 500 taxiondernemingen overgestapt. “We hebben onze klanten actief hierover geïnformeerd en na de lancering online in de markt gezet”, zo verklaart Wolven de snelle groei. “We hebben nog niets van onze klanten gehoord, dus dat betekent dat het goed is. Als het rustig blijft, zijn mensen gewoon blij met de overstap die ze hebben gemaakt. Zo werkt dat nou eenmaal in de verzekeringswereld.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Redactie

1 reactie op “Nieuwe taxiverzekering kent vliegende start: ‘Al 500 ondernemingen overgestapt’”

Stef Bouwhuis|07.02.23|12:51

Het grote nadeel van deze massale overstap is, dat als een groot smaldeel bij één verzekeraar zit en deze plotsklaps zijn acceptatie wijzigt, omdat ze het schadeverloop te riskant vinden, er een crisis op de taximarkt ontstaat. Er is een belang om óf verdeeld te zijn over meerdere maatschappijen óf een soort ‘eigen onderlinge verzekering’ te creëren, waarbij het eigen risico redelijk hoog is.

Nieuwe taxiverzekering kent vliegende start: ‘Al 500 ondernemingen overgestapt’ | TaxiPro
Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo
JW verzekeringen

Nieuwe taxiverzekering kent vliegende start: ‘Al 500 ondernemingen overgestapt’

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

Sinds kort zijn voor een grote groep ondernemers taxiverzekeringen beschikbaar met als risicodrager buitenlandse verzekeraars, JW Verzekeringen heeft via een van de grootste verzekeringsvolmachten van de wereld, toegang tot buitenlandse verzekeraars die taxi’s in Nederland willen verzekeren. Volgens JW Verzekeringen is het gezamenlijke doel van deze verzekering om voor de lange termijn de premies laag te kunnen houden.

Taxichauffeurs vanaf 24 jaar oud en met minimaal vier schadevrije jaren, komen in aanmerking voor deze nieuwe verzekering. Volgens een boekenonderzoek, uitgevoerd door JW Verzekeringen, blijkt namelijk dat 75 procent van de schades wordt gereden door taxiondernemers met minder dan vier schadevrije jaren en die jonger zijn dan 24 jaar.

Strenge toelatingseisen

“Wij willen de premies voor een langere periode zo laag mogelijk houden”, zegt Wout Wolven van JW Verzekeringen daarover. “Dat doen we door strenge toelatingseisen te stellen. We kijken goed naar iemands schadeverleden, historie en luisteren goed naar ieders verhaal. We hebben daarom bewust voor vier schadevrije jaren gekozen. Als het schadebeeld negatief is, kom je niet in aanmerking voor deze verzekering.”

Verzekeringen voor taxiondernemers zijn sinds 2018 niet meer vanzelfsprekend. “Sinds dat jaar zijn grote verzekeraars gestopt met het verzekeringen van taxiondernemers”, legt Wolven verder uit. “Op een gegeven moment bleven voor de taxibranche enkel de Vereende, Amlin en Avero nog over. In die tijd deed Uber ook z’n intrede in de grote steden met jongere chauffeurs. De schades die daaruit voortkwamen, waren wel even schrikken.”

Vliegende start

De nieuwe taxiverzekering kent een vliegende start. Binnen twee maanden zijn zo’n 500 taxiondernemingen overgestapt. “We hebben onze klanten actief hierover geïnformeerd en na de lancering online in de markt gezet”, zo verklaart Wolven de snelle groei. “We hebben nog niets van onze klanten gehoord, dus dat betekent dat het goed is. Als het rustig blijft, zijn mensen gewoon blij met de overstap die ze hebben gemaakt. Zo werkt dat nou eenmaal in de verzekeringswereld.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Redactie

1 reactie op “Nieuwe taxiverzekering kent vliegende start: ‘Al 500 ondernemingen overgestapt’”

Stef Bouwhuis|07.02.23|12:51

Het grote nadeel van deze massale overstap is, dat als een groot smaldeel bij één verzekeraar zit en deze plotsklaps zijn acceptatie wijzigt, omdat ze het schadeverloop te riskant vinden, er een crisis op de taximarkt ontstaat. Er is een belang om óf verdeeld te zijn over meerdere maatschappijen óf een soort ‘eigen onderlinge verzekering’ te creëren, waarbij het eigen risico redelijk hoog is.