Taxistandplaats Frederiksplein in Amsterdam.
Taxiwetgeving

Wethouder Van der Horst wil in overleg met taxichauffeurs over zorgpunten

Taxistandplaats aan het Frederiksplein in Amsterdam. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

De Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst heeft chauffeurs uitgenodigd om met haar in gesprek te gaan, over de noodzaak de landelijke taxiwetgeving aan te passen en over onder meer het verdwijnen van diverse taxistandplaatsen in Amsterdam. Dat schrijft Van der Horst in een mail die in handen is van TaxiPro. 

De verkeerswethouder erkent in de mail dat taxichauffeurs het momenteel erg lastig hebben. Chauffeurs hebben op verschillende manieren aandacht voor hun situatie gevraagd, waaronder een grote demonstratie op woensdag 5 april. Van der Horst zegt dat de signalen die ze de afgelopen tijd vanuit de taxibranche heeft ontvangen zijn aangekomen.

Zorgpunten

“Ik wil graag, in een brede samenstelling, met jullie in overleg over de signalen die ik de afgelopen tijd heb gehoord van verschillende chauffeurs en hoe we samen kunnen optrekken om de stad leefbaar en bereikbaar te houden”, zegt ze daarover. “In dat gesprek zullen we ingaan op de zorgpunten die er zijn over het gemeentelijke beleid en de stand van zaken van onder andere de mogelijkheden van extra standplaatsen, stopverboden en ontheffingen.”

Ook input voor een eventuele aanpassing van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000), vormt tijdens het overleg een belangrijk agendapunt. Volgens Van der Horst is de gemeente Amsterdam uitgenodigd om deel te nemen aan de klankbordgroep van het onderzoeksbureau, dat zich bezighoudt met de evaluatie van de taxiwet. “Graag zou ik willen verkennen of wij onze visies over een toekomstig taxistelsel gezamenlijk kunnen inbrengen richting het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)”, zegt de wethouder daarover.

“Voor Amsterdam is het belangrijk dat er aanpassingen worden gedaan in de huidige WP2000 om zo een taxistelsel in de stad te kunnen realiseren met veilig, beschikbaar, betaalbaar, duurzaam en betrouwbaar taxivervoer, bij voorkeur met gelijke regels voor chauffeurs en taxibemiddelaars”, zo besluit Van der Horst.

“Onzinmail”

Taxiondernemer Stef Keij, die tijdens deze kwestie veelal optreedt als gelegenheidswoordvoerder namens de chauffeurs, heeft de mail van de wethouder ook ontvangen. “Ik vind het eerlijk gezegd een onzinmail”, zo laat hij desgevraagd weten aan TaxiPro. “Er zijn tot nu toe 22 mensen uitgenodigd voor een gesprek van een uur, waarin ruim twaalf onderwerpen behandeld moeten worden”, zo doelt hij op eventuele oplossingen die de Amsterdamse taxichauffeurs al eens eerder hebben aangedragen. “Naar mijn mening is dit gesprek bedoeld om de gemoederen een beetje te sussen.”

Op de vraag of het niks waard is dat de wethouder chauffeurs bij het bedenken van oplossingen wil betrekken, antwoordt hij: “Ze probeert ons er inderdaad bij te betrekken, maar het gaat alleen nergens over. Wij hebben namelijk al eens aan tafel gezeten met het consultancybureau, wat de inventarisatie doet voor eventuele aanpassingen van de landelijke taxiwet. Daar heeft de wethouder verder niet zoveel mee te maken. Volgens mij is de insteek van dit gesprek niet om een aantal zaken op te lossen, maar meer voor de bühne.”

Eenzijdig verhaal

Zouhair Bakali, die min of meer dezelfde functie bekleedt als Stef Keij in deze kwestie, is dezelfde mening toegedaan. Ook hij heeft er een hard hoofd in, dat binnen een uur tijd twaalf onderwerpen besproken kunnen worden. “Dat is natuurlijk belachelijk”, zegt hij daarover. “Dit gaat gewoon een eenzijdig verhaal worden over wat de gemeente wil, zonder naar de taxibranche te luisteren.”

“Er wordt al meer dan twintig jaar met de gemeente gesproken over het Amsterdamse taxibeleid. Het blijft echter altijd maar bij woorden en onderzoeken. We hebben de afgelopen jaren nog nooit een van onze punten die we zelf naar voren hebben gebracht, gerealiseerd zien worden. Ze luisteren niet, daden blijven uit. Dat neem ik de gemeente erg kwalijk”, zo besluit een teleurgestelde Bakali. Het gesprek vindt op 22 mei plaats.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “Wethouder Van der Horst wil in overleg met taxichauffeurs over zorgpunten”

Stef Bouwhuis|25.04.23|13:50

Het vervelende is dat een vergadering van een uur haar ‘bewijs’ naar de Gemeenteraad gaat vormen, dat ze ‘eerlijk’ in overleg is met de branche.

Ik zou om dat schamele uurtje dat ze uittrekt niet direct de meeting boycotten, want dan zegt ze dat de branche niet wil praten, maar wel direct bij aanvang aangeven, dat het onmogelijk is diepgaand over 12 punten te discussiëren binnen 1 uur. De wethouder dient vervolgens per onderwerp een reële vergadertijd in te plannen.

Ryan Zerp|26.04.23|04:39

5 minuten per onderwerp is lachwekkend en triest tegelijk.

Ton van Dalfsen|28.04.23|13:43

Als Gemeente Amsterdam zo graag Amsterdam zoveel mogelijk minder auto’s in de stad hebben? Moeten ze 3 grote parkeergarages/terreinen buiten aan de ring Amsterdam maken. evt 1:Bij ijburg 2:Noord afrit volendam 3:Westhavens. Dan goede openbaar vervoer en taxi bereikbaar maken. En de openbare parkeer garages in de binnenring sluiten voor niet-abonnement houders. Zo halveer je het autoverkeer in Amsterdam. Misschien wel meer dan 50%. Dan hoef je geen straten af te sluiten.

Ton van Dalfsen|28.04.23|13:45

Heeft de Wethouder geen oren hier naar. Moeten we zorgen dat bij de komende gemeenteraads verkiezingen: GroenLinks, D66 en PvdA niet meer aan de macht komen.

Wethouder Van der Horst wil in overleg met taxichauffeurs over zorgpunten | TaxiPro
Taxistandplaats Frederiksplein in Amsterdam.
Taxiwetgeving

Wethouder Van der Horst wil in overleg met taxichauffeurs over zorgpunten

Taxistandplaats aan het Frederiksplein in Amsterdam. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

De Amsterdamse verkeerswethouder Melanie van der Horst heeft chauffeurs uitgenodigd om met haar in gesprek te gaan, over de noodzaak de landelijke taxiwetgeving aan te passen en over onder meer het verdwijnen van diverse taxistandplaatsen in Amsterdam. Dat schrijft Van der Horst in een mail die in handen is van TaxiPro. 

De verkeerswethouder erkent in de mail dat taxichauffeurs het momenteel erg lastig hebben. Chauffeurs hebben op verschillende manieren aandacht voor hun situatie gevraagd, waaronder een grote demonstratie op woensdag 5 april. Van der Horst zegt dat de signalen die ze de afgelopen tijd vanuit de taxibranche heeft ontvangen zijn aangekomen.

Zorgpunten

“Ik wil graag, in een brede samenstelling, met jullie in overleg over de signalen die ik de afgelopen tijd heb gehoord van verschillende chauffeurs en hoe we samen kunnen optrekken om de stad leefbaar en bereikbaar te houden”, zegt ze daarover. “In dat gesprek zullen we ingaan op de zorgpunten die er zijn over het gemeentelijke beleid en de stand van zaken van onder andere de mogelijkheden van extra standplaatsen, stopverboden en ontheffingen.”

Ook input voor een eventuele aanpassing van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000), vormt tijdens het overleg een belangrijk agendapunt. Volgens Van der Horst is de gemeente Amsterdam uitgenodigd om deel te nemen aan de klankbordgroep van het onderzoeksbureau, dat zich bezighoudt met de evaluatie van de taxiwet. “Graag zou ik willen verkennen of wij onze visies over een toekomstig taxistelsel gezamenlijk kunnen inbrengen richting het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)”, zegt de wethouder daarover.

“Voor Amsterdam is het belangrijk dat er aanpassingen worden gedaan in de huidige WP2000 om zo een taxistelsel in de stad te kunnen realiseren met veilig, beschikbaar, betaalbaar, duurzaam en betrouwbaar taxivervoer, bij voorkeur met gelijke regels voor chauffeurs en taxibemiddelaars”, zo besluit Van der Horst.

“Onzinmail”

Taxiondernemer Stef Keij, die tijdens deze kwestie veelal optreedt als gelegenheidswoordvoerder namens de chauffeurs, heeft de mail van de wethouder ook ontvangen. “Ik vind het eerlijk gezegd een onzinmail”, zo laat hij desgevraagd weten aan TaxiPro. “Er zijn tot nu toe 22 mensen uitgenodigd voor een gesprek van een uur, waarin ruim twaalf onderwerpen behandeld moeten worden”, zo doelt hij op eventuele oplossingen die de Amsterdamse taxichauffeurs al eens eerder hebben aangedragen. “Naar mijn mening is dit gesprek bedoeld om de gemoederen een beetje te sussen.”

Op de vraag of het niks waard is dat de wethouder chauffeurs bij het bedenken van oplossingen wil betrekken, antwoordt hij: “Ze probeert ons er inderdaad bij te betrekken, maar het gaat alleen nergens over. Wij hebben namelijk al eens aan tafel gezeten met het consultancybureau, wat de inventarisatie doet voor eventuele aanpassingen van de landelijke taxiwet. Daar heeft de wethouder verder niet zoveel mee te maken. Volgens mij is de insteek van dit gesprek niet om een aantal zaken op te lossen, maar meer voor de bühne.”

Eenzijdig verhaal

Zouhair Bakali, die min of meer dezelfde functie bekleedt als Stef Keij in deze kwestie, is dezelfde mening toegedaan. Ook hij heeft er een hard hoofd in, dat binnen een uur tijd twaalf onderwerpen besproken kunnen worden. “Dat is natuurlijk belachelijk”, zegt hij daarover. “Dit gaat gewoon een eenzijdig verhaal worden over wat de gemeente wil, zonder naar de taxibranche te luisteren.”

“Er wordt al meer dan twintig jaar met de gemeente gesproken over het Amsterdamse taxibeleid. Het blijft echter altijd maar bij woorden en onderzoeken. We hebben de afgelopen jaren nog nooit een van onze punten die we zelf naar voren hebben gebracht, gerealiseerd zien worden. Ze luisteren niet, daden blijven uit. Dat neem ik de gemeente erg kwalijk”, zo besluit een teleurgestelde Bakali. Het gesprek vindt op 22 mei plaats.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “Wethouder Van der Horst wil in overleg met taxichauffeurs over zorgpunten”

Stef Bouwhuis|25.04.23|13:50

Het vervelende is dat een vergadering van een uur haar ‘bewijs’ naar de Gemeenteraad gaat vormen, dat ze ‘eerlijk’ in overleg is met de branche.

Ik zou om dat schamele uurtje dat ze uittrekt niet direct de meeting boycotten, want dan zegt ze dat de branche niet wil praten, maar wel direct bij aanvang aangeven, dat het onmogelijk is diepgaand over 12 punten te discussiëren binnen 1 uur. De wethouder dient vervolgens per onderwerp een reële vergadertijd in te plannen.

Ryan Zerp|26.04.23|04:39

5 minuten per onderwerp is lachwekkend en triest tegelijk.

Ton van Dalfsen|28.04.23|13:43

Als Gemeente Amsterdam zo graag Amsterdam zoveel mogelijk minder auto’s in de stad hebben? Moeten ze 3 grote parkeergarages/terreinen buiten aan de ring Amsterdam maken. evt 1:Bij ijburg 2:Noord afrit volendam 3:Westhavens. Dan goede openbaar vervoer en taxi bereikbaar maken. En de openbare parkeer garages in de binnenring sluiten voor niet-abonnement houders. Zo halveer je het autoverkeer in Amsterdam. Misschien wel meer dan 50%. Dan hoef je geen straten af te sluiten.

Ton van Dalfsen|28.04.23|13:45

Heeft de Wethouder geen oren hier naar. Moeten we zorgen dat bij de komende gemeenteraads verkiezingen: GroenLinks, D66 en PvdA niet meer aan de macht komen.