Taxichauffeurs krijgen boete wegens niet aanzetten meter

taximeter, tarief

Twee taxichauffeurs hebben afgelopen weekend in Breda een boete van 857 euro gekregen omdat zij klanten vervoerden zonder de taxameter daarbij ingeschakeld te hebben. Ook hadden zij de rittenstaat met het vertrekmoment en -plaats onvolledig ingevuld. De boetes werden uitgedeeld door agenten van het team Verkeer in de nacht van vrijdag 13 op zaterdag 14 december 2013 op de Claudius Prinsenlaan en de Belcrumweg.

De boete voor de geconstateerde overtreding is 850 euro, verhoogd met 7 euro aan administratiekosten.

Controles

De politie controleert, mede op verzoek van de taxibranche, met regelmaat op snorders, chauffeurs die mensen voor weinig geld wegbrengen in voertuigen die in vaak slechte staat zijn en waarvan de bestuurder ook geen chauffeursvergunning heeft en er geen sprake is van een goedgekeurde taxi.

De twee gecertificeerde chauffeurs die een bekeuring hebben gekregen reden wel in een officiële taxi maar hadden de meter niet ingeschakeld en hun administratie niet ingevuld. De politie, zal vanwege dit resultaat, de komende weken vaker taxi’s controleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

44 reacties op “Taxichauffeurs krijgen boete wegens niet aanzetten meter”

Ton van Hienen|16.12.13|10:47

Eigen schuld , dikke bult. Elke chauffeur weet hoe het moet, ruikt naar snabbelen!!

Ton van Dalfsen|16.12.13|11:16

Zeker eigen schuld , Dit zullen ze niet voor het eerst hebben gedaan.

Hasan Bicklar|16.12.13|12:27

Vorige week moest ik even naar de garage. Een vriend van mij is met me meegereden. Krijg ik dan ook een boete omdat de meter niet heb ingeschakeld?

Hasan Bicklar|16.12.13|12:43

En ja vorig jaar heb ik een duitse jongen zonder de teller in te schakelen gratis naar ziekenhuis gebracht, omdat hij door een paar andere jongens bijna dood geslagen was en na meer dan half uur wachten geen ambulance kwam. Als ik onderweg was aangehouden had ik ook zeker een boeten gekregen of niet? Moet ik zo iemand volgende keer gewoon laten sterven? het wordt tijd om zulke stomme regels af te schaffen. Dit soort problemen kunnen veel makkelijker en efficiënter worden opgelost.

Peter Klercq|16.12.13|12:58

Hasan, je weet toch hoe het moet of niet… Voor vragen kun je ook bij het ILT terecht… ALTIJD EEN DAGSTAAT SCHRIJVEN VOORKOMT PROBLEMEN EN ROMPSLOMP…

Als deze heren de rit hadden opgeschreven met een bedrag erbij was er geen vuiltje aan de lucht…

Hasan Bicklar|16.12.13|13:14

Meneer Klercq , ik weet wel hoe het moet. Ik ben laatste jaren 5 keer gecontroleerd en bij mij was altijd alles in orde. Het gaat bij mij daarom dat de overheid alleen maar uit is om werkende mensen te pesten. Als de teller niet ingeschakeld is vind ik het een zaak tussen werkgever en de werknemer, en de klant hoef niks te betalen als de teller uit staat. De ondernemer moet uiteindelijk de gereden kilometers verantwoorden bij de belastingdienst. Waarom dan dit soort absurde boetes?

Hasan Bicklar|16.12.13|13:16

En ik heb het niet over de rittenstaat of de werkmap, maar alleen over de niet ingeschakelde teller.

Ton van Dalfsen|16.12.13|13:50

Als je zo goed weet hoe het moet ? Dan registreer je toch alles , Als je dus niet registreerd kan de ondernemer ook niet de gereden kilometers verantwoorden. Hoe moeilijk is het nou om alles gewoon te registreren als je alles zo goed weet. En als je iemand gratis naar het ziekenhuis brengt zet je gewoon de meter aan en beschrijft op de rittenstaat hoe en waarom. lijkt me niet zo moeilijk als je het toch zo goed weet !!!!!!!!

Hasan Bicklar|16.12.13|15:14

Ik weet dat ik de teller moet aanzetten als ik klanten vervoer en dat doe ik ook altijd, maar ik snap niet waarom ik een boete moet krijgen als ik bijvoorbeeld onderweg een vriend tegenkom die op de bus staat te wachten. Dan neem ik hem gewoon mee omdat ik toch dezelfde richting rij en geen extra kilometers maak. Maar als ik word aangehouden is dat meteen een boete omdat de teller uit staat. Zet ik de teller aan dan kan ik het bedrag dat op de teller staat niet verantwoorden.

Pierre van Aert|17.12.13|05:27

Dus, dat is niet zo moeilijk, die vriend mag je gewoon niet meenemen, zelfs geen collega.
Daarom ook de dubbele ritprijs bij : 1 wagen 2 chauffeurs, voor de terugrit naar de wagen van de 2e chauffeur.

Hasan Bicklar|17.12.13|07:13

Meneer Van Aert,
ik ben zelf de eigenaar van het bedrijf. Maar waarom moet een van mijn chauffeurs die een collega meeneemt beboet worden, terwijl hij mijn toestemming heeft om dat te doen? Ik vind dat dat iets is tussen de werkgever en de werknemer.
Uiteindelijk moet de ondernemer de kilometers toch verwantorden bij de belastingdienst.Waarom dan die absurde boetes? En de klant hoef sowieso niet te betalen als de teller uit staat. De taxiwet in zijn geheel deugt voor geen meter.

Hasan Bicklar|17.12.13|07:32

Het is heel simpel, of ik zet de de teller aan en ik neem die vriend mee, maar dan moet ik op rittenstaat het bedrag wat op de teller staat als niet betaald registreren, of ik zet de teller helemaal niet aan, want het geld krijg ik toch niet. Wat maakt dat in zo`n geval uit of de teller aan of uit staat? Dan begrijp ik de boetes niet. Bij klanten vervoeren moet je altijd de teller aanzetten en als die uit staat vind ik de een boete terecht maar niet door de overheid, maar door de werkgever zelf.

Centrale Breda|17.12.13|09:58

Meneer Bicklar,
Ik snap u opwinding niet zo goed.
U blijft maar hameren op het niet aanzetten van de meter terwijl de boetes zijn uitgedeeld voor het niet aanhebben van de meter EN het niet bij houden van de administratie, u voelt zich welhaast persoonlijk aangevallen.
1 van de 2 boetes betrof een “taxi chauffeur” die al zeker 15 jaar 7 dagen per week rondrijdt waarvan slechts de laatste helft met een vergunning.
Voor 857 euro lijkt me dat een koopje. Men weet wel wie men moet hebben hoor.

Hasan Bicklar|17.12.13|18:53

@Centrale Breda
Alleen voor het niet aanzetten van de teller staan hoge boetes. Ik rij 5 dagen per week, en het gebeurt zeker 2-3 week per week dat ik ergens een bekende tegenkom die ik gewoon onderweg ergens afzet (zonder extra kilometers te maken). Maar als ik word aangehouden krijg ik ook een boete.
En als ik de teller elke keer aanzet worden het 10-15 ritten per maand die de belastingdienst als vervoerde taxiritten beschouwt en ik moet aangeven waarom die ritten niet betaald zijn.

Hasan Bicklar|17.12.13|19:03

voorbeeld:paar maanden terug heb ik een vaste klant van mij naar belgie gebracht.De rit vooraf betaald.Daar aangekomen bleek dat er niemand thuis was.Maar ze had geen geld meer en vroeg mij of ik haar weer gratis terug kon rijden.Als een verantwoord taxichauffeur vind ik het niet kunnen om haar daar te laten staan om 3 uur s`morgens,en ik moet toch weer terugrijden.Dan snap ik niet waarom ik de teller moet aanzetten terwijl ik van te voren weet dat de rit niet betaald wordt.

Hasan Bicklar|17.12.13|19:11

Als je in zo`n geval de teller niet zet word je beboet. En als je de teller wel aanzet moet je het bedrag dat op de teller staat verantwoorden. In de wet staat dat je de teller moet aanzetten als je klanten vervoert. Maar de boetes kijken niet naar of die persoon een klant is of niet.Zoals gezegd een klant is niet verplicht om de rit te betalen als de teller uit staat. Die boetes slaan dus nergens op. in plaats van die boetes moet de overheid mensen beter informeren. Dan is het probleem opgelost

Centrale Breda|17.12.13|19:58

Meneer Heerze heeft gelijk, maar ik wil nog even kwijt dat dit soort boetes uitgedeeld KUNNEN worden maar niet MOETEN worden(zoals bij elke overtreding in nederland, het opportuniteitsbeginsel heet dat)
Deze twee zijn bij mijn weten de eerste boetes ooit die hiervoor in Breda zijn uitgedeeld.
Ten tweede zal in het geval van zo’n vice versa rit iemand echt geen boete krijgen zeker niet als dat gewoon op de ritten staat vermeld staat hoor.
En vrienden mee laten rijden? =privé km, 500+ = bijtelling

Hasan Bicklar|17.12.13|22:33

Meneer Heerze,bij mij worden alle alle gereden kilometers zakelijk of privé netjes geregistreerd.Bij mij gaat het alleen om een uitgeschakeld teller.De rit wordt dus geregistreerd met bijbehorende uitleg,alleen de teller wordt niet aangezet.Wat is nou het verschil als ik die persoon zonder de teller aan te zetten afzet,of ik zet de meter aan en op de lijst zet ik het bedrag als niet ontvangen.Wat is hier de verschil en waarom krijgt ik dan een boete alleen omdat de meter ui staat?

Hasan Bicklar|17.12.13|22:39

@ Centrale breda, als ik extra kilometers moet maken om een vriend ergens af te zetten registreer ik dat gewoon als een privé rit.Dat is wel duidelijk. Maar als ik onderweg toch aangehouden word moet volgens de wet de teller aan staan, en de controleur mag gewoon een boete uitschrijven.En hierboven had ik het alleen over een meerijdende vriend waarbij ik geen extra kilometers hoef te maken bijvoorbeeld naar de taxistandplaats waar ik werk.Als hij nou meerijdt of niet, ik moet toch naar me werk.

Hasan Bicklar|17.12.13|22:47

De hele taxiwet bevat absurde regels, waarbij iedere taxichauffeur of taxiondernemer elke dag met de gedachte moet vechten dat die niet opeens een crimineel wordt. Die wet deugt van A tot Z voor geen meter, de chauffeur krijgt eerst een boete omdat de teller niet aanstaat, vervolgens moet de ondernemer de kilometers verantwoorden en als die niet kloppen krijgt die ook een boete terwijl de chauffeur eerder al de boete voor het zelfde feit betaald heeft.Das dus dubbel boetes innen.

Hasan Bicklar|17.12.13|22:57

heel simpel,als de chauffeur zonder toestemming van de baas de teller niet aanzet, is de werkgever diegene die hem moet bestraffen of ontslaan of wat dan ook. Als de chauffeur met toestemming van de werkgever de teller niet aanzet, dan snap ik weer niet waarom de chauffeur een boete moet krijgen? Het is aan de ondernemer om die kilometers met bijbehorende uitleg te registreren. Wat de overheid hier doet is zich bemoeien met interne bedrijfsbeleid van een onderneming.

Centrale Breda|17.12.13|23:26

Daarmee krijgen op heterdaad betrapte pachters dus alsnog de kans om het op papier achteraf nog even kloppend te krijgen.
Dat de goede onder de kwade moeten lijden(wat te voorkomen valt door gewoon de meter aan te zetten en het bedrag onmiddellijk op kas te zetten met een toelichting van enkele woorden) is iets wat helaas overal voorkomt.
En nogmaals dat boetes kunnen worden uitgedeeld wil niet zeggen dat dat ook aan de lopende band gebeurd, nog nooit eerder gehoord in Breda in 30 jaar.

Hasan Bicklar|18.12.13|00:04

Als ik de rit nou van te voren registreer met de uitleg dat het een niet-betaalde rit is, maakt dat dan een verschil of de teller aan of uit staat? Wat is in zo`n geval de toegevoegde waarde om de meter aan te zetten? En wat beweegt de belastingdienst om in zo`n geval een boete te schrijven? Dat zijn allemaal dingen die onduidelijk zijn. Ja bij het vervoeren van klanten moet je de teller aanzetten, maar als je een vriend meeneemt hoef de teller niet aan te staan, maar de boete krijg je toch.

Pierre van Aert|18.12.13|08:36

Tsja, iedereen weet dat boetes voor economische delicten absurd hoog zijn.
Het is ook voor de wetgever ondoenlijk om ter plekke te beoordelen wie nu vriendjes, familie of collega’s zijn. Zo kan je elke keer wel een smoesje verzinnen. Dus daarom ook de éénduidige regel, dat wie er ook in de taxi inzit, die meter moet gewoon aan, klaar en simpel en elke taxichauffeur weet dat, of zou het moeten weten.

Centrale Breda|18.12.13|10:37

Als je een vriend meeneemt zelf al rij je geen meter om dan zijn dat privé km’s, dat verzin ik niet maar zo ziet de belastingdienst dat wel, vraag maar na.
En tenminste 1 van de chauffeurs die beboet is heeft de eerste 7 jaar van zijn “taxi loopbaan” in een Mercedes ben-hur met gele platen uitsluitend “vrienden” rond gereden, en met blauwe platen doet eigenlijk niet anders(hoezo belasting hoezo rijtijdenwet)maar nooit te bewijzen, 1 keer gepakt 857 euro is koopje,geheel terecht vaker doen

Hasan Bicklar|18.12.13|21:04

Die mensen die de boel bezeiken moeten gewoon hoge boetes krijgen. Maar helaas ook mensen die eerlijk proberen hun werk te doen worden daar de dupe van en de overheid is niet in staat om met betere regelgeving die problemen op te lossen.Daarom ben ik van plan om naar Duitsland te gaan verhuizen,en daar mijn bedrijf te vestigen. En die drie chauffeurs van mij mogen weer terug naar de uitkering.Voortdurend nieuw wetten en regels.Daar word je gewoon gek van. Hier weet je nooit waar je aan toe bent.

Hudson Taxi|18.12.13|22:19

Personenvervoer tegen betaling is vergunningplichtig waarbij je de taxiwet in acht moet houden. Wanneer je iemand gratis meeneemt, dan doe je geen taxivervoer. Hoeft de meter ook niet aan. Dat is het kromme van de wet. Je moet wel de km registratie t.b.v. de belastingdienst in acht te houden om vrijstelling van BPM en MRB te behouden. Ander voorbeeld: Schoolbusjes die geen taximeter gebruiken , krijgen die ook een prent van € 857 ? Veel onduidelijk en willekeur van opsporingsambtenaren.

Hudson Taxi|18.12.13|23:07

@Cristiaan Heerze. In een winkel lopen mensen die
niets kopen. Moet je die registreren en opgeven aan de belastingdienst , hoe doe je dat? Ik probeer de sjoemelaars niet goed te praten, begrijp me goed. De Taxiwet 2000 is de veroorzaker van de slechte naam taxibranche en toestanden. Omzet € 10 per uur gemiddeld is in de steden normaal. Dan €857 voor meter niet aanzetten is idioot. Maak je in je winkel nooit een prijsje? Als je het opgeeft is het ok toch?

Hasan Bicklar|19.12.13|00:26

Ik vraag me nog steeds af waarom motie De Mos van PVV die was aangenomen in 2011 nooit is uitgevoerd? De minister heeft de motie gewoon naast zich neergelegd. Die vond ik een heel goeie motie die veel problemen kon oplossen. Maar de overheid wil dat gewoon niet, anders raken ze een groot geldinstroom kwijt. Het geld dat taxichauffeurs door hard werken verdienen. Het geld wil de overheid gewoon afpakken van deze mensen.

John Dutchie|19.12.13|14:17

Toch blijft het een apart verhaal. Als ik de buurvrouw tegenkom in de stromende regen die net uit de bus stapt en net als ik naar huis gaat kan ik die toch wel meenemen zonder meter mag ik hopen? Een barman/vrouw geeft toch ook wel eens een biertje weg? De volgende x dat ze bijv naar Schiphol moet belt ze mij, als ik voor dat kippestukje de meter moet aanzetten ben ik een klant kwijt!

Duco Douwstra|19.12.13|21:45

Beste Hasan, Het was eigenlijk motie Douwstra die door Richard de Mos is ingediend en met 75 voor en 74 tegen:-}}. Maar de hele rij-en rusttijden wet moet afgeschaft worden, maar ja dat kost banen bij de ILT en die adviseren de minister.Maar rijden zonder klok als je toch al bijna geen omzet hebt en helemaal geen winst maakt heeft geen nut je hoeft dan toch al geen belasting te betalen. Maar door undercover passagiers heb je gelijk bewijs.Maar stel de boetes via REGLEMENT van te voren vast

Hasan Bicklar|20.12.13|03:59

Ja meneer Douwstra die motie vond ik wel heel goed, maar helaas omdat een paar mensen hun baan moeten behouden en van ons geld willen leven, wordt die motie niet uitgevoerd. De rij en rusttijden zijn Europees geregeld voor vrachtwagenchauffeur en Nederland is het enige land ter wereld dat die wet ook op taxichauffeurs toepast, terwijl een taxi in tegenstelling tot een vrachtwagen soms urenlang stilstaat. Slaat dus nergens op en helemaal niet als je een eigen rijder bent.

Hasan Bicklar|20.12.13|04:04

En over de teller: het is heel makkelijk om erachter te komen wie een oplichter is en wie niet. Als ze mystery guests inzetten, kan de mystery guest makkelijk erachter komen of die chauffeur wel zwart gaat rijden zonder teller of niet. Maar nee die mysteryguests zetten ze in voor andere dingen. En als je even een vriend of kennis van jou een stukje met de auto wil rijden word je zonder pardon beboet omdat de teller niet aanstaat. En hoe wil je bewijzen dat het om een onbetaald ritje gaat?

Hasan Bicklar|21.12.13|06:41

@Beshier, ik ben al 5 jaar taxiondernemer en ik denk dat ik de wet goed ken, en ik weet waar ik het over heb. Als ik met een vriend naar de garage rij vul ik de rittenstaat natuurlijk in en als opmerking schrijf ik gewoon dat ik naar de garage ben geweest. Maar als ik onderweg wordt aangehouden krijg ik de boete toch omdat de meter niet aanstaat. Bij mij ging het hier alleen om een uitgeschakeld teller en niet om de rittenstaat.Op je rittenstaat moet je sowieso alles altijd precies invullen.

Hasan Bicklar|21.12.13|06:44

Ten tweede, een taxichauffeur vult nooit van te voren de bestemming in op de rittenstaat, omdat een rit onderweg altijd van richting kan veranderen ( of je wordt gebeld, of je wordt op straat aangehouden door een klant of je moet ff terug omdat je wat vergeten bent), dus als die vriend naast je zit en je rijdt richting de garage en jij wordt onderweg aangehouden geldt dat niet als een excuse omdat de controleu jouwe bestemming niet weet of niet gelooft.

Hasan Bicklar|21.12.13|06:50

En wat jij hierboven zegt i.v.m. de nultarief, houdt is dat je gewoon zwart klanten mag vervoeren en als je de nultarief aanzet is niks aan de hand. Zo werkt dat niet. Als de controleur denkt dat jouw vriend die in de auto zit voor de rit een bedrag betaalt maakt het niet uit of je de nultarief aan hebt staan of helemaal teller aan hebt staan. Bij mij ging het dus puur om de teller…

Hasan Bicklar|21.12.13|06:55

Voorbeeld: jij rijdt met jouw vriend richting de garage en jij vult naast je vertrek tijd en je vertrekplaats in dat een vriend met jou is meegereden. Jij hebt het gewoon geregistreerd en er is niets aan de hand als een vriend met je meerijdt. Maar als de teller niet aanstaat krijg je wel een boete, terwijl je op je rittenstaat al hebt aangegeven dat een vriend meerijdt. Wat maakt nou uit of de teller aanstaat op nultarief, gewoon tarief, tarief 2,3,4,5 of zelfs als de teller helemaal uitstaat

Hasan Bicklar|21.12.13|07:03

Wat is in zo`n geval de toegevoegde waarde om de teller aan te zetten als je het op de rittenstaat toch van te voren vermeldt? Het maakt dus absoluut geen verschil of je de teller wel of niet aanzet. Al je hem niet aanzet krijg en een boete, en als je hem wel aanzet vraagt de belastingdienst om het bedrag dat op de teller staat. Sorry maar een wet krom is denkt iedereen dat de andere het niet begrijpt.

Hasan Bicklar|21.12.13|07:08

Als een wet krom is denkt iedereen dat de andere het niet begrijpt.

Taxi Volendam|21.12.13|10:12

Beshier R. en Hasan B. Controlerende instantie kijkt alleen of taximeter aan staat. Of het bedrag er op klopt niet !, waar het eigenlijk om gaat! Jullie geven precies de onzinnigheid aan. Wordt reeds jaren over gediscussieerd , ook op deze site. Verbeter je ook met BCT niet. Je kan er invoeren wat je wil. Ook onzin kan je invoeren. Er is srtaattaxi of besteld /contract vervoer, bij het een meter verplicht, het andere niet. Hoe weet ILT welk vervoer je doet en controleren ze dit?

Hudson Taxi|21.12.13|13:59

@Cristiaan.Je wil een Taxi vergelijken met een winkel. In een winkel heb je een kassa waarin je een prijs kan aanslaan of een streepjescode. Een Taximeter is een kassa met slechts 1 vast tarief er in, waardoor de chauffeur beperkt wordt met registreren en sjoemelen in de hand gewerkt wordt. Bij b.v. prijsafspraken, die de hele nacht gemaakt worden in het uitgaansleven. Een taxi chauffeur koopt ook geen km in, hij verkoopt ze alleen. Is niet te vergelijken.

Ton van Dalfsen|21.12.13|17:29

Wat een geklets over meter uit of aan hier, Gewoon je meter aan en desnoods op vast tarief 0,00 zetten . Geen vuiltje aan de lucht. en dan staat alles geregistreerd bij einde shift uitdraai. En noteren op je rittenstaat zo moeilijk is dat toch niet ? En dan kan je misschien hier wel je gelijk willen halen en dat de wet anders moet ? Gewoon je meter aan zetten !!!!!!!! en om niet in herhaling te vallen: Desnoods op vast tarief 0,00 zetten en geen vuiltje aan de lucht he he he he

Hasan Bicklar|21.12.13|18:21

@ taxi Volendam,ik denk dat de taxiwet in zijn geheel moet veranderen.Het is zo oneerlijk,ingewikkeld en onduidelijk dat iedereen het anders gaat interpreteren.Het kan alles veel duidelijker en makkelijker.Maar ze willen het zo houden hoe het is, want hoe ingewikkelder het is hoe meer fouten mensen maken, en daardoor verdienen deze mensen hun brood die eigenlijk van ons is. Bij kleinste foutjes, ook zonder opzet krijgen we hoge boetes. Dat zie ik als uitbating van hardwerkende taxichauffeurs.

Dick Bakker|20.01.14|13:53

Heb het al eens gezegd in veel landen is het zo als je een ton kilometer per jaar rijdt wordt je daar voor aangeslagen hier zijn ze alleen maar aan het uitvogelen om het zo moeilijk mogelijk te maken en je dus op alles kunnen aanpakken, het is voor de wetgevers al niet meer te bevatten laat staan voor ons

Taxichauffeurs krijgen boete wegens niet aanzetten meter | TaxiPro

Taxichauffeurs krijgen boete wegens niet aanzetten meter

taximeter, tarief

Twee taxichauffeurs hebben afgelopen weekend in Breda een boete van 857 euro gekregen omdat zij klanten vervoerden zonder de taxameter daarbij ingeschakeld te hebben. Ook hadden zij de rittenstaat met het vertrekmoment en -plaats onvolledig ingevuld. De boetes werden uitgedeeld door agenten van het team Verkeer in de nacht van vrijdag 13 op zaterdag 14 december 2013 op de Claudius Prinsenlaan en de Belcrumweg.

De boete voor de geconstateerde overtreding is 850 euro, verhoogd met 7 euro aan administratiekosten.

Controles

De politie controleert, mede op verzoek van de taxibranche, met regelmaat op snorders, chauffeurs die mensen voor weinig geld wegbrengen in voertuigen die in vaak slechte staat zijn en waarvan de bestuurder ook geen chauffeursvergunning heeft en er geen sprake is van een goedgekeurde taxi.

De twee gecertificeerde chauffeurs die een bekeuring hebben gekregen reden wel in een officiële taxi maar hadden de meter niet ingeschakeld en hun administratie niet ingevuld. De politie, zal vanwege dit resultaat, de komende weken vaker taxi’s controleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

44 reacties op “Taxichauffeurs krijgen boete wegens niet aanzetten meter”

Ton van Hienen|16.12.13|10:47

Eigen schuld , dikke bult. Elke chauffeur weet hoe het moet, ruikt naar snabbelen!!

Ton van Dalfsen|16.12.13|11:16

Zeker eigen schuld , Dit zullen ze niet voor het eerst hebben gedaan.

Hasan Bicklar|16.12.13|12:27

Vorige week moest ik even naar de garage. Een vriend van mij is met me meegereden. Krijg ik dan ook een boete omdat de meter niet heb ingeschakeld?

Hasan Bicklar|16.12.13|12:43

En ja vorig jaar heb ik een duitse jongen zonder de teller in te schakelen gratis naar ziekenhuis gebracht, omdat hij door een paar andere jongens bijna dood geslagen was en na meer dan half uur wachten geen ambulance kwam. Als ik onderweg was aangehouden had ik ook zeker een boeten gekregen of niet? Moet ik zo iemand volgende keer gewoon laten sterven? het wordt tijd om zulke stomme regels af te schaffen. Dit soort problemen kunnen veel makkelijker en efficiënter worden opgelost.

Peter Klercq|16.12.13|12:58

Hasan, je weet toch hoe het moet of niet… Voor vragen kun je ook bij het ILT terecht… ALTIJD EEN DAGSTAAT SCHRIJVEN VOORKOMT PROBLEMEN EN ROMPSLOMP…

Als deze heren de rit hadden opgeschreven met een bedrag erbij was er geen vuiltje aan de lucht…

Hasan Bicklar|16.12.13|13:14

Meneer Klercq , ik weet wel hoe het moet. Ik ben laatste jaren 5 keer gecontroleerd en bij mij was altijd alles in orde. Het gaat bij mij daarom dat de overheid alleen maar uit is om werkende mensen te pesten. Als de teller niet ingeschakeld is vind ik het een zaak tussen werkgever en de werknemer, en de klant hoef niks te betalen als de teller uit staat. De ondernemer moet uiteindelijk de gereden kilometers verantwoorden bij de belastingdienst. Waarom dan dit soort absurde boetes?

Hasan Bicklar|16.12.13|13:16

En ik heb het niet over de rittenstaat of de werkmap, maar alleen over de niet ingeschakelde teller.

Ton van Dalfsen|16.12.13|13:50

Als je zo goed weet hoe het moet ? Dan registreer je toch alles , Als je dus niet registreerd kan de ondernemer ook niet de gereden kilometers verantwoorden. Hoe moeilijk is het nou om alles gewoon te registreren als je alles zo goed weet. En als je iemand gratis naar het ziekenhuis brengt zet je gewoon de meter aan en beschrijft op de rittenstaat hoe en waarom. lijkt me niet zo moeilijk als je het toch zo goed weet !!!!!!!!

Hasan Bicklar|16.12.13|15:14

Ik weet dat ik de teller moet aanzetten als ik klanten vervoer en dat doe ik ook altijd, maar ik snap niet waarom ik een boete moet krijgen als ik bijvoorbeeld onderweg een vriend tegenkom die op de bus staat te wachten. Dan neem ik hem gewoon mee omdat ik toch dezelfde richting rij en geen extra kilometers maak. Maar als ik word aangehouden is dat meteen een boete omdat de teller uit staat. Zet ik de teller aan dan kan ik het bedrag dat op de teller staat niet verantwoorden.

Pierre van Aert|17.12.13|05:27

Dus, dat is niet zo moeilijk, die vriend mag je gewoon niet meenemen, zelfs geen collega.
Daarom ook de dubbele ritprijs bij : 1 wagen 2 chauffeurs, voor de terugrit naar de wagen van de 2e chauffeur.

Hasan Bicklar|17.12.13|07:13

Meneer Van Aert,
ik ben zelf de eigenaar van het bedrijf. Maar waarom moet een van mijn chauffeurs die een collega meeneemt beboet worden, terwijl hij mijn toestemming heeft om dat te doen? Ik vind dat dat iets is tussen de werkgever en de werknemer.
Uiteindelijk moet de ondernemer de kilometers toch verwantorden bij de belastingdienst.Waarom dan die absurde boetes? En de klant hoef sowieso niet te betalen als de teller uit staat. De taxiwet in zijn geheel deugt voor geen meter.

Hasan Bicklar|17.12.13|07:32

Het is heel simpel, of ik zet de de teller aan en ik neem die vriend mee, maar dan moet ik op rittenstaat het bedrag wat op de teller staat als niet betaald registreren, of ik zet de teller helemaal niet aan, want het geld krijg ik toch niet. Wat maakt dat in zo`n geval uit of de teller aan of uit staat? Dan begrijp ik de boetes niet. Bij klanten vervoeren moet je altijd de teller aanzetten en als die uit staat vind ik de een boete terecht maar niet door de overheid, maar door de werkgever zelf.

Centrale Breda|17.12.13|09:58

Meneer Bicklar,
Ik snap u opwinding niet zo goed.
U blijft maar hameren op het niet aanzetten van de meter terwijl de boetes zijn uitgedeeld voor het niet aanhebben van de meter EN het niet bij houden van de administratie, u voelt zich welhaast persoonlijk aangevallen.
1 van de 2 boetes betrof een “taxi chauffeur” die al zeker 15 jaar 7 dagen per week rondrijdt waarvan slechts de laatste helft met een vergunning.
Voor 857 euro lijkt me dat een koopje. Men weet wel wie men moet hebben hoor.

Hasan Bicklar|17.12.13|18:53

@Centrale Breda
Alleen voor het niet aanzetten van de teller staan hoge boetes. Ik rij 5 dagen per week, en het gebeurt zeker 2-3 week per week dat ik ergens een bekende tegenkom die ik gewoon onderweg ergens afzet (zonder extra kilometers te maken). Maar als ik word aangehouden krijg ik ook een boete.
En als ik de teller elke keer aanzet worden het 10-15 ritten per maand die de belastingdienst als vervoerde taxiritten beschouwt en ik moet aangeven waarom die ritten niet betaald zijn.

Hasan Bicklar|17.12.13|19:03

voorbeeld:paar maanden terug heb ik een vaste klant van mij naar belgie gebracht.De rit vooraf betaald.Daar aangekomen bleek dat er niemand thuis was.Maar ze had geen geld meer en vroeg mij of ik haar weer gratis terug kon rijden.Als een verantwoord taxichauffeur vind ik het niet kunnen om haar daar te laten staan om 3 uur s`morgens,en ik moet toch weer terugrijden.Dan snap ik niet waarom ik de teller moet aanzetten terwijl ik van te voren weet dat de rit niet betaald wordt.

Hasan Bicklar|17.12.13|19:11

Als je in zo`n geval de teller niet zet word je beboet. En als je de teller wel aanzet moet je het bedrag dat op de teller staat verantwoorden. In de wet staat dat je de teller moet aanzetten als je klanten vervoert. Maar de boetes kijken niet naar of die persoon een klant is of niet.Zoals gezegd een klant is niet verplicht om de rit te betalen als de teller uit staat. Die boetes slaan dus nergens op. in plaats van die boetes moet de overheid mensen beter informeren. Dan is het probleem opgelost

Centrale Breda|17.12.13|19:58

Meneer Heerze heeft gelijk, maar ik wil nog even kwijt dat dit soort boetes uitgedeeld KUNNEN worden maar niet MOETEN worden(zoals bij elke overtreding in nederland, het opportuniteitsbeginsel heet dat)
Deze twee zijn bij mijn weten de eerste boetes ooit die hiervoor in Breda zijn uitgedeeld.
Ten tweede zal in het geval van zo’n vice versa rit iemand echt geen boete krijgen zeker niet als dat gewoon op de ritten staat vermeld staat hoor.
En vrienden mee laten rijden? =privé km, 500+ = bijtelling

Hasan Bicklar|17.12.13|22:33

Meneer Heerze,bij mij worden alle alle gereden kilometers zakelijk of privé netjes geregistreerd.Bij mij gaat het alleen om een uitgeschakeld teller.De rit wordt dus geregistreerd met bijbehorende uitleg,alleen de teller wordt niet aangezet.Wat is nou het verschil als ik die persoon zonder de teller aan te zetten afzet,of ik zet de meter aan en op de lijst zet ik het bedrag als niet ontvangen.Wat is hier de verschil en waarom krijgt ik dan een boete alleen omdat de meter ui staat?

Hasan Bicklar|17.12.13|22:39

@ Centrale breda, als ik extra kilometers moet maken om een vriend ergens af te zetten registreer ik dat gewoon als een privé rit.Dat is wel duidelijk. Maar als ik onderweg toch aangehouden word moet volgens de wet de teller aan staan, en de controleur mag gewoon een boete uitschrijven.En hierboven had ik het alleen over een meerijdende vriend waarbij ik geen extra kilometers hoef te maken bijvoorbeeld naar de taxistandplaats waar ik werk.Als hij nou meerijdt of niet, ik moet toch naar me werk.

Hasan Bicklar|17.12.13|22:47

De hele taxiwet bevat absurde regels, waarbij iedere taxichauffeur of taxiondernemer elke dag met de gedachte moet vechten dat die niet opeens een crimineel wordt. Die wet deugt van A tot Z voor geen meter, de chauffeur krijgt eerst een boete omdat de teller niet aanstaat, vervolgens moet de ondernemer de kilometers verantwoorden en als die niet kloppen krijgt die ook een boete terwijl de chauffeur eerder al de boete voor het zelfde feit betaald heeft.Das dus dubbel boetes innen.

Hasan Bicklar|17.12.13|22:57

heel simpel,als de chauffeur zonder toestemming van de baas de teller niet aanzet, is de werkgever diegene die hem moet bestraffen of ontslaan of wat dan ook. Als de chauffeur met toestemming van de werkgever de teller niet aanzet, dan snap ik weer niet waarom de chauffeur een boete moet krijgen? Het is aan de ondernemer om die kilometers met bijbehorende uitleg te registreren. Wat de overheid hier doet is zich bemoeien met interne bedrijfsbeleid van een onderneming.

Centrale Breda|17.12.13|23:26

Daarmee krijgen op heterdaad betrapte pachters dus alsnog de kans om het op papier achteraf nog even kloppend te krijgen.
Dat de goede onder de kwade moeten lijden(wat te voorkomen valt door gewoon de meter aan te zetten en het bedrag onmiddellijk op kas te zetten met een toelichting van enkele woorden) is iets wat helaas overal voorkomt.
En nogmaals dat boetes kunnen worden uitgedeeld wil niet zeggen dat dat ook aan de lopende band gebeurd, nog nooit eerder gehoord in Breda in 30 jaar.

Hasan Bicklar|18.12.13|00:04

Als ik de rit nou van te voren registreer met de uitleg dat het een niet-betaalde rit is, maakt dat dan een verschil of de teller aan of uit staat? Wat is in zo`n geval de toegevoegde waarde om de meter aan te zetten? En wat beweegt de belastingdienst om in zo`n geval een boete te schrijven? Dat zijn allemaal dingen die onduidelijk zijn. Ja bij het vervoeren van klanten moet je de teller aanzetten, maar als je een vriend meeneemt hoef de teller niet aan te staan, maar de boete krijg je toch.

Pierre van Aert|18.12.13|08:36

Tsja, iedereen weet dat boetes voor economische delicten absurd hoog zijn.
Het is ook voor de wetgever ondoenlijk om ter plekke te beoordelen wie nu vriendjes, familie of collega’s zijn. Zo kan je elke keer wel een smoesje verzinnen. Dus daarom ook de éénduidige regel, dat wie er ook in de taxi inzit, die meter moet gewoon aan, klaar en simpel en elke taxichauffeur weet dat, of zou het moeten weten.

Centrale Breda|18.12.13|10:37

Als je een vriend meeneemt zelf al rij je geen meter om dan zijn dat privé km’s, dat verzin ik niet maar zo ziet de belastingdienst dat wel, vraag maar na.
En tenminste 1 van de chauffeurs die beboet is heeft de eerste 7 jaar van zijn “taxi loopbaan” in een Mercedes ben-hur met gele platen uitsluitend “vrienden” rond gereden, en met blauwe platen doet eigenlijk niet anders(hoezo belasting hoezo rijtijdenwet)maar nooit te bewijzen, 1 keer gepakt 857 euro is koopje,geheel terecht vaker doen

Hasan Bicklar|18.12.13|21:04

Die mensen die de boel bezeiken moeten gewoon hoge boetes krijgen. Maar helaas ook mensen die eerlijk proberen hun werk te doen worden daar de dupe van en de overheid is niet in staat om met betere regelgeving die problemen op te lossen.Daarom ben ik van plan om naar Duitsland te gaan verhuizen,en daar mijn bedrijf te vestigen. En die drie chauffeurs van mij mogen weer terug naar de uitkering.Voortdurend nieuw wetten en regels.Daar word je gewoon gek van. Hier weet je nooit waar je aan toe bent.

Hudson Taxi|18.12.13|22:19

Personenvervoer tegen betaling is vergunningplichtig waarbij je de taxiwet in acht moet houden. Wanneer je iemand gratis meeneemt, dan doe je geen taxivervoer. Hoeft de meter ook niet aan. Dat is het kromme van de wet. Je moet wel de km registratie t.b.v. de belastingdienst in acht te houden om vrijstelling van BPM en MRB te behouden. Ander voorbeeld: Schoolbusjes die geen taximeter gebruiken , krijgen die ook een prent van € 857 ? Veel onduidelijk en willekeur van opsporingsambtenaren.

Hudson Taxi|18.12.13|23:07

@Cristiaan Heerze. In een winkel lopen mensen die
niets kopen. Moet je die registreren en opgeven aan de belastingdienst , hoe doe je dat? Ik probeer de sjoemelaars niet goed te praten, begrijp me goed. De Taxiwet 2000 is de veroorzaker van de slechte naam taxibranche en toestanden. Omzet € 10 per uur gemiddeld is in de steden normaal. Dan €857 voor meter niet aanzetten is idioot. Maak je in je winkel nooit een prijsje? Als je het opgeeft is het ok toch?

Hasan Bicklar|19.12.13|00:26

Ik vraag me nog steeds af waarom motie De Mos van PVV die was aangenomen in 2011 nooit is uitgevoerd? De minister heeft de motie gewoon naast zich neergelegd. Die vond ik een heel goeie motie die veel problemen kon oplossen. Maar de overheid wil dat gewoon niet, anders raken ze een groot geldinstroom kwijt. Het geld dat taxichauffeurs door hard werken verdienen. Het geld wil de overheid gewoon afpakken van deze mensen.

John Dutchie|19.12.13|14:17

Toch blijft het een apart verhaal. Als ik de buurvrouw tegenkom in de stromende regen die net uit de bus stapt en net als ik naar huis gaat kan ik die toch wel meenemen zonder meter mag ik hopen? Een barman/vrouw geeft toch ook wel eens een biertje weg? De volgende x dat ze bijv naar Schiphol moet belt ze mij, als ik voor dat kippestukje de meter moet aanzetten ben ik een klant kwijt!

Duco Douwstra|19.12.13|21:45

Beste Hasan, Het was eigenlijk motie Douwstra die door Richard de Mos is ingediend en met 75 voor en 74 tegen:-}}. Maar de hele rij-en rusttijden wet moet afgeschaft worden, maar ja dat kost banen bij de ILT en die adviseren de minister.Maar rijden zonder klok als je toch al bijna geen omzet hebt en helemaal geen winst maakt heeft geen nut je hoeft dan toch al geen belasting te betalen. Maar door undercover passagiers heb je gelijk bewijs.Maar stel de boetes via REGLEMENT van te voren vast

Hasan Bicklar|20.12.13|03:59

Ja meneer Douwstra die motie vond ik wel heel goed, maar helaas omdat een paar mensen hun baan moeten behouden en van ons geld willen leven, wordt die motie niet uitgevoerd. De rij en rusttijden zijn Europees geregeld voor vrachtwagenchauffeur en Nederland is het enige land ter wereld dat die wet ook op taxichauffeurs toepast, terwijl een taxi in tegenstelling tot een vrachtwagen soms urenlang stilstaat. Slaat dus nergens op en helemaal niet als je een eigen rijder bent.

Hasan Bicklar|20.12.13|04:04

En over de teller: het is heel makkelijk om erachter te komen wie een oplichter is en wie niet. Als ze mystery guests inzetten, kan de mystery guest makkelijk erachter komen of die chauffeur wel zwart gaat rijden zonder teller of niet. Maar nee die mysteryguests zetten ze in voor andere dingen. En als je even een vriend of kennis van jou een stukje met de auto wil rijden word je zonder pardon beboet omdat de teller niet aanstaat. En hoe wil je bewijzen dat het om een onbetaald ritje gaat?

Hasan Bicklar|21.12.13|06:41

@Beshier, ik ben al 5 jaar taxiondernemer en ik denk dat ik de wet goed ken, en ik weet waar ik het over heb. Als ik met een vriend naar de garage rij vul ik de rittenstaat natuurlijk in en als opmerking schrijf ik gewoon dat ik naar de garage ben geweest. Maar als ik onderweg wordt aangehouden krijg ik de boete toch omdat de meter niet aanstaat. Bij mij ging het hier alleen om een uitgeschakeld teller en niet om de rittenstaat.Op je rittenstaat moet je sowieso alles altijd precies invullen.

Hasan Bicklar|21.12.13|06:44

Ten tweede, een taxichauffeur vult nooit van te voren de bestemming in op de rittenstaat, omdat een rit onderweg altijd van richting kan veranderen ( of je wordt gebeld, of je wordt op straat aangehouden door een klant of je moet ff terug omdat je wat vergeten bent), dus als die vriend naast je zit en je rijdt richting de garage en jij wordt onderweg aangehouden geldt dat niet als een excuse omdat de controleu jouwe bestemming niet weet of niet gelooft.

Hasan Bicklar|21.12.13|06:50

En wat jij hierboven zegt i.v.m. de nultarief, houdt is dat je gewoon zwart klanten mag vervoeren en als je de nultarief aanzet is niks aan de hand. Zo werkt dat niet. Als de controleur denkt dat jouw vriend die in de auto zit voor de rit een bedrag betaalt maakt het niet uit of je de nultarief aan hebt staan of helemaal teller aan hebt staan. Bij mij ging het dus puur om de teller…

Hasan Bicklar|21.12.13|06:55

Voorbeeld: jij rijdt met jouw vriend richting de garage en jij vult naast je vertrek tijd en je vertrekplaats in dat een vriend met jou is meegereden. Jij hebt het gewoon geregistreerd en er is niets aan de hand als een vriend met je meerijdt. Maar als de teller niet aanstaat krijg je wel een boete, terwijl je op je rittenstaat al hebt aangegeven dat een vriend meerijdt. Wat maakt nou uit of de teller aanstaat op nultarief, gewoon tarief, tarief 2,3,4,5 of zelfs als de teller helemaal uitstaat

Hasan Bicklar|21.12.13|07:03

Wat is in zo`n geval de toegevoegde waarde om de teller aan te zetten als je het op de rittenstaat toch van te voren vermeldt? Het maakt dus absoluut geen verschil of je de teller wel of niet aanzet. Al je hem niet aanzet krijg en een boete, en als je hem wel aanzet vraagt de belastingdienst om het bedrag dat op de teller staat. Sorry maar een wet krom is denkt iedereen dat de andere het niet begrijpt.

Hasan Bicklar|21.12.13|07:08

Als een wet krom is denkt iedereen dat de andere het niet begrijpt.

Taxi Volendam|21.12.13|10:12

Beshier R. en Hasan B. Controlerende instantie kijkt alleen of taximeter aan staat. Of het bedrag er op klopt niet !, waar het eigenlijk om gaat! Jullie geven precies de onzinnigheid aan. Wordt reeds jaren over gediscussieerd , ook op deze site. Verbeter je ook met BCT niet. Je kan er invoeren wat je wil. Ook onzin kan je invoeren. Er is srtaattaxi of besteld /contract vervoer, bij het een meter verplicht, het andere niet. Hoe weet ILT welk vervoer je doet en controleren ze dit?

Hudson Taxi|21.12.13|13:59

@Cristiaan.Je wil een Taxi vergelijken met een winkel. In een winkel heb je een kassa waarin je een prijs kan aanslaan of een streepjescode. Een Taximeter is een kassa met slechts 1 vast tarief er in, waardoor de chauffeur beperkt wordt met registreren en sjoemelen in de hand gewerkt wordt. Bij b.v. prijsafspraken, die de hele nacht gemaakt worden in het uitgaansleven. Een taxi chauffeur koopt ook geen km in, hij verkoopt ze alleen. Is niet te vergelijken.

Ton van Dalfsen|21.12.13|17:29

Wat een geklets over meter uit of aan hier, Gewoon je meter aan en desnoods op vast tarief 0,00 zetten . Geen vuiltje aan de lucht. en dan staat alles geregistreerd bij einde shift uitdraai. En noteren op je rittenstaat zo moeilijk is dat toch niet ? En dan kan je misschien hier wel je gelijk willen halen en dat de wet anders moet ? Gewoon je meter aan zetten !!!!!!!! en om niet in herhaling te vallen: Desnoods op vast tarief 0,00 zetten en geen vuiltje aan de lucht he he he he

Hasan Bicklar|21.12.13|18:21

@ taxi Volendam,ik denk dat de taxiwet in zijn geheel moet veranderen.Het is zo oneerlijk,ingewikkeld en onduidelijk dat iedereen het anders gaat interpreteren.Het kan alles veel duidelijker en makkelijker.Maar ze willen het zo houden hoe het is, want hoe ingewikkelder het is hoe meer fouten mensen maken, en daardoor verdienen deze mensen hun brood die eigenlijk van ons is. Bij kleinste foutjes, ook zonder opzet krijgen we hoge boetes. Dat zie ik als uitbating van hardwerkende taxichauffeurs.

Dick Bakker|20.01.14|13:53

Heb het al eens gezegd in veel landen is het zo als je een ton kilometer per jaar rijdt wordt je daar voor aangeslagen hier zijn ze alleen maar aan het uitvogelen om het zo moeilijk mogelijk te maken en je dus op alles kunnen aanpakken, het is voor de wetgevers al niet meer te bevatten laat staan voor ons