Voornemen

Amsterdamse taxichauffeurs krijgen meer tijd voor overstap naar emissieloos voertuig

ANP - Elektrische taxi's in Amsterdam
Elektrische taxi's aan de laadpaal in Amsterdam. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Kim van Dam

De gemeente Amsterdam heeft het voornemen om de landelijke overgangsregel omtrent emissieloos taxivervoer te hanteren. Dat schrijft verkeerswethouder Melanie van der Horst in een brief aan alle betrokken partijen, die in handen is van TaxiPro. Door het voornemen krijgen taxiondernemers twee tot drie jaar extra de tijd om over te stappen op een emissieloos taxivoertuig.Ā 

In het convenant uitstootvrij taxivervoer, die vertegenwoordigers uit de Amsterdamse taxibranche samen met de gemeente eind september ondertekenden, is onder meer afgesproken dat taxivoertuigen per 2025 enkel nog toegang krijgen tot nul-emissiezones, mits deze voertuigen volledig emissieloos zijn. Verkeerswethouder Melanie van der Horst heeft alle betrokkenen middels een brief laten weten deze afspraak aan te willen passen. “We hebben van verschillende taxichauffeurs- en organisaties gehoord dat het lastig is om zo snel over te stappen op een emissieloos voertuig”, zo laat een woordvoerder weten.

Nu er landelijke regelgeving is en ook de overgangsregelingen bekend zijn geworden, heeft de gemeente Amsterdam het voornemen om deze vastgelegde afspraak te veranderen. Zo mogen taxivoertuigen met tenminste emissieklasse 5 die vĆ³Ć³r 1 januari 2025 bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) zijn geregistreerd als taxi, rijden in nul-emissiezones tot 1 januari 2027. Taxivoertuigen die tenminste beschikken over emissieklasse 6 mogen, onder dezelfde gestelde voorwaarden, zelfs tot 1 januari 2028 in nul-emissiezones rijden. Datzelfde geldt voor taxibusjes die eveneens over emissieklasse 6 beschikken. Rolstoelbusjes met tenminste emissieklasse 6 mogen zelfs tot 2030 in nul-emissiezones rijden.

Gejuich

“Het komt erop neer dat taxi’s die voldoen aan de Euro 6-norm (Europese milieueis red.), tot uiterlijk 1 januari 2028 kunnen blijven rijden in Amsterdam”, zegt taxiondernemer Stef Keij daarover. Hij schuift als gelegenheidswoordvoerder regelmatig aan bij gesprekken met de gemeente over het hoofdstedelijke verkeer- en taxibeleid. “De Amsterdamse taxibranche zal dit besluit met gejuich ontvangen”, zo luidt zijn verwachting.

Volgens Keij is het voornemen van de gemeente namelijk een enorme positieve opsteker voor de chauffeurs. “Wij hebben het natuurlijk zwaar te verduren gehad tijdens de coronajaren. Die periode heeft ons heel wat geld gekost”, legt hij uit. “Daarnaast zijn er momenteel weinig emissievrije voertuigen beschikbaar op de markt, die voldoen aan de gestelde normen. Zodra er meer voertuigen beschikbaar zijn, zullen veel chauffeurs overstappen. Maar het jaar 2025 komt daar gewoonweg te vroeg voor. Wij zijn daarom heel blij met dit voornemen.”

Een andere gelegenheidswoordvoerder, Zouhair Bakali, beaamt het beeld wat Stef Keij schetst. “Heel veel taxichauffeurs zitten sinds de coronapandemie diep in de schulden. Veel gasten hebben tijdens de afgelopen twee jaar gebruik gemaakt van hun reserves, om de coronaperiode te overleven. Dat is ook een van de hoofdredenen waarom de Amsterdamse taxibranche niet voor 2025 volledig emissievrij kĆ”n zijn. Zij moeten eerst deze twee verloren jaren inhalen.”

Take a Taxi

Niet alleen taxichauffeurs- en ondernemers spreken over een positieve opsteker, maar ook organisaties die hun belangen behartigen zijn dezelfde mening toegedaan. Take a Taxi is een van hen. De Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) stapte begin dit jaar uit het Amsterdamse convenant, vanwege verhoogde laadtarieven. Take a Taxi heeft de gemeente Amsterdam inmiddels laten weten weer aan boord te komen, mede dankzij het voornemen van de gemeente om de landelijke overgangsregel omtrent emissieloos taxivervoer te hanteren.

“Chauffeurs krijgen hierdoor meer tijd om zich op de toekomst voor te bereiden met betrekking tot het investeren in een uitstootvrij taxivoertuig”, zegt Take a Taxi-voorzitter Ruud Lagerwaard daarover. “Wij zullen ons dan ook weer aansluiten als partner in het convenant en onze aangesloten chauffeurs daarover informeren.”

Capaciteitsbeleid

Hoewel een grote groep binnen de Amsterdamse taxibranche deze ontwikkeling als een eerste stap in de goede richting beschouwt, moet er nog wel het een en ander gebeuren. Zo zijn diverse taxichauffeurs nog in overleg met de gemeente over regelgeving omtrent trambaanontheffingen, taxistandplaatsen en de herinvoering van het ondernemersexamen. “De Amsterdamse taximarkt is overvol. Daardoor loopt ons verdienmodel gevaar”, zo merkt Zouhair Bakali op. “Taxichauffeurs verdienen momenteel gewoonweg te weinig geld. Daarom moet er een capaciteitsbeleid komen. Zo’n capaciteitsbeleid creĆ«ert namelijk een gezond verdienmodel. Als het verdienmodel weer gezond wordt, kunnen we binnen een paar jaar allemaal volledig elektrisch rijden”, zo besluit Bakali.

Lees ook:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amsterdamse taxichauffeurs krijgen meer tijd voor overstap naar emissieloos voertuig | TaxiPro
Voornemen

Amsterdamse taxichauffeurs krijgen meer tijd voor overstap naar emissieloos voertuig

ANP - Elektrische taxi's in Amsterdam
Elektrische taxi's aan de laadpaal in Amsterdam. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Kim van Dam

De gemeente Amsterdam heeft het voornemen om de landelijke overgangsregel omtrent emissieloos taxivervoer te hanteren. Dat schrijft verkeerswethouder Melanie van der Horst in een brief aan alle betrokken partijen, die in handen is van TaxiPro. Door het voornemen krijgen taxiondernemers twee tot drie jaar extra de tijd om over te stappen op een emissieloos taxivoertuig.Ā 

In het convenant uitstootvrij taxivervoer, die vertegenwoordigers uit de Amsterdamse taxibranche samen met de gemeente eind september ondertekenden, is onder meer afgesproken dat taxivoertuigen per 2025 enkel nog toegang krijgen tot nul-emissiezones, mits deze voertuigen volledig emissieloos zijn. Verkeerswethouder Melanie van der Horst heeft alle betrokkenen middels een brief laten weten deze afspraak aan te willen passen. “We hebben van verschillende taxichauffeurs- en organisaties gehoord dat het lastig is om zo snel over te stappen op een emissieloos voertuig”, zo laat een woordvoerder weten.

Nu er landelijke regelgeving is en ook de overgangsregelingen bekend zijn geworden, heeft de gemeente Amsterdam het voornemen om deze vastgelegde afspraak te veranderen. Zo mogen taxivoertuigen met tenminste emissieklasse 5 die vĆ³Ć³r 1 januari 2025 bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) zijn geregistreerd als taxi, rijden in nul-emissiezones tot 1 januari 2027. Taxivoertuigen die tenminste beschikken over emissieklasse 6 mogen, onder dezelfde gestelde voorwaarden, zelfs tot 1 januari 2028 in nul-emissiezones rijden. Datzelfde geldt voor taxibusjes die eveneens over emissieklasse 6 beschikken. Rolstoelbusjes met tenminste emissieklasse 6 mogen zelfs tot 2030 in nul-emissiezones rijden.

Gejuich

“Het komt erop neer dat taxi’s die voldoen aan de Euro 6-norm (Europese milieueis red.), tot uiterlijk 1 januari 2028 kunnen blijven rijden in Amsterdam”, zegt taxiondernemer Stef Keij daarover. Hij schuift als gelegenheidswoordvoerder regelmatig aan bij gesprekken met de gemeente over het hoofdstedelijke verkeer- en taxibeleid. “De Amsterdamse taxibranche zal dit besluit met gejuich ontvangen”, zo luidt zijn verwachting.

Volgens Keij is het voornemen van de gemeente namelijk een enorme positieve opsteker voor de chauffeurs. “Wij hebben het natuurlijk zwaar te verduren gehad tijdens de coronajaren. Die periode heeft ons heel wat geld gekost”, legt hij uit. “Daarnaast zijn er momenteel weinig emissievrije voertuigen beschikbaar op de markt, die voldoen aan de gestelde normen. Zodra er meer voertuigen beschikbaar zijn, zullen veel chauffeurs overstappen. Maar het jaar 2025 komt daar gewoonweg te vroeg voor. Wij zijn daarom heel blij met dit voornemen.”

Een andere gelegenheidswoordvoerder, Zouhair Bakali, beaamt het beeld wat Stef Keij schetst. “Heel veel taxichauffeurs zitten sinds de coronapandemie diep in de schulden. Veel gasten hebben tijdens de afgelopen twee jaar gebruik gemaakt van hun reserves, om de coronaperiode te overleven. Dat is ook een van de hoofdredenen waarom de Amsterdamse taxibranche niet voor 2025 volledig emissievrij kĆ”n zijn. Zij moeten eerst deze twee verloren jaren inhalen.”

Take a Taxi

Niet alleen taxichauffeurs- en ondernemers spreken over een positieve opsteker, maar ook organisaties die hun belangen behartigen zijn dezelfde mening toegedaan. Take a Taxi is een van hen. De Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) stapte begin dit jaar uit het Amsterdamse convenant, vanwege verhoogde laadtarieven. Take a Taxi heeft de gemeente Amsterdam inmiddels laten weten weer aan boord te komen, mede dankzij het voornemen van de gemeente om de landelijke overgangsregel omtrent emissieloos taxivervoer te hanteren.

“Chauffeurs krijgen hierdoor meer tijd om zich op de toekomst voor te bereiden met betrekking tot het investeren in een uitstootvrij taxivoertuig”, zegt Take a Taxi-voorzitter Ruud Lagerwaard daarover. “Wij zullen ons dan ook weer aansluiten als partner in het convenant en onze aangesloten chauffeurs daarover informeren.”

Capaciteitsbeleid

Hoewel een grote groep binnen de Amsterdamse taxibranche deze ontwikkeling als een eerste stap in de goede richting beschouwt, moet er nog wel het een en ander gebeuren. Zo zijn diverse taxichauffeurs nog in overleg met de gemeente over regelgeving omtrent trambaanontheffingen, taxistandplaatsen en de herinvoering van het ondernemersexamen. “De Amsterdamse taximarkt is overvol. Daardoor loopt ons verdienmodel gevaar”, zo merkt Zouhair Bakali op. “Taxichauffeurs verdienen momenteel gewoonweg te weinig geld. Daarom moet er een capaciteitsbeleid komen. Zo’n capaciteitsbeleid creĆ«ert namelijk een gezond verdienmodel. Als het verdienmodel weer gezond wordt, kunnen we binnen een paar jaar allemaal volledig elektrisch rijden”, zo besluit Bakali.

Lees ook:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.