Shutterstock - Taxistandplaats in Amsterdam
Taxiteam

Gemeente Amsterdam onderzoekt mogelijkheden voor taxizones

Een taxistandplaats in Amsterdam. Foto ter illustratie Foto: Shutterstock/www.hollandfoto.net

De gemeente Amsterdam onderzoekt de mogelijkheden voor taxizones rondom het Leidseplein, Rembrandtplein, achter het Centraal Station, het ArenA-gebied en de Wallen. Dat schrijft de gemeente in een verslag over het gesprek tussen Taxicollectief020 en het taxiteam van de gemeente Amsterdam, dat half april plaatsvond.

Volgens de gemeente Amsterdam hebben de zogeheten taxizones als doel de leefbaarheid rondom deze gebieden te verbeteren. “Per zone wordt gesproken met de betrokken stakeholders, waaronder de chauffeurs”, zo schrijft het taxiteam van de gemeente Amsterdam in het gespreksverslag.

Volumebeleid

Taxichauffeurs die aanwezig waren tijdens het gesprek, hebben echter al aangegeven niet positief tegenover deze taxizones te staan. “Zij geven vooral aan dat dit ‘model’ voor hen alleen financieel haalbaar is, als het gecombineerd wordt met volumebeleid. Als er blijvend te veel chauffeurs in de stad zijn, zoals momenteel het geval is, en de TTO-chauffeurs mogen in de genoemde zones niet meer rondrijden, dan kunnen zij veel minder klanten vinden en komt hun verdienmodel in gevaar.”

Uitstootvrij

Ook het verzoek van de chauffeurs om uitstel van de deadline dat alle taxi’s in de stad uitstootvrij moeten zijn, is volgens het taxiteam aangekomen bij verkeerswethouder Melanie van der Horst. “Zij verwacht rond de zomer uitsluitsel te kunnen geven over mogelijkheden voor overgangsregelingen, ook in de context van de landelijke plannen.”

Andere punten die de chauffeurs hebben aangedragen, zoals vrijstelling van het stopverbod, toegang tot alle lijnbusbanen voor taxi’s met een ontheffing en de uitbreiding van verschillende standplaatsen, worden volgens het taxiteam onderzocht door de gemeente. “Beleid en praktijk lopen soms uiteen”, zegt het taxiteam daar direct bij. “We zullen het op bepaalde punten oneens blijven omdat we verschillende belangen nastreven. Juist daarom is het belangrijk om goed te weten wat er speelt en met elkaar in gesprek te blijven. De bedoeling van deze gesprekken is om elkaar goed te informeren en te (h)erkennen wat we mogelijk kunnen verbeteren.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gemeente Amsterdam onderzoekt mogelijkheden voor taxizones | TaxiPro
Shutterstock - Taxistandplaats in Amsterdam
Taxiteam

Gemeente Amsterdam onderzoekt mogelijkheden voor taxizones

Een taxistandplaats in Amsterdam. Foto ter illustratie Foto: Shutterstock/www.hollandfoto.net

De gemeente Amsterdam onderzoekt de mogelijkheden voor taxizones rondom het Leidseplein, Rembrandtplein, achter het Centraal Station, het ArenA-gebied en de Wallen. Dat schrijft de gemeente in een verslag over het gesprek tussen Taxicollectief020 en het taxiteam van de gemeente Amsterdam, dat half april plaatsvond.

Volgens de gemeente Amsterdam hebben de zogeheten taxizones als doel de leefbaarheid rondom deze gebieden te verbeteren. “Per zone wordt gesproken met de betrokken stakeholders, waaronder de chauffeurs”, zo schrijft het taxiteam van de gemeente Amsterdam in het gespreksverslag.

Volumebeleid

Taxichauffeurs die aanwezig waren tijdens het gesprek, hebben echter al aangegeven niet positief tegenover deze taxizones te staan. “Zij geven vooral aan dat dit ‘model’ voor hen alleen financieel haalbaar is, als het gecombineerd wordt met volumebeleid. Als er blijvend te veel chauffeurs in de stad zijn, zoals momenteel het geval is, en de TTO-chauffeurs mogen in de genoemde zones niet meer rondrijden, dan kunnen zij veel minder klanten vinden en komt hun verdienmodel in gevaar.”

Uitstootvrij

Ook het verzoek van de chauffeurs om uitstel van de deadline dat alle taxi’s in de stad uitstootvrij moeten zijn, is volgens het taxiteam aangekomen bij verkeerswethouder Melanie van der Horst. “Zij verwacht rond de zomer uitsluitsel te kunnen geven over mogelijkheden voor overgangsregelingen, ook in de context van de landelijke plannen.”

Andere punten die de chauffeurs hebben aangedragen, zoals vrijstelling van het stopverbod, toegang tot alle lijnbusbanen voor taxi’s met een ontheffing en de uitbreiding van verschillende standplaatsen, worden volgens het taxiteam onderzocht door de gemeente. “Beleid en praktijk lopen soms uiteen”, zegt het taxiteam daar direct bij. “We zullen het op bepaalde punten oneens blijven omdat we verschillende belangen nastreven. Juist daarom is het belangrijk om goed te weten wat er speelt en met elkaar in gesprek te blijven. De bedoeling van deze gesprekken is om elkaar goed te informeren en te (h)erkennen wat we mogelijk kunnen verbeteren.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.